خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

  • سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۶۲

سه شنبه 6 اردیبهشت 1362

 

    صبح زود به مجلس رفتم. گزارشها را خواندم. کنوانسیون [حفظ محیط زیست در] کویت برای حل مشکل چاههای آسیب دیده نوروز، جلسه تشکیل داده؛ لازم است تلاش کنیم که حل شود. خطر نفتهای نشت کرده، می‏گویند به سواحل ما هم نزدیک می‏شود. پیش از دستور درباره تجاوز هوایی و بمباران پل دختر توسط عراقیها و شهادت بیش از 20 نفر و جراحت بیش از 80 نفر و تخریب خانه‏های زیاد صحبت کردم.

    در نطقهای پیش از دستور نمایندگان، به مجریان حمله شد. طرح یک فوریتی حدود اختیارات [و صلاحیت دادسراها و] دادگاه‏های انقلاب مطرح بود. جلسه را به آقای یزدی سپردم. به دفترم آمدم. آقای [محمدمهدی]ربانی‏املشی آمد؛ درباره اوضاع کلی کشور، انرژی اتمی، وضع شورای نگهبان، وظایف رهبری، ولایت فقیه و توطئه‏ای که علیه من از طرف دشمنان شروع شده، صحبت کردیم. آقای [ابوالقاسم]خزعلی آمد و راجع به اظهارات من در نماز جمعه گذشته علیه مارکسیستها تشکر کرد. از اظهاراتش دفاع کرد و توصیه کرد که سالگرد دکتر شریعتی را خیلی مفصل برگزار نکنند. آقای جنتی آمد و راجع به شورای نگهبان و توطئه‏ای که آقای ربانی گفته بودند، صحبت کردیم. دکتر [محمود رضایی]هنجنی [نماینده کرج] آمد و از آقای کتیرایی و خوشنویسان [کارپردازان مجلس] گله داشت.

    ظهر آقای مهندس [عزت‏الله]سحابی آمد و برای نهضت آزادی، اجازه تاسیس دانشگاه می‏خواست. راجع به جنگ و مسائل دیگر اقتصادی و سیاسی هم حرف زد. پیشنهاد خاتمه دادن به جنگ را داشت. آقای جعفری ریزی آمد و از بیکاری و فقر گله داشت. آقای [عباسعلی]بهاری[اردشیری نماینده ساری] آمد. از علمای مازندران گله داشت و از عدم پیشرفت کارها و مشکلات اقتصادی انتقاد می‏کرد.

    عصر گروهی از [کارکنان] بانک مرکزی آمدند و از آقای [محسن]نوربخش به خاطر عدم توجه به انجمن‏اسلامی و توجه به غیرمتعهدها گله داشتند از دادگاه انقلاب خوزستان آمدند و از نمایندگان این استان شکایت داشتند. آقای [علی]موحدی ساوجی [نماینده ساوه] آمد و گزارش سفر خود به لیبی را داد. برای [ساخت] خانه در تهران، زمین می‏خواست. رضا لاجوردی مأمور سابق دادستانی در فرودگاه آمد و از اینکه ستاد پیگیری امام ایشان و همکارانش را بیرون کرده است، گله داشت؛ با آقای [موسوی]اردبیلی صحبت کردم. گفتند، تخلفها، زورگویی‏ها و بی‏قانونی‏ها در آنجا زیاد است.

    آقای محسن رضایی [فرمانده سپاه پاسداران] با آقای [علی]شمخانی [مسئول پرونده حزب توده] آمدند. از کودتای حزب توده گفتند و اینکه مقداری از اعترافاتشان را پس گرفته‏اند. راجع به جنگ و لبنان و مشکلات سپاه و معلوم نبودن تکالیف و اختیارات آنان صحبت شد. آقای سنجقی از کردستان آمد و از موفقیتهای اخیر قرارگاه حمزه سیدالشهدا و برنامه‏های آینده گفت و برای بودجه و تبلیغات کمک می‏خواست. تذاکراتی درباره مسلح کردن روستاها دادم. گفت که ردّ اعتبارنامه آقای [جسیم]سعادتی نماینده مهاباد اثر بدی در مردم نداشته است. اخوی محمد [مدیر عامل سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی] آمد و از کاسته شدن اختیارات مدیرعامل در اساسنامه صداوسیما شکایت داشت.

    شب در دفتر رئیس جمهور با روسای سه قوه و اخوی محمد جلسه داشتیم. گله‏های شورای [عالی] قضایی از صداوسیما و نواقص کار مطرح بود. توضیحاتی داده شد و تصمیماتی اتخاذ گردید. راجع به درخواست لیبی برای سفر من یا رئیس جمهور به لیبی یا آمدن آقای [معّمر]قذافی [رهبر جمهوری عربی لیبی] به ایران صحبت کردیم. قرار شد پس از مشورت با امام اقدام شود. در مورد وزیر آینده اطلاعات مشورت شد؛ به جایی نرسیدیم. دیر وقت به خانه آمدم.