سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۶۲

    جلسه: 62/2/6=458 - 26 April 1983

 بمباران مردم پل دختر و چگونگی عکس‏العمل جمهوری اسلامی ایران

 جنایت ماجراجویانه صدام را در پل دختر شنیدید و مردم دنیا از این جنایت مطلع شدند. شهادت قربانیان این تجاوز رسوا[کننده]را به مردم قهرمان پل‏دختر و لرستان از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به خصوص نمایندگان لرستان که بنده را مأمور کرده‏اند و به نماینده پل دختر، آقای رحیمی تسلیت عرض می‏کنم.

 نکته‏ای که در این ماجراجوئیها به نظر می‏رسد، این است که حزب بعث عراق درصدد ایجاد بحرانهای شدیدی است به منظور نجات از بن‏بستی که به دست خودش، عراق و به خصوص حزب بعث را در آن انداخته است. بمباران شهرها و کشتن مردم غیرنظامی، زنها و کودکان وسیله‏ای است که ملت ایران و مسئوولان ایران را به تنگ بیاورند برای یک اقدامی که تا به حال ما از آن خودداری کرده‏ایم.

 آنها می‏دانند که شرق عراق از بصره تا حاج عمران و سراسر این منطقه، زیر آتش توپها و آتش مستقیم خمپاره‏های ما می‏تواند قرار بگیرد و اگر روزی، بخواهیم انتقام بگیریم حداقل دو میلیون آواره، روی دست حزب بعث عراق خواهد ماند که منجر به سقوط بغداد خواهد شد امّا جمهوری اسلامی ایران با هدایت رهبر عظیم‏الشأن و فرمانده کل قوا، هنوز تصمیم این را نگرفته که از طریق مستأصل کردن مردم به فتح و پیروزی برسد اما امیدمان این است که در میدان جنگ با قدرت آتش رزمندگانمان و با شکست نیروهای نظامی صدام و موانع نجات مردم عراق بتوانیم مشکل منطقه را حل کنیم. شاید صدام و حزب بعث، خیال می‏کنند با کوبیدن شهرها رابطه‏ای که بین جمهوری اسلامی ایران و مردم عراق برقرار شده این رابطه را سست کنند و خودشان را از شر خشم مردم عراق، نجات بدهند و شاید آنها به خاطر خشمی که از مردمشان و مخصوصاً از مردم شرق عراق دارند می‏خواهند به دست ما انتقام را از مردم بگیرند اما ما با حساب عمل می‏کنیم.

 فرماندهی جمهوری اسلامی و رهبری این جمهوری اسلامی برای مردم عراق، همان قدر دلشان می‏سوزد و قلبشان می‏طپد که برای مردم ایران روزی که تشخیص داده بشود، روزی که خود مردم عراق تشخیص بدهد، روزی که ملت ما تشخیص بدهند و رهبر ما تشخیص بدهند که راه از این جا می‏گذرد آن روز ممکن است برسد اما ما امیدواریم چنین روزی پیش نیاید و ما قبل از آنکه مردم عراق را به زحمت بیندازیم بتوانیم آنها را از شر صدام راحت کنیم و از امت شهید پرور و مقاوم خودمان هم می‏خواهیم که تحمل خودشان را مثل گذشته داشته باشند؛ مخصوصاً عشایر غیور که حادثه دلخراش پل دختر خشم آنها را فراگرفته است در این مصیبت بزرگ، صبر کنند و در جبهه‏های جنگ، رزمندگان ما جواب این جنایت را خواهند داد.