خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

  • سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۶۷

 

سه‌شنبه 6 اردیبهشت   |    9 رمضان 1408                   26 آوریل 1988

 

بعد از نماز صبح تا ساعت شش درباره موضوع دعا، قرآن و تفسیر المیزان را مطالعه کردم. به مجلس رفتم. اداره جلسه علنی را به آقای [محمد] یزدی [نائب رئیس مجلس] سپردم و خودم کارها را در دفترم انجام دادم.

آقای [محمدرضا] باهنر در نطق پیش از دستور، به تلخی به مجمع روحانیون مبارز و خط آنها تاخت. باید انتظار عکس‌العمل را داشت. در جلسه صبر کردند. پیش از ظهر آقای [مهدی] کروبی آمد. درباره جنگ و مجروحان و خانواده‌های شهدا و مسائل جاری دیگر صحبت شد. او برای خانواده‌های شهدای افغانستان و داخل عراق و لبنان و فلسطین استمداد کرد؛ قرار شد کمک کنم. توصیه کردم برای کم شدن تلخی انشعاب و تفرقه در ذائقه مردم، جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون، در مرحله دوم لیست مشترک بدهند.

ظهر جمعی از نمایندگان آمدند. درباره جنگ و سقوط فاو و جبران آن مذاکره شد. عصر هم در دفترم ماندم. برای انجام کارها به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نرفتم.

مسئله احتمال توسعه نقش آمریکا در خلیج فارس، مورد توجه مراکز خبری است. مثل اینکه به خاطر اختلاف نظر در خود آمریکا و همراهان غربی‌اش، مسئله مورد بحث است.

شب در جلسه مجمع تشخیص مصلحت شرکت کردم. بحث درباره ریشه کن کردن مواد مخدر بود که نیاز به تمرکز نیروهای دست‌اندرکار دارد. تصویب شد ستادی زیرنظر نخست وزیر، کل مبارزه را هماهنگ کند.

سپس جلسه سران قوا تشکیل شد. برای بررسی مسائل جنگ و پیشنهاد به امام در خصوص استفاده بهتر از امکانات نیروهای مسلح و ارتش و سپاه و تعادل در سیاست خارجی قرار شد جلسه بعد در دفتر امام باشد که با امام هم مذاکره کنیم. ساعت دوازده شب به سوی خانه حرکت کردم. اخبار را در راه گوش دادم.