جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 531 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 531 )

  • سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۶۷

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره دوم – اجلاسیه چهارم
1366-1367

صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سه شنبه ششم اردیبهشت ماه 1367
فهرست مندرجات :
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
2- بیانات قبل از دستور آقایان : میر ابوطالب حجازی ، محمد رضا باهنر و عبدالصاحب موسوی .
3- تذکرات نمایندگان مجلس به مسئوولان کشور به وسیله آقای نایب رئیس .
4- بررسی لایحه اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و تصویب موادی از آن .
5- پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده

جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای محمدی یزدی (نایب رئیس) تشکیل شد
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
نایب رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم . با حضور 181 نفر جلسه رسمی است . دستور جلسه را اعلام کنید .
منشی – بسم الله الرحمن الرحیم . دستور جلسه پانصدو سی ویکم روز سه شنبه 6 /2/1367 هجری شمسی مطابق با نهم رمضان المبارک 1408 هجری قمری .
1- گزارش شور دوم کمیسیون بهداری و بهزیستی در خصوص لایحه اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران .
2- گزارش شور دوم کمیسیون امور قضائی و حقوقی در خصوص طرح تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها .
3- گزارش شور دوم کمیسیون بهداری و بهزیستی در خصوص طرح انحلال شورای عالی پزشکی اعلام بیماران به خارج از کشور .
4- گزارش شور دوم کمیسیون کار و امور اجتماعی در خصوص لایحه بازنشستگی پیش از وعد بیمه شدگان تامین اجتماعی .
5- گزارش شود دوم کمیسیون امور بازرگانی و توزیع در خصوص طرح انحلال یک ماده به قانون صادرات وواردات .
6- گزارش شور دوم کمیسون بهداری و بهزیستی در خصوص طرح الزام بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به معرفی مسئوول فنی واجد الشرایط ، برای اداره داروخانه هائی که در مناطق محروم و جمعیت زیر 50 هزار نفر فاقد مسئوول فنی میباشند .
نایب رئیس – تلات کلام الله مجید .
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم – بسم الله الرحمن الرحیم .
انا نحن نزلنا علیک القرآن تنزیلا – فاصبر لحکم ربک و لا تطع منهم اثما او کفورا – واذکر اسم ربک بکره واصیلا – و من اللیل فاسجدله وسبحه لیلا طویلا – ان هولاء یحبون العاجله و یذرون ورائهم یوما ثقیلا – نحن خلقناهم وشددنا اسرهم واذاشئنا بدلنا امثالهم تبدیلا – ان هذه تذکره فمن شاء اتخذ الی ربه سبیلا – و ما تشاون الا ان یشاء الله ان الله کان علیما حکیما – یدخل من یشاء فی رحمته و الظالمین – اعدلهم عذابا الیما –
( صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند )
( از آیه 22 تا آخر سوره الدهر )
2- بیانات قبل از دستور آقایان : میرابوطالب حجازی ، محمدرضا باهنر و عبدالصاحب طاهری موسوی
نایب رئیس – ناطقین قبل از دستور را دعوت کنید .
منشی – آقای حجازی از رشت ، آقای باهنر از تهران و آقای طاهری موسوی از خرمشهر و شادگان .
میرابوطالب حجازی – بسم الله الرحمن الرحیم . با عرض سلام به پیشگاه امام امت و قائم مقام رهبری حضرت آیت الله العضمی منتظری و درود بر ملت شریف و شهید پرر ایران و با گرامیداشت روز پلیس قضائی .
حمله آمریکا به سکوهای نفتی و ناوهای نظامی ایران و شکست سیاسی و نظامی اش در این حمله مفتضحانه آمریکا در طبس در سال 1359 را در خاطره ها زنده کرد و بار دیگر مظلومیت ایران برای جهانیان روشن گردید و برای ملت های آزاده دنیا آشکار شد که طرف اصلی ما در این جنگ جهان خوارانند و در راس آنها آمریکا نه رژیم صهیونیستی عراق . ولی ملت ما با استقامت خود در طول دوران جنگ ثابت کرد که از این تهدیدها نمی ترسد و آمادگی کامل دارد در برابر هرنوع فشاری مقاومت نماید و به هر کیفیتی جنگ را به پیروزی رساند .
و مطلب دیگری که بر ایمان روشن شد این است که ما غیر از خدا و حمایت مردم تکیه گاهی نداریم و با این دو تکیه گاه تا کنون کارها را پیش برده ایم و این مطلبی است که خیلی از سران و زمامداران اسلامی و جهان از آن غافل اند و اگر به آن توجه داشتند به دریوزگی در برابر شرق و غرب نمی افتادند و حیثیت ملی و مذهبی خود را نمی فروختند .
موضوع دوم موضوع انتخابات است ضمن تشکر از مردم گیلان و مخصوصا مردم شهرستان رشت که با شرکت گسترده خود در انتخابات علاقمندی خود را بار دیگر نسبت به انقلاب نشان دادند از جامعه روحانیت اطباء ، کارمندان ، فرهنگیان ، کشاورزان ، اصناف ، مدیران و کارگران کارخانجات و انجمن های اسلامی و همه اتحادیه های انجمن های اسلامی و اقشار دیگر جامعه که از این جانب حمایت کردند سپاسگذاری می نمایم و از همه مردم شهید پرور شهرستان رشت دعوت می کنم که در مرحله دوم با همان شور و شوق شرکت فرمایند و از زحمات همه دست اندر کاران انتخابات از فرمانداری ، هیات اجرایی ، هیات نظارت ، و بازرسی استانداری و دیگر ارگان ها که در هرچه بهتر برگزار کردن انتخابات دخیل بودند تقدیر می نمایم . استقبال مردم در انتخابات و حضور با رغبت آنان در پای صندوق های چند امر را روشن ساخت :
اول به دنیا نشان داد که بر خلاف و تصور و تحلیل آنان موشک باران و بمباران شهرها اثری در اراده فولادین مردم ما نگذاشته و برای پیروزی نهائی آمادگی کامل دارند .
دوم اطاعت از ولایت فقیه و مقام رهبری را نشان داد که وقتی رهبرشان اعلام می کند تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت می کنند پیروان او خود را موظف می دانند که شرکت نمایند .
سوم اینکه نشان داد مردم ما به سرنوشت و مقدرات خود و کشورشان علاقمندند و سعی می کنند تا دولت مورد تایید امام و همه مسئوولین دست اندرکار را یاری دهند تا نابسامانی های موجود که در اثر جنگ گریبانگیر ما شده مرتفع گردد . و این نهایت ایثارگری و صفا و صمیمیت مردم را میرساند .
ولی این ما هستیم که گاهی بد می کنیم و باعث نگرانی جامعه می شویم و به ایثارگری های مردم توجیهی نداریم . مثلا در ایام انتخابات در رشت انجمن به اصطلاح اسلامی دانشگاه گیلان برای روپوش گذاشتن به همه خلاف ها و ضعف مدیریت و جبران ضعف صلاحیت اخلاقی و مذهبی رئیس دانشگاه به نفع یکی از کاندیداها که هیچ سنخیت فکری و خطی با او ندارد بر خلاف همه مقررات شرعی و قانونی و اسلامی جزوه ای پخش میکند که فلانی در چندین مورد اظهار نظر کرده و آن دیگر نکرده . و این شیوه تبلیغی غربی هم رقیب انتخاباتی ما را خوشحال ساخته در حالی که خود میداند ما دهها مدرک درباره ضعف ها و عملکرد وی داریم و اگر بنا بشود آنچه در آن جزوه آمده دلیل ناتوانی نمایندگی باشد بسیاری از چهره های درخشان مجلس که هم اکنون رای هم آورده اند نباید اصولا در مجلس باشند . ما از این انجمن به اصطلاح اسلامی دانشگاه هیچ تعجب نمی کنیم زیرا وقتی وزیر علوم به گیلام میاید و در مصاحبه مطبوعاتی می گوید در حکومت عدل اسلامی بسیج دانشجوئی نداریم از انجمن اسلامی کذائی چه انتظاری باید داشته باشیم ؟ مفهوم سخن جناب وزیر این خواهد بود که اگر دانشجویان مخلصی برای درمان بخشیدن جبهه های جنگ تشکیلاتی به نام بسیج دانشجوئی داشته باشند وابستگان حکومت ناعادل غیراسلامی خواهند بود . و آقای وزیر تصور نمیکند که در این شرایط باید دانشجویان را تشویق به جبهه نمود نه دانشجویانی که حتی آمادگی رفتن به جبهه ها را دارند آنان را تحقیر نمود و بی تفاوت ها را تقویت کرد و تا آنجا که این بی تفاوت ها سخن وزیر را از روزنامه جدا کرده و بر تابلوی اعلانات نصب نمایند . و این حمایت وزیر دانشگاه را به وضعی میرساند که باید در آنچا گفته شود امروز دانشگاه جای کلاغان و الاغان و چلاقان است که منظور گوینده دانشجویان چادری بچه های حزب اللهی و مجروهین و معلولین جنگ است . و همین گوینده بورس میگیرد و از پول دولت اسلامی به خارج می رود و بچه های مذهبی مورد تمسخر قرار میگیرند . جناب وزیر ! در حکومت عدل اسلامی تعصب و حمایت متخلف مذموم است وقتی در سمینار سراسری روحانیت استان گیلان قطعنامه علیه مدیریت دانشگاه صادر شود و هر هفته علیه کارهای مدیریت دانشگاه در نماز جمعه مرکز استان سخن گفته می شود و شما بی تفاوت می مانید فکر میکنید دانشگاهی موفق خواهید داشت ؟ این از نظر معنوی .
و از نظر علمی وقتی اساتید مجرب به انزوا کشیده می شوند و لیسانسیه های نور چشمی بجای آن اساتید تدریس می کنند باز تصور می فرمائید از نظر علمی دانشگاه موفقی  خواهید داشت ؟
در خاتمه به اداره کشاورزی استان و شرکت های تعاونی روستائی و مسئوولین ذیربط توصیه میشود که در این ایام کشاورزی روستائیان را از نظر مواد غذایی ، سوختی ، لوازم یدکی ، ابزار آلات کشاورزی کمک نموده و دادن کود را به کشاورزان مشکل نگیرند که کشاورزان گرفتارند .
و از کمیته برنامه ریزی استان مخصوصا از برادرمان حاج عبدالوهاب استاندار محترم می خواهم که مشکل ساختن کشتارگاه را در رشت که سالیان  دراز بصورت طلسم ناشکسته مانده حل فرمایند و با احداث یادگاری از خود در رشت بگذارند .
و از آب منطقه ای شمال میخواهم که در لایروبی رودخانه لشت نشاء که بررسی مقدماتی (نایب رئیس – مثل اینکه چند دقیقه از وقتتان را به دیگری داده اید وقت شما تمام است ) آ، صورت گرفته تسریع نمایند و السلام علیک و رحمه الله و برکاته .
نایب رئیس – 3 دقیقه از وقتتان را به جناب آقای رحیمی داده اند آقای رحیمی بفرمائید .
عباس رحیمی _ بسم الله الرحمن الرحیم . ولا تهنوا ولاتحزنوا وانتم الاعلون ان کنتم مومنین . با عرض سلام به امام امت چند نکته را عرض میکنم .
سیاست پشت پرده شرق و غرب این است که با ایجاد فشار بر روی جمهوری اسلامی از پیروزی حتمی او جلوگیری کنند . جنایت های هولناک و شرم آور بعث عراق در مورد بمباران شیمیائی و جنگ شهرها و به خاک و خون کشیدن انسانهای بی گناه سکوت ذلت بار . رذالتگونه مجامع بین المللی در مقابل این جنایات ضد بشری و حرکت زشت قلدرمآبانه آمریکا در خلیج فارس و همدستی ارتجاع پوسیده عرب به ویژه کویت و عربستان همه اینها حاکی است از یک توطئه جهانی بر علیه ملت ایران اسلامی و سازش دو ابر قدرت در پشت پرده چیزی جز این نمی باشد . ملت شریف ایران باید بداند و میداند که تنها راه مبارزه با این توطئه پکه پوزه جهانیان را به خاک بمالد مقاومت و هجوم بردن به جبهه و یکسره نمودن کار جنگ است که با برنامه ریزی صحیح از سوی مسئوولین و اصالت دادن به جنگ در همه زمینه ها این کار امکان پذیر خواهد بود . شرق مستکبر نیز بداند همان قدر که ملت ما از شیطان بزرگ امریکای جهانخوار متنفر است به همان نسبت ، از او هم نفرت دارد چگونه مردم شریف ایران با شوروی خوشبین باشند و حال آنکه در طول جنگ تحمیلی میگهای روسی بر سر آنان بمب ریخته و موشکهای روسی است که بی رحمانه و بی حدوحصر ، عزیزمان ما را به زیر آوارها دفن می کند .ملت ما چهره کثیف و نفرت انگیز روسها را هنگام بمباران و موشک باران مشاهده می کنند و هرگز اینهمه رذالت و نفاق را نخواهد بخشید مگر آنکه تا بیش از این دیرنشده به جبران گذشته بپردازد و موشکها و هواپیماهای اهدائی خود را به دیوانه بغداد قطع و جلو شرارت های هیتلر زمان را بگیرند .
2- یکی از نعمت های بزرگ خداوند به جهان اسلام در قرن حاضر نعمت وجود امام است که همه عزت و سربلندی اسلام و ایران امروز به برکت رهبری و هدایت اوست . اینجانب با شناختی که از خصوصیات و ویژگیهای خاص ایشان داشته و چندین سال بعنوان شاگردی کوچک در خدمتشان بوده و از درس خارج معظم له و اخلاق و تهذیب نفس و جهاد اکبرایشان کسب فیض نمودم . و از بدو بلوغم یعنی سال 42 تا این لحظه در تمام ابعاد مقلد ایشان بود و حضرتش را مراد و محبوب و معشوق و استاد و همه چیز خود یافتم . با این وصف معتقدم و بارها گفته ام که شخصیت عظیم ایشان هنوز برای جهان اسلان ناشناخته است . امت اسلام بویژه ملت ایران باید به درگاه خداوند منان شاکر این نعمت بوده و از درگاهش بویژه در این ماه دعا بخواهند که از نعمت وجودش تا ظهور مصلح کل ، مهدی موعود بهره مند شوند (نایب رئیس – وقتتان تمام است ) . یک دقیقه دیگر اجازه بدهید .
3- اینجانب از مردم شریف و نجیب حوزه انتخابیه منطقه دشتستان از حضورشان در صحنه انتخابات و هه صحنه ها صمیمانه تشکر میکنم و از آن همه محبت و اخلاص شما مردم شرمنده ام و از اینکه نتوانستم به خواست شما پاسخ مثبت دهم و قبول نکردم در انتخابات سومین دوره مجلس شرکت کنم عذر می خواهم و  همان طور که بارها گفته ام این امر به دلیل کم لطفی شما نبوده که مسئوولین اگر پای شما مردم را ببوسند باز هم حق شما را ادا نکرده اند . بنابراین
از اینکه نتوانستم آن همه احساسات پاک و گرم و اخلاص و اصرار شما پاسخ مثبت گویم مرا بپذیرید . امیدوارم همیشه یار مسئوولین و امام و انقلاب و اسلام باشید و من به آن برادری که انتخاب شده تبریک میگویم و موفقیت او را در راه ادای امانت الهی و خدمت به محرومان و حفظ دستاوردهای انقلاب از خداوند متعال خواستارم و از اینکه در این 4 سال نتوانستم کاری برای شما مردم انجام دهم مرا ببخشید که اوضاع مملکت و مشکلات دولت بهتر از این اقتضا نمیکرد لکن مفتخرم که در این انجام وظیفه کوتاهی نکرده و بدون حتی یک دقیقه تاخیر یا غیبت به کار مجلس رسیده و تلاش نمودم که حتی یک رای بر خلاف رضای خدا و رهبر عزیز و صلاح ملت و مملکت ندهم و از خداوند میخواهم که اگر تقصیری بوده عفو کنند که :(ربنا لا تواخذنا ان نسینا او اخطانا ) در پایان لازم می دانم یادی از شهدای مجلس در این دوره بکنم از جمله اخوی ارجمندم حضرت حجت السلام والمسلمین آقای شیخ غلامرضا رحیمی که در دو دوره شده باشد روحشان شاد و یادشان گرامی باد و السلام .
منشی – آقای باهنر بفرمائید .
محمد رضا باهنر – بسم الله الرحمن الرحیم . با سلام به پیشگاه بقیه الله الاعظم امام زمان (عج) و نایب بر حقش امام بزرگوارمان و آرزوی پیروزی هرچه سریعتر رزمندگان اسلام مطالب مورد نظر را به صورت فشرده در چند بخش تقدیم می نمایم :
الف – از مردم شهید پرور بخاطر حضور ایثارگرانه خود در پای صندوق های رای در تبعیت از امام عزیز تقدیر و تشکر میکنم و از انها میخواهم به مطالبی که در مورد انتخابات خطاب به وزارت کشور دارم توجه نموده و قضاوت کنند .
1- طبق قانون اساسی و ماده (3) قانون انتخابات نظارت به عهده شورای نگهبان بوده و این نظارت عام و در تمام مراحل و در کلیه امور مربوط به انتخابات می باشد .
اما وزارت کشور به انحاء مختلف از انجام نظارت شورای نگهبان جلوگیری کرده تا حدی که با تغییر آدرس صندوق های رای گیری تعدادی از ناظرین را معطل گذاشتند و تعدادی از آنها را نمیدانم با کدام مجوز به وسیله کمیته انقلاب اسلامی دستگیر نمودند که به این ترتیب رای گیری در اینگونه صندوق های بدون نظارت انجام شده و از درجه اعتبار ساقط است .
2- در صندوق شماره /2249 علی رغم وجود 472 رای برای آقای زواره ای رای نامبرده صفر و علی رغم وجود 500 رای برای خانم بهروزی رای نامبرده نیز صفر و در صندوق شماره 533 برخلاف واقع نوشته شده به دلیل استعفای باهنر آراء وی قرائت نشد .
3- علی رغم معطلی های زیاد فرمانداری تهران در پاسخ به تقاضای بازشماری صندوق ها توسط هیات نظارت و پس از دستور مستقیم حضرت امام مدظله العالی مبنی بر همکاری وزارت کشور با هیات نظارت بر انتخابات متاسفانه هنوز هم وزارت کشور با (لیت و لعل ) کردنش سعی دارد که در نهایت صندوق های کمتری بازشماری شده و تخلفات و سوء استفاده های کمتری آشکار گردد و تا هم کنون کل صندوق های در اختیار گذاشته ازحد 30 عدد تجاوز نکرده است .
4- بعضی از صندوق ها پس از اخذ رای و قبل از قرائت آراء توسط مسئوول صندوق از محل رای گیری خارج شده به منزل مسکونی برده شده است .
5- متخصصین و مجربین در امر انتخابات معتقدند اگر در تمام ساعات روز رای گیری در پای یک صندوق صف وجود داشته باشد امکان اخذ رای در حدود 1500 یا حداکثر 2000 عدد وجود دارد . در حالیکه در تهران صندوقهائی داریم که دارای 4 هزار رای میباشد . در صندوق شماره 2558 متعلق به اسلام شهر از مجموع حدود 1500 برگه رای بیشترین رای کاندیداهای جامعه روحانیت مبارز مربوط به آقای یزدی است که کمتر از 20 رای اعلام شده و کمترین رای کاندیداهای روحانیون مبارز بیش از 1100 رای قید شده است . این مطلب را اعلام کردم که حداقل مردم اسلام شهر بدانند که رای آنها چگونه منعکس شده است . از این مواد آنقدر زیاد است که ذکر همه آنها به اصطلاح مثنوی 70 من کاغذ میشود و مطمئنا در صورت بازشماری صندوق های درخواست شده دلائل کافی برای ابطال انتخابات تهران وجود خواهد داشت .
اما هیات نظارت تهران بخاطر ایثار و مقاومت مردم در حضور برای رای گیری ابطال انتخابات را به مصلحت نمیداند ولی معتقد است که با دقت نظر قطعا نتیجه انتخابات غیر از موارد اعلام شده خواهد بود . در هر صورت همان گونه که امام بزرگوار به جناب آقای امامی امر فرمودند از شورای نگهبان میخواهیم که جهت حراست از آراء مردم که بیشترین حق را به گردن انقلاب دارند تمام مساعی خود را بکار گیرند . در هر حال با اعلام این موارد و بسیاری از موارد دیگر می بینیم آقای وزیر کشور برای اثبات سلامت انتخابات حتی حاضر است طی مصاحبه اش هیات مرکزی نظارت و حتی شورای نگهبان را زیر سوال ببرند . ما می دانیم شرط تثدی وزارت کشور عدالت نیست . آیا وزیر کشور می دانند که لازمه نصب فقیه شورای نگهبان احراز عدالت آن فرد از سوی مقام ولایت فقیه است ؟ آیا وزیر کشور می دانند آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران است صدها هزار نمازگزار دارد و آیا می داند که اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران یا به دلیل شناخت مستقیم یا به دلیل تائیدات حضرت امام ایشان را عادل میدانند . من احتمال میدهم جناب وزیر کشور پس از مهاجرت از سوریه به دلیل اشتغالات زیاد سیاسی و تایید اکثریت استانداران جهت ایجاد آمادگی برای برگزاری انتخابات موفق به بررسی مسائل اجتماعی داخل ایران و اعتماد مردم به بعض مسئوولین و چهره های انقلاب نشده اند و فکر می کنند با انجام یک مصاحبه میتوانند چهره های درخشان انقلاب را زیر علامت سوال ببرند . در زمانی که ایشان متصدی وزارت کشور شدند این موارد را پیش بینی می کردیم و در نطقم عرض کردم و به نظر میرسد با این اعمال قطعا بیش از 20 رای بالای حد نصاب خود را هم اکنون از دست داده اند . این اعمال شما حتی در رابطه با مصلحت کشور که معمولا استناد قانون شکنی هاست قابل توجیه نمیباشد زیرا فقهای شورای نگهبان دارای 6رای از 13 رای شورای نگهبان تشخیص مصلحت منصوب از قبل امام میباشند . ان شاء الله امیدوارم این تذکرات باعث اصلاح خط مشی وزیر کشور در تبعیت شان از قانون باشد .
ج – در اینجا چند نکته را به صورت اشاره خطاب به اعضاء تشکل جدید روحانیون مبارز و در راس آ،ها حضرت حجت الاسلام والمسلمین کروبی یادآوری نمایم . شما در نامه تان خطاب به حضرت امام دلیل اصلی اعلام تشکل جدید را معرفی چهره های جدید وحضور بیشتر مردم در انتخابات ذکر کرده بودید و حضرت امام ضمن تایید ایجاد تشکل های جدید آنها را از تخطئه دیگران برحذز داشته بودند . در حالی که در اولین بیانیه از تخطئه جامعه روحانیت مبارز شروع شده است . آقایان در بیانیه شان اعلام کرده بودند به دلیل خط امام نبودن بعض ار کاندیداهای روحانیت مبارز با افراد دیگری را مطرح کرده ایم . اولا در عمل اکثریت قریب به اتفاق افراد مورد نظر جامعه روحانیت مبارز را که در رای آنها برادران بزرگوار چون آیات عظام و حجج اسلام :(مهدوی کنی ، خامنه ای ، هاشمی رفسنجانی ، موسوی اردبیلی و امامی کاشانی ) وجود دارند رد کرده اند . شما حاضر نشده اید حتی افرادی مانند آقای یزدی نایب رئیس مجلس ناطق نوری یکی از موفق ترین وزرای جمهوری اسلامی که اخلاص و ایثارشان در ربطه با انقلاب بر احدی پوشیده نیست در لیست کاندیداهایتان قرار دهید . یادم میاد زمانی که آقای خوئینی ها به سمت دادستانی کل کشور منصوب شدند آقای هاشمی رفسنجانی در توخیه مساله در جلسه ای فرمودند به نظر میرسید دو نفر برای این مسئوولیت قبل طرح بودند یکی آقای یزدی و دیگری آقای خوئیدی ها .
اما به دلیل نیاز شدید ما در مجلس به وجود آقای یزدی مصلحت ندانستیم که ایشان را در مجلس از دست بدهیم . حال نمیدانم شما ایشان را واقعا پیرو خط امام نمیدانید یا همه افراد لیست خود را اصلح برایشان میدانید ؟
در هر صورت به نظر میرسد که باید در خط مشی تان تجدید نظر کرده و اگر برای رضای خدا کاری می کنید مسائل را بیشتر دقت کنید . آیا حضرت آیت الله العظمی منتظری قائم مقام معظم رهبری در تنفیذ اجازه تعیین حدود تعزیرات به کمیسیون قضائی مجلس دوره دوم به خاطر حضور آقایانی چون یزدی ، موسوی تبریزی ، ناطق نوری ، سید حسن شجاعی و غیره ... بوده است ؟ و اگر در کمیسیون قضائی دوره سوم این افراد نباشند باز هم این اجازه را خواهند یافت که از اختیارات حکومتی استفاده کرده و مشکل مهمی از مملکت را حل کنند ؟
ثانیا مگر حضرت امام حکم نفرمودند در حوزه های دیگر انتخاباتی دخالت نکنید ؟ آیا همه اعضای روحانیون مبارز اهل تهران هستند یا در بین آ،ها نمایندگان قم ، اصفهان ، شیراز ، زرند و غیره نیز وجود دارد ؟ در هر صورت با توجه
به تخلفات وزارت کشور آیا بهتر نبود صبر می کردید و پس از تایید سلامت انتخابات توسط شورای نگهبان اظهار نظر می کردید ؟ و آیا تشکر از سوی شورای نگهبان به صورت دیگری تفسیر نخواهد شد ؟ در نهایت خواهش میکنم برای شروع راهتان در این تشکل جدید سعی کنید صداقت ، اخلاص ، بیعت محض از امام امت را از اصول خود قرار دهید و با بیانیه هایتان همان گونه که حضرت امام در پاسخ نامه تان فرمودند دیگران را زیر سوال نبرید و در نهایت شاید مناسب باشد که بعض از اعضای شورای مرکزی دلائل خود را برای تغییر موضع شان از مخالفت جدی با تشکیلات که طی مقالات و سخنرانی های مفصل بیان نمودند برای مردم تشریح نمایند و توضیح دهند چگونه تا 2 سال قبل تشکیلات سیاسی در نظام امامت به زعم آنها ارزش بود و حالا ارزش شده است .
د – و اما شما نمایندگان دوره سوم مجلس شورای اسلامی بدانید که مردم و خصوصا پابرهنگان برای حل مشکلاتشان چشم امید زیادی به شما دارند . این را بدانید مشکلات اقتصادی را با شعار نمی توان حل کرد . در مجلس دوم ما موظف بودیم دولت را تقویت کنیم و برداشت دولت از تقویت این بود که بر همه پیشنهادات و خواسته هایش صفحه بگذاریم .
یکی از مشکلات اصلی 4 سال گذشته مملکت و مردم مساله تورم بوده است و بیشترین فشار را گرده مستضعفین مخصوصا صاحبان درآمد ثابت آورده است . در لایحخ بودکه تا آ،جا که بخاطر دارم دولت در 3-4 ال گذشته تقاضای استقراض داشت . ما فکر می کردیم برای کنترل تورم اولین و مهمترین کار منع استقراض است البته اگر بخواهیم یک دلار بدهی خارجی نداشته باشیم شاید تا حدی زیاد نیاز به استقراض داشته باشیم . اما می توانستیم آنرا بسیار کاهش دهیم . با زدن خلاصه خرجی ها و جهت گیری مثبت در کم کردن بودجه جاری مملکت شاید رشد تورم میتوانست از نصف مقدار موجود هم کمتر باشد البته اگر می توانستیم و میگذاشتند و غوغا سالاران در مجلس اتهام تضعیف دولت را به ما نمی زدند و این بیشترین کمک به پابرهنگان بود . این از وظایف حتمی مجلس سوم است که تسلیم جوسازی نشود و قاطعانه به این امر مهم بپردازد والا اگر بخواهید با تصویب قانونی مانند طرح کمک به کارمنداان دولت که اخیرا از تصویب نهائی مجلس گذشت و اهم پیامش این بود که (نایب رئیس- وقتتان تمام است ) وزارت مسکن زمین دهد وزارت بازرگانی مصالح بدهد بانک وام دهد اینها برای کارمند خانه نخواهد شد . در هر صورت ان شاء الله نمایندگان دوره سوم مجلس با شورای اسامی با سعه صدر بیشتری که دولت از خودشان نشان خواهد داد و یا همیاری رسانه های گروهی اعم از روزنامه ها و رادیو و تلویزیون بتوانند منطقی تر فکر کنند با کمتر شدن لوایح خرواری دولت در تغییر نامها ، استخدامها و تغییر سازمانها مجال برخورد برنامه ای در رفع مشکلات مملکت را داشته باشند و صدا و سیما به عوض طرح این مساله که بزرگترین مشکل پابرهنگان وجود صندوقهای قرض الحسنه در مملکت است برخورداری منطقی تر داشته که این مسائل به این سادگی در ذهن مردم که با خدمات ارزنده این صندوقها آشنا هستند جا نمی افتد .
در پایان از همه ایثارگریها و مقاومتهای ملت عزیز در تبعیت از امام بزرگوار تشکر میکنم و از آنها می خواهم که با صبر بیشتر و حضور بیشتر در صحنه های مختلف مبارزاتی مخصوصا صحنه های نبرد با دشمن کافر و استکبار جهانی راست قامت ایستاده باشند من به نوبه خود در این آخرین نطق خود در مجلس دوم ضمن تجدید پیمان با امام امت و امت امام اعلام می دارم اگر ان شاء الله شورای محترم نگهبان علیرغم همه جوسازیها و فشارها بالاخره موفق به بررسی جدی انتخابات مرحله اول تهران شد برای حضور در مرحله دوم انتخابات اعلام آمادگی میکنم والا فلا . در آینده اعم از اینکه در مجلس باشم یا نباشم امیدوارم در هر سنگری که بودم بتوانم با انجام وظیفه در حد وسعم در حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی و مبارزه با ضد ارزشها به مردم عزیزمان خدمت کرده شاید ذره ای از دینم را ادا کرده باشم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته . (نمایندگان – احسنت – احسنت)
نایب رئیس – سخنران بعدی را دعوت کنید .
منشی – آقای طاهری موسوی بفرمائید .
عبدالصاحب طاهری موسوی – السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته بسم الله الرحمن الرحیم . الحمدلله الذی لیس له منازع یعادله ولاشبیه یشا کله ولاظهیر یعاضده قهر بعزته الاعزاء و تواضع لعظمه العظماء و الصلاه والسلام علی محمد سلاله الاصفیاء و علی آله الساده النجباء والعن علی اعدائهم الفجره الاشقیاء .
ان الذین قالوا ربنا الله استقاموا تتنزل علیهم الملائکه الاتخافوا و تحزنوا وابشروا بالجنه التی کنتم توعدوم .
با درود فراوان به اسطوره صبر و مقاومت علم و حلم ، کیاست و سیاست قلب تپنده جهان اسلام و امید مستضعفان و پابرهنگان امام امت خمینی بزرگ . و با دردو به قائم مقام رهبری استاد معظم امید امت و امام اسوه صبر و شکیبایی مظهر عطوفت و مهربانی زبان گویای محرومان و مظلومان منتظری نستوه . و با درود به شهدای عظیم الشان اسلام از بدر تا کربلا و از کربلا تا 15 خرداد واز پانزده خرداد تا هفتم تیر و از خرمشهر تا حلبچه و از افغانستان تا فلسطین و از طبس تا خلیج شهدائیکه با خون مقدس خود درخت اسلام را آبیاری نموده و این درخت عظیم را از زوال و اضمحلال نجات بخشیده اند .
و با درود بر شما ای امت حزب الله ایران ، ای قله های  سر به فلک کشیده صبر و مقاومت ، و ای اسطوره های ایثار و از خود گذشتگی ، و ای یاران حق و حقیقت وای وفاداران به عهد و میثاق و ای تربیت یفتگان مکتب سرخ حسینی ، درورد خداوند متعال بر شما باد که بحق مصداق بارز آیه شریفه :(والذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون) گشته و به بهترین و والاترین انوع جهاد فی سبیل الله عینیت بخشیده اید !
اسلام علیکم یا انصارالله و انصار رسوله واقعا جای تحیر است که انسان درباره این ملت عظیم چه بگوید و چه بنویسد ؟ مقاومتیکه این ملت رشید از خودشان نشان داده اند قابل درک و توصیف نیست .
بلی اینان مصداق : (ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه ) گشته و امر الهی را فاستقم کما امرت – بنحو احسن امتثال نموده اند . ملتیکه از موشکهای شوروی که توسط نوکر جنایتکار آ، صدام خون آشام به سویشان شلیک می شود نهراسیدند و به ندای امام عزیز لبیک گفتند و در روز انتخابات روز امتحان الهی آنچنان با شور و نشاط در صحنه حضور یافتند که گوئی ایران گلباران می شود .
کجا می شود همچون ملتی صبور ، مقاوم ، با اخلاص و ایمان پیدا کرد که هرچه داشتند و دارند در طبق اخلاص گذاشته و به حضرت احدیت تقدیم نموده و مینمایند . باید قدر این ملت که از نعمتهای بزرگ الهی به شمار میاید بدانیم و آن را مورد توجه و تجلیل قرار دهیم از برکات همین مقاوتها و رشادتها است که آمریکای جنایتکار به این خفت و خواری افتاده و در مخمصه ایکه بدست خود به وجود آورده است گرفتار گشته : ملت عزیز ما بداند که میداند . این لشکرر کشیها و این مانورهائی که آمریکا در خلیج فارس به راه انداخته نشانه عظمت و قدرت او نیست بلکه علامت خواری و زبونی او است آمریکا میخواهد بوسیله این بازیها حقیقت امر که همانا شکست سیاسی وی در منطقه میباشد بر ملت بپوشاند ولی این واقعیت برای ملت آگاه ما روشن و هویدا است .
بنده از این تریبون مقدس که صدای رسای ملت ما میباشد اعلام مینمایم که ای آمریکای جنایتکار ! و ای روسیه روسیاه بدانید که ملت دلاور ایران تصمیم گرفته اند تا شما و نوکران شما چون حکام حجاز و حکام مفلوک کویت و جنایتکار قرن ، صدام عفلقی را به خاک مذلت نکشانند از پای نخواهند نشست . اینان شاگردان مکتب (هیهات منا الذله ) حسینی و پیروان رهبر عزیزی هستند که میفرماید :( همانا عزت و شرف ما در گرو همین جنگ است ) 9 سال است که امت دلاور و شجاع ما در مقابل طوفان توطئههای شرق و غرب و جنایتکاران تاریخ چون کوههای سر به فلک کشیده مقاوم و استوار ایستاده اند . ای ملت غیور و اصیل ایران و ای شیفتگان مکتب نجات بخش اسلام ! همانطوریکه شاهد وناظرید ابر جنایتکاران تاریخ از شرق گرفته تا غرب و از شمال تا جنوب همه و همه کمر همت بسته اند تا اسلام و قرآن اهل بیت را به نابودی بکشانند ولی شمائید فرزندان اسلام و قرآن فرزندان کربلای حسینی به ندای (هل من ناصر حسینی ) لبیک گفته و با جوش و خروش همیشگی خود این جنایتکاران تاریخ را به زباله دان تاریخ بیاندازید . (ان تنصروا الله ینصرکم ویثبت اقدامکم )
ای ملت غیور ایران ! شما ناظر بودید که چطور این جرثومه های فساد ، برادران و خواهران مسلمان کرد حلبچه از کودکان شیرخوار گرفته تا پیرمردهای فرسوده با انواع سلاح شیمیایی به دیار عدم فرستادند .
آیا دنیا این جرائم دردناک را مشاهده نکرده ؟ (ام علی قلوب اقفالها) چرا این دنیای پرادعا در مقابل این همه جنایات ساکت و خاموش است ؟
آیا صوای ناله های شهدای حلبچه و فریاد ملت غیور و مظلوم فلسطین را نشنیده اند ؟ آیا شکستن دست آن مظلوم فلسطینی با سنگ و آجر و کشتار مظلومانه حجاج بیت الله الحرام و تجاوز شوروی به افغانستان مظلوم را مشاهده نکرده اند ؟ ای دنیای بی بندو بار و ای جان مردگان ، زنده شو و به خود آی (لیس من مات فاستراح بمیت – انما المیت میت الاحیاء )
جهان کنونی هر روز شاهد جنایات تازه ای نظیر فاجعه طرابلس که توسط صهیونیزم جنایتکار و فالانژهای بی بندوبار به وقوع پیوسته میباشد . آیا دنیا در مقابل این فاجعه دردناک چه عکس العملی از  خود نشان داده یا می دهد ؟ بلی ، استکبار جهانی هر جنایتی که به وجود میاورد جهت ملوث کردن حقایق به توجیه آن می پردازد . نظیر حمله طبس ، حمله به سکوهای جمهوری اسلامی ایران و از همه بزرگتر جنگ تحمیلی و نظایر آن انالله و انا الیه راجعون .
از جهان وسیع بگذریم و به جهان کوچک خود که مجلس شورای اسلامی باشد بپردازیم . نمایندگان محترم و کاندیداهای دوره سوم مجلس شورای اسلامی ! بنده کوچکتر از آن هستم که خواسته باشم به شما نصیحت کنم . شما سروران و بزرگان ما هستید لیکن از باب تذکر به خود اولا و ثانیا به برادران و خواهران عزیز ! که مبادا در ایام انتخابات خدا را فراموش بکنیم عالم همیشه محضر خدا است چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن و چه در بحبوحه آن . مبادا موازین اسلام را فراموش و از هر وسیله ای جهت رسیدن به مجلس شورای ملی . بیائید همه با هم در این ایام با عظمت ( شهرالله – شهر التوبه والانابه – شهر الصیام والقیام) نفوس خود را صیقل دهیم و نگذاریم که این ایام باشکوه تمام شود و ما به هیچ مقام و منزلتی نرسیده ایم .
(اللهم انی اعوذبک ان ینقضی عنی شهر رمضان اویطلع الفجر من لیلتی هذه ولک قبلی تبعه اوذنب توآخذنی علیه ) (نایب رئیس – وقتتان تمام شده) و مبادا کارهائی انجام دهیم که موجب شود خداوند متعال نعمتهای عظیم خود را از ما بگیرد . (ذلک بان الله یکن مغیرا نعمه انعمها علی قوم حتی بغیروا ما بانفسهم )
لازم به ذکر است – که ملت عزیز ما از مجلس شورای اسامی انتظار دارد که در پرتو رهنمودها و فتاوای اخیر امام امت دامت برکاته مشکلات کشور را به نحو احسن حل نمایند . بنده از این تریبون مقدس از ملت عظیم (نایب رئیس – وقتتان تمام شده است ) و پرارج ایران مخصوصا مردم غیور خطه خوزستان بالاخص از مردم مبارز و شهید پرور شادگان و برادران مهاجر جنگ تحمیلی در رابطه با حضور فعال و گسترده خود در میدان انتخابات کمال تشکر و سپاسگذاری مینمایم .
نایب رئیس – وقت تمام شده است .
عبدالصاحب طاهری موسوی – آقای یزدی ! یک چند لحظه ای اجازه بفرمائید تا مطلبم را تمام کنم .
نایب رئیس – بفرمائید .
طاهری موسوی – در خاتمه از دولت خدمتگذار میخواهم نسبت به محرومیت شهرستان شادگان توجه بیشتری بکنند . زیرا مردم آن سامان سالهای متمادی انواع محرومیت اعم از فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی تحمل کرده اند .
علیرغم خدمات شایانی که جمهوری اسلامی تاکنون به این منطقه محروم تقدیم نموده که مردم ما کمال تشکر و سپاسگذاری از آن مینمایند . هنوز مشکلات فراوانی در سطح شهر شادگان و روستاها وجود دارد . هنوز روستاهای زیادی وجود دارد که از نعمت برق محرومند و مردم مستضعف آن سامان با گرمای در حدود 50 درجه خوزستان بدون هیچ وسیله ، به زندگی پر رنج خود ادامه می دهند . و همچنین مناطق زیادی از نعمت آب آشامیدنی مخصوصا در ایام تابستان محرومند . با وجود مشکلات مادی مردم مجبورند آب آشامیدنی خود را به قیمتی که در توان آنها نیست بخرند .
و همچنین از نظر جاده های ارتبطی مردم آن سامان حتی خود شهرستان در مضیقه و گرفتاری بسر میبرند . چه بسا اتفاق افتاده است در اثر نداشتن جاده های ارتباطی ، بیماران دچار مشکلات زیادی میشوند .
از اهالی محترم شادگان و عشایر غیور و شجاع آن و از مهاجرین جنگ تحمیلی میخواهم که در اعزام به جبهه ها ، جهت ریشه کم کردن ظلم و تجاوز و جهت از بین بردن استکبار حضور فعال داشته باشند که (ان موعد هم الصبح الیس الصبح بقریب و ماالنصر الامن عندالله ان الله عزیز حکیم ) والسلام علیکم و رحمه الله .
3- تذکرات نمایندگان مجلس به مسئوولان اجرائی کشور به وسیله آقای نایب رئیس
نایب رئیس – تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسئوولان محترم اجرائی . آقای صفائی نماینده باختران در خصوص تامین (سم) دفع آفت (سن) در استان باختران به وزارت کشاورزی .
آقای اکرمی – نماینده سمنان در مورد برخورد قاطع با بدحجابی به وزرات کشور و در مورد اجراء قانون احتساب خدمت جبهه بسیجیان به عنوان خدمت نظام وظیفه به وزارت سپاه در خصوص توزیع سبوس بین گاوداران .
آقای کبیری نماینده مرودشت در مورد قبول دفترچه بیه روستائی به وزارت بهداشت و در مان و در خصوص تامین کود شیمیائی و سموم کشاورزی در شهرستان مرودشت به وزارت کشاورزی .
جمعی از نمایندگان درگذشت پدر همکار محترممان جناب آقای شاملو نماینده محترم ملایر را به ایشان تسلیت گفته اند ، من از طرف همه نمایندگان و خودم به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض میکنم .
آقای ابراهیمی نماینده ورامین در خصوص ترمیم پل (آلویک) به وزارت راه و ترابری .
آقای غلامرضا حیدری نماینده آشتیان و تفرش به وزارت پست و تلگراف نسبت به جلوگیری از افزایش قیمت تلفن توسط شرکت مخابرات تذکر داده اند .
4- بررسی لایحه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و تصویب موادی از آن
نایب رئیس – دستور را شروع کنید .
منشی – اولین دستور گزارش شور دوم کمیسیون بهداری و بهزیستی در مورد لایحه اساسنامه جمعیت هلال احمر است .
دکتر شیبانی (مخبر کمیسیون) – بسم الله الرحمن الرحیم . شماره ترتیب چاپ 1826 شماره چاپ سابقه 1491-1587-1740   .
گزارش از کمیسیون بهداری و بهزیستی به مجلس شورای اسلامی .
لایحه اساسنامه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به شماره ترتیب چاپ 1587 که جهت بررسی به کمیسیون بهداری و بهزیستی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع گردیده بود ، در جلسات متعدد با حضور نمایندگان دولت مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و با اصلاحات و اضافاتی به شرح زیر به تصویب رسید .
اینک گزارش شور دوم آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می گردد . رئیس کمیسیون بهداری و بهزیستی – دکتر زرگر
این لایحه اساسنامه هلال احمر بررسی مفصل شد چندین بار مسئوولین آمدند و مذاکراتی شد بیشتر نظر کمیسیون این بوده است که لایحه طوری تنظیم بشود که هلال احمر بتواند وظایف خودش را به بهترین نحو انجام بدهد . چون در هلال احمر هم یک مقدار مائل وقف و مسائل دیگر هم مد نظر بوده که وقتی بی توجهی نشود . چون روی آن هم دقت کردیم آنکه مربوط به قوانین وقف است عین آن یعنی مسائل اسلامیش رعایت بشود نکات مهمش این است البته بعضی چیزهای زائدی در آن بوده که مثلا یک شوراهای تشریفاتی ... معمولا شما نمایندگان محترم خودتان هم در جریان هسستید بعضی شوراها شورای اسمی است عملا کاری نمی کند آنها را ه زائد دانسته البته کمیسیون اداری و استخدامی پیشنهادهائی در این زمینه دارند که به نظر ما خیلی مهم نبود حالا موارد به ترتیب مطرح میشود ، آقایان نظرشان در این خصوص میدهند .
نایب رئیس – متشکر . ماده 1 خوانده شود .
(به شرح زیر خوانده شد)
لایحه اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران .
ماده 1- جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران (جمعیت سابق شیر و خورشید سرخ ایران ) که در این اساسنامه جمعیت نامیده می شود ، موسسه ای است خیریه ، غیرانتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل می باشد . جمعیت به کلیه تعهدات و قراردادهای بین المللی مربوط به اهداف و وظایف جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ و نیز مقررات اتحادیه جمعیت های صلیب

سرخ و هلال احمر که با قانون اساسی . سایر قوانین جمهوری اسلامی ایران مغایرت نداشته باشد ، پای بند بوده و در مسایل امدادی و بهداشتی درمانی برون مرزی و امدادی درون مرزی و تعهدات مربوطه طبق این اساسنامه عمل می کند .
نایب رئیس – آقای بهرامی پیشنهادتان را بفرمائید .
بهرامی – بسم الله الرحمن الرحیم . نمایندگام محترم توجه بفرمایند روی اساسنامه جمعیت هلال احمر ، کمیسیون محترم بهداری واقعا کار تخصصی نکرده . برای نوشتن اساسنامه ها یک شکلی باید قائل باشیم اصلا این اساسنامه شکل ندارد همین جوری آورده اند 27 ماده را دنبال هم قرار داده اند بدون اینکه فصل بندی کنند ، دسته بندی کنند ، کلیات داشته باشد ، اهداف داشته باشد ، وظایف داشته باشد ، وضع حقوق مشخص بشود ، ارکان مشخص کنند . همینجوری 27 ماده را کمیسیون محترم بهداری آورده تصویب کرده و ارائه داده . این نشاندهنده این است که واقعا کار تخصصی و شکل بندی رویش نشده . کمیسیون ما کار شکل بندی رویش انجام داده فصل بندی کرده و در همان 27 ماده است منتها تقسیم بندی کرده و فصل بندی شد . فقط در دو مورد اساسی ما با کمیسیون محترم بهداری در کیفیت کار و محتوا و ماهیت اختلاف داریم در آنجاها بحث می کنیم اگر کمیسیون محترم بپذیرند که همین مصوبه کمیسیون استخدام که رویش کار شده شکل بندی شده فردا میکویند این چه جور اساسنامه ایست که همینجور 27 ماده را پشت سر هم نوشتند اگر بپذیرند که پیشنهاد کمیسیون استخدام مطرح بشود بعد روی آن دوسه مورد اختلاف اساسی می کنیم اگر مجلس نظر هر کدام از کمیسیونها را پذیرفت آن در آن مواد بیاید والا ما در تک تک مواد پیشنهاد داریم .
حالا حاج آقا یزدی جنابعالی نظرتان را بفرمائید چکار کنیم ؟
اصلا کمیسیون بهداری دسته بنی نکرده فصل بندی نکرده و از نظر شکل اشکال دارد واقعا کار کارشناسی رویش نشده غیر از اینکه دو سه مورد ما اختلاف ماهیتی داریم در بعضی از مواد تفاوتی ندارد دیگر اگر برادرها بپذیرند مصوبه کمیسیون استخدام از هر نظر جامع تر و بهتر است .
نایب رئیس – آنقوت آقای بهرامی شما مصوبه به شکل پیشنهاد میتوانید بدهید آیا در کمیسیون روی این صحبت شده است ؟
بهرامی – پیشنهاد دادیم پیشنهاد ما چاپ شده .
نایب رئیس – بلی به آن صورت می شود طرح کرد ببینید الان ماده به ماده از نظر آئین نامه ای ما فقط میتوانیم بگوئیم که اگر نسبت به ماده اول که  خواندید یک پیشنهاد دارید بفرمائید حالا چه به شکل اصلاح ه به شکل جایگزینی شما میگوئید کل این اساسنامه ...
بهرامی – حاج آقا یزدی ! اصلا این دسته بندی نشده بعضی از مواردی که در رابطه با وظایف است ، در اهداف آمده و اهداف در وظایف آمده و سایر مقررات است در بخش ارکان آمده ارکان قاطعی چیزهای دیگر شده . برادرها کار تشکیلاتی روی این قضیه نکرده اند پیشنهاد ما این است که بپذیرند این شکلی که ما برای این اساسنامه ریختیم خود مسئوول محترم هلال احمر آقای ...
نایب رئیس – آقای بهرامی ببینید از نظر آئین نامه ای گزارش کمیسیون اصلی قابل طرح و بحث است شما می توانید پیشنهاد کنید که آن گزارش جای این گزارش (بهرامی – ما پیشنهاد می کنیم) این پیشنهاد را به این صورت میتوانید بحث کنید بعد روی بحثتان رای میگیریم .
بهرامی – پیشنهاد ما این است که (گزارش کمیسیون استخدام) جایگزین (گزارش کمیسیون بهداری) بشود بعد در دو سه مورد که اختلاف ماهیتی دارد مجلس هر کدام را پذیرفت ما هم می پذیریم .
نایب رئیس – مخالف و موافق صحبت کنند .
صادقلو – آقای یزدی ! جز این 2-3 مورد اختلاف نظر بقیه عبارت اصلاحی به نظر می رسد .
نایب رئیس – به هر حال آنچه که محور بحث است گزارش اصلی است فقط در جایگزینی ها میتوانند مساله را بگویند .
بهرامی – ما پیشنهاد جایگزینی داریم .
نایب رئیس – مجموعه جایگزینی یا در موقعی که میرسیم فلان بند مشخص را جایگزین بند مشخص بکنیم ؟
بهرامی – نه مجموعه جایگزینی بشود .
نایب رئیس – نه آنکه خلاف آئین نامه میشود ببینید ! گزارش اصلی کمیسیون محور بحث است در این گزارش اگر جائی را پیشنهد جایگزینی دارید میتوانید بحث کنید الان در ماده اول چیزی ندارید ؟
بهرامی – بلی پیشنهاد جایگزینی داریم .
نایب رئیس – بسیار خوب مخالف و موافق صحبت کنند .
منشی –مخالف آقای موحدی ساوجی ، موافق آقای ناصری .
موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم . ماده 1 را که منده ملاحظه کردم از لحاظ محتوا ماده 1 کمیسیون بهداری خیلی کاملتر است از ماده یکی که کمیسیون استخدام پیشنهاد کرده زیرا در ماده 1 که الان کمیسیون اصلی پیشنهاد کرده سطر پنجم شما ملاحظه میکنید که دارد :( این جمعیت به کلیه تعهدات و قراردادهای بین المللی مربوط به اهداف و وظایف جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ نیز مقررات اتخادیه های جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر که با قانون اساسی و سایر قوانین جمهوری اسلامی ایران مغایرت نداشته باشد )
اما کمیسیون استخدام فقط اگر با قوانین جاری مملکت مغایرت ندارد را می گوید با همه طبق قراردادهای بین المللی و نمیدانم اتحادیه این جمعیت و امثال ذالک عمل بکند و حال آنکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بایستی که حتما ذکر بشود چونکه در واقع رابط و پیوند و در واقع عمل به تعهدات و قراردادهائی که با سایر مجمع بین المللی جمعیت هلال احمر دارد در صورتی نافذ است که با قانون اساسی بعد از انقلاب مغایرت نداشته باشد . این پیشنهادی بوده که توسط بنده داده شده و در شور دوم کمیسیون بهداری تامین کرده اما ماده (1) که آقایان کمیسیون استخدام اینجا پیشنهاد می کنند در واقع همان ماده (1) ناقص قبلی است .
منشی – موافق آقای ناصری .
مصطفی ناصری – بسم الله الرحمن الرحیم . چون مساله مهم است اساسنامه یک جمعیت خیریه است که همه محرومین جامعه از آن بهره مند میشوند من تقاضا می کنم که همکاران محترم دقت بفرمایند .
بحث ماده 1 و2 نیست که جناب آقای موحدی ساوجی به ماده 1 پرداخت البته در ماده (1) هم تفاوتهائی دارد .
نایب رئیس – آقای ناصری ! به هر حال ماده به ماده قابل بحث است یعنی پیشنهاد جایگزینی ماده 1 کمیسیون ادارای و استخدامی جایگزین ماده 1 کمیسیون بهداری است . به این شکل قابل بحث است .
ناصری – عرض می کنم کلش هم میشود کل پیشنهاد کمیسیون فرعی هم میتواند جایگزین کل پیشنهاد اصلی بشود .
نایب رئیس – نه این خلاف آئین نامه است آئین نامه که نمی تواند بگوید دستور را عوض کنید .
ناصری – کجایش خلاف آئین نامه است کدام بند آئین نامه است ؟
نایب رئیس – آئین نامه می گوید :( گزارش کمیسیون اصلی محور بحث باید باشد ) و شما در مجلس می خواهید بگوئید کمیسیون دیگر گزارشش بیاید جای این گزارش این نمیشود .
ناصری – محور بحث همین است حاج آقا .
نایب رئیس – خیر ماده به ماده جایگزینی قابل پیشنهاد است .
ناصری – پیشنهادات فرعی را ما میتوانیم جایگزین کنیم .
نایب رئیس – به هر حال در ماده اول اگر بحثی دارید بفرمائید .
ناصری – بحث این است که ما یک فرق اساسی پیشنهادمان با کمیسیون بهداری دارد و آن اینکه برادرها آمده اند مجمع عمومی را منظور نکرده اند گفته اند ارکان جمعیت عبارتست از :(  رئیس و بازرسان و هیات اجرائی )
نایب رئیس – اقای ناصری عنایت بفرمائید شما بحثتان روی کل است .
ناصری – من از وقتم استفاده می کنم حاج آقا
نایب رئیس – شما بحثتان روی کل است بگذارید در آن ماده ای که آن پیشنهاد را دارد در آنجا میتوانید بحث کنید .
ناصری – می خواهم مجلس یک مقداری مستحضر بشود من پنج دقیقه ام را استفاده می کنم هر وقت وقتم تمام شد ... البته منهای این فاصله ها اینها جزء پنج دقیقه بنده نیست پنج دقیقه را اجازه بفرمائید استفاده کنم یک توضیح بدهم مجلس مستحضر بشود فرقش چیست )
 

این یک فرق اساسی است بین پیشنهاد ما که در کل آورده ایم و پیشنهاد کمیسیون اصلی که آنها آمده اند هیات اجرائی گذاشته اند و (مجمع عمومی ) برای نظارت بر روند کار این موسسه خیریه منظور نکرده اند که در آنجا چند تا وزیر و نماینده امام و نماینده رئیس جمهور و نماینده نخست وزیر باشد . بقیه اکثر مواد مشابه همین و در بعضی جاها ممکن است یک فرقهائی داشته باشد که حالا کمیسیون اصلی بشود یا کمیسیون فرعی برای ما زیاد مساله ای نیست .
اما آنچه که مسئله عمده هست عبارتست از :(نحوه نوشتن این قانون ) آقایان فصل بنی و باب بندی نکرده اند همینطور از یک طرف شروع کرده اند و تا آخر نوشته اند یعنی به شما الان بگویند آقا پیدا بکنید ببینیم (هیات اجرائی) چه کسانی هستند تمام ماده ها را بخوانید تا پیدا کنید (هیات اجرایی) کجا هست این را کجا گنجانده اند ما آمدیم در اینجا یک کار اساسی از نظر نحوه قانون نویسی کردیم یعنی تقسیم کردیم به (چهار فصل)
فصل اول کلیات است در آنجا اهداف و وظایف را نوشته ایم .
فصل دوم ارکان جمعیت است که برایش 3 تا رکن نوشته ایم ووظیفه هر کدام را جداگانه نوشته ایم .
فصل سوم منابع مالی و درآمدهاست که باز جداگانه نوشته ایم .
فصل چهارم سایر مقررات که در اینجا آوردیم .
و پیشنهاد ما این است که این پیشنهادات با توافق خود جناب آقای دکتر وحید دبیر کل محترم هلال احمر تنظیم شده و ایشان هم با این موافق هستند چون فرق اساسی آن همان (هیات اجرائی و مجمع عمومی) است و اینجا مشخص شده وظایف آن برای کسانی که می خواهند قانون را اجرا کند راحت تر است پیدا کردن مواد و عمل کردن به آن . پیشنهاد ما (نایب رئیس – وقت تمام شده است ) این است که :( کل پیشنهاد کمیسیون فرعی ) جایگزین (پیشنهاد کمیسیون اصلی ) بشود شما عنایت بفرمائید برای این رای بگیرید .
نایب رئیس – عرض کردم این پیشنهاد به این کیفیت اصلا قابل رسیدگی و بحث نیست .
ناصری – اگر رای نیاورد ماده به ماده بحث می کنیم .
نایب رئیس – اصلا ما اینرا نمیتوانیم به رای بگذاریم .
ناصری – در ماده (1) هم آنچه که ما آوردیم فرق چندان اساسی ندارد جز اینکه آقایان آمده اند و در مسائل امدادی و بهداشتی و درمانی برون مرزی و امداد درون مرزی اینها را از هم جدا کرده اند که فلسفه ای برای جدا کردن این نیست و ما پیشنهادمان این است که :( ماده (1) پیشنهادی کمیسیون فرعی) جاگزین (ماده 1 کمیسیون اصلی) بشود والسلام .
ناصری – در قدیم هم اتفاق افتاده است .
نایب رئیس – خیر نمیشود کمیسیون بفرمائید .
دکتر شیبانی (مخبر کمیسیون) – بسم الله الرحمن الرحیم . من توجه آقای ناصری را به آن ...
نایب رئیس – ببینید ! گزارش کمیسیون همیشه به شکل یک پیشنهاد است ، گزارش کمیسیون اصلی محور بحث است ، هیچ کارش نمیشود کرد . شما بگوئید کلا آن گزارش جای این گزارش بیاید این کار نمیشود . مگر به شکل یک ماده واحده ای بوده است که یک پیشنهاد بوده فقط . دکتر شیبانی – من نظر آقای ناصری را به لایحه ای از طرف هیات دولت را بررسی کردیم آن هم همینطور که ما نوشتیم نوشته است . و آنجا دولت شاید کارشناسی اش بیشتر از کمیسیون بوده است . دقت کرده یک نکات ظریفی هست که کمیسیون بهداری توجه کرده آنجائی که لازم بوده اصلاح کرده . این راجع به هیات اجرایی هم که آدم نمیداند کجا است ، این ماده 10 را نگاه بکنند . میگوید جمعیت دارای هیات اجرائی بوده که اعضایش این است . ما ذکر کرده ایم باب بندی هم شده ، مثلا در ماده 14 می گوید وظایف و اختیارات خزانه دار که می گفتند راجع به مسائل مالی ندارد . دقت شده یک نکات ظریفی هست که اگر اجازه بدهند همین پیشنهاد کمیسیون مطرح بشود به نظر من بهتر است . راجع به آن مجمع عمومی هم خدمتتان عرض کردم که مجامع عمومی که در این موسسات هست ، معمولا تشریفاتی است ، کار اجرائی و کار عملی نمیکند ، ما بیشتر منظورمان این بوده که این جمعیت بتواند کار بکند . مساله این بوده است .
نایب رئیس – دولت مساله ای ندارد ؟ (اظهاری نشد) 181 نفر حضور دارند پیشنهاد جایگزینی ماده اول گزارش کمیسیون اداری و استخدامی است به جای گزارش کمیسیون اصلی که کمیسیون بهداری است .
اکرمی – ماده اول که فرقی ندارد با آن .
نایب رئیس – به هر حال پیشنهاد الان این است . موافقان با این پیشنهاد قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد . پیشنهاد دیگری ندارد ؟ (منشی – خیر) بسیار خوب ماده 1 پیشنهاد دیگری ندارد اصل ماده مورد بحص است . 180 نفر در جلسخ حضور دارند موافقان با ماده 1 قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد . ماده بعد را بخوانید .
(به شرح زیر خوانده شد )
ماده 2- از اهداف جمعیت امداد و کمک رسانی به مصدومین و مجروحین جنگ و یا آسیب دیدگان حوادث و بلیات طبیعی و نیز مددرسانی به بی پناهان بدون هیچگونه تبعیضی از نظر نژاد ، جنسیت و معتقدات مذهبی و سیاسی می باشد .
منشی – آقای اکرمی پیشنهاد حذف این ماده را داده اند .
اکرمی – بسم الله الرحمن الرحیم . پیشنهاد حذف است خیلی بحث هم ندارد اولا در ماده 3 آمده توضیح داده اهداف و وظایف جمعیت در سطح کشور و خارج از کشور بدینقرار است . بعد آمده در ماده 2 گفته از اهداف جمعیت امداد و کمک رسانی به مصدومین و مجروحین جنگ تا آخر . که این از نظر روال و شیوه قانونی درست نیست . این یک نکته . نکته دوم اینکه همین ماده 2 در موارد بعدی ریز شده و جزء به جزء آمده . لذا به نظر میرسد که این ماده 2 اضافه باشد ، من پیشنهاد حذفش را دارم . والسلام .
نایب رئیس – مخالف و موافق صحبت کنند .
منشی – آقای دهقان مخالف .
عزت الله دهقان – بسم الله الرحمن الرحیم . جناب آقای اکرمی هیچ دلیلی ارائه ندادند که چرا ماده 2 را بیائیم حذف کنیم . جز اینکه گفتند ماده 3 هم مثلا اشاره به اهداف و وظایف دارد . یک سری پیامهائی در این ماده 2 هست که (امداد و کمک رسانی به مصدومین ، مجروحین جنگ ، آسیب دیدگان حوادث و بلیات طبیعی ، مدد رسانی به بی پناهان بدون هیچگونه تبعیض از نظر نژاد ، جنسیت معتقدات مذهبی و سیاسی ) بنابراین یک سری مسائل قابل توجهی در این ماده هست ک بین نژادها تفاوتی قائل نیست حتی به معتقدات مذهبی افراد ندارد . پیرو هر دینی می خواهند باشند این جمعیت هلال احمر به آنها کمک میکند اگر که اینها را حذف کنیم در ماده سوم هیچیک از این مسائل و فرازهائی که در اینجا هست نیست . بنابراین هیچ ضرری هم ندارد و وجودش هم مفید و فوائد بیشماری است . ما با خذفش مخالفیم .
منشی – موافق آقای مهدوی .
مهدوی حاجی – بسم الله الرحمن الرحیم . این پیشنهاد انصافا باید عرض کنیم که خیلی خوب است بلی به خاطر آنکه هریک از این برادران نماینده همین الان که نگاه کنند فوری به این نکته توجه خواهند کرد . ببینید ماده 2 میگوید (از اهداف جمعیت ، امداد و کمک رسانی تا آخر ... ) بعد در ماده 3 میاید میگوید : اهداف و وظایف جمعیت خوب این چطور شد ؟ ماده 2 اهداف و وظایف جمعیت را میخواهد بیان کند . هنوز نرسیده به ماده 3 میگوید از اهداف ... چنین چیزی است . پس این خیلی روشن و واضح است که اصلا ماده 2 اساسی ندارد . اگر هم بر فرض آقایان مطالبی را میخواستند بگویند . (من الان جواب آقای دهقان را عرض می کنم) باید در ماده 3 بیان میکردند . کمیسیون اداری و استخدامی هم پیشنهادی دارد که این مساله را جبران می کند ، شکل آن هی خیلی خوب است ، برنامه اش هم خوب است که برادران وقتی بحث کردند . مطلب روشن می شود . حالا من جواب برادرمان آقای دهقان را عرض کنم . آقای دهقان میفرمایند که در ماده 2 یک نکته ای است که ماده 3 نیست و آن این عبارت است . (بدون هیچگونه تبعیضی از نظر نژاد ، جنسیت و معتقدات مذهبی و سیاسی) یعنی می خواهد بگوید اینجا کاملا مقید کرد که هیچگونه تبعیضی نباشد . ولی سایر مسائل را گفت در ماده 3 هست که روشن است . الان شما نگاه کنید مساله امداد ، کمک رسانی به مصدومین و مجروحین ، همه ایننها در ماده 3 وجود دارد . جواب مطلبی که آقای دهقان فرمودند این است . در ماده (3) مطلق گذاشت ، یعنی نگفت که ما حساب تبعیض را بکنیم ، اطلاق ماده شامل می شود که هیچگونه تبعیضی نیست . یعنی لزومی ندارد این قید تبعیض نژاد . یعنی اگر ما الان ماده 2 را حذف کنیم آن اشکالی که به ذهن برادرمان آقای دهقان آمد ، آن اشکال اصلا خود به خود  
مرتفع است برای اینکه در ماده (3) مساله ارائه خدمات امدادی هست ، ارائه کمک های اولیه هست . دیگر در آنجا که نگفت که تبعیض نژاد به که باشد یا به که نباشد مطلق گذاشت . اطلاق آنجا همین بدون هیچگونه تبعیضی از نظر نژاد در آن وجود دارد . همان که در ماده (3) مقید نکرد به یک عده خاص مقید نکرد به یک نژاد معین همان مقید نکردن خود هدف ماده (29 ) را می رساند .
یعنی هیچگونه تبعیض نژاد در آن نیست . برای همه افراد در داخل در خارج کشور کمک های اولیه باید باشد در حوادث غیر مترقبه . مثلا در بند (2 ) ماده (3 ) ارئه کمک های اولیه در حوادث غیر مترقبه به وسیله امداد گران کجا دارد که مثلا در آن تبعیضی قائل بشویم ؟ همان نبودنش دیگر کافی است یعنی عدم ذکر آن در ماده ( 3 ) همان اطلاقی را در ماده بیان کرده است ، شامل می شود . بنابر این از نظر قانون هم فکری کنم خیلی صحیح نباشد که مجلس با حضور 270 نفر نماینده ، همه وارد یک جوری بنویسید که بحث زیر سوال برود . اگر واقعا این ماده (2 ) تصویب بشود ، بعد چاپ بشود بعد برود در دستگاهای اجرائی می گویند این مجلس چه جوری این را تصویب کرده ؟ خودش در ماده (2) می گوید اهداف و وظایف . همه را بیان می کند نرسیده به ماده (3) قبل از آن دارد می گوید از اهداف این است . چیزهائی را میگوید که در ماده (3) وجود دارد . این یک چیز زائدی است و پیشنهاد بسیار بجائی است و خوب است که برادران و خواهران توجه کنند و به حذفشرای بدهند ، بعد البته بقیه بحث ها ان شاء الله در جای خودش .
نایب رئیس – کمیسیون صحبت کنند .
دکتر شیبانی (مخبر کمیسیون) – من یک نکته ای را توجه می دهم و آن این است که جمعیت هلال احمر یک جمعیت مختص ایرانی نیست یعنی به ایران مختص نیست یک جمعیتی است که یک وابستگی جهانی هم دارد بعضی مسائل هست که اگر در آن صریحا قید نشود با آن اساسنامه ای که در مجامع دیگر مطرح هست و مورد تایید آنها است اشکال ایجاد می کند عضویت ما را دچار اشکال می کند . ما مجبوریم آن مسائل را اگر از نظر قوانین ما اشکالی ندارد . آن موارد را ذکر بکنیم به همین دلیل هم این را اول ذکر کردیم شما هم که می گوئید هیچ اشکالی ندارد به دیگران هم اگر می شود خدمتی بکنند ولی اگر با این عناوین ذکر نشود که مذهب یا اعتقادات سیاسی و اینها مطرح نیست در کمک رسانی ....... ببینید شما در جبهه عراقی که مجروح می شود می آورید معالجه اش کی کنید . با وجود ی که محارب است علیه جمهوری اسلامی علیه اسلام دارد قیام می کند ولیکن شما موظفید بیاورید در مانش کنید بعد تحویل آن کمیته اسرا بدهید ، او را نگهش دارند و .... یا اصلا دستور قرانی هم این است که اگر کسی با شما جنگ نکرد ، محاربه نکرد شما باید به او چه بکنید این پس معنی که می گوئید ندارد . خوب پس چرا نباشد این در شناسنامه های بین المللی هست ذکرش در اینجا ضروری است که ما می گوئیم این نکات مورد توجه بوده به نظر من بودنش مفید ولی نبودنش مضر است .
نایب رئیس _ بسیار خوب ، دولت .
دکتر وحید دستجردی ( مدیر عامل جمعیت هلال احمر ) – بسم الله الرحمن الرحیم . البته همانطور که بعضی از برادران فرمودند در ماده 3 اینها اشاره شده ولی یک مقداری چیزها در آن نیست و لذا حذف ماده 2 به نظر نمی آید ضرورت داشته باشد .
نایب رئیس _ بسیار خوب 180 نفر حضور دارند پیشنهاد حذف ماده (2 ) است موا فقان با پیشنهاد قیام بفر مایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد پیشنهاد دیگری هست ؟
منشی – چرا اقای عربی پیشنهاد حذف معتقدات مذهبی و سیاسی را کرداند .
نایب رئیس – وقتی بحث شد روی علت اصلی بحث قبلی 7 همین مساله بود دلیل دیگری نداشته است .
ناصری – در پیشنهاد ما (کمیسیون فرعی) نظر ایشان تامین شده است .
نایب رئیس – خوب پس اجازه بدهید پیشنهاد کمیسیون فرعی بحث بشود ، اگر منظور شما تامین نشده بحث می کنیم .
عربی – آقای یزدی ! من اخطار قانون اساسی هم دارم .
نایب رئیس – بسیار خوب آقای عربی خلاف قانون اساسی اگر از این نظر باشد تذکر قانون اساسی بدهید .
عربی – بسم الله الرحمن الرحیم . نمایندگان محترم نسبت به ماده (2) عنایت کنند چون ما در ماده اول تصویب کردیم که این جمعیت می تواند به گونه ای عمل کند که کارش با قانون اساسی و سایر قوانین جمهوری اسلامی ایران مغایرت نداشته باشد . ما در ماده 2 می گوئیم (از اهداف جمعیت (تقاضا دارم این را نمایندگان محترم عنایت کنند) امداد و کمک رسانی به مصدومین و مجروحین جنگ و یا آسیب دیدگان حوادث و بلیات طبیعی و نیز مدد رسانی به بی پناهان بدون هیچ گونه تبعیضی که از نظر نژاد جنسیت و معتقدات مذهبی و سیاسی می باشد ) . وقتیکه ما گفتیم که بایستی آنچه در اینجا هلال احمر می خواهد عمل کند مخالف با قانون اساسی و مخالف با قوانین جمهوری اسلامی نباشد ، وقتیکه ما می گوئیم بدون هیچگونه تبعیضی از نظر نژاد جنسیت و معتقدات مذهبی و سیاسی یعنی محارب را هم شاما می شود . اگر یک کشوری با ما در حال جنگ بود یا اینکه یک کشور محاربیبا یک کشور اسلامی در حال جنگ بود . این شامل می شود که ما برویمم با آن کشوری که با یک کشور اسلامی در حال جنگ است کمک رسانی کنیم و موردی هم که آقای دکتر شیبانی گفتند ما اسراء عراقی را در اینجا با اینکه با ما می جنگند آنها را مداوا می کنیم آنها اسیرند ، اسیر حساب دیگری دارد . بحث سیاسی نیست ، بحث سر این است که ما می گوئیم هلال احمر می تواند به همه کشورها امداد رسانی کند . یعنی اگر یک کشور ضد اسلامی با یک کشور مسلمان در حال جنگ بود ، این هلال احمر می تواند بلند شود برود به آن کشور ضد اسلامی کمک کند هم به مسلمان کمک کند ، هم به کسی که در حال جنگ با مسلمان است . با اینکه ایه قرآن صراحتا بیان می کند ، (انما ینهیکم الله عن الذین قاتلو کم فی الدین و اخرجوکم من دیارکم و ظاهر و اعلی اخراجکم ان تولوهم و من یتولهم فاولئک هم الظالمون ) . اصل چهاردهم قانون اساسی آمده به حکم آیه شریفه : (لا ینهیکم الله عن الذین قاتلو کم فی الدین و لم اخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان الله یحب المقسطین ) دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظفند نسبت به افراد غیر مسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل  عمل نمایند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند این اصل در حق کسانی اعتبار دارد که بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی ایران توطئه و اقدام نکنند ، بنابراین در اینجا ما حق نداریم کشوری که در حال محاربه با ما است (حکم اسیر حسابش جداست) یا اینکه درباره جمهوری اسلامی توطئه دارد و اقداماتی علیه جمهوری اسلامی دارد یا علیه کشورهای اسلامی توطئه و محاربه دارد ما نمی توانیم به آنها کمک کنیم . این خلاف قانون اساسی است و خلاف معتقدات مذهب ما است .
بنابراین من پیشنهادم این است یا آقای یزدی بپذیرند بر اینکه عبارتی به این صورت اضافه بشود (این قانون درباره کسانی اعتبار دارد که بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی ایران توطئه و اقدام نکنند ) این عبارت اضافه بشود که بر اساس دستورات اسلامی است که این مصوبه مخالف قانون اساسی نباشد و اگر این را نمی پذیرند حداقل عبارت (معتقدات مذهبی و سیاسی) حذف بشود . صرفا اینطوری باشد (بدون هیچگونه تبعیضی از نظر نژاد و جنسیت می باشد ) مساله معتقدات مذهبی و سیاسی دیگر اینجا مطرح نشده . اصول اسلام به ما می گوید آن کسی که با ما در حال جنگ نیست کمکش کنیم ، آن کسی که در حال جنگ است با خود ما یا با مسلمانهای دیگر به آن کمک نکنیم . لذا فکر می کنم اضافه کردن آ، عبارت هم اشکالی ندارد زیرا بعد در ماده (4) هم اشکال پیدا خواهد شد ، من پیشنهادم این است که در صورت اول اگر حاج آقا یزدی می پذیرند آن عبارت اضافه بشود ...
نایب رئیس – اضافه کردن که نمی شود از نظر آئین نامه ای در شور دوم هیچ کلمه ای اضافه نمیشود کرد .
عربی – تا خلاف قانون اساسی است عیب ندارد . خلاف قانون اساسی و خلاف شرع است .
نایب رئیس – خلاف قانون اساسی نیست . خلاف شرع هم نیست .
عربی – خیلی خوب پس . بنابراین من پیشنهادم این است که آن مساله (معتقدات مذهبی و سیاسی) حذف بشود . والسلام .
نایب رئیس – آقای دهقان مخالف هستند بفرمائید .
دهقان – بسم الله الرحمن الرحیم . خود آیه دومی را که جناب آقای عربی خواندند در مقابل آیه ( انما ینهیکم الله عن الذین یقاتلوکم ) آیه (لا ینهیکم الهه عن الذین لم یقاتلو کم تبروهم و تقسطوا الیهم بالومده ) درست جواب خودشان
را خودشان فرمودند ، این مساله اصلا موضوعا خارج است ، هیچکس نگفته است حتی لازم هم نیست که محارب باشند ، حتی لازم نیست که مثلا ضد مذهب باشند . اگر به فرش مثل صدامیان کافر . اسمشان هم این باشد که ادعای اسلام داشته باشند . از کجای این اساسنامه بر می آید که جمعیت هلال احمر می تواند به مثلا لشکریان کافر صدام عفلقی کمک کند ؟ خودشان هم که فرمودند مساله اسیر بحث دیگری دارد . بنابراین با توجه به اینکه این اساسنامه جمعیت هلال احمر عنوان جهانی دارد و مساله جهانی آن مطرح است بایستی توجهی درباره همان بر و مسائلی که در این آیه مطرح است که خدا هم فرموده است که لا ینهیکم که خدا نهی نکرده است ، مساله این است . اگر مثلا فرض کنید در یک کشور کمونیستی سیل آمد . اگر در یک کشور غیر موحدی زلزله شد ، جمعیت هلال احمر می رود به آنها کمک می کند . از هیچ جای این مساله بر نمی آید که اگر می فرمایند این جمله را اضافه کنید (کسانی که بر ضد جمهوری اسلامی قیام کردند از این موضوع خارجند ) چه کسی گفته است داخلند که حالا شما قید کنید خارجند ؟ بنابراین هیچ لازم نیست و ذکر این قضیه هم هیچ ضرری به قانون نمی رساند و به معتقدات مذهبی ما و خلاف قانون اساسی و امثال ذالک هم ابدا نیست . بنابراین ما با حذفش مخالفیم .
نایب رئیس – بله ، معلوم است که آن کسی که محارب است و در حال جنگ است و آن کسی که دارد رودر رو می جنگد را که این عبارت نمی گیرد انسان بماهوانسان مورد حمایت این سازمان هست و در اسلام هم انسان بما هوانسان یک کرامت خاصی دارد . این هست ، روشن است این بحث یعنی خلاف قانون اساسی نیست خلاف شرع هم قطعا نیست .
عربی – پس آن موضوعا خارج است .
نایب رئیس – بله مشخص است که موضوعا آن کسی که رودر رو ایستاده است و دارد محاربه میکند در حال محاربه آن خارج است . طبیعی است که آن را نمیخواهد بگیرد ، در غیر این مورد هر انسانی بماهوانسان از کرامت انسانی برخوردار است ، اسلام از او حمایت می کند در موقعی که نیازمند است زلزله است ، سیل است ، طوفان است آن چیزهائی که اینجا ذکر شده . آقای عربی پیشنهادشان را پس گرفتند با همین مقدار که صحبت شد کافی است . خیلی متشکرم ، پیشنهاد کمیسیون امور اداری و استخدامی را آقای ناصری مطرح کنید .
ناصری – بسم الله الرحمن الرحیم . من تقاضا می کنم که نمایندگان محترم دقت بفرمایند اینها که ما در مجلس می نویسیم در آینده خواهد ماند و میخوانند و قضاوت میکنند . آنچه که در کمیسیون اصلی آمده من با مضمونش زیاد کار ندارم از نظر ترتیب مطالب خیلی نامناسب است ، جسارت نشود . والان عرض می کنم اینجا . یعنی اهداف با وظایف قاطی شده در حالیکه هدف یک چیز است و وظایف یک چیزهای دیگر است و در اصول قانون نویسی اینها باید جدای از هم بشوند و مشخص بشود . آقایان آمده اند در اینجا اول ماده (2) را یک چیزی نوشته اند که از اهداف جمعیت بعد در ماده (3) آمده اند نوشته اند اهداف و وظایف جمعیت در سطح کشور به شرح ذیل است . ما برای اینکه مشکل بشود آمده ایم ماده 2 را به این کیفیت درآویده ایم . در صفحه 9 دقت بفرمائید هست که (اهداف جمعیت عبارتند از : تلاش برای تسکین آلام بشری ، تامین احترام انسانها و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت ها و همچنین حمایت از رندگی و سلامت انسانها بدون درنظر گرفتن هیچگونه تبعیض میان آنها ) این اهداف این جمعیت است . ما طی یک ماده آورده ایم و تمام هم شده . بعد در ماده 3 هم وظایف را آورده ایم که در آنجا عرض خواهم کرد ولی ما پیشنهاد می کنیم که برا اینکه هدف از وظیفه جدا بشود بیائیم ماده 2 پیشنهاد کمیسیون فرعی را جایگزین کنیم به جای پیشنهاد کمیسیون اصلی که هدف را با وظیفه قاطی کرده ، تازه آن هم مشخصا بیان نکرده ، گفته است از اهداف جمعیت این است . ما هدف را به صورت کلی طبق اصول قانون نویسی در یک جا بیان میکنیم وظیفه را هم در یک جای دیگر . مشخص بشود با چه هدفی تشکیل شده و چه وظایفی را عهده دار است . لذا ماده 2 پیشنهادی کمیسیون فرعی را جایگزین کنیم به جای ماده 2 کمیسیون اصلی تا برسیم به ماده 3 والسلام .
نایب رئیس – مخالف و موافق دارد ؟ (اظهاری نشد) کمیسیون یک توضیحی بدهند .
دکتر شیبانی (مخبر کمیسیون) – من عرض کردم خدمتتان که اولا گفته ایم از اهداف . ما این را گذاشتیم برای زمانی که جمهوری اسلامی به یاری خدا بتواند یک نیروی عظیمی بشود که همه دست کمک به طرف او دراز بکنند آن موقع اگر دید میتواند میرود کمک میکند . ولی این نکاتی که ذکر شده عرض کردم که در این اساسنامه بین المللی هم هست . ما برای اینکه بتوانیم همکاریهایمان را به دیگران هم اعلام بکنیم ، چون ما میرویم در نقاطی الان خدمت میکنیم که هیچ امکاتانی ندارد ، از نظر دینی هم اصلا با ما هیچ ارتباطی ندارد . در قاره آفریقا هلال احمر رفته در آنجا خدماتی کرده است . شما شما این نکات را توجه کنید . کمیسیون با توجه به این مسائل این نکته را نوشته و این پیشنهاد اگر جایگزین بشود . این نکات در آن نیست و به نظر ما مخل به اهداف میشود .
نایب رئیس – دولت صحبت کنند .
دکتر وحید دستجردی (مدیر عامل جمعیت هلال احمر) – عرض کنم که فصل بندی کمیسیون امور استخدامی و اداری ظاهرا مطلوب تر است . اگر آن هم جایگزین بشود اشکالی پیش نمیاید چون همه چیز در آن هست . یعنی کمک خارجی داخلی و کسانی که غیر مسلمان هم هستند هم در آن به صورت کلی تر ملحوظ شده . این دیگر نظر آقایان است .
نایب رئیس – پس شما با جایگزینی موافقید 180 نفر حضور دارند پیشنهاد جایگزینی ماده 2 کمیسیون امور اداری و استخدامی است به جای کمیسیون اصلی که دولت موافق بودند نکته اش هم فقط تفاوت بین اهداف و وظایف است . موافقان با این پیشنهاد قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد . ماده (3) را بخوانید .
( به شرح زیر خوانده شد)
ماده 3- اهداف و وظایف جمعیت در سطح کشور و خارج از کشور بدین قرار است :
1- ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی مثل زلزله و سیل و غیره در داخل و خارج از کشور .
2- ارائه کمک های اولیه در حوادث غیرمترقبه به وسیله امدادگران .
3- برنامه ریزی و اقدام در جهت مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومی در این زمینه و تربیت کادر امدادی ونیروی انسانی مورد نیاز .
4- ارسال کمک و اعزام عوامل امدادی ودرمانی به سای کشورها در صورت لزوم .
5- کمک به امر توانبخشی و ارائه خدمات اجتماعی در جهت تسکین آلام آوارگان ، پناهندگان ، مرضی و معلولین و ایجاد حس تعاون و تفاهم و دوستی و نیکوکاری بین مردم .
6- تلاش در جهت تسکین آلام بشری و کمک به امر سلامت جامعه دفاع از ارزشهای انسانی و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل صلح پایدار میان ملتها .
7- اداره امورجوانان جمعیت  و توسعه مشارکت جوانان در تصمیم گیریها و فعالیتهای مربوط به آنها و تربیت و آموزش جوانان مذکور بمنظور آماده ساحتن آنان در انجام خدمات امدادی و عالم المنفعه .
8- کمک به تهیه دارو وسایل و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز بهداشتی ، درمانی و آموزشی کشور با موافقت وزارت بهداشت و با همکاری هلال احمر و صلیب سرخ جهانی که عضو اتحادیه بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر جهانی هستند .
تبصره 1- کمکهای ارسالی جمعیت به سایر کشورها بصورت جنسی و یا نقدی و یا خدمات انسانی خواهد بود .
تبصره 2- هزینه آن قسمت از خدمات و کمک های اولیه امدادی و یا سایر خدماتی که از طرف دولت در سطح کشور و کمک امدادی و درمانی و بهداشتی خارج از کشور بعهده جمعیت محول می شود ، توسط دولت به جمعیت پرداخت می گردد تا طبق مقررات و ضوابط خاص جمعیت بمصرف رسانیده شود .
تبصره 3- جمعیت مکلف است حتی الامکان نسبت به کمکهای نقدی و جنسی که به اسیب دیدگان و نیازمندان خصوصا در خارج از کشور انجام میدهد دقت و نظارت کامل اعمال کند تا این کمکها به افرادی که استحقاق آنرا دارند برسد .

 

 


نایب رئیس – پیشنهاد دارد ؟
موحدی ساوجی – در بند6 و 7 بنده پیشنهاد دارم .
ناصری – ما پیشنهاد جایگزین داریم .
نایب رئیس – شما پیشنهاد جایگزینی کل ماده را دارید بفرمائید .
ناصری – بسم الله الرحمن الرحیم . من خیلی خلاصه عرض بکنم چون یک مقدار از بحث ها قبلا انجام شد ، در ماده 3 برادرها آمده اند اهداف و وظایف را به هم نوشته اند و جدا نشده به علاوه مسائل مالی را هم باز در همین ماده نوشته اند .
تبصره 1- مثلا کمکهای ارسالی جمعیت یا عرض شود که تبصره 2 اینها مسائل مالی است . باز در تبصره 3 و نوعا تبصره ها ، یعنی ماده 3 ترکیبی است از اهداف ، وظایف و مسائل مالی و این از نظر فنی اشکال عمده ای دارد ولی ا،چه که در کمیسیون فرعی ما پیشنهاد آورده ایم در ماده 3 فقط وظایف جمعیت را نوشتیم آنوقت وظایف جمعین را در سه قسمت نوشتیم .
الف – در زمان صلح طی (7) بند نوشتیم .
ب- در زمان جنگ که یک بند بیشتر نیست .
و اجازه بدهید من عبارتها را نخوانم . خود نمایندگان  محترم ملاحظه بفرمایند . بعد اینکه سایر سازمان ها موظفند با هلال احمر همکاری کنند طی یک ماده دیگری آورده ایم به عنوان ماده (4) و بعد در ماده 5 هم نحوه عضویت را ذکر کردیم و همینطور ماده (6) . در حقیقت تمام این موارد را آقایان در یک ماده گنجانده اند . واین اشکال اساسی دارد . هدف وظیفه مسائل مالی عضویت همه آن ها در اینجا آمده . لذا پیشنهاد میکنم که پیشنهاد کمیسیون فرعی به عنوان ماده (3) که فقط وظایف ذکر شده جایگزین این ماده بشود والسلام .
منشی – مخالف ؟ (اظهاری نشد)
موحدی ساوجی – اگر پیشنهادهای من تامین نمی شود من مخالفم .
نایب رئیس – حالا این پیشنهاد مورد بحث است شما مخالفید یا موافق ؟
موحدی ساوجی – با این شکل اگر پیشنهاد من ...
نایب رئیس – خوب اگر مخالفی نیست موافق هم صحبت نمی کند . کمیسیون توضیح بدهد رای بگیریم .
موحدی ساوجی – حاج آقا شما تکلیف مرا روشن کنید .
نایب رئیس – شما هم تکلیف ما را روشن کنید . شما مخالفید یا موافقید ؟
موحدی ساوجی – تبصره (3) چه میشود ؟ جایش کجاست ؟
نایب رئیس – به هر حال حالا بحث می کنیم مشخص می شود .
دکتر شیبانی (مخبر کمیسیون) – بسم الله الرحمن الرحیم . من یک نکاتی را توجه می دهم و آن این است که این اهداف و وظایف را واگر آن تبصره ها و آن چیزهائی را که می گویند مالی و اینها است ذیلش نباشد . دست هلال احمر را میبندد . هلال احمر این قسمت ها را که در اختیارش می گذارند . مثلا دولت می گوید آقا برو در فلان منطقه این کار را انجام بده . باید برای آن مخارجی که میکند چون هلال احمر بودجه اش آنطور که باید گسترده نیست ، امکانات مالی فراوان ندارد و هر سانحه ای بلیه ای در هر نقطه ای از کشور یا دنیا پیش می آید دست کمک به هلال احمر دنیا دراز می کنند یکی هم هلال احمر ماست . به همین دلیل باید آنجا ذکر بشود که اگر دولت ماموریت داد به هلال احمر که برو فلانجا کار بکن ، آن مخارجی که هلال احمر می خواهد . اگر نمی تواند خودش تامین کند در اختیارش بگذارند اینجا اگر ذکر بشود در آن می مانیم . ولی دقیقا در مورد آن ذکر شده که مشخص هم باشد . این کمک برای این مسئله است و دولت هم به این طریق ذکر کرده است . به نظر من اگر این را برداریم . نظم این لایحه بهم می خورد نکات ظریفی بوده که در کمیسیون مفصل بحث شده بعد در اینجا آمده . آنها نادیده گرفته می شود بعد آنوقت جبور می شویم مجددا یک اصلاحیه برایش بیاوریم . من پیشنهادم این است که این قسمتی که پیشنهاد کمیسیون است جامعتر است و آن پیشنهاد کمیسیون اداری و استخدامی یک مقداری کمبود دارد .
نایب رئیس – نماینده دولت بفرمائید .
دکتر وحید دستجردی (مدیرعامل جمعیت هلال احمر) – عوض شود که بسیاری از نبود این ماده 3 در هر کمیسیون با هم مشابه ایت . ولی بند 8 مثلا که که در کمیسیون بهداری تصویب شده ، یک بند بسیار موثری است ، متاسفانه در کمیسیون استخدامی به آن اشارههه نشده و در جاهای دیگر هم نیست . اینرا من الان خدمت آقایان می خوانم . شاید اکثر اقایان هم آشنا باشند .
بند 8- کمک به تهیه داو وسائل و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز بهداشتی ، درمانی و آموزشی کشور با موافقت وزارت بهداشت و با همکاری هلال احمر و صلیب سرخ جهانی که عضو اتحادیه بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر جهانی هستند .
همینطور که اکثر اقایان می دانند ما یک سازمان بسیار عریض و طویلی داریم به نام سازمان (تدارکات درمانی) که وارد کننده تجهیزات پزشکی است و بخاطر ارتباط با صلیب سرخ که مورد نیاز است وهمین الان هم در جریان هست تهیه می کند . متاسفانه در آنجا نیست . اگر این نبود به همان پیشنهاد کمیسیون استخدامی اضافه بشود این 3-4 بند ، بند 8 و دنباله اش این مشکل به نظر من حل می شود . دیگر با نظر خود آقایان است .
نایب رئیس – به دوتا نکته توجه بکنیم . پیشنهاد جایگزینی ماده (3) گزارش کمیسیون اور اداری و استخدامی است به جای ماده 3 کمیسیون امور بهداری . منتها در بند 8 آقایان می گویند که موافق هستند که اضافه بشود طبعا از نظر آئین نامه ای نمی شود . چون مجموع این ماده جایگزین است . مساله بعد مساله تبصره هاست . که آقایان مقید هستند با حذف تبصره و اگر ماده جایگزین بشود تبصره ها نباشد . در حای که بعضی از آقایان مخالف هستند و معتقدند که اصل ماده مورد بحث جایگزین است ، تبصره ها مستقل باید بحث بشود . حالا کمیسیون پیشنهادش بالاخره جایگزینی اصل ماده است که ما به رای بگذاریم یا صرف نظر می کنند ؟ چون دوتا اصلاح باید در آن انجام بگیرد . یکی همان بند 8 است که ما نمی توانیم جابه جا کنیم . یکی مساله تبصره هاست . یعنی تبصره ها باقی می ماند ، می شود رویش بحث بشود . ما به رای می گذاریم ببینیم مجلس چه می گوید . دارند پیشنهادشان را تغییر می دهند که این گزارش با اضافه کردن یک بند از آن ماده این نمی شود . در شور دوم هستیم . فقط جایگزینی یک بند یا ماده ای به جای آن ماده می تواند باشد . 180 نفر در جلسه حضور دارند پیشنهاد مشخص شد . پیشنهاد کمیسیون امور اداری و استخدامی مطرح است . موافقان با این پیشنهاد قیام بفرمایند . (عده کمی برخاستند) تصویب نشد . پیشنهاد دیگر ندارد ؟
موحدی ساوجی – من مطرح نمی کنم .
نایب رئیس – اصل ماده (3) که خوانده شد به تفصیل و سه تبصره به رای گذاشته می شود . 180 نفر حضور دارند . موافقان با این ماده و تبصره های آن قیام بفرمایند . (اکثر برخاستند) تصویب شد . البته عنایت دارید که چون ماده (2) جایگزین شد . کلمه (اهداف) خود به خود از اول ماده 3 حذف می شود .
در نتیجه در ماده 3 اینجور می شود (وظایف جمعیت در سطح کشور تا آخر ... ) ماده 4 قرائت شد .
(به شرح زیر خوانده شد )
ماده 4- در زمان جنگ ودر تصادمات و برخوردهای مسلحانه جمعیت و عوامل امدادی آن طبق مقررات ملی و بین المللی و مصوت از هر گونه ممانعت و یا تعرض دستجات متخاصم بی طرفان به کمک مجروحین و آسیب دیدگان و پناهنده گان و آواره گان و اسراء و جستجوی مفقود الاثرها شتافته و به طریفین درگیر به نحو یکسان و بدون هیچ گونه تبعیضی کمک های انسانی خود را عرضه می نماید . و طریفین متخاصم مکلف به احترام و همکاری با جمعیت و عوامل آن می باشند .
نایب رئیس – پیشنهاد ندارد ؟
(منشی – خیر ) 180 نفر حصور دارند اصل ماده 4 که خوانده شد به رای گذاشته می شود . موافقان با این ماده قیام بفرمایند . (اکثر برخاستند) تصویب شد . ماده 5 را بخوانید .
(به شرح زیر قرائت شد )
ماده 5- کلیه وزارتخانه ها و سازمانها و شرکتها و موسسات دولتی بلاخص هواپیمائی و کشتیرانی و راه آهن دولتی و گمرک ایران موظفند . خصوصا به هنگان بروز حوادث و یا در زمان جنگ در اجرای وظایف جمعیت همکاری و تشریک مساعی لازم را بنمایند .
نایب رئیس – پیشنهاد ندارد ؟ (منشی – خیر ) همان رقم سابق . موافقان با ماده 5 قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد .
یکی از نمایندگان – اسم راه آهن عوض شده است ، شده شرکت سهامی

راه آهن جمهوری اسلامی ایران .
منشی – می گویند راه آهن اسمش عوض شده شرکت سهامی راه آهن جمهوری اسلامی ایران .
نایب رئیس – ماده 6 قرائت شود .
( به شرح زیر خوانده شد)
ماده6 – هر کس از زن و مرد و کوچک و بزرگ بدون ملاحظات سیاسی ، مذهبی ، نژادی و با رعایت این اساسنامه و مطابق آئین نامه عضویت جمعیت می تواند عضو گردد .
نایب رئیس – پیشنهاد ندارد ؟ (منشی – خیر) 180 نفر در جلسه حضور دارند موافقان با ماده 6قیام بفرمایند . (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده 7 را بخوانید .
( به شرح زیر خوانده شد)
ماده 7- اداره امور جمعیت توسط رئیس جمعیت صورت می گیرد که عزل و نصب نامبرده به پیشنهاد وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و حکم ریاست جمهوری انجام خواهد شد .
منشی – آقای هراتی پیشنهاد کرده اند و (و حکم ریاست جمهوری) آن حذف بشود .
ناصری – پیشنهادی که ما داریم نظر آقای هراتی را هم تامین می کند .
نایب رئیس – آقای ناصری بفرمائید .
ناصری – بسم الله الرحمن الرحیم . به این کیفیتی که مجلس محترم تصویب کرد باید عرض کنم که یک ماده ای اینجا اضافه می شود . در پیشنهاد کمیسیون فرعی این ماده به صورت ماده6آمده بود که الان 7 می شود و بعد ماده 7 فعلی اگر تصویب بشود ماده 8 . و آن این است (جمعیت دارای مدال ها و نشان هائی خواهد بود که نوع و ترتیب اعطای آن را آئین نامه مشخص می کند ) این پیشنهادی است که ما داریم و پیشنهادهای آقایان را هم تامین می کند . در حال حاضر به صورت یک ماده اضافه می شود .
نایب رئیس -  این ارتباط به بحث ندارد به عنوان پیشنهاد در این بحث نیست جایگزینی نیست . پیشنهاد بعد را بفرمائید .
منشی – آقای عربی پیشنهاد کرده اند که مواد 7و8و9و10و11 دولت به جای ماده 7و 8 بیاید .
عربی – بسم الله الرحمن الرحیم . این پیشنهاد را کمیسیون اداری و استخدامی هم دارد من نمی دانم چرا مطرح نکردند ؟ نمایندگان محترم عنایت کنند . یک فرق اساسی بین لایحه دولت و مصوبه کمیسیون بهداری است . کمیسیون بهداری آمده با مصوبه خودش این سازمان را کلا دولتی کرده و نقش مردم را که بایستی زیاد در این قضیه موثر باشد کلا برداشته . ببینید در اینجا آقایان آورده اند :
ماده 7 – اداره امور جمعیت توسط رئیس جمعیت صورت می گیرد که عزل و نصب نامبرده به پیشنهاد وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و حکم ریاست جمهوری انجام خواهد شد . یعنی در اینجا آمده اند (این نمایندگان محترم خوب عنایت کنند ) سازمان هلال احمر را یک تشکیلات دولتی کرده اند که در اینجا رئیس آن را وزیر بهداشت و درمان پیشنهاد بدهد و رئیسس جمهور هم برایش حکم صادر کند . اما دولت آنچه که آورده است این است خواسته هلال احمر کاملا وجه مردمی داشته باشد و کمک های مردم به سراغ هلال احمر بیاید . لذا در ماده 7 آمده به این سبک مطرح کرده . ارکان جمعیت عبارتند از : مجمع عمومی ، رئیس ، هیات اجرائی ، بازرسان . بعد در ماده 9 (خوب عنایت کنید) گفته مجمع عمومی با دعوت کتبی رئیس مجمع عمومی ، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از افراد و مقامات زیر تشکیل می شود :
نماینده مقام رهبری یا شورای رهبری در جمعیت در صورت معرفی .
نماینده رئیس جمهور .
نماینده نخست وزیر .
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
وزیر کشور .
وزیر امور خارجه .
وزیر آموزش و پرورش .
وزیر کار و امور اجتماعی .
رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران .
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی .
رئیس جمعیت  .
دو نفر از اعضای فعال .
دونفر از اعضای افتخاری جمعیت در مرکز و نیز 5 نفر از اعضاء فعال و دونفر از اعضای افتخاری جمعیت در شهرستانها به انتخاب رئیس جمعیت .
ببینید در اینجا شما عنایت کردید که هیات دولت حساب کرده که سازمان وقتی که جنگی در پیش است یا سیلی بیان کن پیش میاید . بایستی همه وزراء بسیج شوند . یک مجمع عمومی تشکیل داده مرکب از این چند نفر از نماینده رئیس جمهور ، نماینده نخست وزیر ، نماینده مقام معظم رهبری ، وزیر بهدداشت ، وزیر کشور ، وزیر امور خارجه یعنی همه اینها باید بیایند مجمع عمومی را تشکیل بدهند تمام امکانات را بسیج کنند برای حل مشکل . اگر ما این کار را نکنیم فقط بگوئیم آقا هلال احمر مرکب است از یک رئیس جمهور او را تائیدش می کند . فردا امکاناتی که می خواهد به کمک رئیس هلال احمر برود برای سیل ، برای زلزله ، برای مسائل جنگ کیست که کمکش کند ؟ خودش آنجا تنها می مماند . با اینکه وقتی مجمع عمومی باشد همه این وزراء جمع بشوند امکانات دولت بسیج می شود . دولت هدفش از این مجمع عمومی بسیج امکانات است .
(خوب عنایت بکنید)  و رئیس تنها نمی تواند امکانات کشور را بسیج کند . رئیس هلال احمر بگوید مثلا وزیر کشور بیا چون در قانون که نیامده امکانات را بده آموزش و پرورش امکانات را بده ، ارتش امکانات را بده . می دانید در مسایل سیل و زلزله هلیکوپتر مورد نیاز است ، هواپیما مورد نیاز است ، که در اینجا آمده رئیس ستاد مشترک ارتش ، فرمانده کل سپاه . پس نمایندگان محترم عنایت کنند که به نظر من کمیسیون بهداری و بهزیستی خیلی با این قضیه نپخته برخورد کرده و یک کاری که مشکلات کل کشور است و باید همه وزراء نماینده رهبری ، نماینده رئیس جمهور ، نماینده نخست وزیر و وزراء بسیج بشوند آورده فقط گذاشته به عهده رئیس هلال احمر . رئیس هلال احمر یک سیل بنیان کن می آید ، یک زلزله می آید هیچکس به کمکش نمی آید . وقتی که مجمع عمومی این وزراء باشند می آیند تشکیل مجمع می دهند ، همه امکانات را بسیج می کنند (آقایان همه را حذف کرده اند عنایت بکنید ) من پیشنهاد دادم که مساله ارکان دوبراه مطرح بشود . که ماده 7 است ماده 8 مطرح بشود ، ماده 9 که مجمع عمومی است مطرح بشود ، ماده 10 که وظایف و اختیارات مجمع است مطرح بشود ، و ماده 11 هم آنوقت رئیس سازمان هلال احمر را اینطوری گفته منصوب بشود : رئیس جمعیت با پیشنهاد وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی (رئیس مجمع) و تایید هیات وزیران با حکم وزیر مزکور به این سمت منصوب و یا عزل می شود . بنابراین اگر نمایندگام محترم عنایت به این قضیه داشته باشند که بسیار حائز اهمیت است می بینیم پیشنهاد دولت بسیار جامع تر است لذا من پیشنهاد دادم این موادی که کمیسیون حذف کرده دوباره به جایش برگردد . والسلام .
نایب رئیس – مخالف و موافق صحبت کنند .
منشی – آقای حسینی شاهرودی محالف و آقای دهقان موافق هستند .
حسینی شاهرودی – بسم الله الرحمن الرحیم . من توجه نمایندگان محترم را جلب می کنم . ببینید تمام علتی که برادران عزیزمان معتقد به مجمع هستند فقط مساله بسیج نیروها و امکانات برای رفع حوادث است . ولی شما از ناحیه دیگر توجه داشته باشید که اولا این هلال احمر از بودجه عمومی استفاده می کند . جائی که از بودجه عمومی استفاده می شود تما باید یک وزیر مسئوولی باشد که پاسخگو به مسائل و سوالاتی که مجلس دارد باشد . اگر به صورت مجمع اداره بشود قابل رسش و سوال از هر فرد خاصی نیست یک ، و ثانیا شما ببینید در این کشور چقدر مجمع وجود دارد و ما چقدر از مجمع هائی که تشکیل داده ایم تا حالا خیر و برکت دیده ایم ؟ شما این مجمع را که تشکیل بدهید جز اینکه روند حرکت شما را کند بکنید کار دیگری نخواهید کرد و شاید در تمام عمر یک بر هم این مجمع تشکیل نشود . من تقاضا می کنم سابقا این پیشنهاد بوده ، در زمان گذشته در رژیم گذشته هم بوده . شما ببینید چند بار این مجمع واقعا تشکیل شده تا به مشکلات مثلا رسیدگی بشود ؟ شما وقتی تمام دستگاهها را موظف کردید بر اینکه همکاری بکنند و آن روح انسان دوستی که در همه تشکیلات هست معمولا سیلی ، زلزله ای یا حوادث خاصی که به وجود می آید معمولا همه این احساس را دارند که باید همکاری بکنند . حالا چه عضو باشند چه عضو نباشند . این حس
همکاری در همه پیدا خواهد شد اگر اینجوری است پس ما وزیر دفاع را هم بیائیم مجمعی بکنیم چون مساله جنگ از همه مسائل مهمتر است و از همه حوادث حادثه زاتر است . پس بیائیم ما جنگ را هم بگوئیم که وزیر دفاع برود کنار و یک مجمعی تشکیل می شود از 10 تا 20 تا وزیر چون جنگ یک امر مهمی است و همچنان خیلی از مسائل کشور وابستگی به دستگاهها و تشکیلات دیگر دارد . ار یک تشکیلاتی وابسته به تشکیلات دیگر و کمک به بقیه تشکیلات بود معنایش این است که در مدیریت و در مسئولیت آن همه شرکت داشته باشند و سهیم باشند . بنابراین این پیشنهاد کمیسیون بهداری بسیار خوب است که اینجا مسئوول اصلی وزیر بهداری است او باید معرفی بکند و اینکه باید تعیین و حکم توسط رئیس جمهور داده شود فقط این به خاطر وجهه جهانی اش است که چون هلال احمر یک کارهای بیرونی و جهانی هم دارد ، وابستگی به هلال احمر جهانی و صلیب سرخ جهانی دارد از این جهت گفته می شود که رئیس جمهور حکمش را صادر بکند . والا مسئوول اصلی خود وزیر بهداری هست که باید معرفی بکند و پاسخگوی تمام مسائل هم باشد . البته می شود این حکم را حالا رئیس جمهور ندهد . خوب هیات دولت بدهد نخست وزیر بدهد ، آن مشکلی ندارد . اما آن که من الان صحبت دارم عمده قضیه مربوط به مجمع بودن است . که اگر شما مجمع را هم تشکیل بدهید جز لوث مسئوولیت و جز اینکه مسئوولیت را پخش کنید بین ده نفر ، بین بیست نفر ، و این مجموعه هم هیچ وقت تشکیل نشود و از هر کس هم که سوال می کنید بگوید دست من نبود دست مجمع است . حتی از رئیس مجمع هم اگر سوال بکنید که چرا چنین شد و چرا چنان نشد ؟ در جواب شما خواهد گفت خوب مجمع تصمیم گرفته . و شما به هریک از اعضاء مجمع که مراجعه بکنید باز او خواهد گفت من مخالف بودم اما مجمع تصمیم گرفته . و معمولا رای هم به صورت مخفی است و لذا هیچ مشکلی را ما نمی توانیم از کسی سوال بکنیم . بنابراین بهترین پیشنهاد همین پیشنهاد کمیسیون بهداری است . از آقایان تقاضا می کنم که به این پیشنهادی که داده شده رای ندهند .
منشی – موافق ؟ (اظهاری نشد)
نایب رئیس – کمیسیون و دولت هردو نظرشان را بفرمایند .
شیبانی (مخبر کمیسیون بهداری و بهزیستی ) – یک نکته ای اینجا اشتباه شد . اولا که حکم ریاست این هلال احمر را می گویند که ریاست جمهور بدهند . این حکم عامتر است . رئیس جمهور رئیس شورای عالی دفاع هست تمام نیروهای مسلح هم زیر نظرشان هست . این است که همین توضیح را که آقایان دادند و گفتند که یک مجمعی درست کنیم که وزیر دفاع باشد رئیس سپاه باشد ، نمی دانم چه باشد چه باشد ، خوب رئیس جمهور خودش تمام اینها را هم به عنوان رئیس شورای عالی دفاع مدنظر دارد . این که گفتیم آن مجمع نباشد اصلا بحث آن اینجا نیست . مساله این است که برای اینکه این یک سازمان جهانی است و با وزن بیشتری در مجامع جهانی وارد بشود ، حکم آن را رئیس جمهور بدهد . حکم سفر را هم رئیس جمهور می دهد . این چیزی نیست که خلاف مقررات باشد . آن بحث دومشان مال موارد بعد است که ان شاء الهه آن را بعد بحث می کنیم . به نظر کمیسیون این را که گفتیم مخصوصا حکم را ریاست جمهور بدهد برای اینکه سازمانهایی که با رئیس جمهور همکاری می کند به عنوان رئیس شورای عالی دفاع آنها هم بدانند که این کسی که مراجعه می کند به آنها مسئوول است . مساله کمک رسانی هم باید سریع باشد . اگر مجامع بزرگ و تعداد زیادی باشند دعوت کردنشان مشکل است . این مساله ای است که در کمیسیون کاملا بحث شده و اول هم پیشنهاد این بود که تمام ارگانهائی که ممکن است به هلال احمر کمک بکنند ذکر بکنیم . راه آهن را بگوییم ، هواپیمایی را بگوییم ، سپاه را بگوییم، جهاد را بگوییم همه را بگوییم . بعد دیدیم تا این مجمع تششکیل بشود و بخواهند کمک کنند آن آسیب دیده ای که زیر آوار رفته از بین رفته است .
 نایب رئیس – دولت .
وحید دستجردی – عرض کنم که در لایحه دولت که تقریبا نود درصدش پیشنهادی خود هلال احمر بوده ارکان مجمع عمومی هم در آن بوده ، منتها با عرش و طول بیشتری . که برادران در کمیسیون استخدامی مقداری محدودترش کرده اند و در کمیسیون بهداری حذف شد . ولی پیشنهاد خود ما هم ارکان بوده که یکی از ارکان مجمع عمومی است . و اما در مورد انتصاب رئیس جمعیت لایحه پیشنهادی دولت همان مصوبه قبلی است . یعنی در مجلس دوران اول تصویب شد که رئیس جمعیت به پیشنهاد وزیر بهداشت و درمان اول این بود که با تایید کمیسیون بهداری بعد با تایید هیات دولت و امضاء وزیر مربوطه بوده این نظر پیشنهاد دولت بوده و پیشنهاد خود هلال احمر این دیگر برادران عزیز هستند که در مورد این موضوع تصمیم بگیرند . ولی در عمل هم آنچه که مشاهده شدخ در این هشت ، نه سال فعلا جمعیت با همین روش است که بدون مجمع کار کرده و عمل شده . ولی پیشنهاد این بوده که در تمام دنیا هم مجمع عمومی هست و پشتیبانی هم هست این قضیه مساله خود رئیس جمعیت است و انتصاب او که نظر دولت این بوده که با پیشنهاد وزیر و امضاء او و تایید هیات دولت برادرن در کمیسیون آورده اند که با امضاء ریاست جمهوری . دیگر آن نظر آقایان نمایندگام محترم است .
نایب رئیس – شما با پیشنهاد جایگزینی بالاخره موافقید یا نه ؟
دستجردی – با جایگزینی ؟
نایب رئیس – یعنی جایگزینی پیشنهاد دولت به جای این .
دستجردی – ما که به هر حال باید از لایحه دولت دفاع بکنیم .
نایب رئیس – چون اصل پیشنهاد این هست .
دستجردی – ما وظیفه مان است که از پیشنهاد دلت دفاع کنیم این نظر آقایان هست که تصمیم گیر باشند .
نایب رئیس – پس موافقید بسیار خوب پیشنهاد را مشخص کنید .
منشی – ماده به ماده پیشنهاد ها را می خوانیم .
نایب رئیس – اجازه بدهید خودشان بخوانند . آقای عربی .
عربی – بسم الله الرحمن الرحیم . عنایت کنید که چندتا ماده هست که این مواد پشت سر هم است اگر ترکیب تشکیلات دولت را قبول داشته باشند شما ماده به ماده رای بگیرید . اگر ماده اولش رای آورد خوب بقیه اش هم به دنبالش هست و آن ماده حکم ریاست جمهوری جداست . بنابراین کمیسیون بهداری کلا ترکیب را حذف کرده یعنی مجمع عمومی را حذف کرده ما اولین پیشنهادمان این است که ماده 7 دولت می گوید ارکان جمعیت عبارتند از مجمع عمومی رئیس ، هیات اجرائی ، بازرسان بعد ماده 8 مطالب دیگری هست . این را رای بگیرید .
نایب رئیس – بسیار خوب 180 نفر حضور دارند . موافقان با این پیشنهادی که خوانده شد قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند ) تصویب نشد .
هراتی – در ماده 7 پیشنهاد دارم .
عربی – آقای یزدی ! چون ارکان را قبول نکردند ماده 11 به جای این ماده است .
نایب رئیس – حالا اصل ماده 7 خود کمیسیون مطرح است .
هراتی – من پیشنهاد دارم .
نایب رئیس – آقای هراتی پیشنهاد دراند . آقای عربی شما هم پیشنهاد دارید .
هراتی – پیشنهاد حذف مقدم است .
نایب رئیس – بله پیشنهاد حذف مقدم است . آقای هراتی بفرمائید .
هراتی – بسم الله الرحمن الرحیم . بنده در ماده 7 پیشنهاد کردم حکم ریاست جمهوری حذف بشود اما توضیح مطلب اولین نکته این هست که بنده اخطار قانون اساسی دارم . اصل 137 می گوید : (هریک از وزیران مسئوول وظایف خاص خویش در برابر مجلس است ...) اگر قرار بر این باشد که در ارتباط با انتخاب رئیس جمعیت هلال احمر تنها وزیر پیشنهاد هنده باشد و عزل و نصبش در اختیار وزیر نباشد قطعا خلاف این اصل قانون اساسی است و قابل مطرح شدن نیست . وزیر وقتی می تواند در برابر مجلس پاسخگو باشد که عزل و نصب رئیس هلال احمر که همه گونه اختیارات و وظایف و مسئوولیت ها به او واگذار شده ، با اختیار او باشد . یعنی دوتا اشکال به وجود می اید . اولا چه بسا امکان دارد در پیشنهاد وزیر بهداشت و درمان و تایید ریاست جمهوری اختلاف پیش بیاید . یعنی این یک تعدادی را معرفی کند که ریاست جمهوری نپذیرد . آن  وقت ه شکلی پیش می اید از یک اشکال .
اشکال دوم این هست که حالا وزیر بهداشت و درمان به این نتیجه رسیده که این فردی که در مسئوولیت جمعیت هلال احمر هست توانایی انجام این وظیفه را بردارد ولی رئیس جمهور خالفت می کند با عزل این فرد . آن وقت بازهم در این صورت وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نمی تواند مسئوول باشد . از آن گذشته شما عنایت بفرمائید چقدر در اینجا
اختیارات چقدر مسئوولیتها ، چقدر توانائیهایی که در سطح بین المللی مطرح است ما داده این به این رئیس جمعیت هلال احمر .
نایب رئیس – خوب آقای هراتی به هر حال با این پیشنهاد وزیر بهداشت یعنی با تصویب وزیر بهداشت یا پیشنهاد وزیر بهداشت ؟
هراتی – در پیشنهاد هم عرض کرده ام که حدف بشود . گفتم (با وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خواهد بود ) .
نایب رئیس – کلمه (پیشنهاد) هم حذف می شود ؟
هراتی – بله پیشنهاد هم در آن متن است .
نایب رئیس – یعنی وزیر خودش اختیار عزل و نصب داشته باشد ؟
هراتی – بله بنابراین این همه اختیارات و مسئوولیت ها را شما به رئیس جمعیت هلال احمر می دهید در حالی که او در برابر هیچ کس مسئوول نخواهد بود و در برابر هیچ کس هم پاسخگو نخواهد بود ، برای اینکه حکمش را دیگری می دهد و صرفا پیشنهادش با وزیر خواهد بود . لذا بنده اینجا پیشنهاد کردم که مساله (حکم ریاست جمهوری) و (پیشنهاد ) حذف بشود . به این شکل درمی آید : (اداره امور جمعیت توسط رئیس جمعیت صورت می گیرد که عزل و نصب نامبرده با وزیر بهدشت ، درمان و اموزش پزشکی خواهد بود ) والا اگر غیر از این باشد هم اخطار قانون اساسی دارد هم در اجرا قطعا دچار مشکلاتی خواهد شد هم فردا وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی پاسخگوی هیچ گونه سوالات شما درارتباط با این همه مسئوولیتها و اختیارهایی که در سطح بین المللی مطرح هست در مجلس نخواهد بود .
منشی – اولین مخالف ، آقای دهقان .
عزت الله دهقان – بسم الله الرحمن الرحیم . این پیشنهاد جناب آقای هراتی اولا در زمان طرحش چند بار اسم مبارکشان را هم گفتیم تشریف نداشتند . اینجا روی پیشنهادشان هم نوشتیم که نبودند . بنابراین دوباره آمدند مطرح کنند این اولا .
در ثانی آن نکات دقیقی را که جناب آقای عربی فرمودند در رابطه با پیشنهاد دولت و آن این جمعیت هلال احمر یک اداره مشخصی یک اداره ویژه ای نیست که زیر نظر یک وزیری باشد و کارش را انجام بدهد . حتی من به یک عنایتی موافق بودم با آن پیشنهادی که مجمع عمومی داشت بازرس داشت بسیج همه نیروها بود ، یک مجمع عالی داشت در سرتاسر کشور . حالا اینجا هم گفته اند با پیشنهاد وزیر اولا این که مرتب گفته می شود که مجلس نمی تواند سوال بکند در بسیاری از موارد که مجلس توانسته سوال کرده چکار توانسته بکند که حالا در یک موردی اگر نتوانست سوال کند تمام زمین و آسمان به هم می خورد ؟ در ثانی اینجا گفته با پیشنهاد وزیر بهداشت و درمان ، وزیر بهداشت و درمان همین مقدار مسئوولیتش که منجر به سوال از او بشود که در پیشنهادش هم می تواند یک انسان شایسته ای را پیشنهاد بکند . مهم نکند . مساله مهم دیگر اینکه رئیس جمهور شورای عالی دفاع است . برای بسیج نیروها برای آن جاهایی که هواپیما لازم باشد هلیکوپتر لازم باشد ، از ارتش بخواهد استفاده بشود . و این عنایت است . و این هم حالا که یک شخصیت جهانی دارد جمعیت هلال احمر حکم رئیس جمهور که در راس قوای مجریه است ، بعد از رهبری یک شخصیت مشخصی است در نظامهای دنیا با حکم رئیس جمهور باشد که یک مقداری وزانت و سنگینی بیشتری داشته باشد . این نمی دانم به کجا برخوردار است که خلاف قانون اساسی است . نه اشکالی دارد نه حتی ارتباطی دارد با عدم سوال از وزیر و نه هیچ چیز دیگر . بنابراین ما با این پیشنهاد جناب آقای هراتی مخالفیم .
منشی – آقای اکرمی موافق هستند بفرمائید .
سیدرضا اکرمی – بسم الله الرحمن الرحیم . جناب آقای هراتی پیشنهاد حذف دادند و دلائلشان را هم بازگو کردند . بنده هم به عنوان موید عرض می کنم . ما هرچه بتوانیم وزیرا را در کارهایی که با مسئوول مستقیم است و یا ارتباط به او دارد ما هرچه اختیار به او بدهیم و از و وظایف بخواهیم یقینا باعث تقویت او خواهد بود و وزیر بهتر می تواند وظایف را انجام بدهد . بنابراین یک دلیل این است که ما می گوییم رئیس جمعیت هلال احمر به دست خود وزیر انجام بگیرد تا وزیر تقویت بشود و بتواند کارهایش را به نحو احسن انجام بدهد . دوم اینکه اصولا هلال احمر یک سازمانی است که وابسته به وزارت بهداشت و درمان و وقتی وابسته به آن هست ، مثل بهزیستی هم آنجوری که حکمش را خود وزیر بهداشت می داد . سوم اینکه آقای دهقان گفتند حالا آنجاهایی که وزیر بوده و سوال کردیم و اینها چه شده ؟ ببینید جناب آقای دهقان ! وقتی در متن قانون این جوری باشد که وزیر مسئوول است خود مسئوول بودن وزیر مانع است که کارهای خلاف انجام بگیرد .
یعنی واقعا وضع قانون خودش یک ملاکی است خودش یک معیاری است . حالا ما اگر ضعیف برخورد کردیم در بعضی از موارد اشکال مربوط به خود ماست نه اشکال مربوط به قانون . ما قانون را باید جامع و قوی و نیرومند و توانا بنویسم که خود به خود مانع بعضی از انجام کارهای خلاف بشود . نکته چهارم این است که واقعا ما در وظایف ریاست جمهوی دقت بکنیم ببینیم آیا چنین وظیفه ای از وظایف ریاست جمهوری هست یا خیر که رئیس یک جمعیتی را یک وزیری پیشنهاد بدهد به ایشان و ایشان بیاید حکمش را بنویسد . ما چون جزء وظایف ریاست جمهوری نیست می گوئیم که خود وزیر حکم او را بنویسد و مسئوول بالا سرش هم باشد تا بتوانیم در مواقع لزوم از او سوال بکنیم . لذا من با پیشنهاد آقای هراتی موافقم .
نایب رئیس – کمیسیون نظرشان را بگویند .
دکتر شیبانی (مخبر کمیسیون ) – یک نکته را نمایندگان محترم توجه بفرمایند . بعضی حرفها را پیشنهاد دهنده می گویند بعد خودشان پیشنهادشان درست عکس آن حرفی است که می زنند . جمعیت هلال احمر یک جمعیت دولتی نیست . یک جمعیت است که باید کارهایی بکند در خدمت امدادی . مثل بهزیستی هم نیست که زیر نظر وزیر بهداشت باشد . وزیربهداشت از نظر اینکه این مقدار زیادی کارهایش می خورد به وزیر بهداشت برای اینکه کسی بتواند جوابگو باشد به این دلیل وزیر بهداشت پیشنهاد دهنده است . رئیس جمهور منتخب اکثریت مردم است . یعنی یک چیز مردمی می شود هلال احمرها معمولا در دنیا اینجوری است ، بجز کشورهای کمونیستی که همه چیز دولتی است . که آن هم تازه می گویند که این غیر دوتی است . آنجا هم هلال احمرهایشان را آن صلیب سرخهایشان میگویند غیر دولتی است . نباید دولتی باشد . رئیس جمهور ، رئیس قوه قضائیه است و در ضمن یک شخصی است که به اکثریت آراء انتخاب شده آمده به عنوان مردمی اش این کار را می کند رئیس شورای عالی دفاع است . به این دلیل امکانات بیشتری را می تواند در اختیار جمعیت بگذارد . نه اینکه دولت نمی تواند ولی بیشتر جنبه غیر دولتی دادنش این بوده که مثلا سفیر کبیر هم رئیس جمهور حکمش را صادر می کند . نمی دانم چرا دوستان یک مقداری توجه نفرمودند .
نایب رئیس – دولت نظرشان را بگویند .
دکتر وحید دستجردی – باز همانطوری که قبلا عرض شد ارکان جمعیت که مجمع عمومی هم یکی از ارکان هست از پیشنهادات خود ما است و در مورد رئیس جمعیت هم مصوبه مجلس گذشته به این صورت وده که با پیشنهاد وزیر بهداشت و درمان تایید هیات دولت و امضاء وزیر مربوطه یعنی وزیر بهداشت و درمان منصوب یا عزل می شود . این نظر ما بوده و پیشنهاد ما و پیشنهاد دولت . و این دیگر تصمیم نمایندگان محترم هست که هرجور خواستند تصمیم بگیرند .
هراتی – نمی شود ، خلاف قانون اساسی است .
نایب رئیس – بسیار خوب عنایت بفرمائید . پیشنهاد حذف کلمه (پیشنهاد) و (حکم ریاست جمهوری) است که عبارت ماده 7 این طور بشود : (اداره امور جمعیت توسط رئیس جمعیت صورت میگرد که عزل و نصب نامبرده با وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خواهد بود ) .
180 نفر حضور دارند موافقان با این پیشنهاد قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند ) تصویب نشد .
عربی – پیشنهاد جایگزینی دارم .
نایب رئیس – آقای عربی ! پس خلاصه ت صحبت کنید .
ناصری – آقای یزدی ! کمیسیون فرعی پیشنهاد دارد . پیشنهاد کمیسیون مقدم است .
نایب رئیس – آقای ناصری پیشنهاد کمیسیون را مطرح کنید .
عربی – در آئین نامه نداریم این روال است که پیشنهاد کمیسیون اول مطرح می شود .
نایب رئیس – چون معمولا پیشنهادهای کمیسیون چاپ شده است و در اختیار همه است . یک پیشنهاد تقدیم شده است . ولی پیشنهادی که الان یک نماینده می دهد شاید آن تقدیم را نداشته باشد .
مصطفی ناصری . من قبلا یک نکته ای عرض بکنم از نظر آئین نامه اگر پیشنهاد حذف کل باشد قبل از تمام پیشنهادهاست . اما حذف جمله ای باشد قاعدتا آنچه در مجلس تا حالا عمل می شده بعد از پیشنهادهای کمیسیونهای فرعی هست در هر صورت حالا یک مورد ...
نایب رئیس – چنین قیدی ذکر نشده است در متن آئین نامه .
ناصری – روال عمل این بوده .
نایب رئیس – حالا روال عمل بحث آخری است بفرمائید .
ناصری – خود شما تا به حال اینجور عمل می فرمودید . بله آنچه که در اینجا آمده ایم ذکر کرده ایم به عنوان ...
نایب رئیس – شما مشخص کنید چه بندی را پیشنهاد می کنید ؟
ناصری – عرض می کنم در فصل دوم ، یک سرفصلی آورده ایم به عنوان فصل دوم – ارکان جمعیت . بعد در ماده 7 ارکان جمعیت عبارتند از : مجمع عمومی دبیر کل ، بازرسان . (از نظر ترتیب مواد من عرض می کنم ) یعنی از همین جا شروع می شود . وقتی که اهداف و وظایف تمام شد ما وارد ارکان می شویم . آن وقت دولت چهارتا رکن آورده : مجمع عمومی ، هیات اجرائی ، بازرسان و رئیس جمعیت . دبیر کل را به عنوان ارکان نیاورده . فرق پیشنهاد ما یا پیشنهاد دولت این است که ما آمده ایم مجمع عمومی ، دبیر کل ، بازرسان را به عنوان ارکان آورده ایم . آن وقت هیات اجرائی را ذکر نکرده ایم . رئیس جمعیت را اصلا به کلی حذف کرده ایم . دلیل ما این است که رئیس جمعیت وظیفه اجرائی چندانی ندارد و مجمع عمومی خودش خط دهنده است و خط مشی جمعیت را مشخص می کند ان وقت اختیاراتی که ذکر شده بود برای هیات اجرائی تقسیم کرده اند بین دبیر کل و بازرسان که از ماده 8 وظایف اینها شروع می شود . بنابراین پیشنهاد فعلی ما این است که ارکان جمعیت به صورت مجمع عمومی ، دبیر کل ، بازرسان به عنوان ماده 7 تصویب بشود . که وقتی این تصویب شد مواد بعدی هم به پشت سر این تلفیقی است از پیشنهادات دولت و پیشنهاداتی که کمیسیون خودش دارد . پیشنهادات دولت هم یک مقداریش اینجا تامین شده . چیزی است که تقریبا از نظر اداره جمعیت هلال احمر خوب به نظر می اید .و نمایندگان محترم دقت بفرمایند به این ترکیب رای بدهند . والسلام .
نایب رئیس – خوب مخالف و موافقی هست ؟
شیبانی – رای گرفتید رای نیارود .
نایب رئیس – این الان پیشنهاد گزارش کمیسیون است که به این ترتیب می شود بحث کرد .
منشی – مخالف ؟ (اظهاری نشد)
نایب رئیس – چون مخالف نیسن موافق هم صحبت نمی کند . کمیسیون و دولت توضیح بدهند رای می گیریم .
شیبانی (مخبر کمیسیون ) – در ماده 7 پیشنهاد کمیسیون اصلا مساله ارکان را که قبلا رای گرفتیم رای نیاورد .
نایب رئیس – آن مال دولت است .
شیبانی – اما مساله رئیس مطرح است . مساله رئیس جمعیت در کمیسیون امور اداری و استخدامی اصلا مساله رئیس می گویند موجود نیست پس این ...
ناصری – در ماده 10 آمده .
شیبانی – می دانم رئیس جمعیت را شما گفتید دبیر کل . رئیس نیست . ذکر نکرده اید شما . اصلا یک چیزی که نیست بیایید آن را پیشنهاد بدهید .
فواد کریمی – هلال احمر رئیس ندارد دبیر کل دارد .
شیبانی – به کل فرق می کند در هر حال ما با این پیشنهاد مخالفیم . یعنی به نظر من یک مقداری این چیزها را قاطی و بهم میزند .
نایب رئیس – بسیار خوب . در کل نوع مدیریت دو جور هست . دولت توضیح بدهند .
وحید دستجردی – عرض کنم که پیشنهاد دولت و خود هلال احمر این بوده و در تما دنیا هم رئیس جمعیت هست و دبیر کل . رئیس مسئوولیت خاص خودش را دارد ، دبیر کل هم مسئوولیت اجرائی را دارد. برادران عزیر هم در کمیسیون استخدام و امور اداری این دوتا را که عملا الان یکی است یعنی الان رئیس جمعیت ، هم رئیس جمعیت است هم دبیر کل ولی می تواند دوتا باشد و پیشنهاد ما هم این بوده آقایان گفتند به جای رئیس جمعیت ، دبیر کل باشد . یعنی کلمه را عوض کرده اند ، بعد رئیس جمعیت حذف شد . ولی پیشنهاد خود ما و دولت این است که رئیس جمعیت باید باشد و مصوبه مجلس قبلی هم به عنوان رئیس جمعیت مطرح شده . رئیس جمعیت با پیشنهاد وزیر بهداشت و درمان و تایید هیات دولت و امضای وزیر مربوطه منصوب و یا معزول می شود به هر حال رئیس و دبیر کل دو نفر مجزا هستند که دبیر کل را رئیس انتخاب می کند و در تمام دنیا هم، هم رئیس هست هم دبیر کل ، که دبیر کل دقیقا کارش کار اجرایی است . کار برنامه ریزی و کار فکری با رئیس است ، اجراء با دبیر کل است .
نایب رئیس – 180 نفر حضور دارند پیشنهاد جایگزینی ماده 7 امور اداری و استخدامی است نسبت به گزارش اصلی که خوانده شده . موافقان با این پیشنهاد قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . پیشنهاد دیگر نیست ؟ (اظهاری نشد) خوب اصل ماده 7 به رای گذاشته می شود . رقم همان رقم سابق موافقان با ماده 7 قیام بفرمایند (اکثریت برخاستند) تصویب شد . ماده 8 را بخوانید .
(به شرح زیر خوانده شد)
ماده 8- هر چهار ماه یکبار و عنداللزوم جلسه ای به دستور و ریاست وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با حضور رئیس معاونین و بازرسان جمعیت تشکیل می گردد و گزارش عملکرد ومسائل مالی جمعیت به اطلاع وزیر خواهد رسید .
نایب رئیس – 180 نفر حضور دارند موافقان با ماده 8 قیام بفرمایند (تکثر برخاستند) تصویب شد . ماده 9 را بخوانید .
(به شرح زیر خوانده شد) ماده 9- وظایف و اختیارات رئیس جمعیت به قرار زیر است :
انتخاب ونصب یا عزل دبیر کل خزانه دار کل و نظارت مستقیم مستمر بر کار آنان .
تشکیل و اداره جلسات هیات اجرائی .
تمهید مقدمات تشکیل کنفرانس های بین المللی و منطقه ای مربوط به جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ بین المللی در ایران .
برقراری ارتباط با مقامات جمهوری اسلامی ایران .
نظارت مستقیم مستمر بر امور بین المللی جمعیت .
دستور ارسال کمک ها و عوامل امدادی به سایر کشورها .
مراقبت بر حسن اجراء اساسنامه و نظارت بر اجرای مقررات بین المللی انسانی . مراقبت بر حسن اجرای مصوبات هیات اجرائی و سایر مقررات ناظر بر کار جمعیت .
تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده از طریق وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
اعطای نشانه های درجه اول مخصوص جمعیت .
منشی – آقای موحدی پیشنهاد دارند .
نایب رئیس – بفرمائید .
موحدی ساوجی – در بند 1 ماده 9 بنده پیشنهادم این است که انتخاب و نصب و عزل دبیر کل و خزانه دار کل با موافقت وزیر بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی باشد .
نایب رئیس – مختصر توضیح بفرمائید .
موحدی ساوجی – توضیح مختصر این پیشنهاد این است که جمعیت هلال احمر همانطوری ک در اساسنامه ملاحظه می فرمائید داری دو مقام عالی رتبه است که یکی رئیس است و دیگری دبیر کل است . رئیس بیشتر در امور مربوطه به سیاست گذاری و خط کلی را تعیین کردن و نظارتی انجام وظیفه میکند . اما بالاترین مقام اجرائی این جمعیت دبیر کل جمعیت هلال احمر هست . واگر چنانکه وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که این جمعیت زیر نظرش است اگر چنانچه در عزل و نصب و تعیین دبیر کل نظر وزیر بهداشت ، درمان اصلا گرفته نشود موافقت او به هیچ وجه ملحوظ نباشد به نظر ما نمی تواند مجلس شورای اسلامی از وزیر بهداشت سوال بکند . بنابرانی پیشنهاد ما این است که انتخاب یا عزل و نصب دبیر کل و خزانه دار کل ، این دوتا مقام عمده جمعیت با پیشنهاد رئیس جمعیت و موافقت وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی باشد .
نایب رئیس – مخالف و موافق ؟ (اظهاری نشد) کمیسیون توضیح میدهند رای بگیریم .
دکتر شیبانی (مخبر کمیسیون بهداری و بهزیستی) – همانطوری که
خدمتتان عرض کردم این جمعیت ، جمعیت صد درصد دولتی نیست . تازه آن موسسات صد درصد وابسته به  وزیر بهداشت ، درمان هم رئیس که معین شد آن کارمندان دیگر را خودش معین می کند . اگر که این سلسله مراتب حفظ شود بهتر است ، چون نحوه کار و اینها را باید او کنترل کند . البته هرچهار ماه یکبار گزارش به وزیرمیدهند . کارهایی که شده ازنظر مالی ، اینها می آیند یک جلسه ای است که به ریاست وزیر تشکیل میشود ، آنجا گزارش می دهند . معمولا هم وزیر یک کسی را که پیشنهاد می کند یک فرد مناسبی مد نظرش می آید که مورد اعتمادش است . مساله هلال احمر هم یک کار مستمر است ، کار موقت نیست که خوب بگوئیم حالااین نشود یکی دیگر می گذارند . به نظر می رسد که سلسه مراتب بهتر اجرا می شود که مسئوولین دست دوم را خود رئیس معین می کند .
نایب رئیس – دولت هم نظر خاصی دارند بفرمایند .
وحید دستجردی – عرض کنم همانطور که آقایان مستحضرند برای پیشرفت کار دقیقا هماهنگی در بین رده های بالا ضروری و واجب است . اگر رئیس جمعست دبیر کلش را خودش نتواند مستقیما انتخاب بکند خدار ناکرده احتمال درگیری پیش می آید و کار عقب می افتد . این است که پیشنهاد اصلی همان پیشنهاد دولت مورد تایید ما هست و دبیر کل را باید رئیس جمعیت انتخاب بکند و که آن هماهنگی و همفکری کامل برقرار باشد .
نایب رئیس – 180 نفر حضور دارند . پیشنهاد اضافه کردن (در بند اول قسمت اول ماده 9) جمله (با پیشنهاد  وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و تایید رئیس جمهور) است . موافقان بااین پیشنهاد که توضیح داده شد قیام بفرمایند . (عده کمی برخاستند) تصویب نشد .
اصل ماده 9 با بندهای آن که خوانده شد به رای گذاشته می شود 180 نفر حضور دارند موافقان با این ماده و بندهای آن قیام بفرمایند (اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده بعد را بخوانید )
ماده 10- جمعیت دارای هیات اجرایی بوده که اعضای آن عبارتند از : رئیس ، دبیر کل ، خزانه دار کل ، یک عضو به انتخاب رئیس جمعیت ، یک نفر از بازرسان .
تبصره 1- نماینده محترم حضرت امام در صورتی که توسط مقام معظم له تعیین شده باشد در جمعیت به عنوان ناظر شرعی در جلسات این هیات شرکت خواهند نمود .
تبصره 2- وظایف و اختیارات هیات اجرایی را آئین نامه ای که توسط رئیس جمعست تهیه و به تصویب  وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می رسد تعیین می کند .
منشی – آقای موحدی پیشنهاد دارند .
نایب رئیس – بسیار خوب یک توضیح مختصری بدهند .
موحدی ساوجی – در تبصره 1 پیشنهاد بنده این است که به آخر تبصره اضافه بشود (و نظرات ایشان در رابطه با مشروعیت مصوبات متبع خواهد بود)
اینکه آقایان نماینده حضرت امام را در جمعیت آورده اند خیلی نماینده حضرت امام را به صورت کمرنگ و ساده بدون اینکه واقعا اختیاراتی هم برایش ملحوظ کرده باشند . صرفا نوشته اند که نماینده مقام رهبری در جمعیت در صورت وجود به عنوان ناظر شرعی در جلسات این هیات شرکت می نمایند . ناظر شرعی یعنی چه ؟ فقط شما ناظر می خواهید که نظارت بکند . بعد حالا نظارت می کند نظر می دهد . اگر داد چه ؟ در اینجاست که در قانون شما باید تصریح کنید که نظرات ایشان در رابطه با مشروعیت مصوبات متبع باشد . اگر نظر داد که به این شکل اصلاح بشود باید حتما تمام مقامات جمعیت از او تبعیت بکنند والا این نماینده امام چه شانی و چه نقشی دارد ؟ پس عین پیشنهادم این است که تبصره 1 به این صورت دربیاید : نماینده مقام رهبری در جمعیت در صورت وجود به عنوان ناظر شرعی در جلسات این هیات شرکت نموده و نظرات ایشان در رابطه با مشروعیت مصوبات متبع خواهد بود .
نایب رئیس – مخالف و موافقی صحبت نمی کنند . کمیسیون توضیح بدهند .
شیبانی (مخبر کمیسیون بهداری و بهزیستی ) – حضرت امام خوشبختانه نماینده ای در هلال احمر معرفی کرده اند . معمولا هم حضرت امام اگر کسی را معین می کنند یک وظایفی هم خودشان اگر مدنظرشان باشد به او می گویند . این را ما نخواستیم محدود بکنیم . آنچه که حضرت امام در حکمشان به نماینده شان میدهند آن باید متبع باشد . این چیزی نیست که احتیاج به ذکر قانون داشته باشد .
نایب رئیس – 180 نفر حضور دارند . پیشنهاد جناب آقای موحدی که خوانده شد به عنوان جایگزین با این تبصره است . موافقان با این پیشنهاد قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد . اصل ماده 10 و دو تبصره به رای گذاشته می شود رقم همان رقم سابق موافقان بااین ماده 10 و تبصره هایش قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد .
اسامی غائبین و دیرآمدگان را اعلام بفرمائید .
منشی – غائبین غیرموجه جلسه امروز آقایان :اصغری ، کامل خیرخواه ، تاخیرکنندگان هم در پرونده شان ثبت خواهد شد .
5- پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده
نایب رئیس – جلسه بعد صبح پنج شنبه ، ساعت هشت خواهد بود دستور جلسه دنباله دستور جلسه هفتگی است ختم جلسه اعلام می شود .
(جلسه ساعت 11 پایان یافت )
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی – محمد یزدی