خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

  • سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۶۷

 

سه‌شنبه 22 شهریور   |    1 صفر 1409                          13 سپتامبر 1988

 

صبح زود به مجلس رفتم. در گزارش‌ها فشار دنیای غرب بر عراق محسوس است. در جلسه علنی شرکت کردم. نتایج استخراج آراء کابینه در مجلس قرائت شد. بعضی‌ها می‌خواستند در مورد دکتر [علیرضا] مرندی [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] تشکیک کنند. حرف حسابی نداشتند. از سه وزیر ساقط شده دلجویی کردم. ساعت ده به دفترم برگشتم. اعضای کمیسیون دفاع آمدند. درباره کیفیت رابطه کمیسیون با نیروهای مسلح و جنگ مذاکره شد.

ظهر آقای علی جنتی آمد. درباره کارهای دفتر فرماندهی مذاکره شد. عصر [آقای محمد حسین جلالی] وزیر دفاع آمد. درباره خریدهای نظامی مذاکره شد. آقای [خسرو] عروج [فرمانده سپاه حفاظت انصار ] آمد. درباره مشکلات سپاه ولی امر مذاکره شد. تلفنی با نخست وزیر و رئیس جمهور درباره تعیین سه وزیر که رأی نیاورده‌اند، برای آن وزارتخانه‌ها مذاکره کردم. نخست وزیر گفت تسلیم نظر رئیس جمهور است. آقای محسن رضائی از سقوط آقای رفیق‌دوست از وزارت [سپاه]، تلفنی ابراز ناراحتی و چاره‌جویی کرد.

شب مجمع تشخیص مصلحت جلسه داشت. بازاری‌ها و وزارت اطلاعات از عملکرد تعزیرات حکومتی انتقاد کردند و آقایان [حمید] میرزاده و مهندس طاهری جواب دادند و قرار شد سازمان بازرسی کل کشور، موارد اختلاف را بررسی کند.

بعد از شام جلسه سران قوا داشتیم. روی سه وزیر به سرعت توافق شد. آقایان دکتر [محمدعلی] نجفی و [غلامعلی] حداد عادل به ترتیب برای وزارت آموزش و پرورش، [علی] شمخانی برای وزارت سپاه و [عیسی] کلانتری برای وزارت کشاورزی. بعد از قهر نخست وزیر و توجه‌های امام وضع بهتر شده. دیر وقت به خانه رسیدم. تا ساعت دوازده شب عفت هم بیدار بود که داروی مهدی را به او بدهد. اخبار دوازده شب [رادیو] را گرفتم و خوابیدیم.

آقای [محمدجواد] لاریجانی اطلاع داد که آخرین مذاکره در ژنو انجام شده و بنا است دکتر ولایتی به ایران برگردد و سپس به نیویورک برود. عراق عقب‌نشینی کرده. قبلاً اعلان کرده بود به نیویورک نمی‌رود.