تفسیر قرآن
  • صفحه اصلی
  • تفسیر قرآن
  • تفسیر آیات قرآن کریم – سوره زمر – آیه 27 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات قرآن کریم – سوره زمر – آیه 27 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • نزول آیه (مکی)
  • یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸

وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاس فِی هَذَا الْقُرْآنِ مِن کُلِّ مَثَلٍ لَّعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ

و همانا برای مردم در این قرآن از هر نوع مَثَلی زدیم باشد که آنان متذکّر شوند.

 

1 - قرآن، حاوی انواع مثل ها است.

و لقد ضربنا للناس فی هـذا القرءان من کلّ مثل

 

2 - مثل های قرآن، بهترین و سودمندترین مثل ها است.

و لقد ضربنا للناس فی هـذا القرءان من کلّ مثل

تنکیر «مثل» دلالت بر تعظیم و شرافت دارد; یعنی مثل های قرآن بهترین وسودمندترین مثل ها است.

 

3 - قرآن، کتابی است برای عموم مردم; نه ویژه گروهی خاص.

و لقد ضربنا للناس فی هـذا القرءان من کلّ مثل

برداشت یاد شده از آمدن واژه «للناس» استفاده می شود.

 

4 - گوناگونی مثل های قرآن، متناسب با فهم توده های بشری و قابل استفاده و سودمند برای طبقات مختلف فکری و اجتماعی است.

و لقد ضربنا للناس فی هـذا القرءان من کلّ مثل

برداشت یاد شده با توجه به آمدن سه واژه در آیه شریفه است: 1ـ لام در «للناس» که برای انتفاع است; 2ـ «الناس» که بر عموم مردم دلالت دارد; 3ـ آمدن واژه «کل» با «مَثَل» که بر تنوع مثل ها اشاره دارد.

 

5 - متذکر شدن و بیدار گشتن مردم، هدف و فلسفه آمدن مثل ها در قرآن است.

و لقد ضربنا للناس فی هـذا القرءان من کلّ مثل لعلّهم یتذکّرون

 

6 - بیان انواع مثل ها، از روش های تربیتی و هدایتی قرآن

و لقد ضربنا للناس فی هـذا القرءان من کلّ مثل لعلّهم یتذکّرون

 

7 - انسان، بدون وحی و الهام الهی، غرق در انواع غفلت ها و بی خبری ها است.

و لقد ضربنا للناس فی هـذا القرءان من کلّ مثل لعلّهم یتذکّرون

برداشت یاد شده از تعبیر «یتذکّرون» به دست می آید; زیرا تذکر و بیدارباش در جایی به کار می رود که در مقابل آن، غفلت و بی خبری وجود داشته باشد.

 

8 - تأثیرپذیری از قرآن و متذکر شدن و بیدار گشتن در سایه تعالیم آن، در گرو وجود زمینه های لازم و شایستگی های بایسته است.

لقد ضربنا للناس فی هـذا القرءان من کلّ مثل لعلّهم یتذکّرون

برداشت یاد شده از به کار رفتن واژه «لعلّ» (شاید و به امید آن که...) در آیه شریفه به دست می آید. این واژه در مواردی به کار می رود که هدف و نتیجه مورد نظر در حد احتمال حاصل می شود و حصول کامل آن به شرایط و زمینه های دیگری بستگی دارد.

 

9 - در اقدام ها و تلاش های فرهنگی و دینی، صرف احتمال تأثیر کافی است.

لعلّهم یتذکّرون

استعداد:

آثار استعداد 8

انسان:

تنبه انسان ها 5

تبلیغ:

روش تبلیغ 9

تربیت:

روش تربیت 6

غفلت:

عوامل غفلت 7

قرآن:

آثار تنوع مثالهای قرآن 6; تنوع مثالهای قرآن 1، 4; زمینه تأثیرپذیری از قرآن 8; سهولت فهم قرآن 4; عمومیت قرآن 3; فلسفه مثالهای قرآن 5; فواید مثالهای قرآن 2; ویژگیهای قرآن 1، 3، 4; ویژگیهای مثالهای قرآن 2

مثال:

بهترین مثال 2

وحی:

هدایتگری وحی 7

هدایت:

روش هدایت 6; زمینه هدایت 8

صوت

تصاویر ضمیمه