تفسیر قرآن
  • صفحه اصلی
  • تفسیر قرآن
  • تفسیر آیات قرآن کریم – سوره أحزاب – آیه 58 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات قرآن کریم – سوره أحزاب – آیه 58 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • نزول آیه ( مدنی )
  • سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸

وَالَّذینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَد احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبینًا

و کسانی که مردان و زنان مؤمن را [با انتساب] اعمالی که نکرده اند آزار می دهند، بی شک بهتان و گناه بزرگی را به دوش گرفته اند.

 

1 - کسانی که با مردان و زنان مؤمن بی گناه، نسبتی ناروا بدهند، زیر بار بهتان رفته اند.

 

و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنـت بغیر ما اکتسبوا فقد احتملوا بهتـنًا

 

2 - نسبت ناروا به مردان و زنان مؤمن بی گناه، آزار و اذیت آنان و گناه است.

 

و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنـت بغیر ما اکتسبوا فقد احتملوا ... إثمًا مبینًا

به قرینه «فقد احتملوا بهتاناً» مراد از آزار و اذیت مؤمنان، تهمت زدن و نسبت ناروا دادن به آنها است.

 

3 - آزار و اذیت مردان و زنان مؤمن بی گناه، گناه بوده و باید از آن اجتناب کرد.

 

و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنـت ... فقد احتملوا ...إثمًا مبینًا

 

4 - زنان مؤمن، دارای موقعیتی همسان مردان مؤمن اند.

 

و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنـت ... فقد احتملوا بهتـنًا

 

5 - آزار و اذیت مردان و زنان مؤمن، در قبال گناه شان، منعی ندارد.

 

و الذین یؤذون المؤمنین ... بغیر ما اکتسبوا

قید «بغیر ما اکتسبوا» احترازی است و مفهوم اش این است که در صورت ارتکاب جرم و گناه، آزار و اذیت ـ با رعایت شرایط ـ جایز است.

 

6 - از هر عملی که گناه بودن اش روشن و آشکار است، باید پرهیز کرد.

 

و الذین یؤذون المؤمنین ... فقد احتملوا ... إثمًا مبینًا

«مبیناً» صفت «إثماً» است و احتمال دارد که ذکرش به منزله تعلیل باشد; یعنی، این که تهمت، چون گناه آشکاری است، پس باید از آن اجتناب شود.

 

7 - ایمان، به مردان و زنان، حرمت و عظمت می بخشد.

 

و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنـت بغیر ما اکتسبوا فقد احتملوا بهتـنًا

 

8 - بهتان به مؤمنان، گناه روشن و آشکاری است.

 

و الذین یؤذون المؤمنین و ... فقد احتملوا بهتـنًا و إثمًا مبینًا

 

9 - آزار بی جهت، امری محکوم و ناپسند است.

 

و الذین یؤذون المؤمنین ... فقد احتملوا بهتـنًا و إثمًا مبینًا

قید «مبین» برای گناه، می تواند اشعار به این نکته داشته باشد که چنین عملی، گناه بودن اش نه تنها در نظر خدا، بلکه برای دیگران هم روشن و آشکار است.

 

10 - آزاردهندگان مردان و زنان مؤمن، مورد تهدید خداوندند.

 

و الذین یؤذون المؤمنین ... فقد احتملوا ... إثمًا مبینًا

گناه معرفی کردن آزار و اذیت مؤمنان، هشدار به افراد اذیت کننده است تا مواظب کار خود باشند.

 

11 - حفظ آبرو و شخصیت افراد مؤمن، امر لازمی است.

 

و الذین یؤذون المؤمنین ... فقد احتملوا بهتـنًا و إثمًا مبینًا

اذیت

اجتناب از اذیت 3; تهدید اذیت کنندگان 10; گناه اذیت 3; ناپسندی اذیت 9

ایمان

آثار ایمان 7

تهمت

گناه تهمت 8

خدا

تهدیدهای خدا 10

زنان

اذیت زنان گناهکار 5; اذیت زنان مؤمن 3، 10; تساوی زن و مرد 4; تهمت به زنان مؤمن 1، 2; زنان مؤمن 4

عمل

عمل ناپسند 9

گناه

اجتناب از گناه 6; کیفر گناه 5; گناه آشکار 8; موارد گناه 2

مؤمنان

احترام مؤمنان 7; اذیت مؤمنان 2; تهمت به مؤمنان 8; حفظ آبروی مؤمنان 11

مردان

اذیت مردان گناهکار 5; اذیت مردان مؤمن 3، 10; تهمت به مردان مؤمن 1، 2; مردان مؤمن 4

 

صوت

تصاویر ضمیمه