وَالَّذینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَد احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبینًا
و کسانی که مردان و زنان مؤمن را [با انتساب] اعمالی که نکرده اند آزار می دهند، بی شک بهتان و گناه بزرگی را به دوش گرفته اند.
1 - کسانی که با مردان و زنان مؤمن بی گناه، نسبتی ناروا بدهند، زیر بار بهتان رفته اند.
و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنـت بغیر ما اکتسبوا فقد احتملوا بهتـنًا
2 - نسبت ناروا به مردان و زنان مؤمن بی گناه، آزار و اذیت آنان و گناه است.
و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنـت بغیر ما اکتسبوا فقد احتملوا ... إثمًا مبینًا
به قرینه «فقد احتملوا بهتاناً» مراد از آزار و اذیت مؤمنان، تهمت زدن و نسبت ناروا دادن به آنها است.
3 - آزار و اذیت مردان و زنان مؤمن بی گناه، گناه بوده و باید از آن اجتناب کرد.
و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنـت ... فقد احتملوا ...إثمًا مبینًا
4 - زنان مؤمن، دارای موقعیتی همسان مردان مؤمن اند.
و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنـت ... فقد احتملوا بهتـنًا
5 - آزار و اذیت مردان و زنان مؤمن، در قبال گناه شان، منعی ندارد.
و الذین یؤذون المؤمنین ... بغیر ما اکتسبوا
قید «بغیر ما اکتسبوا» احترازی است و مفهوم اش این است که در صورت ارتکاب جرم و گناه، آزار و اذیت ـ با رعایت شرایط ـ جایز است.
6 - از هر عملی که گناه بودن اش روشن و آشکار است، باید پرهیز کرد.
و الذین یؤذون المؤمنین ... فقد احتملوا ... إثمًا مبینًا
«مبیناً» صفت «إثماً» است و احتمال دارد که ذکرش به منزله تعلیل باشد; یعنی، این که تهمت، چون گناه آشکاری است، پس باید از آن اجتناب شود.
7 - ایمان، به مردان و زنان، حرمت و عظمت می بخشد.
و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنـت بغیر ما اکتسبوا فقد احتملوا بهتـنًا
8 - بهتان به مؤمنان، گناه روشن و آشکاری است.
و الذین یؤذون المؤمنین و ... فقد احتملوا بهتـنًا و إثمًا مبینًا
9 - آزار بی جهت، امری محکوم و ناپسند است.
و الذین یؤذون المؤمنین ... فقد احتملوا بهتـنًا و إثمًا مبینًا
قید «مبین» برای گناه، می تواند اشعار به این نکته داشته باشد که چنین عملی، گناه بودن اش نه تنها در نظر خدا، بلکه برای دیگران هم روشن و آشکار است.
10 - آزاردهندگان مردان و زنان مؤمن، مورد تهدید خداوندند.
و الذین یؤذون المؤمنین ... فقد احتملوا ... إثمًا مبینًا
گناه معرفی کردن آزار و اذیت مؤمنان، هشدار به افراد اذیت کننده است تا مواظب کار خود باشند.
11 - حفظ آبرو و شخصیت افراد مؤمن، امر لازمی است.
و الذین یؤذون المؤمنین ... فقد احتملوا بهتـنًا و إثمًا مبینًا
اذیت
اجتناب از اذیت 3; تهدید اذیت کنندگان 10; گناه اذیت 3; ناپسندی اذیت 9
ایمان
آثار ایمان 7
تهمت
گناه تهمت 8
خدا
تهدیدهای خدا 10
زنان
اذیت زنان گناهکار 5; اذیت زنان مؤمن 3، 10; تساوی زن و مرد 4; تهمت به زنان مؤمن 1، 2; زنان مؤمن 4
عمل
عمل ناپسند 9
گناه
اجتناب از گناه 6; کیفر گناه 5; گناه آشکار 8; موارد گناه 2
مؤمنان
احترام مؤمنان 7; اذیت مؤمنان 2; تهمت به مؤمنان 8; حفظ آبروی مؤمنان 11
مردان
اذیت مردان گناهکار 5; اذیت مردان مؤمن 3، 10; تهمت به مردان مؤمن 1، 2; مردان مؤمن 4