پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به دوازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن دانشجویان کشور

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به دوازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن دانشجویان کشور

قرائت کننده: مهندس کوبایی، استاندار خراسان

  • دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶

بسم‌الله الرحمن الرحیم

قرآن مجید این وحی نامة الهی، کهن‌ترین و ماندگارترین سند تاریخ اسلامی و سنگ بنای تمدن اسلامی است. قرآن سرمنشأ و سرچشمة اغلب علوم و معارف اسلامی است و اساس اخلاق و حکمت عملی را تشکیل می‌دهد و خود یک رسالة اخلاقی متعالی است.

در هر عصری، نسلی که قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام را دستاویز پیشرفت‌های مادی و معنوی خود کرده است، استوارترین و پرمعناترین نسل‌های بشری را به جامعه عرضه کرده است. گذشت قرن‌های متمادی، این درس را فراروی مسلمانان نهاد که جز در پناه تعالیم و رهنمودهای قرآن، نمی‌توان به منزلت دنیایی و مقامات معنوی دست یافت. همة پیروزی‌های مسلمانان از رهگذر اعتصام به این حبل المتین[1] بوده و هست.

در این عصر که عصر بازگشت به قرآن توسل به ثقل اکبر است، از گوشه گوشة این سرزمین الهی صدای ملکوتی قرآن به گوش می‌رسد و جوانان ما دل و جان خود را به کلام وحی سیراب می‌کنند و فرهنگ ناب قرآن نیز بیش از پیش در همة شئون اجتماعی نسل کنونی متبلور می‌شود.

خوشبختانه گرایش سالیان اخیر دانشجویان به قرآن، معارف و علوم قرآنی و مأنوس شدن با این صحیفه جاودان الهی، عطر و بوی خاصی را در محیط‌های دانشگاهی پراکنده و جایگاه ویژه‌ای کسب کرده و انبوه شرکت کنندگان در مسابقات قرآن گویای همین مطلب است.

امیدوارم برگزاری چنین مسابقاتی، فرهنگ ناب قرآن را در جامعه اسلامی فراگیرتر نماید و امت ما را به فلاح و رستگاری نزدیک‌تر کند. موفقیت دست اندرکاران و شرکت کنندگان در دوازدهمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان سراسر کشور را از خداوند متعال خواهانم.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

 

[1] حبل المتین، (اسم) 1- ریسمان استوار، رشته محکم وعروه الوثقی. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ضمن بحث «حبل الله» می‌نویسد: «حبل الله» همان کتاب مُنزل است؛ کتابی که بنده را به خدا متصل می‌کند یا «حبل الله» کتاب خدا و رسول است. از یک سو رسول خدا گفته است: «ان هذا القرآن سبب طرفه بیدالله وطرفه بایدیکم فتمسکوا به فانکم لن تزالوا ولن تهلکوا بعده ابداً.» از سوی دیگر، عیاشی از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده است: «آل محمد هم حبل الله.» مؤید این روایت روایتی است که در درالمنثور از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمده است: «انی لکم سقرط وانکم واردون علی الحوض فانظروا کیف تخلفونی فی الثقلین قیل وما الثقلان یا رسول الله. قال الاکبر کتاب سبب طرفه بیدالله وطرفه بایدیکم فتمسکوا لن تزالوا والاصغر عترتی وانهما لن یفترق حتی یردا علی الحوض وسألت لهما ذلک ربی فلاتقدموهما فتهلکوا ولاتعلموهما فانهما اعلم منکم.» همه می‌دانند حدیث ثقلین متواتر است. پس از اینجا معلوم می‌شود مراد از «حبل الله»، قرآن و اهل بیت (ع) است.