مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه‌ دآیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسایل مختلف

مصاحبه‌ دآیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسایل مختلف

  • بارگاه شاهزاده علی‌اکبرابن امام موسی الکاظم- جنوب تهران
  • سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۳

جناب آقای هاشمی رفسنجانی، بفرمایید فعالیت و ظرفیت بخش خصوصی را در عرصه‌ هواپیماسازی کشور چگونه دیدید؟
● بسم‌الله الرحمن الرحیم، برای من جالب بود.یک عده از جوانان تحصیل کرده و متخصص با تلاشهای زیادی که کردند، موفق شدند هسته اصلی صنایع هواپیماسازی را در بخش خصوصی شکل دهند. از مراحل سخت گذشتند و نمونه‌های خوبی ساختند که پرواز کردند و الان مورد استفاده است. به نظر می‌رسد می‌توانند در آینده کارهای بزرگی در صنعت هواپیمایی انجام دهند، به خصوص که الان در کشور دارد هواپیمای خصوصی هم مجاز می‌شود. امیدوارم موفق باشند و این کار نمونه خوبی از کارهای بزرگ باشد.
○ دیروز رئیس شورای حکومتی انتقالی عراق ترور شد. ارزیابی جناب‌عالی از وضعیت امنیت در عراق چیست؟
● امنیت در عراق بسیار بداست و روز به روز بدتر می‌شود. الان هیچ‌کس در عراق امنیت ندارد. دفتر منزل آیت‌الله سیستانی مورد حمله و رئیس حکومت انتقالی به این آسانی مورد سوء قصد قرار می‌گیرد. گروهها و اشخاص در هرجای عراق که بخواهند، امنیت را به هم می‌ریزند. آمریکا هم مسؤولیتی برای امنیت ندارد. فقط مسؤول حفظ خودشان هستند که آن را نمی‌توانند انجام دهند.
○ آیا می‌توان این را به عنوان شکست سیاست‌های نظامی‌گری مطرح کرد؟
● بله، هرج و مرجی است که آبروی آمریکا را برده و نشان داده که آمریکا یک غول خیالی است و کاری نمی‌تواند بکند. در گل نشسته است. البته اینها نشان می‌دهد که خیلی بی‌مطالعه حرکت می‌کنند.
○ با توجه به هتک حرمتی که نسبت به عتبات عالیات شده، به نظر شما شیعیان جهان، مخصوصاً در ایران نباید اقدامی غیراز محکوم کردن انجام دهند؟ آیا می‌توانیم با این وضع بحث میانجیگری در عراق را داشته باشیم؟
● در این مدت یک‌سال تلاش کردیم در هرجا که دست ما می‌رسد، کمک کنیم که مردم عراق در این مقدار مخمصه نباشند. در جاهایی هم موفق بودیم. مرحله جدیدی که پیش آمده، اینها تعارض را  به مرکزیت مردم عراق و تشیّع در بارگاههای مقدّس رساندند که قلب میلیونها انسان به اینها وابسته است. مثل اینکه تعمّدی دارند که آنجا را ناامن کنند. می‌دیدند که میلیونها نفر از اطراف دنیا برای زیارت می‌آیند. جمعیت‌های میلیونی ‌در کربلا، نجف،‌سامرا و کاظمین‌حضور می‌یافتند. به نظر می‌رسد که می‌خواهند با شیطنت عراق را به هم بریزند. باید فکری بکنیم و می‌کنیم.
○ در دو سه روز اخیر رئیس سازمان صدا و سیما معرفی می‌شود. توصیه شما به عنوان یکی از مسؤولان عالی‌رتبه نظام به رسانه ملی چیست؟
● حرف تازه‌ای ندارم که بزنم. فکر می‌کنم رسانه ملی یکی از استوانه‌ای امنیت، آزادی، توسعه، پیشرفت و رونق فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است. باید از ظرفیت این رسانه در داخل کشور و دنیا استفاده کنیم.
○ با توجه به اهمیت این رسانه، مدیر آن چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
● بحثی است که رهبری با آگاهی کاملی که دارند، تصمیم می‌گیرند.
○ چکار می‌توان کرد که از اطاله رسیدگی به بعضی از پرونده‌ها که به حیثیت نظام ضربه وارد می‌کنند، مثل مورد اخیر که دستوری رهبر هم هست و فکر می‌کنم شما در جریان باشید، جلوگیری کرد؟
● اگر برابر قانون قانون حرکت کنند و سلیقه‌ها را وارد نکنند، مشکلی نداریم. بستگی به متولّیان پرونده دارد.
○ علت اینکه به زیارت امام‌زاده علی‌اکبر تشریف آوردید، چه بود؟
● جایی که آمدم، منطقه جالبی است. تا به حال وقت نکردم و در فکر آمدن هم نبودم. یک منطقه تاریخی است. یک شاهزاده خانم قاجار 250 هکتار زمین را در دوطرف اتوبان تا حرم امام (ره) با سه رشته قنات، برای اهداف خوبی وقف کرد. زمین و املاک مانده است. کشاورزان استفاده می‌کردند. به خاطر امام‌زاده ابراهیم که امام‌زاده اصیلی است و بارگاهش در اینجاست، این منطقه محور شد و شاید موقوفه به خاطر این شکل گرفته است. بحمدلله اخیراً اوقاف و متولی اینجا و شخص آقای غضنفری و آقای انوری تلاش می‌کنند که موقوفه را احیا نمایند و درآمدهایش را واقعی و اهداف موقوفه را عملی کنند. بخشی از آن در اختیار مرقد حضرت امام است. فکر می‌کنم جای بسیار جالبی است. می‌توان با استفاده از این موقوفه در کنار تهران بهره‌های زیادی برد. برنامه‌های خوبی دارند.
این امام‌زاده در کنار شهر تهران و اتوبان در یک منطقه باصفا و سرسبز که ریه بخشی از تهران حساب می‌شود، جای مناسبی است و آماده‌پذیرای زوّاری است که می‌توانند برای صفای دلهایشان بیایند و منطقه را با آمد و رفت
آباد کنند.
○ خیلی ممنون
● موفق باشید