مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در خصوص فعالیت های کارخانه کشتی سازی ایران صدرا در مازندران

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در خصوص فعالیت های کارخانه کشتی سازی ایران صدرا در مازندران

  • مازندران
  • شنبه ۴ دی ۱۳۷۲

 

خبرنگار : از سکوی شناور نفتی کشورمان در استان مازندران بازدید به عمل آوردید ، تقاضا می کنم در مورد اهمیت این پروژه عظیم نظر خودتان را بیان بفرمائید ؟

آقای هاشمی رفسنجانی : بسم الله الرحمن الرحیم . هدف سکوسازی و ساختن سکوها به این شیوه ای که اینجا هست ، که برای اولین بار الان در منطقه ما پیدا می شود ، جزو نیازهای مهم ما در توسعه صنایع نفتی دریائی است . که مخصوصا" در دریای خزر که ما هیچ وقت ، به ما اجازه نمی دادند که ما سکو هم نمی توانستیم بیاوریم . فقط می توانستیم حفارهایی از شوروی ها کرایه بکنیم که گاهی کرایه می کردیم . با تأسیس این واحد صنعتی این طلسم شکسته شد ، من ندیده بودم اینجا را ، نه به عظمت کار واقف بودم تا این حد و نه خیلی مطمئن بودم که ما اینچنین کار بزرگی را ما می توانیم سامان بدهیم ، حالا حتما" شماها هم مثل ما گشتید و دیدید ، که این کار به این بزرگی در شرف انجام است . ما فکر می کنیم در چند ماه آینده اولین سکوی حفاری را در دریای خزر به کار خواهیم گرفت ، مهم مسئله این است که در جریان ساخت این سکو ما تکنولوژی این فرهنگ را گرفتیم ، بعد از این می توانیم ادعا کنیم که ما جزو سکوسازهای تا عمق بیش از صد متر در دریاهای ما ، بیش از صد متر هستیم . در خلیج فارس معمولا" بین چهل ، پنجاه شصت متر ، مورد نیاز است برای ما ، در دریای خزر عمیق تر از این هم مور نیاز است که باید فکری بکنیم برای مراحل بالاتر آن . این کار حالا غیر از صرفه جوئی های ارزی که دارد ، ارزشش برای ما ، ارزش استقلال وعظمت صنعت است . باید صمیمانه تشکر بکنیم . من فکر می کنم یکی از رسالت مهم خبرنگارها و صدا و سیما و مطبوعات این است که اینگونه کارها را بیایند درست ببینند برای مردم منعکس بکنند ، مردم را با دستاوردهای ترقی کشور و تلاش هایی که مدیران و دانشمندان ما دارند انجام می دهند واقف بکنند . من واقعا" به آقایان تبریک می گویم به خاطر همتشان ، اینجا وزارت نفت و صنایع سنگین همکاری صمیمانه ای کردند که به اینجا برسیم که البته اینجا فقط وابسته به سکوسازی نیست ، کشتی سازی هم است ، ما دو یدک کش بزرگ را دیدیم که در دست ساخت است ، و بعدا" این مرکز تبدیل خواهد شد به کشتی سازی هایی که در دریای خزر فوق العاده مورد نیاز است ، کسانی که اهل کشتی سازی هستند می توانند بیایند و از این مرکز استفاده بکنند برای کشتی ساختنشان .

خبرنگار : این را هم ما به اطلاع هموطنان عزیز می رسانیم که شرکت صدرا و متخصصین متبحر داخلی ساخت این کشتی ها و سکوی نفتی را به عهده گرفته اند .

آقای هاشمی رفسنجانی  :

همینطور است . من قبلا" در بوشهر و بندر عباس ، کار شرکت صدرا را دیده بودم . آن موقع فوق العاده تحسینشان کردم ، به خاطر قدرت طراحی و اجرایشان ، ولی آنجا کار به عظمت اینجا نبود ، اینجا خیلی پیچیده است کارشان یک قدم جدیدی است که برداشتند .

خبرنگار : سپاسگذاریم جناب آقای هاشمی ان شاءالله که مؤفق و مؤید باشید .