مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با خبرنگار شبکه 7 تلویزیون ترکیه

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با خبرنگار شبکه 7 تلویزیون ترکیه

  • شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۷۶

 

خبرنگار : جناب آقای رئیس جمهور به منظور شرکت در اجلاس دی 8 به ترکیه تشریف آوردید ، چه انتظاری از این اجلاس دارید و آیا تشکیل آن را واقع بینانه می‌بیند ؟

مقام محترم ریاست جمهور : طرح این اجلاس از طرف آقای اربکان بود . در سال گذشته که ایشان به تهران آمدند آن را مطرح کردند ما هم پسندیدیم . فکر می‌کنم کار مهمی است چون 8 کشور نیرومند با حدود 800 میلیون جمعیت ، منابع عظیم و بازار عظیم می‌توانند کارهای بزرگی را با همکاری هم انجام بدهند ، البته احتیاج به پشتکار دارد .

خبرنگار : در مطبوعات ترکیه مطالب تحریک کننده‌ای در مورد روابط دو کشور مطرح می‌شود ، جنابعالی در دراز مدت روابط دو کشور را چگونه می‌بینید ؟

مقام محترم ریاست جمهوری : ترکیه و ایران دو کشور دوست استراتژیک هستند که منافع آنها به هم گره خورده است . معمولا هر چه به یکی از دو کشور ما آسیب بزند اثر منفی آن روی کشور دیگر هم خواهد بود ، طبیعی است که افراد فهمیده و دلسوز مایل نیستند روابط این دو کشور را تیره کنند . مسأله پ.ک.ک این روزها مطرح است  . ایران هم مسأله کردها را دارد دلیلی ندارد که ما مایل باشیم که آنها توفیقاتی داشته باشند . ترکیه دوست ماست اما پ.ک.ک روابط دوستانه‌ای با ما ندارد . من فکر می‌کنم آنهایی که این اتهام را مطرح می‌کنند ، قصد دارند مشکل خودشان را بجای دیگری منتقل و عجز خودشان را بپوشانند . ما پیشنهاد کردیم که یک گروه مشترک از دو کشور تشکیل شود ، نماینده مخصوص من و آقایان دمیرل و اربکان هم در آن گروه باشند و هر ادعایی رسیدگی کنند . ما مشکلاتی زیادی را تحمل می‌کنیم ، در شمال عراق که جنگ می‌شود عده زیادی به ایران می‌آیند و مشکلاتی را بوجود می‌آورند . چون بصورت قاچاقی می‌آیند اسلحه با خود می‌آورند و گاهی حیوانات مریض آنها مرضهایی چون طاعون گاوی را با خود می‌آورد که هزینه زیادی هم برای ما دارد ، طبیعی است ما مایلیم عراق امن باشد که این اتفاق ها رخ ندهد . از ترکیه هم می‌خواهیم که این مشکلات را درک کنند .

خبرنگار : آیا این مطالبی که اشاره فرمودید در ملاقات با آقای دمیرل در دستور کار بود ؟

مقام محترم ریاست جمهوری : بله هم با آقای دمیرل هم با آقای اربکان صحبت کردیم و در مورد گروه مشترک هم تصمیم گیری شد .

خبرنگار : می‌خواهم در رابطه با ایران سئوال کنم ، با توجه به اینکه حدود یک ماه دیگر جنابعالی از سمت ریاست  جمهوری کنار خواهید رفت آیا جنابعالی پیش بینی می‌کنید که در سیاست خارجی ایران بعد از جنابعالی تغییراتی پیش بیاید ؟

مقام محترم ریاست جمهوری : فکر نمی‌کنم تغییر عمده‌ای پیش بیاید مخصوصآ در رابطه با ترکیه همه ما علاقه مندیم که روابطمان دوستانه باشد .

مترجم : منظورشان بیشتر روابط ایران و اروپا و روابط ایران و آمریکاست .

مقام محترم ریاست جمهوری : فکر نمی‌کنم آنجا هم تفاوت زیادی بکند چون سیاست خارجی ما اصول ثابتی دارد و اصول آن با فرد عوض نمی‌شود . البته هر شخصیتی برای خودش سلیقه‌هایی دارد ممکن است سلیقه‌های دیگری بکار گرفته بشود وبلی مبانی یکی است . این سئوال را بهتر از من خود آقای خاتمی می‌توانند جواب بدهند ، من از طرف ایشان نباید خیلی جواب بدهم .

خبرنگار : در رابطه با انتخابات در مطبوعات آمریکا و اروپا این گونه تفسیر شد که مردم ایران در این انتخابات نشان دادند که از انقلاب خسته شده‌اند  و روشهای دیگر را می‌خواهند ، شما این مطلب را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

مقام محترم ریاست جمهوری : آقای خاتمی که انتخاب شدند یک روحانی انقلابی و از یاران نزدیک امام با بیش از 10 سال سابقه وزارت در کابینه دولتها هستند . اکنون هم ایشان هنوز مشاور رئیس جمهور هستند . مردم به کسی خارج از نیروهای انقلاب رأی ندادند . تفسیرهای سطحی این گونه تبلیغ می‌کند .