مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با شبکه سراسری صدا مصاحبه کننده : خبرنگار شبکه سراسری صدا

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با شبکه سراسری صدا مصاحبه کننده : خبرنگار شبکه سراسری صدا

  • ساختمان قدس
  • شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۱

 

12 بهمن روز تاریخی و

مهم همه تاریخ ایران

12 بهمن ریشه

22 بهمن

انقلاب اسلامی از مهمترین

معجزه‌های تاریخی

عدم توجه درست مردم به

نعمت انقلاب اسلامی

Èایام‌الله دهه فجر را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم و از اینکه وقت خودتان را در اختیار خبر بامدادی شبکه سراسری رادیو قرار دادید، ممنونم. امروز، روز انقلاب اسلامی، امام خمینی، ولایت فقیه و رهبری نامیده شده است. شما به عنوان کسی که در تمام مراحل شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و مصون نگه داشتن پیکره این انقلاب از توطئه‌های گوناگون داخلی و خارجی حضور داشتید، نقش ولایت فقیه را تا چه اندازه مؤثر می‌دانید؟

Éبسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. بنده ابتدا این روز تاریخی و مهم همه تاریخ دوران ایران را به شما و همه مردم عزیز و مسلمان و انقلابی ایران تبریک عرض می‌کنم. حقیقتآ امروز جزو مهمترین ایام تاریخ ایران است و روزی به اهمیت امروز اگر داشته باشیم، روز 22 بهمن است که فکر می‌کنم ریشه  22 بهمن را هم باید در اینجا پی‌گیری کنیم. بسیاری از این اهمیت و عظمت به موقعیت ولایت‌فقیه و رهبری شخص امام راحل برمی‌گردد. همان‌طور که در خلاصه‌ای از صحبتهایی که امروز صبح در رادیو پخش شد، اعجاز تاریخ ایران است و از مهمترین معجزه‌های تاریخی است.

مردم ما آنچنان غرق در نعمت انقلاب هستند که هنوز درست توجه نمی‌کنند، مخصوصآ نسل جوان به عمق این کار عظیمی که یک دوران دو هزار و پانصد ساله‌ای را پشت سر گذاشت و رژیم شاهنشاهی را تبدیل به

ولایت‌فقیه و اسلام نقطه

کانون پیروزی بر رژیم

ستم‌شاهی

12 بهمن روز امید و نگرانی،

خوف و رجاء و توکل و دعا

توکل بر خدا و دعا مهمترین

عنصر سلامتی امام در بازگشت

به وطن

قدرت مردم، امام و عشق به

ولایت فقیه نکته بسیار مهم

در پیروزی انقلاب

روحیه قوی امام(ره) در مقابل

رژیم ستم شاهی

رژیم مردمی و اسلامی کرد، پی نبردند. نقطه کانون این حرکت را اسلام و ولایت‌فقیه می‌دانیم و حقیقتآ آن لحظات را که امروز به یاد می‌آوریم، می‌بینیم لحظات بسیار حساسی بود. امام در مسیر پاریس و تهران بودند. ما بسیار نگران بودیم.

مردم ما دستها را به دعا بلند کرده بودند و در آن شرایط صمیمانه از خداوند خواستار بودند که ایشان را از شرّ دشمنانی که می‌توانست در مسیر یا مقصد باشد، حفظ کند که خداوند این دعاها را اجابت کرد. آن روز، روز امید و نگرانی بود. خوف و رجاء بود. لحظات توکّل و دعا بود. لحظاتی برای آمادگی جهت مواجهه با حوادثی بود که هر لحظه احتمال می‌رفت.

شایعات فراوانی در تهران بود که رژیم خودش را آماده کرده که یا در مسیر یا در فرودگاه یا در خیابانهای تهران، امام را یا از بین ببرد یا برباید که به‌خاطر همین شایعه مردم آمادگی فوق‌العاده‌ای داشتند، امّا باید بپذیریم که توکّل بر خدا و دعا مهمترین عنصر بود. چون به هر حال ما در جامعه‌ای زندگی می‌کردیم که هنوز سرنخ‌ها در دست رژیم شاه بود.

بختیار هم نشان داده بود که می‌خواست مقاومت کند، ولی آمادگی مردم واقعآ جدّی بود. نکته بسیار بسیار مهمی که قابل ارزیابی است و شما باید روی آن تکیه کنید، این است که قدرت مردم و امام و عشق به ولایت آنچنان قوی بود که همه آن زرق و برقهای رژیم را از میان برداشت و مردم را با نشاط به خیابانها آورد و از سراسر کشور که آمده بودند، به حال آماده‌باش نگه‌داشت. البته روحیه امام فوق‌العاده قوی بود و مثل کوه ایستاده بودند و ذره‌ای به احتمالات و شایعات خطرناک توجه نمی‌کردند. همچنان به مردم روح و امید می‌دادند و خداوند هم به‌خاطر این ایستادگی‌ها، مقاومتها و توجه به راه خداوند، رحمت خود را بر ملّت ما نازل کرد که بعدآ

نامگذاری روز 12 بهمن به

عنوان روز رحمت در مجلس

شورای اسلامی

استفاده بیشتر مردم در

آینده از ثمره درخت

تنومند ولایت فقیه

در مجلس شورای اسلامی امروز را روز رحمت نامگذاری کردند. مردم ما بدانند و قطعآ هم می‌دانند و خودشان ارزیابی می‌کنند که در آنچنان حادثه‌ای چیزی جز شخصیتی مثل ولی‌فقیه که طبق قانون اساسی مجتهدی عادل، شجاع، مدیر، مدبر و متقی است، نمی‌تواند مقاومت کند و نمی‌تواند این کشتی ملّت را در اقیانوس بحرانی هدایت کند. بحمدلله امروز داریم میوه‌های مقاومتهای مردمی و هدایتهای رهبری آن زمان را می‌بینیم، ان‌شاءالله مردم در آینده بیشتر از ثمره درخت تنومند ولایت‌فقیه استفاده کنند.

È از شما به‌خاطر شرکت در این گفتگوی تلفنی تشکر می‌کنیم و از شما خداحافظی می‌کنیم.

É متشکریم و موفق باشید.