مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با شبکه خبر

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با شبکه خبر

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۴

جناب آقای هاشمی، با توجه به اهانت کشورهای اروپایی به ساحت پیامبر(ص) و در پیش بودن ایام عاشورا و 22 بهمن چه پیامی برای مردم دارید؟
● خوشبختانه مردم ما خیلی موقعیت‌شناس هستند و هروقت ضرورت بیشتری پیدا می‌کنند که در صحنه حضور پیدا کنند، خودجوش به صحنه می‌آیند. در چند سال گذشته، استثنایی برای آن پیدا نمی‌کنیم. شاید امسال حساس‌ترین وضع را داریم. امسال هم عاشوراست، هم سالگرد انقلاب است و هم مسأله هسته‌ای را داریم که تهاجم ناجوانمردانه‌ای علیه ما صورت می‌گیرد. مسأله اهانت به پیامبر (ص) را داریم که هنوز ادامه دارد و هدف آنها تحقیر و شکستن روحیه مسلمانهاست. لذا فکر می‌کنم مردم ما همه این موارد را به خوبی می‌دانند.
از طرفی ارزیابی می‌کنم که نفس حضور مردم در صحنه، اخطار بزرگی به دشمنان می‌دهد و اثر این اخطار، خیلی زیاد است. فکر نکنید ما چیزی می‌گوییم و می‌گذرد. مردم می‌فهمند که موقعیت حساس است و وارد میدان می‌شوند و دشمنان هم می‌فهمند مردم در مواقع لزوم هرچند انتقاداتی هم داشته باشند، از اصول خودشان دفاع می‌کنند. اصول امروز ما کرامت پیامبر(ص) نیازهای علمی و هسته‌ای و بزرگداشت انقلاب و بیش از همه اظهار ارادت به خاندان اهل بیت (ع) است.
○ روز 22 بهمن مطمئناً حضور مردم پرشور خواهد بود. در آن روز انتظار دارید مردم چه پاسخی به اقدامات و دشمنی‌های دشمنان غربی بدهند؟
● باید بگذاریم پلاکاردهایی که دارند و شعارهایی که می‌دهند، از دل خود مردم بلند شود و ما به آنها دیکته نکنیم. من فکر می‌کنم مردم به همه نکاتی که ما فکر می‌کنیم، درک واقعی دارند و خودجوش حرف خودشان را می‌زنند، شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» را کسی به مردم نگفت و مردم با فطرت خودشان درک و آن را بیان کردند.
○ خیلی ممنون
● موفق باشید.