مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با روزنامه جمهوری اسلامی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با روزنامه جمهوری اسلامی

پیرامون خروج اسناد از وزارت خارجه ، سازمان مجاهدین خلق(منافقین)

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۶۰

س - نظر شما درباره مسأله خروج اسناد از وزارت خارجه چیست و مجلس در این زمینه چه اقدامی انجام داده است؟

    ج - اسناد وزارت خارجه، سرمایه‌های عظیم اطلاعاتی کشور و محصول یک سلسله تحقیقات است و نباید اجازه داد که اینها به‌آسانی از دست برود. اولین وظیفه مجلس در اینگونه مسائل این است که به دور از تشنج آفرینی و دادن بهانه به دست مخالفین، حضور مداوم خود را نشان دهد. ما از سوی مجلس، نماینده‌ای را مأمور بررسی مسأله خروج اسناد کرده‌ایم و در ضمن، از کسانی که دست اندر کار قضیه و تعقیب کننده جریان هستند می‌خواهیم که ما را در جریانات جزئیات وقایع قرار دهند.

    س - به‌نظر شما، آیا قضیه خروج اسناد می‌تواند به منزله حربه‌ای برای سرپوش گذاردن بر مسأله رفراندوم باشد؟

    ج - همه چیز ممکن است. به‌هرحال هر چه باشد و چه نباشد، ما به‌خاطر حفظ منابع انقلاب و ثروت کشور، امکانات اداری و سیاسی، تجربیات و همه آن چیزهایی که داریم، نبایستی تحت تأثیر هیجان‌های مصنوعی قرار بگیریم. چنانچه بخواهیم تحت تأثیر چنین مسائلی، راه انتخاب شده را از دست بدهیم و حرکتی را که به نفع انقلاب شروع کرده‌ایم، مسکوت بگذاریم، دچار خسران و زیان فراوانی خواهیم شد. هر کاری، فراز و نشیبهایی دارد که بایستی تحمل کرد، در مقابل باید به روشن کردن اذهان و افکار عمومی پرداخت تا مردم بفهمند که جریان حق کدام است و به‌چه دلیل، چنین مسائلی در کنار آن به وجود می‌آید.

    س - نظر شما در مورد گفته اخیر رئیس جمهور درباره نقض حاکمیت ملی توسط دولت چیست؟

    ج - من به‌دلیل اینکه از بحث‌های تفرقه‌انگیز و اختلاف‌زا پرهیز می‌کنم و نسبت به عمل کردن به‌راهنمائیهای امام، در مواردی که با آقای بنی‌صدر برخوردی داشته باشد، متعهد هستم، در این زمینه بحثی نمی‌کنم. اما در مورد طرف دیگر قضیه (دولت) باید بگویم من عمیقاً معتقدم که این دولت، از نظر وفاداری به‌اسلام و حاکمیت ملی، وفادارترین دولتی است که در طول تاریخ، ایران وجود داشته است و در ذهن‌شان (دولت) چیزی غیر از اسلام و احقاق حق مردم وجود ندارد.

س - نظر جناب عالی درباره مسأله گروگان‌ها چیست؟

    ج - در مورد گروگانها - گذشته از برخی جزئیات که همیشه در کارهایی با این سرعت و وسعت وجود دارد - من معتقدم که دولت، بهترین کار و عملکرد ممکن را صورت داده است. هیچ‌کس نمی‌توانست این مسأله را حل کند. همچنین، علاوه بر حمایت مجلس و نیروهای انقلابی، حمایت امام هم خوشبختانه وجود داشت و به‌همین دلیل، آقای رجایی توانست در فرصتی مناسب توانست قضیه را فیصله دهد.

    س - آیا جناب عالی با بحث آزاد موافق هستید؟

    ج - بحث آزاد، در اصل و اساس خوب است و طی آن، مسائل در سطحی وسیع مطرح شده و مردم با جنبه‌های گوناگون آشنا می‌شوند؛ اما به‌شرط اینکه سالم باشد و به اغراض خاصی آلوده نشود.

    س - چهارم خرداد، سالروز شهادت بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق است. نظر شما درباره این سازمان و کادر رهبری آن چیست؟

    ج - من رهبران این سازمان را از نزدیک ندیدم و هیچوقت مستقیماً با آنها صحبت نکرده‌ام، اما از همان روزهای اول، نسبت به قسمتی از کارشان که همان ایدئولوژی آنها باشد اعتراض داشتم. آن‌ها هنوز هم از این ایدئولوژی دست برنداشته‌اند. در حقیقت، سازمان مجاهدین، پایه اصلی این انحراف بوده است؛ چنانکه کتابهای اصلی‌شان کاملاً براساس التقاط بین مارکسیسم و اسلام نوشته شده است.