مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران رسانه‌های مختلف

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران رسانه‌های مختلف

پیرامون: • طرح همگانی واکسینانسیون فلج اطفال

  • جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۷۶

س- جناب آقای رئیس جمهور، امروز یکصد و پنجاه هزار بسیجی در بیست و دو هزار پایگاه، چهارمین مرحله از طرح بسیج ملی ریشه‌کنی فلج اطفال را اجرا می‌کنند. خواهش می‌کنم در مورد اهمیت این طرح و همچنین برنامه‌های آینده دولت برای کامل کردن سلامت انسان‌های نسل آینده توضیح بفرمایید.

ج- بسم الله الرحمن الرحیم، خوراندن واکسن فلج اطفال یکی از حلقه‌های زنجیره خیلی طولانی اقدامات بهداشتی است که مردم آثارش را به خوبی دارند می‌بینند. در سال گذشته گویا فقط 7 مورد فلج اطفال در ایران داشتیم که دو نفرشان افغانی بودند و پنج نفر دیگر هم کسانی بودند که با خانواده‌های حفاظت نشده، محشور بودند. بنابراین الان کاملاً موفقیم و این توفیق را به آسانی نباید از دست بدهیم. مردم که ثمره خوب این کار را می‌بینند، باید سعی کنند یک کودک هم بدون واکسن در کشور نماند. خارجی هایی هم که در ایران هستند، هم به خاطر خودشان هم به خاطر کشوری که میزبان آنهاست، باید واکسن بخورند. امسال برای دادن واکسن حدود 4 میلیارد تومان هزینه می‌کنیم و 150 هزار بسیجی و هفتاد هزار نفر از کارکنان خود وزارت بهداشت و درمان آمادگی دارند و مشغول هستند. دیگر لازم نیست آموزش دهیم، چون مردم کار را آموختند. از همه مردم خواهش می‌کنم که این فرصت طلایی را برای بچه‌هایشان ضایع نکنند. از وزارت بهداشت که با این علاقمندی مسئله را دنبال می‌کند و همچنین از برادران و خوهران بسیجی‌ که با تمام توان مایه گذاشتند، تشکر می‌کنم. خوشبختانه امسال هماهنگ با ایران در افغانستان هم دارد این واکسن داده می‌شود. چون اگر همسایه‌ها اقدام نکنند، همیشه این خطر را خواهیم داشت. انشاءالله این کار در همه دنیا وجهان سوم الگو می‌شود و مردم از موهبتی که امروزه در اختیارشان گذاشته شد، استفاده کنند. نکته جالب برای من این است که واکسن‌ها را خودمان تولید می‌کنیم و از سلامت این بچه‌ها و تأثیر آن برای جلوگیری از فلج اطفال اطمینان بالایی داریم.

س- خیلی لطف فرمودید.

ج- انشاءالله مردم عزیز ایران موفق باشند و در آینده مشکلی از ناحیه این بیماری نداشته باشیم که اولین قدم در راه سلامت جسمی فرزندان ماست.