مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران

  • مدینه – مسجدالنبی
  • سه شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۴

در دیداری که با آقای ملک عبدالله پادشاه عربستان داشتید، بفرمایید در رابطه با تمهیداتی که در نظر گرفته شده، چه صحبتهایی شده است؟ با زائران که مصاحبه می‌کردیم آنها از مشکلات موجود در مدینه از جمله قبرستان بقیع ناراضی بودند که برخورد مأموران شایسته نیست.
● بسم‌الله الرحمن الرحیم. در مورد تسهیلات بطور کلی سیاست ملک عبدالله درست است. با مذاکراتی که کردم، به این نتیجه رسیدیم که بنا دارند هرگونه امکانی که می‌شود برای زائرین در نظر بگیرند که اولاً تبعیضی بین شیعه و سنی نباشد. ثانیاً بتوانند رضایت آنها را جلب کنند. این سیاست آنهاست. در کل مملکت هم برنامه آنها محبت به شیعه است که عملاً دارند بتدریج این کار را می‌کنند. درمورد خانمها در گذشته این اجازه را داده بودند که خانمها پشت دیوار بقیع زیارت کنند. گویا گزارشاتی که مأمورین دادند، مواردی که دیدند که با مبانی آنهاسازگار نبوده که موجب این محدویتها شد. در آنجا چیزهایی می‌خواندند و حرفهایی می‌زدند و مداحی‌هایی می‌کردند که با مبانی اهل سنت موافق نبود و علما معترض این کار شدند. من خواهش کردم اجازه دهند که همانگونه که مردها پشت دیوار می‌توانند بروند، خانمها هم به نوبت بروند که ایشان به طور اصولی موافقت کردند و گفتند باید از بی‌نظمی‌ها جلوگیری شود. قرار شد با مسئولان اینجا و بعثه صحبت کنم که آنها خودشان این نظم را برقرار کنند و مراعات شود که برای آنها در محافل دینی مشکلی پیش نیاید و مورد اعتراض واقع نشوند. بطور کلی برای دفع این تبعیض نظر مساعد دارند.
○ برخی از کشورهای عربی باب مذاکره با اسرائیل را باز کردند و قرار است دفاتر نمایندگی اسرائیل در این کشورها باز و روابط آنها شروع شود. در خصوص این مسأله صحبت کردید که مواضع کشورهای اسلامی با هم متحد شود تا اسرائیل نتواند در جهت تضعیف فلسطین برآید؟
● این جزو مهمترین بحثهای ما بود که بحث کردیم و ایشان هم ناراضی هستند که کسانی این اتحاد را مخدوش کنند وسیاست کلی دنیای اسلام آسیب ببیند، مواردی را که شما اشاره کردید، ایشان صحبت کردند، حالا چقدر بتوانند و یا نتوانند بحث دیگری است. ولی نظرشان شبیه نظر ماست.
○ در خصوص پرونده هسته‌ای هم اگر لازم بدانید سؤالی بپرسم. آقای احمدی‌نژاد امروز قرار است طرح خودشان را ارائه دهند و امروز در شورای حکام روز آخر بود که تصمیم گرفتند و برخورد تند کردند و ضرب‌الاجل تعیین کردند.
● من از عکس‌العملی که بعد از آن سخنرانی شده تا حدودی مطلع هستم. البته در اینجا کمی محدودیت خبری داریم. در مجموع عکس‌العملها بد بوده و انتظار نداشتم چنین شرایطی پیش بیاید. پیشنهادهایی هم که به شورای حکام رفته، پیشنهادهای خوبی نیست. البته ما از اینجا هم تلاش را شروع کردیم و انتظار داریم دوستان ما در تهران و جاهای دیگر تلاش کنند که اتفاق نادرسی نیفتد.
○ محلی که ایستادید برای بینندگان عزیز بفرمایید چه محلی است؟
● اینجا کنار ضریح پیامبر (ص) است که از باب جبرئیل وارد شدیم. من قبلاً داخل ضریح رفتم. این نقطه‌ای که ایستادیم، ضریح کوچکی در داخل این است که به این نقطه بیت حضرت زهرا(ص) می‌گویند. هم خانه و هم قبر می‌گویند. برایم خیلی روشن نیست. قبر حضرت زهرا(س) معلوم نیست که کجاست. خانه هم در تاریخ که من خواندم جاهای متعددی را در این محوطه گفتند. به هرحال چون موردی هست، زیارت کردم.
○ سپاسگزارم، قبول باشد.