مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل کابینه دولت و عدم انتخاب برخی وزرا و گروگانها

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل کابینه دولت و عدم انتخاب برخی وزرا و گروگانها

  • سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۵۹

 

س ـ نظرتان راجع به آقای محمد علی رجایی چیست؟ آیا کسانی برای احراز پست وزارتخانهها از سوی حزب جمهوری اسلامی معرفی شدهاند؟

ج - همان طور که قبلا گفتم، نظرم نسبت به ایشان مثبت است و امیدوارم دولت موفقی تشکیل دهند. از طرف حزب نیز افرادی برای پست وزارتخانهها معرفی شدهاند. زیرا آقای رجایی از نهادهای انقلابی، خواسته بودند که افرادی را معرفی کنند.

س - در انتخاب نخستوزیر بین حزب و رئیس جمهور اختلاف نظرهایی وجود داشت. این اختلافنظرها چگونه حل شد؟

ج - اگر منظور اختلاف نظر در امور مملکتی باشد، ممکن است الان هم داشته باشیم. اما در مورد نخست وزیر، رئیس جمهور با انتخاب آقای رجایی مسأله را حل کردند.

س - چرا وزارت کشور، آقایان احمد مدنی، خسرو قشقایی و امثالهم را قبلا از لیست کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی حذف نکرد؟

ج - وزارت کشور معیارهایی در قانون انتخابات داشت. یقینآ اسنادی که در اختیار داشت، کافی نبوده است. در مجلس اسناد جدیدی ارائه شد. به علاوه دیدگاه مجلس با وزارت کشور یکی نیست. چنانچه مجلس کنونی در آن زمان تصمیم گیرنده بود، آنها را حذف میکرد.

س - عکسالعمل ایران در برابر افشاگری اخیر درباره آمریکا چیست؟

ج - مدتی است که آمریکا را دشمن خود میدانیم و با او قطع رابطه کردهایم، لذا او با هر وسیله انقلاب ما را تضعیف خواهد کرد، از لحاظ کلی مسأله جدیدی نیست و نمیتواند اثری داشته باشد. ما دست او را در توطئه مکشوفه اخیر مشاهده کردهایم و محاکمه عاملینش نیز هماکنون در دادگاه ویژه ادامه دارد.

س - در هفته گذشته چندین بار با اسقف کاپوچی ملاقات داشتهاید. مسائل طرح شده چه بوده است؟

ج - اسقف کاپوچی را از قدیم میشناختیم، لذا هر بار به ایران میآید، یکدیگر را میبینیم. ولی اخیرآ در رابطه با مسأله کشیشهای کاتولیک مدرسه مسیحیان در تهران و پیام پاپ به امام و مسأله دانشجویان ایرانی در ایتالیا صحبت کردیم و ایشان به خاطر همین مسأله امروز به ایتالیا رفتند.

س - آیا مجلس کسانی را به آقای رجایی معرفی کرده است؟

ج - خیر، نباید مجلس دخالت کند. پس از تشکیل کابینه مجلس رأی خواهد داد. البته نمایندگان میتوانند شخصآ کسی را معرفی کنند.

س - در ملاقاتهایی که اخیرآ با سفرای کشورهای اروپایی داشتید، آنها روی آزادی گروگانها پافشاری میکردند. آیا این یک نوع تبلیغات نیست؟ آیا این درخواست در آزادی گروگانها اثری خواهد داشت؟

ج - من نیز این درخواستها را پافشاری آمریکا میدانم و این یک هجوم تبلیغاتی است و این هجوم هم اثری ندارد و فقط مجلس تصمیم خواهد گرفت.

س - برنامه مجلس بعد از انتخاب کابینه چیست؟

ج - برنامه مجلس هیچ تغییری نمیکند و از اوایل هفته گذشته کمیسیونها تشکیل شدهاند و الان نیز طرحی را که بررسی میکردند که به اداره قوانین ارجاع دادند تا آن را تنظیم و دوباره به مجلس بفرستد. مسائل کلی کشور را نیز تحت نظر دارد ولوایح گذشته و جدید را مطالعه و تصمیمگیری میکند.

س - آیا مطالبی که نمایندگان در نطق بیش از دستور میگویند، پیگیری میشود؟

ج - بله، هیأت رئیسه آن را پیگیری میکند و به کمیسیونها فرستاده میشود.

س - کابینه چه وقت معرفی میشود؟ آیا وزیری تعیین شده است؟

ج - حکم نخستوزیری آقای رجایی از سوی رئیس جمهوری صادر نشده است و معرفی وزرا بعد از حکم میباشد و تعدادی از وزرا نیز مشخص شدهاند.

س - برای انتخاب بقیه نمایندگان که تعداد قابل توجهی میباشند، چه تصمیمی گرفتهاید؟

ج - امروز با وزارت کشور تماس گرفتم و راجع به موضوع بحث شد. قرار شد بزودی در بعضی مناطق انتخابات شروع شود. طبق قانون اساسی انتخابات زیر نظر شورای نگهبان انجام میشود.

س - در رابطه با برخوردهای داخلی و خارجی، مخصوصاً، مسأله اسلحه و تهیه مهمات برای رفع کمبود از کدام کشور سلاح تهیه خواهد شد؟

ج - در رژیم گذشته بهقدری سلاح خریداری شده که به زودی احتیاج بهاسلحه نخواهیم داشت، مگر بعضی از قطعات مهم که آن هم بازار جهانی وسیعی برای فروش اسلحه وجود دارد.

س - از سوی امام مقرر شده بود که به کار گروگانها رسیدگی شود. در حالی که مجلس رسمی شد، به این مسأله رسیدگی نمیشود، ضمنآ مجلس تا چه حدود درباره گروگانها تصمیم خواهد گرفت؟

ج - امام به عنوان مسأله اول روی آن تأکید نکرده بودند. ما مسائل اصولیتری چون گرانی، مسکن و زمین، بیکاری و چیزهای روزمره و کابینه داریم که در ابتدا باید به این مسائل رسیدگی کرد. حدود آن معلوم نیست. تا مسأله در مجلس مطرح نشود، نمیتوان نظری داد.

س - آیا شما فکر میکنید با انتخاب رئیس جمهور دیگری در آمریکا، سیاست کلی امپریالیسم تغییر کند؟

ج - البته بیتأثیر نیست، ولی سیاست کلی آنها تقریبآ مدّون است و شاید خیلی فرق نکند. ولی شیوه رسیدن بهاهداف متفاوت است.

س ـ اصل 90 قانون اساسی میگوید: «هر شکایتی که نسبت به سه قوه میرسد، مجلس رسیدگی کند». در این باره چه تدبیری اندیشیدهاید؟

ج - در قانون اساسی مادهای با عنوان دیوان عدالت داریم که از سوی شورای عالی قضایی انتخاب میشود. دیوان عدالت به شکایات رسیدگی میکند. الان اداره پیگیری شکایات دارد رسیدگی میکند تا دیوان عدالت تشکیل شود.