مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با روزنامه جمهوری اسلامی پیرامون انتخابات مجلس خبرگان و لایحه فعالیت بخش خصوصی و ...

مصاحبه آقای هاشمی با روزنامه جمهوری اسلامی پیرامون انتخابات مجلس خبرگان و لایحه فعالیت بخش خصوصی و ...

  • پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۶۱

س ـ نظرتان درباره انتخابات مجلس خبرگان چیست؟ و چه پیامی برای ملّت دارید؟ و آیا خودتان کاندیدای این مجلس هستید یا خیر؟

ج ـ تشکیل مجلس خبرگان در قانون اساسی پیش‌بینی شده است. این مجلس همیشگی نیست؛ زیرا کار چندان زیادی ندارد و ممکن است در سال چند دفعه بیشتر تشکیل نشود. وجود مجلس خبرگان چون مربوط به مسأله رهبری است، ضروری است. گرچه ممکن است در این مرحله ضرورتی برای کار مجلس خبرگان وجود نداشته باشد، چون قانون اساسی با صراحت می‌گوید که اگر کسی از مراجع مانند امام از طرف توده مردم به عنوان رهبر شناخته شد و مورد قبول واقع شد، خود به خود او رهبر است و نیازی به مجلس خبرگان نیست تا رهبر تعیین کند.دوران حیات امام ان‌شاءاللّه طولانی خواهد بود و ما به این زودی‌ها نیاز به رهبری جدید نخواهیم داشت. بعد از امام هم ان‌شاءاللّه رهبری مشخّص باشد تا مردم نیازی به رأی خبرگان نداشته باشند، ولی برای احتیاط بهتر است که مجلس خبرگان وجود داشته باشد تا اگر زمانی شرایطی پیش آمد که لازم شد رهبر یا شورای رهبری تعیین شود و احتیاج به رأی داشت، این خبرگان رأی بدهند. البته این خبرگان اگر در زمان حیات امام انتخاب شوند و ایشان بر انتخابات صحّه بگذارند، بهتر است و انتخابات و خبرگان از اعتبار بیشتری برخوردار خواهند بود. از طرفی چون انتخابات مربوط به علما می‌شود، اگر در زمان حیات امام صورت نگیرد، ممکن است اختلافاتی به دنبال داشته باشد که آن هم مضر است. درمجموع الاَن موقع مناسبی برای انتخاب خبرگان است و این کاری است که طبق قانون اساسی باید انجام شود و مزاحمتی هم برای انتخاب‌شوندگان ندارد، چون کار اداری و اجرائی نیست و فقط ممکن است سالی چند بار تشکیل جلسه بدهند و وقت زیادی از آنها نمی‌گیرد. پیام من به ملّت این است که فکر نکنند این کار، امری تخصصی و تنها مربوط به علما و اهل علم است و بگویند ما شرکت نمی‌کنیم. انتخابات مجلس خبرگان چون مربوط به رهبری می‌شود و رهبری هم مربوط به همه مردم است، ملّت باید در این انتخابات شرکت کنند و نظر خود را بگویند. علمایی که در انتخابات مجلس خبرگان رأی بیشتری بیاورند ، در میان مردم پیروان بیشتری دارند.

اعتبار مجلس خبرگان اعتبار رهبری است. باید مردم شرکت در انتخابات مجلس خبرگان را به عنوان یک وظیفه بسیار مهم تلقی کنند و در هر شرایطی که هستند در انتخابات شرکت کنند و نظر خود را در مورد کاندیداها ابراز کنند. خود بنده هم در تهران کاندیدای مجلس خبرگان خواهم شد.

س ـ نظر شما درباره این ادّعا که روش ستاد بسیج اقتصادی خلاف شرع است و این ستاد به اقتصاد کشور لطمه زده و باید منحل شود، چیست؟

ج ـ می‌دانید که ستاد بسیج در شرایط جنگی به وجود آمد. طبعآ کسانی هستند که از عوامل روانی و کمبودها در زمان جنگ سوءاستفاده می‌کنند و نسبت به ارزاق مورد نیاز مردم دست به احتکار و ایجاد بازار سیاه و فساد می‌زنند. هدف از تأسیس این ستاد این بود که کاری کند تا ارزاق مورد نیاز و کالاهای ضروری به همه مردم برسد. این ستاد در توزیع کالاهایی نظیر قند و سوخت و غیره موفق بوده است. ممکن است در بعضی از موارد هم ناموفق بوده باشد، ولی به هر حال تشکیل این ستاد در زمان جنگ یک ضرورت بود و هنوز هم فکر می‌کنم که بودن این ستاد ضرورت دارد و باید چنین مرجعی باشد تا از پیش‌آمدهای احتمالی آینده جلوگیری کند تا مبادا در مورد یک کالای اساسی برای مردم کمبودی پیش بیاید.

اگر نسبت به کالایی کمبود داریم، به طور عادلانه بین مردم تقسیم شود و اگر از کالایی به اندازه کافی داریم، عادلانه به دست مردم برسد. فکر می‌کنم دائمی بودن این نهاد در کشور ضرورت ندارد. انقلاب و کشور ما طبعی مردمی دارد و حرکتهای اقتصادی باید مسیر آزاد و عادی خود را طی کند و ضرورتی ندارد که دولت بر سر همه کارها به‌صورت مباشرحضور داشته باشد.

دولت باید خط ‌دهنده و خدمتگزار باشد. به هر حال آنهایی که ادعا می‌کنند ستاد بسیج اقتصادی مقدمه‌ای برای تمرکز بیشتر کارها به دست دولت است، اگر مغرض نباشند، اشتباه می‌کنند و توجّه نکرده‌اند که این دوران، دوران جنگ است و وجود این ستاد در این زمان ضرورت دارد. اگر این ستاد نبود مشکلات زیادی در مورد کالاهای اساسی مردم به وجود می‌آمد. این یک نهاد دائمی نیست و به طور موقّت است و موقّت بودن آن هم ضروری است. البته باید سعی کند مواردی که نیازی به دخالت دولت نیست، در آن دخالت نکند. چون دخالت نابجای دولت، زمینه را برای افراد فرصت‌طلبی که می‌خواهند یک بحران روانی در جامعه به وجود آورند، فراهم می‌کند. دولت تا زمانی که شرایط و ضرورت ایجاب می‌کند باید در مورد کالاهای اساسی مردم دخالت کند. حرف کسانی که می‌گویند روش ستاد بسیج اقتصادی خلاف شرع است، درست نیست. ما خود اگر چیزی خلاف شرع باشد، می‌گوییم و گذشته از این، امام ، مجلس و شورای نگهبان هم هستند و کارهای ستاد بسیج هم پنهانی نیست که بخواهد خلاف شرع باشد و اقداماتش هم اعلام می‌شود. 

س ـ نظرتان را درباره نطق اخیر صدام و تبلیغاتی که اخیرآ رژیم بعثی ـ صهیونیستی عراق به راه انداخته است، بیان فرمایید.

ج ـ صدام بعد از عملیات محرّم دچار خطر بیشتری شد و باید حرکتهای عوام‌فریبانه‌ای می‌کرد و یکی از کارهایش این بود که در سخنرانی‌اش گفت ما حاضریم رفراندم کنیم. بنابراین عدّه‌ای را به خیابانها آوردند ولی اشتباهشان این بود که یک رقم اغراق‌آمیزی را ذکر کردند و بعد مجبور شدند تکذیب کنند. یک تعدادی از همین بعثی‌ها بودند که جمع شده بودند و آنها آن را بزرگ نشان دادند و خوشبختانه ملّت از آنها حمایت نکرد.

 س ـ نظر شما نسبت به لایحه فعالیت بخش خصوصی که اخیرآ دولت آن را تصویب کرده، چیست؟

ج ـ لایحه فعالیت بخش خصوصی هنوز به طور رسمی در دستور کار مجلس قرار نگرفته است. ما این لایحه را به کمیسیون فرستاده‌ایم و پس از اینکه کمیسیون نظرش را داد، این لایحه به مجلس خواهد آمد و من نیز در بحثی که آنجا می‌شود، نظرم را خواهم گفت. 

س ـ وضع جبهه‌های جنگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


 

ج ـ وضع جبهه‌ها بسیار خوب است و ما در شرایط خوبی هستیم. ما از خونریزی و کارهای خشنی که باعث تلفات دشمن و شهید شدن نیروهایمان گردد، پرهیز داریم، ولی وقتی می‌بینیم که آنها حقوق ما را نمی‌دهند و بنا ندارند که تسلیم حق شوند ، طبعآ ناچاریم که به عملیات ادامه دهیم.