سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار چند تن از وزرشکاران ملی پوش

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار چند تن از وزرشکاران ملی پوش

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیمبسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله
خیلی خوش‌آمدید. یکی از وظایف ما این بود که جامعه از لحاظ نیروی انسانی زاینده باشد. انسانهایی بیایند که لیاقت، شجاعت و کارآیی داشته باشند تا مملکت را اداره کنند. ما از انقلابیهایی که مبارزین آن تا آخر باقی می‌مانند، خاطره خوبی نداریم. مثلاً اگر در کوبا، آقای کاسترو نباشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟! یکی از کارهای مهم این است که مدیران زیادی باشند و جامعه از بین آنها یکی را انتخاب نماید. درخصوص انتخابات وظیفه‌ای برای خود قائل بودم، بدون اینکه از خدمت در هر سمتی ابا داشته باشم، قصد نداشتم سدّ راه بقیه باشم. اگر از مدتها پیش حضور خود را اعلام می‌کردم، شاید عده‌ای به احترام بنده نمی‌آمدند. قصد دارم افراد دیگری که آمادگی دارند، مطرح شوند و اعلام برنامه کنند و جامعه هم به آنها گوش خواهد داد. مردم هم می‌فهمند و صاحب تجربه هستند. اما متأسفانه تا به حال به هدفم نرسیدم و به همه افرادی که الان مطرح هستند احترام می‌گذارم، امّا هنوز نتوانستند جامعه را جذب افکار خودشان نمایند.
الان فرصت اندکی داریم تا شاید این اتفاق بیفتد. اگر کسانی با حرفها و برنامه‌های خود توانستند جامعه را مطمئن کنند که آرزوی بنده است، بنده هم به آنها کمک می‌کنم. اما اگر به همین شکل پیش رود، بنده به عنوان کسی که عاشق انقلاب، ایران و مردم هستم، راهی جز پذیرش ندارم. اما چون هنوز مصمم نشدم، چندان برنامه‌ام را تنظیم نکردم. البته تفکراتی دارم که اولاً ایران با این همه استعداد، امکانات، مردم و شرایط خوب باید فضایی برای آن درست کنیم که بتواند در دنیا از این استعداد استفاده کند و جلو بیاید.
الان در بسیاری از جاها دست ما بسته است و یکی از کارهای من این است که فضا را برای تعامل با دنیا وسیعتر کنم. در داخل جامعه بعد از گذشت 27 سال از انقلاب و حضور نسل جدید که با دنیا ارتباطات دارند، نباید در فضاهای بسته از آنها توقع داشته باشیم که با نشاط کار کنند. باید فضای جامعه متناسب امروز و با حفظ موازین اسلامی و منافع ملی شود. تحمیل سلیقه‌ها را کنار بگذاریم و هماهنگی میان سران نظام و مجلس و دولت ایجاد کنیم. همه در یک جهت حرف بزنیم. مسائل معیشتی مردم با اشکالات اساسی مواجه است. هرچند مقدار زیادی یارانه می‌دهیم و پولهای زیادی خرج یارانه‌ها می‌شود و باید سیستماتیک عمل کنیم. کسی که ایرانی است باید در چند چیز مثل تحصیل، غذا، مسکن، درمان تامین باشد. با همین یارانه‌ها می‌توانیم گونه‌ای حرکت کنیم که طبقات محروم از این موارد برخوردار باشد.
باید فضای رقابتی ایجاد شودو مردم استعدادهای خود را بکار گیرند و خلاقیت داشته باشند و رقابت باشد و با تنگ نظریها میدان را نبندیم. ضمن اینکه برای قشر ضعیف باید زندگی قابل قبولی درست کنیم که وظیفه دولت است. در بقیه جاها هم باید بگذاریم مردم کار کنند. الان کشور نیازمند سرمایه‌گذاری جدّی است.اگر بخواهیم همه، بخصوص قشر تحصیلکرده‌کار کنند نیازمند سرمایه‌های عظیمی هستیم. ایرانی‌های مقیم خارج علاقمند هستند که سرمایه‌های خود را در اینجا بکار بگیرند و دیگران هم داوطلب هستند. اگر اتوبان و راه‌آهن خوب بسازیم، هزینه خود را تأمین می‌کنند.
به هر حال در این دوره برای تکمیل زیربناها و اشتغال، نیازمند سرمایه گذاری هستیم. اگر بنده نیایم و هر کس دیگری بیاید، چاره‌ای جز این موارد ندارد و اگر غیر از این کار کنیم، موجب افزایش بیکاری و فقر و نارضایتی مردم خواهد شد. تهدیدات خارجی جدی شده است و اوضاع مثل گذشته نیست و به نقطه‌ای رسیدیم که باید مسائل را به نحوی حل کنیم. اگر بنا شد بیایم، باید این مسائل را تنظیم کنم. اصول همه این موارد در چشم انداز وجود دارد و افق حرکت روشن است و فقط باید مسیر حرکت را طراحی کنیم. بنده هنوز امیدوارم که این مورد منحصر به بنده نباشد، اما اگر به این نتیجه برسم، حتماً خواهم آمد. بنده ورزشکاران را دوست دارم. چون در آنها جوانمردی می‌بینم. جوانمردی یکی از بهترین صفات انسانهاست. آدمهای بدخلق و بی‌گذشت نمی‌توانند انسانهای ایده‌آل باشند. خوشبختانه جوانان و ورزشکاران به جسم نمی‌اندیشند و همه اهل تجزیه و تحلیل شدند. اگر بنا شد، بیایم، وجود افرادی که تمایل به کار و فعالیت دارند، با تمام وجود، محبت آنها را می‌پذیرم.
ورزش ما سابقه دارد و در جنگ آسیب فراوانی به ورزش ما وارد شد و بعد از جنگ کم‌کم امکانات را به سمت ورزش سوق دادیم و هنوز جنگ روی ورزش سایه دارد و راه درست این بود که ورزش را تقویت کنیم. آینده هم نشان می‌دهد که ورزشکاران ما خوب پیش می‌روند و دنیا هم بصورت علمی بر روی ورزش کار می‌کند. دعا می‌کنیم شما موفق باشید. به هر حال بنده تا زنده هستم، برای این مملکت کار می‌کنم.
والسلام علیکم و رحمه الله

الحمدلله و السّلام علی رسول الله
انشاءالله که مبارک باشد و سال خوبی داشته باشید و همه مردم و کشور و انقلاب سال خوبی داشته باشند و در کارهایی که انجام می‌دهیم، بتوانیم پیش خداوند روسفید باشیم.
تا آنجایی که به خودمان مربوط می‌شود از همکارانمان راضی هستیم و اشکالی در امور اداره مجمع نمی‌بینیم و هرکسی به سهم خودش کار می‌کند. من مورد به مورد با کار شما آشنا نیستم، اما از اینکه می‌بینم کار ما مشکلی ندارد و تأخیری نداریم و بموقع می‌توانیم به کارمان برسیم، خوشحالم. چون شکایت کمی به ما می‌رسد و یا در خیلی از موارد نمی‌رسد، باید این‌گونه فکر کنیم که کار به خوبی پیش می‌رود و هرکسی کار خودش را انجام می‌دهد. انشاءالله که خداوند از همه ما راضی باشد.
بهرحال سال آینده کارهای مهمی در سیاستهای کلی و بحثهای دیگر داریم، کارهای ما به گونه‌ای نیست که در همه جا حضور داشته باشیم، ولی کارهای مبنایی و سیاستگزاری است که باید تأثیرش در جاهای دیگر دیده شود. لذا اینجا جایی است که باید بیشتر دقت و مراقبت داشته باشیم و از بیرون نتوانند نقاط ضعیفی بگیرند که موجب بی‌اعتباری اینجا می‌شود.
از طرف دیگر به رهبری مربوط است، بالاخره رهبری نظام محور حرکت تاریخ و حرکت کار مملکت ما هستند. آنجا هرچه سالمتر، آبرومندتر و معتبرتر باشد، برای مردم، کشور و امور زندگی مردم می‌تواند بیشتر مؤثر باشد. اگر نقاط ضعفی در نهادهای مربوط به رهبری بروز کند، از شخص ایشان نمی‌تواند جدا شود و روی افکار مردم تأثیر می‌گذارد.
به هرحال محاسبه خدا و دنیا را با هم داشته باشید و سعی کنید هرچه هم خوب بودید، در سال جاری بهتر باشید. پیش از اینکه به فکر جلب رضایت ما باشید، به جلب رضایت خداوند توجه داشته باشید و فکر کنید اگر خدا از انسان راضی باشد، بقیه مسائل برایش آسان خواهد بود و هرچه که باشد، قابل تحمل خواهد بود. امیدوارم بازهم شما را همیشه سرحال ، سالم و با خانواده‌هایتان موفق ببینم.
والسّلام علکیم و رحمه الله