سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم یادواره شهدای انار

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم یادواره شهدای انار

  • سالن تربیت بدنی انار
  • شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۶

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و اله
دیدن منظره پرشور اجتماع شما مردم خوب انار در بزرگداشت بهترین انسانهای تاریخ، شهدا، سربازان خدا برای بنده بسیار ارزشمند است. من از این روحیاتی که در مردم می‌بینیم که به خوبی این سرمایه‌های انقلابی، تاریخی، انسانی و اسلامی خود را ارج می‌گذارند، به آینده‌ای بهتر برای ایران و شما مردم خوب امیدوارم می‌شوم.
در صحبت کوتاهی که با شما دارم، می‌خواهم دو سه موضوع را مطرح کنم. اولاً راجع به شهر خوب انار، ثانیاً راجع به شهدا و شهادت و ثالثاً راجع به کشور و شرایطی که در آن زندگی می‌کنیم و امید و انتظاری که از مردم و مسئولان کشور داریم.
در مورد بخش انار باید عرض کنم که این بخش کم‌کم دارد به نقطه‌ای که حقش بود و مدتی محرم بود، می‌رسد. انار در تاریخ تا مقداری که من مطالعه کردم و دیده‌ام یکی از سه کانون قابل توجه در منطقه ما بوده است. انار، رفسنجان و نقطه دیگری که هنوز زیاد مشخص نیست. این سخن مربوط به تاریخ جدید ما نیست. مربوط به گذشته‌های بسیار دور است که این وضع برای انار بود. طبیعی هم می‌باشد. چون دشت انار به خاطر شرایط جغرافیایی، اقلیمی و آب و هوایی و آب در حالتی بود که استعداد یک نقطه آباد را داشته است. در زمان ما هم برخوردی که با انار داشتیم، بیشتر عبوری بوده است. حدود 60 سال است که بارها و بارها از شهر شما عبور کردم. گاهی به خاطر شرایط بد ماشین‌هایی که عبور می‌کردیم، مدتی در همان نقطه گاراژ می‌ماندم و با بعضی از مردم تماس داشتم. ولی در خارج از شهر تماسهای زیادی با مردم انار دارم.
بیشترین و مهمترین آن مربوط به دوران دفاع مقدس است که نیروهای رزمنده‌ای که از رفسنجان، انار، نوق، کشکوئیه و روستاهای اطراف می‌آمدند و آثاری که از لشکر 41 ثارالله در جبهه‌ها می‌دیدیم، در جاهای سخت که گره نظامی پیش می‌آمد، چند لشکر خط‌شکن و گره‌گشا بودند که یکی از آنها لشکر شما و نیروهای رزمنده مخلصی بودند که شما در جبهه داشتید.
قبل از جنگ وقتی انقلاب پیروز شد و به شهدای دوران انقلاب پرداختیم، دیدیم که انار جزو شهید داده‌های آن دوران بود و این افتخار برای شما اناری‌ها در تاریخ ثبت شد. گویا در راهپیمایی که در اینجا داشتید و شاید به طرف نوق می‌رفتید – نمی‌دانم مسیر کجا بود – در مسیر با شما برخورد کردندو شهید و زخمی دادید. این از افتخارات ارزشمند بخشهای مختلفی از کشور ماست که اناری‌ها در این میدان هم بحمدلله گوی سبقت را ربوده‌اند.
انار با شرایطی که امروز دارد و با زندگی خوبی که مردمش دارند و تولید، آن هم تولید کشاورزی که سالم‌ترین حرکت تاریخی مردم ایران، بوده و هنوز هم هست، اهمیت دارد. بحمدلله با تأسیس دانشگاهها در اینجا استعداد خوب مردم انار در مسیر تکامل قرار گرفت. امیدواریم شما بتوانید استعدادهای ارزشمند را به آن نقطه‌ای که استحقاقش را دارید، برسانید.
در مورد شهید، شهادت و شهدای شما هم نکاتی عرض می‌کنم. به طور کلی آن هدف بزرگ شهادت و ایثارگری در میدان جنگ و فداکاری در راه خدا در جامعه ما سازمان‌یافته و پایدار می‌شود و استقرار پیدا می‌کند. دهها هزار – این کلمه را با حساب عرض می‌کنم- گلزار شهید در سراسر کشور وجود دارد. یعنی در تقریباً تمام روستاهای کشور زیارتگاه شهید داریم که در جاهایی یک یا چند شهید و در جاهایی بیشتر و در شهرها گلزارهای بزرگتر است. این گلزارها تبدیل به محل تجمع انسانهای مخلص کشور شده است که در مناسبت‌ها و ایام هفته انسانها برای زیارت شهدا به گلزارها می‌روند. این را کم حساب نکنید. بسیار مهم است.
این گلزارها دیگر خزان نمی‌شوند. جایی که شهید دفن شد و جایی که سنگ قبر شهید نوشته شد و جایی که بارگاهی برای شهدا ساخته‌اند، هر روز که بر تاریخ ما می‌گذرد، نورافشای آنجاها بیشتر می‌شود. نسل‌های آینده فکر می‌کنند که صاحبان این قبور چه کسانی هستند. وقتی به تاریخ اینها نگاه می‌کنند، می‌بینند جوانانی هستند که از مدرسه، دانشگاه، منطقه کشاورزی، بازار، ادارات، کارخانجات و همه جا داوطلبانه برای دفاع از دین، انقلاب و کشورشان حرکت کردند و به میدانهای نبرد رفتند و جانشان را تسلیم کردند.
در کنار آنها تقریباً 4 برابر عدد شهدا، جانباز و آزاده در تاریخ ثبت شده است. این تاریخ را همه نسلهای آینده، می‌خوانند و می‌بینند. تحقیقاً در مدارس وارد می‌شود. بچه‌ها در کتابهای درسی مدرسه و دانشگاه می‌خوانند و به فکر می‌افتند که چه کسانی بودند؟ چرا در جوانی رفته‌اند؟ چرا خانواده‌هایشان را داغدار کرده‌اند؟ به هدف آنها می‌اندیشند. هدف را که مطالعه کنند، سازنده است. انسانهای ایثارگر می‌سازد. از ده نفری که این تاریخ را بخوانند، اگر فقط یک نفر راه آنها ادامه دهد، لشکر عظیمی در تاریخ ثبت می‌شود.
می‌بینید که شهیدان، آزادگان، مفقودان، جانبازان، ایثارگران و خانواده‌ها، بستگان و بازماندگانشان لشکر حق و لشکر پیروز و شکست‌ناپذیر انقلاب، اسلام و میهمن هستند. اینها به آسان دست از راه شهدای خود برنمی‌دارند و برنخواهند داشت. لذا باید مطمئن باشیم که لطف و اراده و عدل خداوند پشتوانه تحقق اراده شهدای ماست.
شما خانواده‌های شهدا مطمئن باشید که برنده تاریخ هستید. چون شهید شما برنده تاریخ است. مطمئن باشید که در آینده تاریخ سرفرازید. مطمئن باشید پیش خداوند ذخیره‌ای دارید که آن ذخیره برای شما در دنیا و آخرت ابدی و بی‌پایان است. در دنیا به شما عزت و احترام و در آخرت به شما سعادت و نعمت ابدی خدا را خواهد داد. کشور با این سرمایه محفوظ است.
الان از عاشورا چه بهره‌ای می‌بریم؟ عاشورا 1400 سال پیش بود که هفتاد و چند نفر به شهات رسیدند. اما در این مدت تاریخ را می‌سازند و هرچه جلوتر می‌رویم، بیشتر می‌سازند و این داستان کهنه و فراموش نمی‌شود. همه، حتی غیرمسلمان، یعنی کلیمی، مسیحی، حتی یک مشرک و ملحد و کسی که به خدا هم اعتقاد ندارند، وقتی تاریخ کربلا را می‌خواند و می‌بیند که گروهی اندک برای دفاع از حق و مبارز با ستم و مبارزه با عنصری مثل یزید و بنی‌امیه، آن‌گونه فداکاری کرده‌اند، در دلش خاصع می‌شود.
تاریخ جنگ ما بی‌شباهت به تاریخ کربلا نیست. مظلوم‌ترین کشور وانقلاب را در ایران داریم. چون وقتی روی پای خود و به دست خود و بدون کمک خارجی و فقط با بانگ‌الله اکبر توانستیم رژیم مستبد پهلوی و اربابش آمریکا را شکست بدهیم و پیروز شویم که نمونه آن شهادت بچه‌های انار در کویر است.
وقتی این‌گونه پیروز شدیم، شرق، غرب و ارتجاع علیه ما موضع گرفتند. شوروی‌ها، غربی و ارتجاع منطقه با حمایت از صدام و حزب بعث این ظلم را در حق ما کردند و این جنگ را بر ما تحمیل کردند. تاریخ دفاع مردم ایران بسیار افتخارآمیز است که روی پای خود همه قدرتها را شکست داده است.
همین بچه‌های شما بودند. همین جوانانی که عکسهایشان روی در و دیوار است. همین جوانها و نوجوانها بودند. هرجا که می‌رویم، همین است. دیروز در نوق بودیم که مراسم 110 شهید را برپا کرده بودند. عکسهای آنها را هم که می‌دیدم، از همین تبار بودند. این تاریخ افتخارآمیز است. نه فقط برای ما مسلمانان و شیعیان، برای هر انسان آزاده‌ای افتخارآمیز است. در آینده تاریخ هرچه جلو بروید، این فروزندگی و درخشندگی زیادتر می‌شود.
و اما اوضاع امروز ما، هنوز دشمنان دست از سر ما برنداشتند. همان کسانی که علیه ما لشکرکشی کردند و همان کسانی که در انقلاب با آنها مبارزه کردیم، دوباره علیه ما تهاجم کردند و هر روز تهدید می‌کنند.
همین دیروز گروه G8 ، یعنی 8 قدرت بزرگ جهانی که تقریباً بر همه دنیا سلطه دارند، بیانیه سه روز نشست آنها، بخش مهمی علیه ما بود و ما را تهدید کردند. گفتند یا دست از کار علمی هسته‌ای خود بردارید، یا آماده تحریم‌های شدیدتر و بدتر از آن باشید. کشوری مثل دهها کشور دیگر که امروز در دنیا هستند، با دانش خود به جایی رسید و این همه رویش فشار می‌آورند و این همه اذیت می‌کنند!
از اول با انقلاب ما سر خصومت داشتند. پیش از پیروزی انقلاب در ایران حکومت می‌کردند. ما گام به گام جلو آمدیم. امروز هم باید با هوشیاری، بیداری، تدبیر و با همه شرایطی که در جهان می‌بینیم، تلاش کنیم تا ان‌شاءالله از این مرحله سخت هم به خوبی عبور کنیم. خون و آبروی شهدا و مظلومیت خانواده‌های آنها بهترین پشتوانه مقاومت مردم است. اینها به ما درس مقاومت می‌دهند و راه ما را به طرف خداوند و کمال و سعادت به ما نشان می‌دهند. از این برنامه خوبی که اجرا کردید و خوشبختانه همیشه برای ایثارگران برگزار می‌کنید، اظهاراتی که امام جمعه فعال، محترم و پرکار شما در این جلسه داشتند، کلماتی که از فرزند شهیدتان شنیدیم، آمار و ارقامی که فرماندار عزیز ما مطرح کردند و مداحی خوبی که شنیدیم، مجموعه اینها صفایی به اجلاس شما داد. حتماً ارواح پاک شهدای شما در این فضای خوب در پرواز است و ما را می‌بینند. اگر بینند ما از راهشان منحرف شدیم و به طرف دیگر می‌رویم، ناراحت می‌شوند. اگر ببینند ما راه را آنها را ادامه می‌دهیم و پیام خون آنها را شنیده‌ایم و به آن وفاداریم، در حق ما دعا می‌کنند. خداوند دعای شهید را می‌پذیرد.
شهیدان بهترین شفیعان ما در روز قیامت هستند. الحمدلله از این شهدا و شفعها در تاریخ خوب برخوداریم. البته باید خودمان هم وفادار باشیم.
از حضور شخصیت‌های استان و شهرستان، ائمه‌جمعه شهرستان، خصوصاً آیت‌الله هاشمیان و حجت‌الاسلام و المسلمین آقای صدوقی، استاندار و همه کسانی که به احترام شهدا در این مراسم حضور پیدا کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم و شما را به خدا می‌سپارم و  برای رسیدن همه به اهداف انقلاب دعا می‌کنم.
والسّلام علیکم و رحمه الله