سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم عملیات اجرایی سد و نیروگاه برق آبی گتوند در خوزستان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم عملیات اجرایی سد و نیروگاه برق آبی گتوند در خوزستان

  • دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۷۶
احدث سد و برداشت برق از رودخانه تاریخی گتوند/ نیروگاه برق آبی گتوند، از جاودان‌ترین کارهای دوران سازندگی/ احداث دریاچه‌های هفت‌گانه روی رود کارون/ 14 هزار مگاوات برق، محصول یک رودخانه پربرکت/ اشتغال‌آفرینی و فناوری ساخت سد/ اهمیت تداوم طرح‌های برق آبی/ ظرفیت ساخت یک نیروگاه هزار مگاواتی در کارون

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله

به برادرانمان در وزارت نیرو و جناب زنگنه تبریک عرض می‌کنیم که آرزوی بهره‌برداری از ظرفیت برق آبی رود بزرگ کارون را به هر حال تحقق بخشیدند. مردم ما اگر یک مقدار فکر کنند و ببینند که این رودخانه عظیم و تاریخی که ده هزار سال از عمرش گذشته و در این کوه‌ها و صخره‌ها باعث خرابی و سیل گرفتگی دشت خوزستان شده است، برای اوّلین بار است که دارد مهار و کنترل می‌شود و انرژی نهفته‌اش به خدمت اقتصاد کشور در می‌آید، خوشحال می‌شوند.

باید مردم ما محاسبه کنند که چه منبع عظیم ثروتی از دستشان می‌رفته و چگونه اینها دارد نقد و تبدیل به ارزش، انرژی، محصولات کشاورزی، اشتغال، عمران و آبادی می‌شود! اگر کمی محاسبه کنند، ارزش این زحماتی که نیروهای مخلص کشور دارند در وزارت نیرو می‌کشند، برایشان روشن می‌شود.

به نظر من جزو جاویدان‌ترین کارهایی است که نسل‌های بسیار دور آینده، از آن بهره خواهند گرفت. این منظره زیبای درخت کارون را با سرشاخه‌ها و مسیرهای اصلی و همچنین آن دریاچه‌های هفت‌گانه را ببینیم که پله‌ای به هم وصل می‌شوند و یک منظره بسیار زیبا و دیدنی را برای ما مجسم می‌کنند!! ثروتی که ارزش آن تحقیقاً از نفت و گاز و بقّیه ثروت‌های معدنی بیشتر است. چون آنها بالاخره یک روز تمام می‌شوند، اما این تمام نمی‌شود و می‌ماند که می‌ماند. ما و نسل‌های بعدی ما همه می‌روند، ولی ثروت جاویدانی که هر روز هم ارزشش بیشتر می‌شود، می‌ماند. انرژی چیزی است که هر روز - شما می‌بینید- در تاریخ می‌گذرد، رقمی برابر یک ریال بر روی هر قسمت آن می‌آید و ارزش انرژی و بهره‌برداری از آن بالا می‌رود.

حدود 14 هزار مگاوات برق از این رودخانه پربرکت و این نعمت عظیم خدادادی می‌گیریم وآب فراوانی را هم پشت این دریاچه‌ها برای دشت‌های خدا خوب کرده خوزستان ذخیره می‌کنیم و اگر لازم باشد، صدور آب به کشورهای آن طرف خلیج فارس را هم خواهیم داشت که آن هم ارزشش از نفت بیشتر خواهد شد.

برای منطقه شوشتر و گتوند این هدیه باارزش برادران ما در وزارت نیرو مبارک باشد. این سد در دوران ساخت مقدار زیادی اشتغال و فن‌آوری و ثروت را به این منطقه می‌آورد و بعد هم بهره‌برداری از این سد به کل منطقه اطمینان می‌دهد. امیدواریم که به سرعت و با اطمینان کامل این مسیر سازندگی را به خصوص در بخش آب و برق ادامه دهیم و این طرح‌های افسانه‌ای که امروز در این کوهپایه‌های خوزستان دارد اجرا می‌شود، انشاءالله به ثمر برسد.

ما از مردم عزیز گتوند هم عذرخواهی می‌کنیم. فرصت اینکه به دیدن آنها برویم و آنها را زیارت کنیم، پیدا نکردیم. بنده صمیمانه از همه نیروهای متخصص؛ مشاورین، پیمانکاران، مجری‌ها، مدیران و دانشمندان تشکر می‌کنم که صنعت بسیار ارزشمند ساخت نیروگاه را از انحصار غربی‌ها بیرون آوردند و ما امروز خودمان این صنعت را در اختیار داریم. همان‌گونه که گفتم، می‌توانیم یک نیروگاه 1000 مگاواتی را با 30 میلیون دلار تمام کنیم. انشاءالله موفق باشید.

            والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته