سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح سد پارام در آذربایجان شرقی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح سد پارام در آذربایجان شرقی

مراسم افتتاح سد پارام در آذربایجان شرقی پیرامون: • برنامه‌های مناسب برای بهره‌برداری از منابع آبی استان آذربایجان شرقی و تبعات آن • اهمیت منابع آبی در کشور

  • شهر تبریز
  • دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۷۶
موقعیت آذربایجان شرقی در طرح‌های آبی/ ارزش آب در کشور/ لزوم استفاده از سرمایه آبی کشور با برنامه‌ریزی/ توضیح درباره منابع آذربایجان شرقی و بهره‌برداری مناسب/ قدردانی از مدیران آب استان/ نتایج بهره‌برداری مناسب و هزینه‌های بجا/ لزوم استفاده از منابع آبی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله

آذربایجان شرقی از استان‌هایی است که از لحاظ مهار و تنظیم آبها توفیقات چشمگیری داشته است. در سفر گذشته که وقت کردیم و به همه طرح‌های آبی اینجا رسیدیم، خیلی برای ما روشن شده است که مدیریت خوبی در ‌اینجا اعمال شده است و تقریباً تمام آب‌های استان به خوبی تحت مهار درآمده است و اگر برنامه‌ها اجرا شود، انشاءالله آبی از این استان هدر نخواهد رفت و از همه آب‌ها استفاده می‌شود. این همان هدفی است که از مهمترین سیاست‌های دوران سازندگی در برنامه اول و دوم بوده است.

اگر همین دشت هریس را به عنوان یک نمونه در نظر بگیرید، می‌توانید ارزش آب را در کشور ارزیابی کنید. 50 تا 60 هزار هکتار زمین است و در دشت با این وسعت که تقریباً نزدیک به تمام آن با دیم کاشته می‌شود و یا اصلاً کاشته نمی‌‌شود و زمین‌های خوب اطرافمان را نیز می‌بینید که کوه‌ها پر از برف است. به هر حال به نحوی می‌‌توان آب را اینجا تنظیم و با شیوه‌های درست آبیاری از این ثروت خدادادی استفاده کرد.

مهمتر از این، دشت غرب تبریز به عنوان یک دشت کم‌نظیر در کشور است و گویا در حال حاضر خاک و گرد و غبار به تبریز می‌فرستد. در کنارش رودخانه آق‌چای را داریم که همان‌گونه که می‌بینید در این فصل با پرآبی عبور می‌کند و به دریای ارومیه می‌ریزد. آب هست، زمین هم هست، در فصلی که این آب شور و غیر قابل استفاده می‌شود، از زمین‌ها غبار بیرون می‌آید. این بدترین نوع استفاده از نعمت‌های خدا که در کشور است. کسانی که زحمت کشیدند، برنامه‌ریزی و مطالعه جامعی کردند و برای مهار این آب طرح را آماده کردند و دارند اجرا می‌کنند، ده‌ها هزار هکتار زمین رادر کنار تبریز احیا می‌کنند و بعد از آنکه آباد شود. واقعاً هر مترش ارزش بالایی خواهد داشت. در کنار شهری مثل تبریز، زمین کشاورزی مثل بیابان‌های دورافتاده نیست که معنای دیگری دارد. باید از کسانی که این زحمت‌ها را می‌کشند، قدردانی و تشکر کنیم.

بنده به عنوان تشکر از مجموعه مدیریت و مجریان آب این استان هدیه‌ای را به عنوان مسئول قوه اجرایی به مدیر آب در استان تقدیم کردم که شأن قدردانی ما از وزارت نیرو و مدیرانشان است.*

در همین دشت، منطقه محروم پارام را داریم که اگر هزینه نسبتاً کم، 500 میلیون تومان را برای مصالحی که قبلاً برای سدها خرج می‌کردیم و معمولاً ارز مصرف می‌کردیم، درنظر بگیریم، رقم خیلی کمی است. حدود 2 میلیون دلار هزینه ماست و اگر در سالهای بعد 7 میلیون متر آب را به دشت‌هایی که دیم کاشته می‌شوند، بدهیم و صدها هکتار را آبیاری کنیم، منطقه را به کلی عوض می‌کند و تبدیل به جای برخوردار و پرسود برای منطقه می‌شود. انشاءالله این همه طرح‌هایی که شما گفتید طرح مهار آب است و سدهای بزرگی در دست ساخت دارید، به موقع تمام شود و مردم استفاده کنند.

قبلاً به منطقه اهر رفته بودیم و می‌دانم آب در آنجا یعنی چه و چه تأثیری دارد! همچنین در تبریز و بقیه جاهایی که شما دارید آب‌ها را مهار می‌کنید، انشاءالله شاهد روزی باشیم که یک قطره از آب‌های رودخانه عظیم ارس از دست ما فرار نکند. اگر ما از آب‌هایی که حقمان است، در سواحل جنوبی ارس استفاده بکنیم، جنوب ارس و قسمت اعظم شمال آذربایجان سرسبز و آباد خواهد شد. بنده صمیمانه از شما تشکر می‌کنم و امیدوارم که این خدمات را ادامه بدهید تا به همه اهدافتان برسید.

والسلام علیکم و رحمه ‌الله و برکاته

 

* نشان سازندگی به مهندس کیافر اعطا شد که از سال 1358 به عنوان مسئول آب میانه و سپس اردبیل و تبریز و از سال 65 در سمت مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی و استان اردبیل انجام وظیفه کرد که در مطالعه و اجرای 28 سد بزرگ و کوچک حضور داشت.