سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از سفرا و نمایندگان کشورهای عربی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از سفرا و نمایندگان کشورهای عربی

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۴

بسم‌لله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
بنده صمیمانه از حضور گرم شما تشکر می‌کنم. آرزوی من این است که روزی بر ما بگذرد که مجموعه کشورهای جهان اسلام در سطح مسایل منطقه و جهانی یک واحد منسجم باشیم.
بنده به عنوان یک طلبه و روحانی این آیت شریفه (انّ هذه امه امهً واحده) را در مسایل خارجی سرمشق زندگی سیاسی خود می‌دانم. فکر می‌کنم در شرایط امروز، دنیای اسلام بدون هماهنگی درست نمی‌تواند حق مسلمان‌ها را حفظ بکند. ما مسلمان‌ها یک چهارم جمعیت دنیا را داریم. یعنی با یک میلیارد و نیم و با نزدیک شصت کشور مستقل و بهترین نقاط جغرافیایی دنیا و حدود 18% از تولید ناخالص دنیا، حق مسلمان‌ها در دنیا ادا نمی‌شود.
مایلم به عنوان یک عضو از این خانواده‌ی بزرگ تلاش کنم که متحدتر از این عمل کنیم. ما مسایل بسیار مهمی داریم که با اتحاد می‌توانیم آنها را به نفع مسلمانان حل کنیم. مسأله فلسطین، لبنان، عراق، افغانستان و سودان از جمله این مسایل هستند و برخی از اختلافات که در خانواده‌ بزرگ مسلمانان هست، مناسب شأن مسلمین نیست.
می‌دانید که در ایران زبان عربی را به عنوان زبان دوم انتخاب کردیم. عربی زبان اسلام و قرآن است و عمده تحصیلات طلبه‌های ما به زبان عربی است. این دلیل خوبی است که جمهوری اسلامی نمی‌خواهد حساب خودش را ازدنیای اسلام ویا کشورهای عربی جدا بکند.
شما می‌دانید که ما هم به خاطر موضع به حقی که در مورد فلسطین داریم، هزینه سنگینی می‌پردازیم. خیلی از قدرت‌ها به ما می‌گویند اگر شما موضع خودتان را مثل بعضی از دولت‌های معتدل عربی قرار بدهید، ما مشکلات خودمان را با شما حل می‌کنیم. این دلیلی است که جمهوری اسلامی ایران به منافع دنیای اسلام قطع‌نظر از نژاد، زبان و ... اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌دهد. اگر در آینده مسؤولیت اجرایی کشور را داشته باشم و حتی اگر در همین جا هم باشم، اولویت اول ما همکاری با دنیای اسلام است. البته انشاءالله فرصت بیشتری است که با شما بیشتر حرف بزنیم.
○جناب آقای هاشمی میزان رضایت شما از سطح روابط ایران و کشورهای عربی چقدر است؟
● در بعضی موارد راضی نیستم، ولی در بخشی از آن خیلی راضی هستم. با مصر فکر می‌کنم باید خیلی بیشتر از الان با مصر روابط داشته باشیم. این نمونه‌ است.
○جناب آقای هاشمی از سیاست‌های حضرت‌عالی در رابطه با اولویت‌های روابط ایران و کشورهای عربی سپاسگزاری می‌کنم. تشکر می‌کنم که در مورد روابط ایران و مصر مطلبی فرمودید، امیدوارم این روابط روزی در حد مطلوب گسترش یابد.
البته ما نسبت به گرایشات و رویکردهای حضرت‌عالی اطمینان داریم، اما دوست داشتیم در این جلسه در رابطه با رویکرد جمهوری اسلامی نسبت به کشورهای حوزه خلیج‌فارس بیشتر بدانیم.
● ما به دو دلیل باید به کشورهای حوزه خلیج فارس خیلی بیشتر از نزدیک‌تر باشیم. به خاطر همسایگی و اسلام و نقطه سوم این است که خلیج‌فارس مثل خلوت‌خانه کشورهای منطقه خلیج است. منافع ما در آنجا کاملاً به هم مرتبط است و خیلج‌فارس نه تنها برای ما، بلکه برای دنیا اهمیت دارد. ما مسؤولیت مشترک داریم که در اینجا هم برای خود و هم برای دنیا، بسیار صمیمی عمل کنیم.
سفیر تونس: در مناسبت‌های مختلف ما از رویکردهای شما نسبت به مسایل اقتصادی آگاه شدیم. با چه سیاست اقتصادی اسلامی می‌توانیم با اقتصاد جهانی رقابت بکنیم؟
●نقطه جدید سیاست اقتصادی ما، توسعه بخش خصوصی و کم شدن تصدی دولت است. در این سیاست جدید همکاری با کشورهای اسلامی و بخش خصوصی آنها در اولویت خواهد بود.
سفیر سودان: جناب آقای هاشمی، شما در دوران ریاست جمهوری اولین دیدار را از کشور سودان داشتید و در آنجا از نزدیک با دیدگاهها، نظرات و سیاست‌های شما در رابطه با کشورهای آفریقایی آشنا شدیم. دیدگاه و رویکرد شما نسبت به روابط کشور شما با کشورهای آفریقایی به چه صورت خواهد بود؟
● می‌توانیم بهترین همکاری‌های خارجی را در منطقه آفریقا انجام بدهیم. کشورهای مسلمان آفریقایی به دو دلیل در اولویت قرار گرفتند: دلیل اول به جهت اسلامی و دلیل دوّم جهان سومی است و علاقه ما به سودان را شما خوب می‌دانید