سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با دانشجویان ایرانی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با دانشجویان ایرانی

  • محل اقامت- هتل شرایتون دمشق
  • شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۵

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول الله
خیلی خوش‌آمدید، برادران و خواهران گرانقدر‍! از اینکه شما را در اینجا می‌بینیم، خوشحالیم. میلاد حضرت رسول (ص) و امام‌صادق (ع) را تبریک‌عرض می‌کنیم. در مورد مسائل فراوانی که دانشجویان خارج ما دارند، باید بررسی جامعی شود و تصمیم جامعی گرفته شود.
فکر می‌کنم مسائل شما در بسیاری از کشورهای دیگر هم باشد. برخی مشکلات شما برای من تازگی داشت. فکر می‌کنم به طور اصولی راهکارهای شما مورد بررسی قرار بگیرد و با تصمیمات حل شود. کاری که می‌توانم انجام بدهم، این است که خواسته‌های شما را به طور شفاف پیگیری کنم. نامه جامعی بنویسید و با همکاری سفارت آن را تنظیم کنید. وقتی برگشتم یکی از دوستان را مأمور می‌کنم که با وزرات علوم و یا شورای انقلاب فرهنگی وارد بحث شود. برای اولین بار باید ستادی را در شورای انقلاب فرهنگی تشکیل بدهیم و وضع دانشجویان را که از خارج وارد می‌شوند، بررسی کنیم. من از آقای مخبر می‌خواهم که مسأله شما را در دستور کار بگذارد. بهترین راه‌حل، شورای عالی انقلاب فرهنگی است که تصمیم جامعی بگیرد و خواسته‌هایی که قابلیت اجرا دارد، با پیگیری شورای انقلاب فرهنگی اجرا شود. بنابراین خواسته‌های خود را بطور شفاف و مشخص برای ما توضیح بدهید و من در حد توان پیگیری می‌کنم. به شما قول می‌دهم که بی‌نتیجه نباشد.
○ بنده هم از تشریف‌فرمایی حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به کشور سوریه بسیار خرسندم. طبق ضوابطی که وجود دارد، راه‌حلی غیر از راهکارهای قانونی فعلی برای حل مسائل مربوط به دانشجویان خارج کشور وجود ندارد، مگر اینکه تغییراتی را در آن بوجود آورند. در بسیاری از کشورها دانشجویان مشکل قبول نداشتن گواهی تحصیلی را دارند، جناب آقای رئیس‌جمهور هم دستور دادند طبق ضوابط عمل شود. ما هم در حال پیگیری هستیم. در داخل کشور و در سوریه هم مکاتباتی انجام شد و تمام تلاش خود را صرف حل مشکلات شما خواهیم کرد.
● شما فعلاً برای یک دوره خدمت مؤثر برای کشور آماده می‌شوید. اکنون ما در شرایط حساس و سرنوشت‌سازی هستیم. از یک‌طرف با زیربناها و سند چشم‌انداز بیست‌ساله و برنامه پنج‌ساله راه مشخصی را برای جهش توسعه‌ای در کشور در پیش گرفتیم. امکانات کشور آماده است، بخصوص از لحاظ نیروی انسانی در جایگاه خوبی هستیم. از لحاظ ابزار کار و امکانات مالی نسبت به گذشته وضع بهتری داریم. به دلیل گران شدن قیمت نفت وضع خوبی داریم. برخی از پیشرفتهای علمی نسبتاً بالایی در زمینه‌های فضایی، موشکی، هسته‌ای، IT، نانو و سلولهای بنیادی، نشان از اوج خوب در کشور است.
 به موازات آن در مقابل ما دشمنان خاصی مثل اسراییل و آمریکا هستند که خواسته‌های خودشان را نسبت به منطقه در قالب خاورمیانه بزرگ پیگیری می‌کنند. آمریکا امروز منافع حیاتی خود را در خلیج‌فارس و منطقه ما می‌بیند، اسراییل پایگاه چند منظور استعماری آمریکا و اروپاست که در مناطق حساس خاورمیانه ایجاد مسأله کردند. در لبنان، عراق، فلسطین و سوریه، افغانستان و... برنامه جامعی برای خودشان دارند. مهمترین مانعی که در منطقه با آن برخورد می‌کنند، جمهوری اسلامی است. تأثیرات و پشتیبانی جمهوری اسلامی برای این کشورها کارساز است. لذا رویارویی واقعی بین ما و آنها بوجود آمده است.
امیدواریم با تدبیرهای درست و حکیمانه بتوانیم از این موقعیت عبور کنیم. البته حتماً باید ماهرانه و عاقلانه و با دیپلماسیهای نیرومند و با حوصله، صبر و منطق با مسائل برخورد کنیم، واقعیتهای جهان و منطقه را ببینیم، نقاط ضعف دشمن را ببینیم و نقاط ضعف و قوت خود را ارزیابی کنیم. کاری دشوار، ولی عملی است. ما اگر از این مرحله عبور کنیم، ایران موقعیت بهتری نسبت به گذشته خواهد داشت و کشوری پیشرفته خواهد بود و می‌تواند در دنیا در جایگاه شایسته خود با قدرتهای جهانی بر روی مسائل انسانی و حق و دفاع از مظلومان‌دنیا با منطق و حضور در مراکز جهانی و بحثهای بین‌المللی دفاع کند.
انشاءالله قشر مؤثر، دانشمندان و نیروهای آماده کار بتوانند از این فرصت خوب استفاده کنند و کمک کنند این فرصت ارزشمند از دست ما نرود. بنده هم در این سفر برای تفاهم وسیع‌تر در منطقه هستم و دوستان دیگر هم در جاهای دیگر مشغول هستند. خدا کند که از نظر لطف الهی نیفتیم. تا بحال با امداد الهی و لطف خداوند، بخاطر استحقاقی که مردم ما داشتند، کار کردیم مردم ما وفادارند، عاشق ارزشهای دینی، انسانی و اسلامی هستند، فداکاری وثابت کردند که روی ایمان خود می‌ایستند. این مردم استحقاق‌مساعدت خداوند را دارند، به آبروی این مردم و حقانیت مکتب و راهمان، امیدواریم که وضع ما در آینده بهتر از گذشته شود. (آمین)
والسّلام علیکم و رحمه الله