سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای هیأت رئیسه جمعیت ایران فردا و اعضای خانه معلمان ایران

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای هیأت رئیسه جمعیت ایران فردا و اعضای خانه معلمان ایران

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله
از شما تشکر می‌کنم، مطالبی که فرمودید ناشی از حسن ظنّ شماست و بنده نیز در این روزها مواجه با همین مسائل هستم و بخشی از وقتم صرف همین موارد می‌شود. لازم می‌دانم دو سه نکته را خدمت شما بگویم. اولاً شما مطمئن باشید بقیه عمر من متعلق به انقلاب است و هیچ کاری غیر از خدمت به انقلاب و مردم در برنامه من نیست و هرچه انرژی و امکان داشته باشم، در همین زمینه صرف خواهم کرد و هر کس که رئیس دولت باشد و یا مسئولان دیگر که آنها را قبول داشته باشم، از آنها حمایت می‌کنم. لذا براساس همین اصل نیز گفته‌ام اگر لازم باشد و اگر بتوانم کاری انجام دهم، حتماً خواهم آمد. امَا هنوز به آن حد نرسیده‌ام. خیلی برایم تلخ است که کشور ما بعد از ربع قرن از پیروزی هنوز اشخاصی نداشته باشد که بتوانند کشور را اداره نمایند و به سراغ کسانی برود که از 25 سال قبل کار می‌کنند. لذا در حال حاضر صبر می‌کنم. هنوز هیچ‌کس اعلام آمادگی نکرده است و اگر کسانی آمدند و برای این مسئولت کافی بودند، بنده قطعاً شرکت نخواهم کرد. اما اگر به بنده نیاز بود، به هر قیمتی که باشد، خواهم آمد. مسأله دوّم این است که اگر مطالبه جامعه باشد، علیرغم وضعیت سنی و جسمی خودم حضور خواهم داشت. امّا من هیچ برنامه‌ریزی نخواهم داشت و مانعی نیز برای دیگران درست نخواهم کرد و  کسی را نیز منصرف نمی‌کنم.
خداوند صاحب همه ما و انقلاب است و اگر تدبیر الهی این باشد، چنین خواهد شد. نتیجه حرف این است که من این موضوع را رد نمی‌کنم و اعلام و قبول هم نمی‌کنم و امکان دارد که با فراهم شدن شرایطی که خدمت شما عرض کردم، در صحنه حاضر شوم. البته من استدلال‏های شما را کافی نمی‌دانم که حتماً در این شرایط باید در صحنه بیایم. چه بسا آدم‏هایی بیایند که بهتر، قوی تر و امروزی‌تر از من باشند.
من رسوبات ذهنی دارم  که شما ندارید. حدود 50 سال است که در این مسیر هستم و وجودم شکل گرفته و الآن آدم‏های جدیدتری هستند.
در مورد رجال سیاسی در زمان آیت‌الله شهید بهشتی در مجلس خبرگان بحث شد و علمایی که نیز حضور داشتند، مایل بودند که زن نباشد. اما مصلحت ندانستند که به صراحت بگویند و کلمه ای را بکار بردند که تأمل زن بودن نیز در آن باشد. لذا رجال سیاسی اصطلاحی است که می‌تواند شامل خانمها نیز باشد. الآن اگر راه حلی داشته باشد، تفسیر است و شورای نگهبان که مرجع تفسیر است، باید آنرا روشن نمایند. باید دید نظام چه می‌خواهد، اگر نظام می‌خواهد به خانمها میدان دهد، شورای نگهبان در مواقع مختلف تفسیرهای مختلف می‌کند و راه در این زمینه بسته نیست. لذا در شرایط فعلی امکان دارد چنین بحثی نیز پیش بیاید. اگر چنین مسئله ای بصورت جدّی مطرح شد، ما هم وارد بحث خواهیم شد. اگر قرار باشد ابراز نظر کنم، قبلاً باید با رهبری و شورای نگهبان و مجمع بحث کنیم و بعد ابراز نظر شود. مرجع قانونی این مسأله شورای نگهبان است و اگر شورای نگهبان هم بخواهد روی این مسأله بحث کند، این امر قدری فراتر است و باید مسئولان نظام وارد این بحث شوند. اگر مطالبه عمومی باشد، وارد مجمع می‌شود و بحث مصلحتی را شروع می‌کنیم. در گذشته خانمهای محدودی وارد بحث می‌شدند. اما الآن خانمهای مذهبی و متدّین زیادی وارد جامعه شدند و راه درست آن هم تحصیل بوده  که این امر اتفاق افتاده است و پیشرفت آنها نیز سریعتر و تندتر از آقایان بوده است و تعداد زیادی خانمهای دانشمند و متخصّص وارد جامعه شدند و در عمل نیز وارد محیطهای کاری شدند. تا بحال نیز در جاهایی که خانمها وارد شدند، خوب کار کردند. اما هنوز مسأله مورد نظر شما در جامعه بصورت عمومی نمود پیدا نکرده است و در دنیا نیز همین گونه است که نسبت خانمهایی که در پستهای بالای جامعه قرار دارند، از آقایان بسیار کمتر است. این چیزی است که نیاز به مباحثه دارد. در کشور ما در طول 25 سال خانمها راه طولانی را طی کردند، اما هنوز بعضی محدویتها وجود دارد.
در عین حال عمیقتر، سالمتر و با گامهای مطمئن‌تری حرکت کردند و شعاری نبوده است و بصورت ریشه‌ای حرکت کردید و زمان نیز بطرف نظر شما حرکت می‌کند.
○  در نظرات شما نسبت به گذشته تغییر چندانی احساس نمی‌شود. اما ما به حرکت و راه خودمان ادامه خواهیم داد و حتی اگر جنابعالی وارد صحنه حاضر نشوید، از هر کسی که حمایت کنید ما نیز حمایت می‌کنیم.
● مطمئن باشید نظرات بنده سیاسی کاری نیست و عقیده‌ام هنوز عوض نشده است. خیلی خوش آمدید.