سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای شورای مرکزی جمعیت جوانان انقلاب اسلامی ایران

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای شورای مرکزی جمعیت جوانان انقلاب اسلامی ایران

  • ساختمان قدس
  • یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
همه مسایلی که به آن توجه کردید، خوب بود. همه از مسایل مهم جامعه است. احزاب باید راهکارها را ارایه دهند. خوب است در دیدارهایتان خواسته‌های خود را مطرح کنید.
تردیدی ندارم که افرادی مثل شما انسانهای پخته، دوره دیده و کاری هستید. یعنی حرفهای شما یک موج عاطفی نیست. کسانی هستید که دست شما در کار است. وقتی می‌گویید حزب جوانان، از دور آدم احساس می‌کند حرفهای شما عاطفی باشد. ولی سطح حرفهای شما بالاتر بود. در مورد استدلالات شما هم حرفی ندارم. دوره بعدی برای ایران سرنوشت‌ساز است. در افغانستان و عراق با مسایلی مواجه شدیم و مسایل جدیدی هم در جزیره‌العرب در حال رخ دادن است که آبستن حوادث است. در شمال ما هم مسایل مهمی در جریان است. در مسایل هسته‌ای هم به حدی رسیدیم که یا باید کوتاه بیاییم و یا به نتیجه برسیم. در داخل کشور هم انسجام هفت ، هشت سال پیش را نداریم. دو سه جریان اصلی کشور برخوردهای بدی با هم دارند و با این نوع برخوردهای بی‌حساب، فضای کشور را آلوده می‌کنند. اگر می‌خواهیم با مسایل جهانی برخورد و مسایل خود را درست کنیم، باید به سوی همدلی و وفاق برویم. ولی الان شاهدیم که هرگروهی، گروه دیگر را متهم می‌کند. طبعاً در چنین فضایی انجام کارهای بزرگ آسان نیست. رهبری هم که مسؤول کارهای اجرایی نیستند و با ملاحظاتی نمی‌خواهند وارد مسایل جزئی شوند. قبول دارم که باید دولت قدرتمندی تشکیل دهیم که در مسایل داخلی خوب عمل کند و در خارج هم عزت ایران را بالا ببرد. پایه‌های کار با چشم‌انداز 20 ساله روشن است.
تفاوت من و شما این است که شما و دوستان شما می‌خواهید کار را منحصر به من کنید و من هم نمی‌توانم خود را قانع کنم. البته هستم و کار می‌کنم. ولی یک انسان 70 ساله که انگیزه لازم را برای تصدّی پست‌های پرمشغله ندارد، نمی‌تواند کار کند. عشق من به انقلاب، ایران و مردم زیاد است. اینکه گفتید مال خودت نیستی و مال انقلاب هستی، قبول دارم. یک طلبه روستایی ساده بودم که الان در مجمع تشخیص مصلحت سیاست‌های کلی جامعه را می‌نویسم که مردم به من دادند. این همه زحمت کشیدیم که انقلاب اسلامی داشته باشیم و الان نمی‌توانم بگویم هرچه باداباد. ولی هنوز امیدوارم که خداوند راهی باز کند که مسئوولی با ابتکار و خالی از ملاحظات ما وارد صحنه شود. معنای حرف من این نیست که به شما جواب رد دهم. ناچارم که از صمیم دل به این مطالب توجه کنم. لذا مطمئناً رد نمی‌کنم. دوم اینکه هنوز به اینجا نرسیدم که این راه منحصر به من باشد. شما می‌دانید که هنوز قطعی نیست. درجناح راست هنوز معلوم نیست که چه کسی می‌آید. در جناح چپ کروبی و معین آمدند که بیشتر سیاسی است. مثلاً صبح آقای مهرعلیزاده آمده بود و راهنمایی می‌خواست. هنوز وقت داریم. باید بحث شود. با نقدها و جوابها موافقم. اینها لازمه فضای انتخاباتی است. البته باید نجیبانه و نباید ماجراجویانه باشد. هنوز وقت داریم. من اینجا هستم و بروید، کارکنید.
اگر واقعاً کسی را پیدا نکردید، من می‌آیم. مسئله مهم، انقلاب است. مطمئن باشید خداوند اجرا این زحمات را می‌دهد. تأکید می‌کنم که کارهای شما برای خدا باشد. در آن صورت هیچ چیز گم نمی‌شود. قصد همه ما باید قربت الله باشد. ان‌شاءالله پایان امسال به نامزد خوبی می‌رسیم. رئیس جمهوری باید پشتوانه مردمی داشته باشد. رهبری حرف درستی می‌گویند که به افراد، کاری ندارم. باید کسانی بیایند که خودشان رأی داشته باشند و صندوقها را پر از رأی کنند. در آن صورت اعتبار بین‌المللی ما هم بالا می‌رود. باید تلاش کنیم فضای انتخاباتی تقویت شود. ان‌شاءالله انتخابات خوبی داریم. من باید خود را قانع کنم که بیایم. به هرحال  امیدوارم به جای خوبی برسیم.
والسّلام علیکم و رحمه الله