سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مسؤولان نیروی هوایی سپاه

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مسؤولان نیروی هوایی سپاه

  • یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۶۶

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُالِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ»
از اینکه در یکی از اجتماعات برادران نیروی هوایی سپاه هستم خیلی‌خوشحالم. گویا این اولین اجتماع بزرگ نیروی هوایی شما است که من توفیق‌دیدن آن را دارم. الحمدالله تا امروز و از ابتدای تاریخ تشکیل سپاه در هرجایی‌که سپاه پا گذاشته است، مایه عظمت، افتخار و پشتگرمی نظام بوده است. اگرآدم مملکت را بدون سپاه تصور بکند، در این هفت ـ هشت سال گذشته متوجه‌می‌شود که چه وضعی ممکن بود که ما داشته باشیم. همان روزهای اولی که‌سپاه پاسداران تشکیل شد و تازه چند هزار نفر داوطلب به آن پیوسته بودند،خارجی‌ها که ناظر اوضاع بودند قضاوت کردند که دیگر در ایران کودتا تصورنمی‌شود کرد. آن موقع اغراق می‌کردند و می‌گفتند سی هزار نفر نیروی سپاه وهنوز ما سی هزار نفر نبودیم. آنها می‌گفتند با این سی هزار نفر اسلحه به دست‌و جان برکف هیچ کس جرأت نمی‌کند که با چشم بد به انقلاب نگاه بکند. این حقیقتی بود که اینها اعتراف کردند.
سپاه نظام را از بُعد خیانتهای از نوع کودتا ـ که یکی دو مورد هم اتفاق افتاد ـ بیمه کرد و دیدیم که شما در جنگ چطور برخورد کردید. آن روزی که جنگ بر ما تحمیل شد، دشمن فکر نمی‌کرد که نیرویی مثل سپاه، وارد میدان خواهد شد؛ اصلاً برایشان مقدور نبود که چنین تصوری بکنند. آنها برای یک نیروی نظامی کارآمدی که بتواند در جنگ مؤثر باشد، حداقل یک عمر سی ـ چهل ساله قائل هستند. در نظام کلاسیک این جور نیست که یک عده‌ای، در حالی که در محاصره دشمنان و در حال جنگ هستند، همین جوری داوطلبانه دور هم جمع بشوند و با هیچ شروع  
بکنند. در حالی که مراکز فروش سلاح، فروش اسلحه را تحریم کرده‌اند و قاعدتاً کشور در حال جنگ، قدرت ایجاد یک ارتش جدید را ندارد و گرفتار درگیریهای جنگ و ضدانقلاب است. آنها اصلاً تصور نمی‌کردند که ما قدرت تشکیل یک نیروی نظامی قابل توجهی را که روزی در نزدیک آب عملیات آفندی وسیعی انجام بدهد، داشته باشیم و در همه محاسباتشان فکر می‌کردند که جنگ علیه ما تمام می‌شود، چون یک ارتش تقریباً شصت و هفت هشت ساله‌ای مثل ارتش عراق از سال 1920 تشکیل شده و در تمام این مدت هم در عراق اولویت اول را داشته است، یعنی در هر زمانی عراق در بودجه‌اش، اولویت اول را به ارتش می‌داده، مخصوصاً در زمان بعثی‌ها که ارتش را نیز بعثی کردند و تا اعماق کشور نفوذ دادند و امکانات زیادی از شرق و غرب برای آن تهیه کردند.
آنها فکر می‌کردند در مقابل چنین ارتشی که در زمان گذشته، هم برای مقابله‌با ایران آن روز، و هم برای مقابله با اسرائیل و احیاناً مقابله با ترکیه و به خیال‌خودشان مقابله با جنوب ـ چون آن موقع با جنوب عربستان هم درگیر بودند ـبه وجود آمده بود، در محاسبات کلاسیک، قوی‌ترین ارتش منطقه بود. گرچه‌ایران در زمان گذشته نیز خرج زیادی برای ارتش کرده بود، ولی خوب، ارتش راآمریکایی‌ها سر و سامان داده بودند و آنها با مبانی‌ای که دست خودشان بود،فکر می‌کردند که ارتش ایران در دست آنها است. چون اول انقلاب امرای ارتش‌تصفیه شده بودند و مستشاران آمریکایی هم رفته بودند. اسلحه ما هم عمدتاًآمریکایی یا انگلیسی بود که آنها هم تدارک نمی‌کردند و لجستیک ما قطع شده‌بود. آنها در محاسبات خود ـ غیر از این حمله برق آسایی که کردند و تا پشت‌اهواز آمدند و از کارون گذشتند و به دزفول رسیدند و در ایلام و باختران هم‌مقدار زیادی جلو آمدند ـ فکر می‌کردند که ایران در دراز مدت روز به روز درجنگی که از مبانی تدارکش تدارک نشود، تحلیل می‌رود. آنچه که این‌محاسبات را برهم زد، رشد سریع سپاه بود.
در اینجا هیچ عامل دیگری را نمی‌توانیم دست روی آن بگذاریم. درهفته‌های اول، سپاه برای کارهای ایذائی علیه عراقی‌ها حرکت‌های کوچک‌پارتیزانی کرد و کم کم وقتی که با ارتش یک مقدار تماس بیشتری برقرار کرد وامکان همکاری پیش آمد، ما اولین عملیات را در دارخویین دیدیم ـ که‌عملیات محدود و موفقی بود ـ و بعد هم که این همکاری ادامه پیدا کرد، کار به‌جایی رسید که سپاه به تنهایی در عملیات چهارصد گردان آفندی را به کار برد ودر شرایطی که ما مسئولیت پدافند سیصد ـ چهارصد کیلومتر مربع را به سپاه‌واگذار کرده بودیم، یک نیروی چهارصد گردانی را در سال گذشته در عملیات‌کربلای 4 و کربلای 5 به کار گرفت، که از لحاظ  
توان آفندی این خیلی قدرت‌بالایی است یعنی در حدود صد، صدو ده ـ پانزده تیپ وارد عملیات آفندی‌شد. حالا اگر در نظر بگیریم، نیروهای ما نیروهای معمولی کم بنیه‌ای نبودند ودر مقابل 30-40 لشکر جرار با شور و حال وارد میدان می‌شدند.
می‌بینیم که در جنگ در زمین با کمک ارتش، شما حسابی عرصه را بر دشمن‌تنگ کردید، یعنی در هیچ نقطه‌ای از مرز، عراقیها الان امنیت ندارند، یعنی هیچ‌جا مطمئن نمی‌توانند باشند که فردا از دستشان گرفته نمی‌شود و این خیلی‌نیروی بزرگی است. امروز در دریا و در خلیج فارس، آنچه که آمریکا و انگلیس‌را دارد می‌ترساند و اینها را واقعاً متوحش کرده، حضور نیروهای شناخته نشده‌سپاه است و اینها به این امر اعتراف کرده‌اند. خوب! قدرت نیروی دریایی‌جمهوری اسلامی هم هست که قدرت کمی نیست. نیروهای ارتش ما قدرت وامکانات خوبی دارند و هم مسلط هستند و هم می‌جنگند.
اما آن قدرتی که غرب با آن آشنا است، آنها خود آن را در اینجا برایمان تنظیم‌کرده‌اند. تعداد ناوها و ناوچه‌هایمان را، برد موشکیمان را و قدرت لجستیک‌دریایی ما را می‌دانند. اینها چیزهایی بوده که از منابع غربی آنها را تهیه کرده‌ایم‌و آنها را داریم و ده ـ پانزده سال هم از عمر آن می‌گذرد و طبعاً آنها چیزهای‌پیشرفته‌تری برای خود در مقابل ما دارند و از قبل هم داشته و نگه داشته بودند و بنابراین همسایگان جنوبی ما، با پولهای نفتی که داشته‌اند و منابعی که دراختیار داشته‌اند، شبیه تجهیزاتی را که ما داریم، تهیه کرده‌اند. خود آمریکایی‌هاو ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها که همه با ناوهای رزمی در منطقه‌حضور دارند، در مجموع قدرت زیادی هستند. ولی ما هیچ شکی نداریم آن که‌دارد الان اینها را می‌ترساند و از آن وحشت دارند و با وحشت در این آبهای‌خلیج فارس و دریای عمان حرکت می‌کنند، این نیروی غیر آشنای سپاه است‌که ضربه شصتش را در زمین و بعضی موارد در دریا هم دیده‌اند. این برایشان‌یک مشکل شده است و به این مسأله اعتراف هم دارند. بخشی از آن چیزهایی‌که در اختیار شما است آنها فهمیده‌اند و هنوز نتوانسته‌اند که فکری برای آنهابکنند و بخشی را هم نفهمیده‌اند. در مسائل دیگر هم همین طور است. درمبارزه با ضدانقلاب در ایران ـ که جزو عمیق‌ترین توطئه‌های ضدانقلاب در کل‌تاریخ انقلابهای دنیا بود ـ چندین گروه مسلح پادگانها را غارت کردند و از پیش‌نفوذ و در همه جا حضور داشتند، چه قدرتی به جز قدرت سپاه در ایران‌می‌توانست آنها را بشکند و از پا در بیاورد و ما عمیقاً معتقد هستیم که این‌مسأله را سپاه حل کرد.
توطئه جدیدی درست کردند. مثلاً یک روز هواپیماربایی حربه اینها شد. بانهایت گستاخی به جان هواپیماهای ما افتادند و به مقصد همسایگان عنود وبدجنس حرکت کردند و کویت،  
امارات، عربستان، مصر و یا عراق می‌رفتند.خوب! کشوری مثل کشور ما که هواپیماهای مسافربری به طور دائم اطراف آن‌پرواز می‌کنند، فرار ضدانقلاب از طریق هواپیما ربایی خیلی کار آسانی به نظرمی‌رسید، این کار را سپاه با یک گروه که مأمور هواپیماها بود حل کرد و شمایک توطئه حساب شده‌ای را که تقریباً بین‌المللی بود و همه کشورها در آن باهم توطئه کرده بودند، حل کردید. در کار خود شما و در همین نیروی هوایی‌سپاه، در بخشهایی که الان فعال شده مانند بخش موشکی، باید گفت روزی که‌اینها جنگ شهرها و جنگ اقتصادی را علیه ما شروع کردند، آنها تصورمی‌کردند در مقابل این حرکات ناجوانمردانه کاری از ما برنمی‌آید، چون آنهاموشک داشتند و فکر می‌کردند که ما موشک نداریم و یا آموزش آن را نداریم.آنها هواپیماهای زیادی با بمبهایی پیشرفته گرفته بودند که ما مدتها است که‌آنها را دریافت نمی‌کنیم و آنها خیال می‌کردند که در این میدان و در مقابل خودچیزی نمی‌بینند و دنیا وقتی که دید واحد موشکی سپاه پاسداران بغداد را زیربُرد موشکی خود گرفت، واقعاً تکان خورد و شوکه شد. آنها اصلاً فکر نمی‌کردند و احتمال هم نمی‌دادند. آموزش موشکی کاری طولانی است. داشتن قدرت به کارگیری موشک چیز کوچکی نیست. از پیشرفته‌ترین فنون نظامی امروز است، برای یک نیروی نظامی جوانی مثل شما، برای کسانی که مسائل نظامی را به صورت کلاسیک ارزیابی می‌کنند، قابل قبول نبود و لذا نمی‌خواستند آن را باور بکنند.
آنها در روزهای اول فکر می‌کردند که مثلاً از فلان کشور اینجا آمده‌اند و این کارها را می‌کنند و حرفهایی از قبیل اینکه کجا اینها آموزش دیده‌اند. چند روز بعد و مدتی بعد، مسأله استفاده کردن از هواپیماهای بلندپروازی که دیگر رودست نداشت مطرح شد. تا آن روز میگ ـ 25 در ارتفاع هفتاد هشتاد هزار پا پرواز می‌کرد که موشکهای معمولی به آنها نمی‌رسید. پرواز در سطح بالا بر روی شهرها که بمب را پرتاب می‌کرد که تهران، قم، اصفهان و خیلی جاها را آسیب زدند. کی این توطئه خنثی شد؟ موقعی که اولین موشک ضدهوایی نیروی هوایی سپاه پاسداران، هواپیمای اینها را در آسمان اصفهان شکار کرد، آن روزی که اولین میگ ـ 25 را شما از فضای اصفهان پایین کشیدید، باز یک چیز جدیدی رو شد، یک قدرت جدید و عنصر جدیدی در جنگ به وجود آمد که باز در اختیار سپاه پاسداران بود. موشکهای دیگر که شما در اختیار دارید و هنوز استفاده نکرده‌اید و روزی استفاده خواهید کرد، باز برای صحنه‌های جدیدی خواهد بود و آنها که مدتی هزینه صرف می‌کنند و خود را برای کار بی‌دفاعی مجهز می‌کنند، این ابتکار و زحمت و پشتکار و ایمان شما مسأله را حل می‌کند.
من تقریباً مطئمن هستم که از بیشترین چیزی که دنیا یعنی کفر و استکبار ودشمنان ما وحشت  
دارند این است که سپاه به نیروی هوایی کلاسیک امروزمجهز بشود. خلبانهای سپاهی، هواپیماهای پیشرفته، دور پرواز و بلند پرواز رابه پرواز در بیاورند و مصیبت دشمنان ما روزی است که با خبر بشوندهواپیماهای سپاه فلان منطقه را بمباران و یا فلان هواپیما را رهگیری کردند که‌این آینده نظام ما است و ما هیچ راهی نداریم جز اینکه این قسمت را هم ادامه‌بدهیم. البته ما الان از زحماتی که برادران خلبان نیروی هوایی ارتش می‌کشند،راضی و ممنون هستیم. آنها در حد توان و امکاناتی که دارند و در حدپشتیبانی‌ای که می‌شوند انصافاً امکاناتی را که از آمریکا، مبدأ اصلیش قطع‌شده خوب حفظ کرده‌اند. نیروی هوایی را هم خوب به کار می‌برند و درپشتیبانی آفندها و در جلوگیری از دشمن زحمت خود را می‌کشند. خوب! آنهادر حد کلاسیک به میزان قدرتی که دارند، تلاش خود را می‌کنند، اما آنچه که‌جمهوری اسلامی را در این میدان ممتاز و آسیب ناپذیر کرده و در جنگ دست‌بالا را به ما داده و کار را به اینجا رسانده است که پنج قدرت بزرگ جهانی به‌خاطر حفاظت عراق و جنوب خلیج فارس آمده‌اند و این جوری دارند در خلیج‌فارس مانور می‌دهند، این، ناشی از قدرت کلاسیک ما نیست، این قدرت نوپاو جهادی و شهید پرور، ایثارگر، مبتکر و خلاق نیروهایی مثل سپاه پاسداران‌است که تبلورش در نیروی هوایی ـ با همه امکاناتی که ارتشهای کلاسیک‌دارند ـ است. اگر تحقق پیدا بکند، آن روز ما می‌توانیم بگوییم که جمهوری‌اسلامی قدرت مناسب این انقلاب را در اختیار خواهد داشت، ضمن اینکه بایدهمه امکانات نیروی هوایی ارتش را هم حفظ بکنیم؛ آنها هم خدمت کرده‌اند و دارند خدمت می‌کنند، همان طور که در زمین شما با نیروی زمینی ارتش، دردریا با نیروی دریایی ارتش، دارید همکاری می‌کنید و آنجا را آسیب ناپذیرکرده‌اید، اینجا هم باید همین اتفاق بیفتد و این کار باید انجام بشود و تحقیقاًحضرت امام آن روزی که فرمان تشکیل سه نیرو را دادند، چنین چیزی درنظرشان بود. ما از کارهای امام بعد از گذشت مدتی می‌فهمیم که ایشان کلمات کوتاهی که ادا می‌کنند و جمله‌ای که می‌نویسند چه اهداف بزرگی را دارند.
بنابراین شما باید تلاش کنید و آموزشهایی که فعلاً برایتان مقدور است، مخصوصاً در حضور خلبانهای قوی که در ارتش وجود دارد و امکاناتی که ما داریم، آموزشها را به خوبی داشته باشید. البته دنیا عملاً ما را تحریم کرده و معمولاً حاضر نیستند به ما هواپیما بفروشند، برای اینکه وضع را می‌دانند و می‌ترسند. آنها از فروختن قایق و از فروختن تفنگ هم پشیمان شده‌اند و برای فروختن هواپیما باید خیلی جرأت به خرج بدهند و این کار را بکنند. ولی به هر حال همین مقدار خرید اسلحه که فروشنده اسلحه هم در دنیا فراوان است، آنهایی که اسلحه می‌سازند به فروش اسلحه نیاز دارند و مشکلات دارند، آدمهایی هم پیدا می‌شوند که ممکن است در جاهایی  
کمک بکنند. شما مطمئن باشید نیروی هوایی سپاه با همه ابعادی که در یک نیروی دیگر وجود دارد باید به وجود بیاید و راه باید ادامه پیدا بکند و ما راهی غیر از این نداریم، یعنی چیزی غیر از این نمی‌تواند جمهوری اسلامی را حفاظت بکند.
اگر نیروی زمینی ارتش برای جنگی به این طولانی، کافی بود می‌توانیم‌بگوییم نیروی هوایی هم کافی است، اگر نیروی دریایی ارتش هم کافی بود،باید بتوانیم بگوییم که این هم کافی است، آنها خیلی زحمت می‌کشند، ولی‌خوب محدود هستند، دشمن خیلی زیاد است و ما ناچار هستیم که بسیج ونیروهای مردمی و نیروهای داوطلب و همین وضع جهادی را که داریم به کاربگیریم. اگر غیر از این بود، ما در همه چیز شکست خورده بودیم، در داخل و دراقتصاد، سیاست، فرهنگ، جنگ و در مبارزه با ضدانقلابمان، در همه جا دچارمشکل بودیم. همه قبول دارند که این نیروی خلق الله و حزب اللهی است که‌کار گشا و مشکل گشای کشور است و شما تبلور آن نیروها هستید و همه ازحضور شما استقبال می‌کنند.
ان‌شاءالله شما بازوهای خلبانان نیروی هوایی ارتش را قوی‌تر می‌کنید، آن‌طور که با موشکهایتان این کار را کردید و با پدافندتان این کار را کردید وهمان طور که در زمین و دریا کردید و من خواهش می‌کنم که سعی کنیدبرادرانه و دوستانه و نه با رقابت و چشم و هم چشمی و با همکاری همه جانبه‌مسائل خویش را پیش ببرید و روزی بشود که ارتش و سپاه، مجموعه‌ای‌بشوند که در تمام ابعاد یکدیگر را تقویت کنند، نه اینکه یکی احساس کند که‌دیگری رقیب است، البته این طور هم نبوده، چون کسانی که با هم در یک‌میدان جنگیده‌اند و خون داده‌اند و شهید داده‌اند، تحقیقاً اینها با هم صمیمی‌هستند و هر چه هم دشمن تا به حال تلاش کرده که بین شما تفرقه بیاندازد،موفق نشده و این برادری و هماهنگی محفوظ مانده است و من شکی ندارم وفرماندهان نیروی هوایی نیز مکرر گفته‌اند که برادران سپاهی هرچه بیشتر بیایندو آموزش خلبانی و کارهای پیشرفته را ببینند ما خوشحال‌تر می‌شویم و چنین‌کمکهایی خواهیم داشت. دعا می‌کنیم که شما موفق باشید، ان‌شاءالله درسال‌های آینده ما شاهد گامهای بلند از شما در میدان نیروی هوایی خواهیم‌بود.
    والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته