سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع برادران نیروی دریایی سپاه پاسداران

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع برادران نیروی دریایی سپاه پاسداران

  • یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۵

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُالِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ».
از زیارت برادران پیشتاز نیروی دریایی سپاه خوشحالم. امیدوارم که در این روزهای مقدس ماه مبارک با دعای بندگان خالص خدا و خود شما برکتی برای این نیروی تازه تأسیس جمهوری اسلامی از آسمان نازل شود. خوشبختانه در جریان عملیات والفجر هشت، اولین تجربه خوبی در سطح وسیع، شما به‌دست آوردید. گرچه در گذشته هم حرکت های موفقی به طور محدود نیروهای دریایی سپاه داشته است، امّا از این نیروی جدید، انتظارات زیادی داریم.
دریا برای ما یک منطقه حساس و حیاتی است، هم در جنوب و هم در شمال. مرزهای طولانی که ما با دریا داریم و حضور نیرومند ابرقدرتها در اقیانوس هند که جایی است که ابرقدرتها به آسانی از آنجا چشم نمی‌پوشند، حضور ناوگان چند کشور قدرتمند دنیا در خلیج فارس و تردد کشتیهای حیاتی دنیا در این منطقه و حساسیتی که روی خلیج فارس و تنگه هرمز، دریای عرب و اقیانوس هند، سواحل سیستان و بلوچستان، سواحل هرمزگان، سواحل  
شمال خلیج فارس وجود دارد، این حساسیتها چیزی نیست که ما به آنها توجه نکنیم و نادیده بگیریم. در شمال هم دریای خزر برای ما یک منطقه واقعاً حیاتی است که آنجا هم نیاز به حضور جدی ما دارد.
به حمدالله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نسبتاً در منطقه نیرومند و دست بالا را دارد و قویترین نیروی دریایی منطقه است و خوشبختانه ابزار نسبتاً پیشرفته‌ای هم از گذشته، آن روزی که استبداد جهانی اینجا را از خودش می‌دانست برای ما مانده، همان طوری که در سایر شئون زندگی، ما ابزار قابل توجهی را از گذشته به ارث بردیم، همراه بدیها و مشکلاتی که برای ما گذاشتند امکاناتی هم گذاشتند. ولی تحقیقاً نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی خوشحال می‌شود از اینکه ببیند برادران سپاه در کنار آنها و پُر کردن خلأ ما در دریا در فعالیت باشد، برخلاف آنچه که ممکن است دشمنان ما القاء کنند که نیروی دریایی رقیبی برای خودش می‌بیند. ما این طور فکر نمی‌کنیم. ما فکر می‌کنیم آنها برای خودشان برادرانی می‌بینند و همکاران تازه نفسی می‌بینند و همان گونه که نیروی زمینی الان با حضور سپاه احساس پشت گرمی می‌کند و به قول خود برادران نیروی زمینی در جبهه‌ها چه در آفند و چه در پدافند با حضور نیروهای سپاه، احساس پشت گرمی و استحکام قلب می‌کنند، چنین چیزی برای نیروی دریایی، بهترین قوّتها خواهد بود و به خاطر خطر و وسعت دریا، این نیاز و تقویت را بیشتر احساس می‌کنند. مطمئناً با حضور بیشتر و وسیع‌تر شما در دریا آنها هم دلشان محکمتر می‌شود و قویتر در میدان عمل خواهند بود. در این مدت انصافاً نیروی دریایی از دریا خوب حفاظت کرد. ما سواحلمان را در خلیج فارس و در سواحل دورتر با نیروی دریایی‌مان حفظ کردیم. امنیت خلیج فارس را نیروی دریایی ما حفظ کرد و اگر نیروی دریایی نبود، شیاطین به بهانه‌هایی این جا را برای ماهی گرفتن از آب گل آلود و ما متشکریم از نیروی دریایی و امیدواریم که این حضور را با توسعه کار ناامن می‌کردند. شما ما قویتر داشته باشیم. همان طوری که در جریان عملیات والفجر هشت هم نشان دادید، شما می‌توانید همکاری خوبی با هم داشته باشید.
مسأله‌ای که باید برای آن اهمیت قائل شویم و شما در برنامه‌هایتان باید به  
آن توجه بکنید، این است که دریای جنوب ما جایی است که همیشه احتمال بروز خطرهای بزرگ هست. این جزایر کوچکی که در آبهای خلیج فارس است از لحاظ طبیعی، قطعه‌زمین کوچک احیاناً سنگ لاخ، شور و متروک به نظر می‌رسد، اما اینها در مجموع در حفظ منافع اسلام و جمهوری اسلامی در این منطقه حساس، ارزششان مثل دانه‌های الماسی است که در یک انگشتر یا در چیز دیگری نصب کنند. یعنی اینها فوق‌العاده برای ما گرانبها است. حتی یک جزیره کوچک صخره‌ای که اینجا باشد، اگر ما حضور نظامی خوبی آنجا داشته باشیم این جزیره به اندازه یک پایگاه بزرگ می‌تواند مؤثر باشد. باید با استمداد از مغزها و فکرهای مبتکر و برنامه‌ریزی های دقیق دست به ابتکاراتی بزنید که متناسب با قدرت و امکانات ما در مقابل قدرتهای وسیع دریایی کشورهای قدرتمند باشد.
همان طور که ما در جنگ و در انقلاب و در برخورد با دشمنان ابرقدرتمان و قدرتهای دست دوم دنیا از ابتکارات و از نیروهای مؤمن و از کارهایی که می‌توانست با اتکاء به خودمان ایجاد شود، استفاده کردیم در دریا هم باید این برنامه پیاده شود. البته من مطلع هستم که نیروی دریایی سپاه، ابتکاراتی کرده و چیزهای خوبی را در دست تهیه دارد که مال خود ماست، از ابتکارات خودمان است، در کشور خودمان تولید می‌شود و نقشش در حفظ دریا می‌تواند به اندازه یک ناو باشد، ولی اینها کافی نیست، باید با توجه به امکانات، خیلی کارها کرد. ما باید همیشه این احتمال را بدهیم که دشمنان ما وقتی که مأیوس شوند از زمین و از مرزهای خاکی ما، در دریا شیطنت می‌کنند.
مخصوصاً با توجه به نیاز اقتصادی ما به این دریا در آینده، ما بهره‌برداریمان از آبهای جنوب خیلی بیش از اینها است. این مقدار ماهی که الان ما از دریا می‌گیریم، مقدار پروتئینی که از دریا به‌دست می‌آوریم، بسیار ناچیز است نسبت به امکاناتی که در دریا وجود دارد. قطره و دریاست. صنایع دریایی که در جزایرمان می‌تواند آنجا تقویت شود و می‌تواند منبع تأمین ارز و ثروت برای این کشور باشد، خیلی زیاد است. منابع نفتی که ما زیر آبهای این دریای جنوب داریم، بسیار عظیم است و منافع مادی ما و اقتصادی ما در این دریا آن قدر هست که ما باید سرمایه‌گذاریهای جدی برای اینجا بکنیم. البته ما نیروی  
دریایی ارتش جمهوری اسلامی را داریم، اما حضور شما این مسائل را بیشتر تضمین می‌کند. شرطش این است که با هم رفاقت کنید، دوستی کنید، احساس رقابت نکنید. احساس برادری باشد. شما از تجربه‌های طولانی گران قیمت آنها استفاده کنید و آنها از حضور نیروهای مردمی در دیار دریا که دیار غریبی است برای انسان، استفاده بکنند.
ترکیب سپاه و نیروی دریایی تحقیقاً یک قدرت قابل ملاحظه‌ای را در دنیا ایجاد می‌کند که ما نمونه آن را در جاهای دیگر نداریم. شما اگر روزی با همکاری آنها این نیروی مطلوب را به‌وجود آورید، هیچ ناوگان حامل تفنگ‌دار دریایی در دنیا با شما نمی‌تواند رقابت کند، همان طوری که در خشکی نمی‌توانند این رقابت را کنند. همسایه‌های جنوب خلیج فارس هم باید با حضور شما احساس اطمینان کنند، یعنی؛ وقتی جمهوری اسلامی دارای یک قدرت قابل اتکاء در منطقه باشد که متکی به خودش باشد نه متکی به کشورهای صنعتی، چون نیروی دریایی دنیا نوعاً وابسته است و هر جا که نیروی دریایی قابل توجهی است، یا با زیردریایی‌ها یا با موشکها یا با رادارهایش یا با امکانات دیگر لوجستیکش تحقیقاً وابسته به قدرت‌های بزرگ است. اگر ما یک نیروی دریایی مردمی متکی به خود، اینجا درست کنیم کشورهای جنوب خلیج فارس که برادران اسلامی ما هستند، اینها با دوستی با ایران می‌توانند احساس اعتماد کنند و به امنیت منطقه خلیج می‌توانند اعتماد و اعتقاد بیشتری داشته باشند و این برای آنها خیلی مهم است که در سایه یک قدرت عدالت خواهی و همراه با روابط درست بتوانند در سایه حضور شما در منطقه احساس امنیت بکنند.
پس در سایه همکاری با نیروی دریایی و رفاقت و ابتکار و ترکیب ایمان و فن و تعهد و تخصص شما راه جدیدی را در دریاها باز می‌کنید و همان طور که می‌دانید معمولاً در نیروهای دریایی دنیا به خاطر شرایطی که در دریاها حاکم است و به خاطر خلعی که در زندگی یکنواخت آنها پیدا می‌شود در مسافرتهای دور دریایی مجبور می‌شوند به سرگرمی‌های غیر اخلاقی، متوسل شوند که این اوقات را پُر کنند، نیروهای دریایی دنیا معمولاً فاقد ایمان و روحیات معنوی لازم هستند و ما انتظارمان از حضور شما در دریاها این است که از این  
جهت هم تحولی به‌وجود آورید و برای اولین بار یا اگر اولین بار هم نباشد در زمان ما به عنوان یک نیروی دریایی مؤمن، متعهد، اخلاقی نمونه بتوانید در سواحل دنیا عرض وجود کنید و نمونه اخلاق و ایمان و شجاعت و فضلیت و مقاومت در سفرهای دریایی به دنیا ارائه دهید که اینها را شما می‌توانید داشته باشید. ما هم در خدمت شما هستیم و امیدواریم که تجربیات گران قدر دیگری هم در دوران این جنگ تحمیلی داشته باشید و بر تجربیات گذشته بیفزایید. سلام بنده را به همه همکارانتان برسانید و ما انتظار شنیدن خبرهای خوبی از موفقیتهای شما را داریم.
    والسلام علیکم و رحمه‌اللّه و برکاته