سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در اجتماع خواهران بسیج در مقابل مجلس شورای اسلامی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در اجتماع خواهران بسیج در مقابل مجلس شورای اسلامی

  • یکشنبه ۹ آذر ۱۳۶۵

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُلِلّûهِ رَبِّ الâعûالَمیüن، اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ اَجâمعیüن»
از حضور خواهران و بانوان حزب اللّه در مقابل مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنیم و این حضور و عنایت را مایه افتخار خود می‌دانیم. ما از این منظره‌های باشکوه در مقابل مجلس، در این چند سال زیاد داشتیم، اما به حق باید اعتراف کنیم که از یک جهت این اجتماع شما و این صحنه فوق‌العاده شکوهمند، ویژگی‌ای دارد که ما باید به‌آن توجه کنیم، به نظر بنده و خیلی از کسانی که با عمق تحولات ایران آشنا هستند.
یکی از مهمترین تحولات، تحول وضع روحی خانمها است.چیزی که با ضایقه مردم دنیا آشنا نیست. تا به‌حال هر وقت صحبت از ترقی و تکامل و آزادی زن می‌شد، آنچه که به ذهن ماده پرستان دنیا می‌آمد، این بود که منظره‌هایی از همان خانمهای بی بندوبار و لُختی که با اشکال زننده و قیافه‌های غیرقابل تحمّل برای انسان‌های حقیقت جو در منظرها ظاهر شوند و از خودشان ابراز وجود کنند، هیچ‌وقت در فکر کسانی که به فکر آزادی زن و تکامل زن و به فکر تحوّل در امور خانمها بودند، چنین منظره باشکوهی نمی‌آمد که انسانهای باشرف، عفیف و فداکار، این گونه که امروز خواهران بسیجی ما در صحنه حاضرند، در جامعه از خودشان ابراز وجود کنند. این تحول را ما از اسلام داریم و تا حدود زیادی، مرهون حرکت خود خانمهای متدین و عفیفه این کشور است.
اینکه مرجع تقلید، پیشوا، رهبر و بنیانگذار این انقلاب در آن روزی که با شما صحبت می‌کردند، دلیل تحول در امور جامعه را حضور شما در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها و صحنه‌های سیاسی و تظاهرات خیاباتی و تقویت حرکت جوانها معرفی فرمودند، اینکه در مجلس شورای اسلامی در جزء مصوباتش آمده که ما موظفیم که وسیله آموزش صحیح نظامی را برای خانمها در نظر بگیریم و اینکه شما عملا بخش عظیمی از خدمات جبهه را در پشت جبهه و در تجهیز و تشویق نیروها به عهده گرفته‌اید، اینها نشان موفقیت در این حرکت است. بی‌شک در آینده، دنیای اسلام، شما خانم های ایرانی حزب اللهی را الگوی خودش قرار خواهد داد و آن روزی که نیم میلیارد خانم مسلمان، مثل شما در جامعه حضور پیدا کنند و به مسائل اصلی جامعه‌شان بپردازند و از آن ابتذالی که تمدن غرب پیش پای خانم ها گذاشته بود، نجات پیدا کنند، آن روز جامعه اسلامی، خانواده اسلامی و محیط اسلامی راه خودش را پیدا می‌کند. انصافآ هیچ چیز برای ما باشکوه‌تر از این نیست که ببینیم پیشتاز زن، پیشتاز حرکت تکاملی خانمها در جامعه ما، خانم های عفیفه محجبه حزب اللهی هستند که امروز فریادشان از خیابانهای تهران و در مقابل مجلس و آسمان بلند شده است.
ما منظره‌هایی از آموزش شما را دیده‌ایم و خبرهایی از مهارت خواهرانمان در تیراندازیها و فنون نظامی داشته‌ایم و حضورتان را در راهپیمایی‌ها و نمازجمعه‌ها و این گونه حرکت ها بارها و بارها دیده‌ایم، امّا دنیا هنوز درست نمی‌فهمد که اینجا چه اتفاقی می‌افتد. یکی از خواهران نماینده مجلس که در سمینار خواهران حزب‌الله در باختران شرکت کرده بودند، نقل می‌کردند که آن روزی که تهدید کرده بودند باختران را بمباران می‌کنند، روز سمینار خانم ها بود و آن روز اجتماع در شرایطی بود که صدای غرش هواپیماهای مهاجم که برای کوبیدن باختران آمده بودند در آسمان شنیده می‌شد و خواهران حزب اللهی در سمیناری که داشتند، خم به ابرو نیاوردند و زیر بمباران شهر و در فضای مملو از غرش هواپیماها، برنامه خود را به‌طور عادی ادامه دادند.
این شهامت، این شجاعت و این روحیه کم‌نظیر خانم ها، نشان تحول است. ما تحول را این می‌دانیم. تحول را نروند در قیافه‌های گریم شده خانمهایی که در جهت به ابتذال کشیدن این موجودات مقدس، تحمیل بر جوامع انسانی شده، آنجا جستجو کنند. اینکه در گزارشهای رسمی بسیج آمد که تا امروز یک میلیون از خانم های عفیفه و نجیب این کشور آموزش نظامی دیده و سازماندهی شده‌اند، این خیلی افتخارانگیز است.
جامعه‌ای که در آنجا یک میلیون خانم آماده دفاع حضور داشته باشد، هر یک از این خانم ها در محیط فامیل خودشان می‌توانند، مشوق دهها مرد باشند. ما حضور مادران شهدا را حضور خواهران شهدا و همسران شهدا و دختران شهدا را در صحنه‌ها تابه‌حال مکرر دیده‌ایم. و تا به امروز به طور عینی برایمان روشن شده که تشویقهای مادران و خواهران و همسران و دختران برای پر کردن میدانهای جهاد از نیروهای داوطلب رزمنده، نقش درجه اول را در تداوم این حرکت ایثارگران جامعه ما داشته است.
بنابراین شما خانم ها در هر شرایطی که هستید و ما می‌دانیم که عمدتآ شما کسانی هستید که برای زندگی خودتان هم مجبور به کار هستید و علاوه بر خانه‌داری به کارهای دیگر می‌پردازید، برای اینکه بتوانید زندگی فقیرانه خود و فامیلتان را اداره کنید. این باعث افتخار است. این قشر مستضعف، این قشر مسلمان متعهد و این خانم هایی که در زمان طاغوت، حاضر نبودند از خانه‌هایشان بیرون بیایند، برای اینکه با آن محیط لجن زده جامعه مخالف بودند. اینها امروز می‌دانند که این منظره پرشکوه و افتخارآمیز برای صدور انقلاب و روحیه دادن به رزمندگان ما و برای به میدان کشیدن نیروهای خفته اسلامی در سراسر دنیا، می‌تواند هم الگو و هم انگیزه باشد و هم وسیله باشد برای اینکه نشان داده شود که برخلاف آنچه که گفته می‌شد که اسلام فقط به درد مسجد و مراسم و گورستان می‌خورد، شما نشان می‌دهید که اسلام واقعی می‌تواند جنگ را بهتر از همه اداره کند و جامعه را پیشاپیش سایر جوامع حرکت دهد.
بی‌شک حضرت زینب (س) و سایر زنان قهرمان صدر اسلام که در میدانهای جهاد همراه پیغمبر بوده‌اند و در پشت جبهه‌ها، خدمات جنگ را همراهی می‌کردند امروز افتخار می‌کنند به‌وجود شما خواهران و شما فرزندان صالح، و شما را نتیجه اعمال آن روز و خودشان می‌دانند. اگر حضرت زینب(س)، حضرت زهرا (س) و افرادی مثل ام عماره‌ها و فضه‌ها و سایر بزرگان در میدانهای نظامی و سیاسی و اجتماعی ظهور کردند، آنها می‌خواستند الگوی شما باشند و شما امروز الگوگیری خوبی کردید. گرچه حضور فرزندان شما در جبهه‌ها، تکلیف را از شما برداشته و شما امروز به خاطر وجود افراد به اندازه کافی در جبهه‌ها، تکلیف عینی برای حضور در جبهه ندارید. امّا خود آموزش شما و این حرکت شما و این شعارهای شما و این راهپیمائی های شما و این سازماندهی که در مورد شما تحقق پیدا کرده، اینها خودش بهترین وسیله دفاع است. دشمنان ما می‌دانند اگر روزی بخواهند وارد این کشور شوند با میلیونها مرد و زن آموزش دیده و مسلح مواجه خواهند شد و این بیمه برای انقلاب اسلامی، بیمه بسیار نیرومندی است. من از طرف همه نمایندگان مجلس و از طرف شخص حضرت امام، بنیانگذار عظیم‌الشأن این جمهوری از شما خواهران و دختران و مادرانمان تشکر می‌کنم و شما را به خدا می‌سپارم و دعا می‌کنم که خداوند به شما توفیق دهد که بهتر از گذشته در میدان باشید و موفق باشید که وظایف خودتان را به‌خوبی انجام دهید. و ان‌شاءاللّه حرکت شما مرضی نظر حضرت امام زمان (عج) خواهد بود. شما را به خدا می‌سپارم.     والسلام علیکم و رحمه‌اللّه و برکاته