سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آقای هاشمی در جمع کارکنان مرکز آموزشی تخصصی برق وزارت نیرو پیرامون ضرورت تربیت نیرو برای خودکفایی علمی و فنی

سخنرانی آقای هاشمی در جمع کارکنان مرکز آموزشی تخصصی برق وزارت نیرو پیرامون ضرورت تربیت نیرو برای خودکفایی علمی و فنی

  • یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۶۳

 

 سخنرانی در جمع کارکنان مرکز آموزشی تخصصی برق وزارت نیرو

    بسم‏الله‏الرحمن‏الرحیم

 در رژیم گذشته امکان طبیعی اقتصادی علمی و انسانی ما با یکدیگر هماهنگ نشده و هر یک از امکانات به صورت جداگانه حرکت می‏کرد و در نتیجه پیامد مطلوبی نداشت.

 با توجه به پراکندگی جغرافیایی کشور ما و وسعت و بزرگی و امکانات بی‏شمار امروز ما باید از مجموعه این امکانات در سطح گسترده‏ای با هماهنگی مطلوب استفاده کنیم، هرکدام از استانهای ایران همچون ایلام و کردستان به‏اندازه یکی از کشورهای کوچک اروپایی مانند؛ اتریش، بلژیک و هلند، مستعد رشد و تولید و بهره‏وری هستند. تنها استان خراسان ما به‏اندازه دوتا از کشورهای کوچک اروپا استعداد دارد. خداوند در خاک جمهوری اسلامی ایران امکانات بیشماری که برای هر مقطع زمانی مفید است، در دل زمین گذاشته است. نفت، مس، فلزات و منابع حساس دیگری داریم و از سوی دیگر بسیاری از رودخانه‏ها و آبشارهای ما که همگی مولد نیرو هستند، هرز می‏روند، برخی از رودها در غرب کشور به هورها و باتلاق‏های عراق می‏ریزند و نه تنها ثمری ندارند بلکه در مجموع مضر نیز هستند و سواحل وسیع دریاهای ایران در خزر و خلیج‏فارس بی‏استفاده مانده است.

 در گذشته برای استفاده از امکانات طبیعی و رشد صنایع از کارشناسان خارجی استفاده می‏کردند که این کار به نفع استعمارگران تمام می‏شد؛ چرا که این کارشناسان، فن و مهارت خود را مخفی نگاه می‏داشتند تا همیشه ما را به خود وابسته کنند. بنابراین اگر بخواهیم جامعه نیرومند و انقلابی پابرجا داشته باشیم، باید به ساختن نیروهای انسانی متخصص و دلسوز و باگذشت و آماده ایثارگری بپردازیم. برای تحقق چنین هدفی باید هرکس در هرجایی که هست بسیج شود و به هر اندازه که اطلاعات و تجربیات دارد به تربیت نیرو بپردازد.

 لازم است کلیه ارگانها، ادارات و سازمانها به این امر قیام کنند. دادگستری می‏تواند برای قوه قضائیه نیروی کارآمدی تربیت کند. صنایع نیز برای نیازهای خودش این کار را بکند. وزارت امور خارجه، صداوسیما و سایر مؤسسات و سازمانهایی که نیاز به نوعی تخصص دارند، نباید به کارهای اداری اکتفا کنند. این استعدادها و قدرتهای تربیتی که در مؤسسات و ارگانها و دوایر دولتی است و کلیه استعدادها و امکانات آموزشی که می‏توانند از کنار فضاهای اداری بیرون کشیده شود، باید در راه تربیت سریع نیروهای متخصص تجهیز شود تا بتوانیم متناسب با نیازهای کشور حرکت کنیم. مهمترین هر مسأله، کمبود نیرو است و اگر ما کمبود انرژی داریم، به خاطر نبودن امکانات نیست بلکه همه چیز داریم، اما نیروی متخصص و متعهد، کم داریم.

 امروز کار اداری کردن کار درستی نیست، این روش رژیم گذشته بود که در آن استعدادها، خفه و وقتها، باطل و راه‏ها، پرپیچ‏وخم می‏گردید و ما اگر بخواهیم از همین راه برویم، هیچگاه نخواهیم توانست نیازهای جمهوری اسلامی را برطرف کنیم، اگر ما بتوانیم 10 سال بصورت فشرده و با برنامه‏ریزی حساب شده کار کنیم و آنگاه بتوانیم نیروهای متخصص و متعهد به جمهوری اسلامی را، به کلیه نقاط محروم بفرستیم کار بزرگی کردیم. همین حالا هم که خودمان نیاز زیادی به نیروهای متخصص داریم بسیاری از نقاط محروم از ما توقع دارند که به‏آنها در این زمینه کمک نماییم.

 دنیای امروز وجدانی آلوده دارد، بی‏عدالتی در آن بصورت عادی درآمده است. این رأی غیرمنصفانه شورای امنیت که حاکی از بی‏شهامتی و سرسپردگی این شورا به‏قدرت‏های استکباری است، نشانه همبستگی این قدرتها در جلوگیری از استقلال ملتها است؛ چون می‏بینند که ایران دارای کلیه شرایط یک استقلال واقعی از قبیل مکتب نیروهای انسانی فداکار و مؤمن، ملیت، آب و خاک و امکانات بیشمار است، سعی می‏کنند از ثبات آن جلوگیری کنند تا فردا ملتهای دیگر جهان از جمله عراق، عربستان، اردن، تونس و ... از این حرکت پیروی نکنند.