سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آقای هاشمی در جمع طلاب مدرسه عالی شهید مطهری پیرامون الطاف الهی و شرایط تحصیل در قبل از انقلاب

سخنرانی آقای هاشمی در جمع طلاب مدرسه عالی شهید مطهری پیرامون الطاف الهی و شرایط تحصیل در قبل از انقلاب

  • چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۳

 سخنرانی در جمع طلاب مدرسه عالی شهید مطهری

    بسم‏الله‏الرحمن‏الرحیم

 »اَلْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمین، اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللَّهِ و آلِهِ اَجْمعین«

 شما دو سه موضوع را برای پایه، محکم بگیرید و اول از همه، اسلام که ما، با اسلام باید حقوق مردم را بگیریم. بعد این هم باز در خود اسلام است. موضعگیری به نفع مظلومان دنیا؛ اگر این اصل را حفظ کنیم، همیشه نیرومند هستیم و هیچ وقت هم شکست نمی‏خوریم و چون شکست ندارد، دیگر ما می‏خواهیم وظیفه خود را انجام دهیم. انجام وظیفه، دیگر چه شکستی دارد، موفقیت انسان این است که وظیفه‏اش را انجام دهد، چون تمام شد و دیگر وقتی که تکلیف خود را خوب انجام دادیم و در تکلیفی که به ما کردند، موفق شدیم، بقیه‏اش دیگر با خدا است. اگر اراده خدا بر این تعلق گیرد، ما فقط ابزار ضعیف خدا هستیم و خداوند از همه چیز قویتر است. ما وظیفه‏مان را انجام می‏دهیم و خداوند هم وعده داده که »یا ایُّهَا الَّذینَ امَنوُآ اِنْ تَنصُراللَّه یَنْصُرْکُم و یُثبتْ اَقْدامَکُمْ«. و ما باید با وعده‏های الهی انجام وظیفه کنیم.

 مسأله دیگری که من برای شما در نظر گرفته‏ام، سواد و درس خواندن است، درس بخوانید که باسواد بشوید. انسان باسواد خیلی می‏تواند مؤثر واقع شود. ما باید به جایی برسیم، شما خودتان باید به جایی برسید، صاحب نظر باشید و اسلام را بفهمید، اهل نظر در اسلام شوید با داشتن سواد. بسیاری را با سوادتان، خاضع می‏کنید. خودتان روشن هستید، اگر شخصیتهای باسواد در اسلام و در مبارزه ایران، نبودند؛ مبارزه ایران موفق نمی‏شد. امام امت، یکی از عوامل موفقیت‏شان این بود که مرجع تقلید بودند.

 ما علمای مبارز در تاریخ خیلی داشتیم؛ چون مرجع تقلید نبودند، دشمنها زود می‏توانستند آنها را ساکت کنند. مرجع تقلید یعنی اینکه مردم می‏خواهند با نظر او عمل نمایند، این دیگر خیلی سرمایه عظیمی است. این رساله امام و خطابه‏های امام، مقلد داشتن امام، عظیم‏ترین سرمایه مبارزه‏است و این منشأش سواد است. این احتیاج به علم دارد. لذا من توصیه می‏کنم برادران و خواهران را که سعی کنید درس بخوانید و باسواد شوید، منتها همراه با سوادتان، روحیه مبارزه، تلاش و جهاد همراه باشد.

 در عمل مجاهد هم باشید و ان‏شاءاللَّه از علمای مجاهد اسلام بشوید و یک روزی در هر جا هستید، پیشتاز حرکت اسلام باشید. خداوند به شما و ما توفیق دهد. ما هم امیدواریم که در ایران، این توفیق را داشته باشیم و مرکزی باشیم برای جلب استعدادهای اسلامی مجاهد که مثل شما جامع شوند و دوره ببینند و به مراکز خودشان برگردنند.

 البته من می‏دانم که شما کمبودهایی دارید و ما در شرایطی نیستیم که بتوانیم همه نیازهای شما را تأمین کنیم. مشکلات ما را شما می‏فهمید، ولی خوب همین که هست. می‏بینید این ظرفیتی که ما داریم، انتظار داریم که در آینده دانشگاه بین‏المللی اسلامی را تشکیل دهیم و در سطوح مختلف از همه جا طلبه و دانشجو داشته باشیم و بتوانیم اینها را با تعلم بیشتری تربیت کنیم. البته این زمان می‏برد تا خود ما مشکلاتمان را حل کنیم تا این پایگاه خودش محکم شود و تا بتواند کارهای دیگر را به خوبی انجام بدهد.

 من شما را به خدا می‏سپارم و تقاضا می‏کنم سلام بنده را به خدمت همه طلاب عزیز ایرانی که برادرها و خواهرها هستند، برسانید. ان‏شاءاللَّه که شما با توفیق، در اختیار مردم مسلمان قرار خواهید گرفت.

    والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته