مقالات
  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • در آستانه انتخابات دوباره هاشمی رفسنجانی!

در آستانه انتخابات دوباره هاشمی رفسنجانی!

روزنامه ایران در زمان احمدی نژاد چه کارها که نکرد تا وجدان خودشان را قانع کند که هاشمی رای ندارد، اما نشد که نشد!!

  • شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰

پایگاه اطلاع رسانی هاشمی در اقدامی قابل تامل با انتشار نامه جمعی از بزرگان انقلاب به امام(ره) در سال ۵۹، با تیتر «سکوت رهبری در قبال انحراف رئیس جمهور جایز نیست!» در مطلبی عنوان می کند که: «متاسفانه این خطر به طور جدی وجود دارد که انتخابات مجلس تحت تاثیر همین جو ناسالم منجر به انتخاب شدن افرادی که تسلیم رئیس جمهورند! بشود و از داشتن مجلسی مستقل و حافظ اسلام مقابل انحراف احتمالی مجریان محروم گردیم!»

با گشت و گذاری در فضای رسانه ای و با جست و جویی اندک، مشاهده می شود که اولین و قدیمی ترین اشاره به واژگان موهوم «جریان انحرافی» به نامه هاشمی در سال ۸۸ برمی گردد و پس از آن است که این واژه در ادبیات سیاسی رایج می شود

مهدی کوچک زاده: آنچه دغدغه مقام معظم رهبری بود و مطرح کردند که برخی بنا دارند صحنه انتخابات را با چالش امنیتی مواجه کنند، مقدماتش با این نوع تحرکات هاشمی رفسنجانی قابل فراهم شدن است

دوباره هاشمی رفسنجانی

درباره نامه سال ۵۹ هاشمی به امام(ره)

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به انتشار نامه سال ۵۹ هاشمی به امام(ره) که به گفته سایت هاشمی یکی از اضلاع سه گانه مثلث نامه های هاشمی است، در نقد بخشی از آن که خطاب به حضرت امام گفته: «آیا رواست که به خاطر اجرای نظرات جنابعالی ما درگیر باشیم و متهم و جنابعالی در مقابل اینها موضع بی طرف بگیرید؟ آیا بی خط بودن و آسایش طلبی را می پسندید؟ می نویسد: به نظر می رسد متهم کردن امام به «بی خط بودن» و «آسایش طلبی» و نیز متهم کردن امام به «بی طرفی» ناشی از عصبانیت آقای هاشمی از حوادث آن روزهاست. اگر کسی در آن زمان بود که آسایش و آرامش خود را فدای ملت کرده است، همان امام بود. البته گرمی و حرارت آن زمان آقای هاشمی در مبارزه با منافقین و لیبرالیسم را باید ستود. ولی ای کاش این حرارت و گرمی و خروش و خشم انقلابی خود را در فتنه اخیر نیز نشان می دادند!

گروه سیاسی پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی در اقدامی قابل تامل، این بار با انتشار نامه جمعی از بزرگان انقلاب به امام(ره) در سال ۵۹، با تیتر «سکوت رهبری در قبال انحراف رئیس جمهور جایز نیست!» در مطلبی عنوان می کند که: «متاسفانه این خطر به طور جدی وجود دارد که انتخابات مجلس تحت تاثیر همین جو ناسالم منجر به انتخاب شدن افرادی که تسلیم رئیس جمهورند! بشود و از داشتن مجلسی مستقل و حافظ اسلام مقابل انحراف احتمالی مجریان محروم گردیم!»

همچنین در بخش دیگری از این مطلب آمده: «نامه بی سلام خواص انقلاب به محضر امام (ره) در سال ۱۳۵۸، یکی از اضلاع مثلث نامه های تاریخی سه گانه ای است که ضلع دومش در سال ۱۳۵۹ و ضلع سومش در سال ۱۳۸۸ نگاشته شد. مثلثی تاریخ ساز که روی در شناساندن جریان انحرافی انقلاب در ذیل تابلوی دو رئیس جمهور (بنی صدر و احمدی نژاد!) داشت. ماموریتی دشوار که نام هاشمی رفسنجانی فصل مشترک تمامی آنهاست!»

این ها مطالبی است که سایت شخصی و رسمی هاشمی رفسنجانی برای انتشار نامه اعضای ارشد حزب جمهوری اسلامی به امام (ره) در سال ۵۸ آورده و سعی کرده است از این بازخوانی تاریخی، برخی مقاصد روز سیاسی را تامین نماید و در عین حال با شبیه سازی نامه بدون سلام و والسلام خود در ۱۹ خرداد ۸۸ به رهبر معظم انقلاب با نامه سال ۵۸، این نوع نامه نگاری را مسبوق به سابقه عنوان کند. البته این دو نامه هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند، چرا که نامه سال ۵۸ با والسلام تمام می شود و متن نامه که در مورد حاشیه های نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دخالت برخی اشخاص در این انتخابات است، بسیار خاشعانه و مودبانه می باشد، اما نامه سال ۸۸ هاشمی به تعبیر اهالی سیاست سراسر تهدید بود و ارعاب. هر چند در این مجال فرصت بازخوانی نامه فوق الذکر نمی باشد، اما حتما و قطعا باید به بازخوانی رفتار هاشمی، البته نه در سال های دور که در همین نزدیک ها و در جریان فتنه سال ۸۸ پرداخت. آنجایی که در اتفاقات روز قدس و روز دانشجو و بیانیه های پی در پی سران فتنه و آشوب های خیابانی و خوش رقصی اپوزیسیون و هلهله ضد انقلاب جز سکوت که گویند علامت رضاست، فریاد و موضعی از سمت وی بیان نشد! آنجایی که حتی هتک حرمت عزاداران حسینی در عاشورای ۸۸ هم نتوانست قفل این سکوت معنادار را بشکند و شاید حوادث فتنه گران در ۲۵ بهمن آن هم با اعلام موضعی همراه با اکراه با این عنوان که اقدامی که با قانون مطابقت نداشته باشد، ضربه زننده به مملکت و خود انسان و به فتوای امام راحل حرام است. از فردی که روزی خود را انقلابی و از پایه های نظام می دانست، تنها برای آن بود که دیگر آشوب ها و اغتشاشات به آخر خط رسیده و یار دیگری در این میدان همراهی شان نمی کرد. بسیاری این موضع گیری دیرهنگام را عقب نشینی آشکاری دانستند که هاشمی تنها برای باقی ماندن در فضای سیاسی کشور آن را ابراز نموده بود.

اصرار بر بازانتشار نامه سال ۸۸ هاشمی

سایت هاشمی که با اصرار مکرر در انتشار نامه بدون سلام و والسلام ۸۸ به رهبر انقلاب پایداری وی بر مواضع فتنه پرور را بارها به اثبات رسانده، آخرین بار در شهریور ۹۰ مجددا این نامه را با تیتر جدید «احمدی نژاد و جریان انحرافی یکی هستند» بازانتشار می کند، سوال جدی که با این حرکت مطرح شد، این بود که انتشار این نامه که در سال ۸۸ به آشوب های خیابانی دامن زد! در مقطع زمانی فعلی چه ضرورتی داشته؟ !

شاید بتوان علت انتشار مجدد نامه را در آن جایی دید که هاشمی گفته بود: «پنج سال پیش تاکنون دندان روی جگر دارم و بر فرض اینکه اینجانب صبورانه به مشی گذشته ادامه دهم (مدارا با دولت)، بی شک بخشی از مردم و احزاب و جریان ها این وضع را بیش از این بر نمی تابند و آتشفشان هایی که از درون سینه های سوزان تغذیه می شوند، در جامعه شکل خواهد گرفت.»

ناگفته های هاشمی درباره «نامه به رهبری»

اما هاشمی پس از یک سال سکوت در برابر منتقدان نامه به مقام معظم رهبری می گوید: «مایل بودم از مسئولیت های سیاسی خود کناره گیری کنم، اما می ترسیدم عوارض بد سیاسی داشته باشد.»

وی در خصوص دلایل این بازنشستگی نیز می گوید: یکی از کارهایی که می خواستم بعد از ریاست جمهوری بکنم و نتوانستم انجام دهم، این بود که در سفرهای خارجی که می رفتم، خیلی جاها را نشان کردم که بعدا بروم و ببینم و جهانگردی کنم که نشد!

هاشمی در خصوص نظر رهبری درباره این نامه نیز تصریح می کند: گفتند از لحاظ محتوا هیچ ملاحظه ای ندارم، فقط یک نکته دارم که آقای احمدی نژاد شخص شما را به فساد متهم نکرد و درباره بچه های شما گفت و بنده اگر جای شما بودم بعد از انتخابات آن را منتشر می کردم.

هاشمی نیز در پاسخ می گوید: گفتم خواست خدا بود که شما تا قبل از انتشار آن را نبینید! چون اگر می خواندید و به من می گفتید منتشر نمی کردم و این مناسب نبود!

اذعان هاشمی به این که این نامه را با قصد و نیت پیش از انتخابات منتشر کرده است بر کسی پوشیده نیست و بندهای نامه نیز چرایی آن را به وضوح آشکار می نماید.

تلاش برای تشابه سازی بین اتفاقات گذشته و حال

انتشار و باز انتشار نامه های هاشمی در ماه های اخیر، حکایت از آن دارد که وی عملا قصد دارد همان پروژه قبل از انتخابات سال ۸۸ را این بار با بهانه این که دولت و اطرافیانش منحرف شده اند در آستانه انتخابات مجلس نهم استارت بزند.

از سوی دیگر به نظر می رسد هاشمی و اطرافیانش که تجربه دو شکست سخت در انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ را دارند، برای انتخابات مجلس نیز بشدت نگران پایگاه مردمی رئیس جمهور بوده و می خواهند به هر نحو ممکن در برابر آن قد علم نمایند. آنها به خوبی این مهم را درک کرده اند که این پایگاه می تواند سرنوشت هر انتخاباتی را رقم زند. از همین جهت در تلاشند اساس این ظرفیت را با خدشه روبه رو نمایند.

چگونگی خط تولید جریان موهوم انحرافی و بنی صدریزاسیون کردن دولت

با گشت و گذاری در فضای رسانه ای و با جست و جویی اندک، مشاهده می شود که اولین و قدیمی ترین اشاره به واژگان موهوم «جریان انحرافی» نیز به نامه هاشمی در سال ۸۸ برمی گردد و پس از آن است که این واژه در مردادماه ۸۹ در ادبیات سیاسی رایج می گردد و در دو رویکرد تبلیغاتی «شبیه سازی» و «مصدا ق سازی» قابل بررسی می گردد.

در رویکرد اول، شبیه سازی بین نخستین رئیس جمهور ایران (بنی صدر) با رئیس دولت های نهم و دهم صورت می گیرد، از آنجایی که این تشابه با قیاس بین ابوالحسن بنی صدر و محمود احمدی نژاد انجام می شود، از این رو می توان این پروژه را «بنی صدریزاسیون» کردن دولت احمدی نژاد نام گذاری کرد.

در رویکرد دوم، مصادیق انحرافات بر اعمال و رفتار اطرافیان رئیس جمهور اطلاق شده و از اینجا عملا جریان موهوم انحرافی تولید شده و در ادبیات سیاسی هاشمی و یارانش رسمیت می یابد. در این بین بیشترین تشبیه ها بین بنی صدر و احمدی نژاد را پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی انجام داده و آغازگر این رویکرد انحرافی است. بررسی فعالیت این پایگاه نشان می دهد که این سایت طی دو سال گذشته به صورت کاملا برنامه ریزی شده مشغول به فعالیت در این زمینه بوده است. در زیر به نمونه هایی از مصادیق این پروژه اشاره می کنیم:

سایت هاشمی رفسنجانی (۱۲ خرداد ۸۹): سخنرانی التهاب آفرین بنی صدر در میدان شهدا: مردم از رئیس جمهورشان انتظار افشاگری دارند و من این کار را خواهم کرد! پیغام امام به هاشمی رفسنجانی: چون حرمت دیگران را نگاه نمی دارد، در پاسخ به رئیس جمهور آزاد هستید!

سایت هاشمی رفسنجانی (۱۷ /خرداد / ۸۹): یادآور گذشته: هیچ تضمینی نیست در آینده، امثال بنی صدر ظهور نکنند! / تسلیم کامل مجلس در برابر «رئیس جمهور». حلقه آخر تحقق کامل اهداف بنی صدر و یارانش بود! / برای مردم شک به بنی صدر در جایگاه رئیس جمهور کار بسیار سختی شده بود!

سایت هاشمی رفسنجانی (۲۳ خرداد ۸۹) یادآور گذشته: کینه و دشمنی و تفرقه سکه رایج دوره ریاست جمهوری بنی صدر شده بود/ فتنه واقعی حضور رئیس جمهوری بود که همه مردم و قوای کشور را به جان هم انداخته بود.

سایت هاشمی رفسنجانی (۲۹ خرداد ۸۹) یادآور گذشته: تکلیف ما، ماندن و کوتاه کردن دست بنی صدر و یارانش از سایر قوا و نهادهای قانونی و در نهایت انقلاب بود/ با یک اشتباه در مورد بنی صدر، همه چیز را پایان یافته ندانستیم و دست از تلاش برنداشتیم.

و اما برخی تحرکات سایت هاشمی در خصوص القای واژگان موهوم جریان انحرافی:

سایت هاشمی رفسنجانی (۲/ بهمن / ۸۹): هاشمی مقابل انحرافات؛ از بنی صدر و گنجی تا کیهان و مکتب ایران!

سایت هاشمی رفسنجانی (۳/بهمن

/۸۹): جریان انحرافی مقابل قانون تمکین نکرده و نخواهد کرد!

سایت هاشمی رفسنجانی (۲۲/دی

/۸۹): بسیاری از تغذیه کنندگان جریانات منحرف امروزی در دوران مبارزه حاضر به هزینه نبودند! ولی اکنون فرصت را برای تحقق اهدافشان مناسب تشخیص داده اند!

سایت هاشمی رفسنجانی (۲۳/دی

/۸۹): هاشمی: همه ما باید جلوی این اندیشه های انحرافی را سد کنیم!

سایت هاشمی رفسنجانی (۲۳/خرداد

/۸۹): یادآور گذشته/ هاشمی رفسنجانی در سال ۶۱: کینه و دشمنی و تفرقه سکه رایج دوره ریاست جمهوری بنی صدر

شده بود! / فتنه واقعی حضور رئیس جمهوری بود که همه مردم و قوای کشور را به جان هم انداخته بود!

سایت هاشمی رفسنجانی (۱۴/تیر/۸۹): یادآور گذشته/ برخی دوستان ناآگاه بعدها فهمیدند که هدف اصلی رئیس جمهور از افشاگری و تخریب یاران انقلاب خالی کردن «اطراف امام» بود! / حمایت از امام برای بنی صدر یک تاکتیک بود نه یک اعتقاد! و...

در این بین واکنش ها به انتشار نامه اخیر هاشمی قابل توجه است. این نامه با سکوت رسانه های ارزشی و اصولگرا همراه شده و تنها ۲ سایت خبری با عناوین «چرا مردم نگرانی هاشمی برای انحراف را باور نمی کنند؟» و «فتنه انگیزی بی پایان سایت هاشمی در سکوت مطلق رسانه های انقلابی» به بیان اهداف پشت پرده این بازخوانی تاریخی پرداختند. در این میان واکنش سایت خبری «خبر آنلاین» (نزدیک به علی لاریجانی) قابل توجه بود چراکه این سایت، انتشار این نامه را «پاتک سایت هاشمی رفسنجانی به منتقدان نامه بدون سلام وی به رهبر معظم انقلاب» خواند!

تعیین تکلیف برای رهبری کار دیگران نیست

در همین زمینه رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی تاکید می کند: تعیین تکلیف برای رهبری کار دیگران نیست؛ ایشان خود با ژرف نگری همه مسائل را واکاوی می کنند و بر آنها اشراف دارند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر، نماینده مردم اصفهان در مجلس درباره خواست هاشمی برای القای تشابه دولت احمدی نژاد با دولت بنی صدر به خبرنگار می گوید: زمان امروز با زمان بنی صدر اصلا قابل قیاس نیست چون بنی صدر خائن و مجری دستورات بیگانگان بود و الآن به دامان آنها پناه برده است اما رئیس جمهور و وزرا اکنون درون نظام و تابع ولایت هستند گرچه انتقادهایی نسبت به عملکرد آنها داریم اما هرگز کسی به دنبال این نیست که عدم صلاحیت رئیس جمهور را القا کند.

این نماینده مجلس با اشاره به نامه سال ۸۸ هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب یادآور شد: به نامه بدون سلام و والسلام هاشمی رفسنجانی انتقادات بسیاری وارد است و همان موقع که این نامه نوشته شد ایرادها را بیان کردیم.

هاشمی مقدمات رفتارهای سوءامنیتی را فراهم می کند

یک عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی نیز انتخاب تیتر «سکوت رهبری در برابر انحراف رئیس جمهور جایز نیست» به بهانه بازنشر یک نامه تاریخی را بزرگ ترین مصداق انحراف ارزیابی می کند. مهدی کوچک زاده، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت وگو با با بیان این که مقایسه نامه سال ۵۸ خواص خطاب به امام(ره) با نامه سال ۸۸ هاشمی رفسنجانی یک آدرس انحرافی دادن دیگر است، افزود: هر عاقلی متن و محتوای نامه سال ۵۸ را بخواند و با نامه ۳۰ سال بعد هاشمی مقایسه کند، می بیند که آن نامه سراسر ابراز ارادت و خضوع در برابر امام است و در جملات متعددی این مضمون تکرار شده است اما در نامه سال ۸۸ با لحنی صحبت شده که حاکی از عدم وقوف نویسنده متن نسبت به جایگاه خود است و این انحراف بزرگی است. وی در ادامه چنین می گوید: شاید تنها شباهت این دو نامه، بدون سلام بودن آنها است. این نماینده مجلس در ارزیابی تحرکات هاشمی رفسنجانی در آستانه انتخابات نهم مجلس نیز خاطرنشان می کند: آنچه که دغدغه مقام معظم رهبری بود و مطرح کردند که برخی بنا دارند صحنه انتخابات را با چالش امنیتی مواجه کنند. مقدماتش با این نوع تحرکات هاشمی رفسنجانی قابل فراهم شدن است.

مقایسه احمدی نژاد و بنی صدر انحراف است

همچنین یک عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تصریح می کند: مقایسه آقای احمدی نژاد با بنی صدر، انصافا بی انصافی و قیاس مع الفارق و خود یک انحراف است. حجت الاسلام حسین ابراهیمی، نماینده مردم بیرجند در گفت وگو با با تاکید بر این که نباید واقعیات را فراموش کرد، می گوید: در اطراف آقای احمدی نژاد افرادی هستند که مطلوب نیستند اما مگر اطراف آقای هاشمی کم بودند افرادی که جامعه آنها را قبول نداشت؛ آیا ایشان عملکرد آقای کرباسچی و کسانی که بعدا محکومیت هایی داشتند را در دولت خود فراموش کرده اند. وی در ادامه می افزاید: تشبیه احمدی نژاد به بنی صدر بی انصافی و جفا به انقلاب است و ما این موضع گیری ها را قبول نداریم.

هاشمی مدعی است

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هدف هاشمی رفسنجانی از حمله به احمد ی نژاد شخص او نیست بلکه او مدعی رهبری است و می بینیم که هر چند خود در جریان بازنگری قانون اساسی بوده و می داند که شورای رهبری از قانون اساسی حذف شده اما در مقاطعی این را دوباره مطرح می کند.

محمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: تمام تلاش کسانی که دلسوز نظام و انقلاب هستند این است که خواصی مانند هاشمی رفسنجانی، منتظری، کروبی، شیخ علی تهرانی و لاهوتی را در مجموعه انقلاب داشته باشیم اما متاسفانه حب جاه و چرب و شیرین دنیا که در طول تاریخ اسلام هم سابقه داشته باعث می شود یاران انقلاب فاصله بگیرند.

این عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس تاکید کرد: ما خوشمان نمی آید که آقای هاشمی از قطار انقلاب پیاده شود اما با این رویکردها که البته معتقدم از سوی اطرافیان ایشان دنبال می شود که افراد وابسته به نظام و انقلاب نیستند و هیچ گاه هم شخص آقای هاشمی آنها را رد نکرده است، بعید می دانم این اتفاق عملی شود.

وی معتقد است: طبیعی است که آقای هاشمی در آستانه انتخابات تلاش کنند تا حضور مردم را کمرنگ نمایند تا بتوانند مهره های خود را وارد مجلس کنند.

وی با اشاره به برخی تحرکات هاشمی در جریان فتنه و بعد از آن یادآور شد: ایشان در مقطعی حساس با فتنه گران از پسر منتظری گرفته تا اصحاب فتنه جلسه می گذارد.

هاشمی در مقابل ولایت فقیه اجتهاد می کند

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در محافل سیاسی پیش بینی می شد که هاشمی رفسنجانی در آستانه انتخابات مجلس، اقدامی مشابه نامه بدون سلام و والسلام سال ۸۸ انجام دهد. بهروز جعفری، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی در ادامه موضع اخیر سایت هاشمی به بهانه بازنشر نامه سال ۵۸ برخی خواص انقلاب به امام(ره) را در همین راستا ارزیابی کرد و ادامه داد: آقای هاشمی بازیگر پنهان لقب گرفته، در واقع روی صحنه وی این است که به خاطر حفظ وحدت و مصالح نظام سکوت کرده اما اخیرا دیدارهایی با گروه های اصلاح طلب و کارگزاران و این طیف ها داشته است و تحرکاتی انجام می دهد که با ظاهر قضیه متفاوت است. وی یادآور شد: هاشمی بعد از سکوت در برابر فتنه که به نوعی حمایت از سران فتنه تلقی می شد، تحرکات پشت پرده دیگری را دنبال می کند تا این گونه القا کند که راه حل هایی که من می دهم، راهگشای نظام است. این در حالی است که ما در جمهوری اسلامی هیچ بن بستی نداریم.

جعفری با اشاره به آگاهی توده مردم نسبت به جریان فتنه و حتی تحرکات هاشمی رفسنجانی یادآور شد: ایشان حداقل باید از ۹ دی عبرت می گرفت و پیام مردم را در آن روز می شنید. جعفری ادامه داد: از اقدامات اخیر هاشمی می شود نتیجه گرفت که اصلاح طلبان گرچه اعلام کرده اند که با تابلو حرکت نمی کنیم اما با تابلوی بی رنگی آمده اند و از مهره هایی مانند هاشمی رفسنجانی استفاده می کنند.

٭ ٭ ٭

به نظر می رسد هاشمی در آستانه انتخابات مجلس خود را آماده ورود به مرحله جدیدی از استراتژی سیاسی اردوگاه منتسب به خود نموده است.