خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • شنبه ۳ شهریور ۱۳۷۵

شنبه 3 شهریور 1375 // 8 ربیع الثانی 1417 // 24 آگوست 1996

 

ساعت هشت صبح، برای افتتاح نمایشگاه هفته دولت، به نمایشگاه بین‌المللی تهران رفتیم.

ساعتی از غرفه‌های زیادی که کارهای عمده دولت را خوب به نمایش گذاشته‌اند، بازدید کردیم. اتفاقاً قابل تحسین است. ابتکارات وزارت ارشاد در معرفی دستاوردهای سازندگی، امسال بهتر از سال‌های گذشته است و اصولاً جو کلی جامعه، خوب است و از موفقیت‌های سازندگی و دولت، تقریباً ابراز رضایت می‌شود و مورد احترام و تحسین است. مخالفان هم نمی‌توانند رد کنند. تاکنون چنین وضع مناسبی نداشته‌ایم. مردم آثار سازندگی را لمس می‌کنند.

سپس در جمع حضار، پس از استماع گزارش آقای [علی‏اکبر] اشعری، [معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، صحبت مفصلی در جمع‏بندی موفقیت‌ها نمودم.[1] جامعیت بحث مورد توجه قرارگرفت و از عدم ضبط تلویزیونی، اظهار ناراحتی‏کردند. در همه استان‌ها هم نمایشگاه استانی برپا است.

یکسره به محل اجتماع مسئولان نمایندگی‌های فرهنگی در خارج از کشور رفتیم. پس از استماع گزارش آقایان [مصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] و [محمدعلی] تسخیری، [رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]، دربارة راه‌های درست ترویج فرهنگ اسلام و انقلاب صحبت کردم و آنها را از افراط و تفریط برحذر داشتم و روی سعه صدر اسلام و سهله و سمحه بودن اسلام و ضرورت اطلاع از دستاورد‌های سازندگی، برای نشان دادن قدرت سازندگی اسلام، تکیه کردم.[2]

[آقای عبدالصمد آزاد]، وزیر امورخارجه بنگلادش برای ملاقات آمد. پس از روی کار آمدن دولت جدید، اولین سفر خارجی‌اش را به ایران انتخاب کرده است. گفت مردم بنگلادش بعد از سفرم به آنجا به من علاقه‌مند شده‌اند و دولت جدید همه تعهدات دولت گذشته را در مورد ایران قبول دارد. از من تشکر داشت که در سفر به داکا، با سران اپوزیسیون که امروز حاکم شده‌اند، ملاقات پدرانه داشته‌ام و خانم شیخ حسینه [واجد]، سخت تحت تأثیر آن توضیحات پدرانه قرار گرفته است. من هم بر تصمیم ایران برای توسعه روابط با آنها تأکید کردم.

آقای [غلامرضا] فدایی‏عراقی، [رییس کتابخانه مجلس] آمد و برای تقویت کتابخانه مجلس [شورای اسلامی] استمداد کرد. آقای [محمد] فروزنده، [وزیر دفاع] آمد و برای سفر به چین و مذاکرات با سران این کشور، کسب نظر کرد. تا عصر مقداری از کارهای مانده از سفر را انجام دادم. عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. تصویب کردیم که مصوبه منع انفجار اتمی را امضا کنیم و نیز قرار شد وزارت امورخارجه از آلمان بخواهد، افرادی را که جرم مشهود مرتکب شده‌اند، به ما تحویل دهند؛ به خاطر حرکتی که در جریان دادگاه برلین راه انداخته و به منظور تحت‌الشعاع قرار دادن تبلیغات آنها است.

برای مراسم المپیاد ورزشی، فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی، به ورزشگاه آزادی رفتیم. حدود پنج هزار نفر دانشجوی پسر و دختر شرکت داشتند. رژه ورزشکاران و گزارش آقایان [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی]، [مصطفی] هاشمی‌طبا، [رییس سازمان تربیت بدنی] و سخنرانی من انجام شد. نشان شجاعت به آقایان رسول و امیر خادم و عباس جدیدی دادم. بازوبند پهلوانی آقای [محمود] میران را بستم. ضمن جلسه، دکتر مرندی، گزارش سفر به عراق را داد. گفت وضع‏شان خیلی بد است. ضمناً ملاقات صدام [حسین، رییس‏جمهور عراق] را برایش نگذاشته بودند.

 

[1] - آقای هاشمی، در پایان بازدید سه ساعته از این نمایشگاه گفت: «حفظ و معرفی اسلام واقعی به‌ جهان، هدف عمده تلاش ملت ایران ظرف سال‏های دفاع مقدس و سازندگی بود.» ایشان با ارائه تحلیلی از دوران پذیرش قطعنامه 598 اظهار داشت: «رژیم عراق پس از اینکه ایران قطعنامه را پذیرفت، تصور کرد که این پذیرش ناشی از ضعف ماست و دست به حملات جدید زد و همین اقدام موجب رسوایی عراق و اثبات حقانیت ایران اسلامی، نزد جهانیان شد و پیروزی دیگری را در عرصه سیاسی نصیب مردم ایران کرد.

پس از جنگ نیز دشمنان تصور می‌کردند، ایران اسلامی تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی تسلیم خواهد شد، اما با اجرای برنامه‌های توسعه و جبران خسارت‏ها و ترمیم ویرانی‏ها، ملت ایران این بار نیز در لباس تلاش و سازندگی به ‌دفاع از کشورشان برخاستند و طعم تلخ شکست را بار دیگر به دشمنان چشاندند. فشارهای آمریکا و تصویب طرح‌های ضدایرانی طی روزهای اخیر که مصادف با هشت سال برنامه سازندگی ایران اسلامی است، یادآور همان روزهای پذیرش قطعنامه 598 است. مخالفت جهانی با طرح ضدایرانی آمریکا، یک پیروزی سیاسی همانند محکومیت عراق و اثبات حقانیت ایران پس از پذیرش قطعنامه است. دوران سازندگی، تداوم حرکت دفاع مقدس در شرایطی جدید است، زیرا که دشمنان انقلاب بر این باور بودند که ایران اسلامی تحت فشار شرایط پس از جنگ، تسلیم می‌شود، اما برنامه‌های سازندگی و دستاوردهای آن، بار دیگر اثبات کرد که تمامی باورها و افکار آنان نسبت به ‌انقلاب پوچ و بی‌معنی است. همه بخش‏های کشور به‌ طور یکنواخت در حال رشد هستند و هر روزی که می‌گذرد، ثمرات بیشتری را عاید کشور می‌سازند. در سال 67، چهار هزار و 100 میلیارد ریال بودجه عمومی دولت بود که 51 درصد هم کسر بودجه داشت، اما امسال بودجه عمومی کشور به بیش از 60 هزار میلیارد ریال رسیده، یعنی درآمد ریالی دولت در دوران هشت سال گذشته 15 برابر رشد کرده است. صادرات غیرنفتی کشور از 700 میلیون، به بیش از چهار میلیارد دلار افزایش یافته است. با تحکیم پایه‌های ارزی کشور و آغاز حرکت مطمئن صادرات غیرنفتی ظرف چند سال آینده، کشور نیازی به صدور نفت نخواهد داشت. در عرصه سیاست خارجی، ورزش، مخابرات، فرهنگ، بهداشت و درمان، جنگل و شیلات، کویرزدایی و آبخیزداری بسیار موفق بوده‌ایم. محرومیت‌زدایی از کشور، زیباترین صفحه کتاب مقدس سازندگی و شیرین‌ترین نعمت، تلاش و سازندگی و عدالت اجتماعی است. در بخش صنایع دفاعی نیز ایران اسلامی، امروز صاحب یکی از مطمئن‌ترین، بهترین و مستقل‌ترین صنایع نظامی و دفاعی است. در بخش سدسازی، اکنون بیش از 130 سد در کشور ساخته یا در حال ساخت و مطالعه داریم که با تکمیل این سدها، (Äتمامی آب‏های سطحی در راه سازندگی مهار خواهد شد و آینده غذایی کشور تضمین می‌شود. در زمینه مسکن نیز موفق شدیم طی سال‏های گذشته تمام نیازهای ساخت و ساز مسکن را تأمین کنیم و با برنامه‌های در دست اجرا ظرف چند سال آینده معضل مسکن در ایران حل خواهد شد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «مسئولان امور فرهنگی در خارج از کشور، باید عامل وحدت و هماهنگی در جهان اسلام باشند و با عملکرد خود حرکت جهان اسلام را تقویت کنند. در نظامی که دین و اخلاقیات، اساس قیام مردم را تشکیل می‌دهد، فرهنگ به‌ معنای عام کلمه، نقش بسزایی در تحقق آرمان‏های نظام دارد. به ‌همین دلیل مسئولان امور فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران، وظیفه خطیری را در معرض فرهنگ اسلامی به‌ جهان معاصر به عهده دارند. شرایط جهانی و پیشرفت‏های تکنولوژیک ارتباطی، به گونه‌ای است که با افکار مجرد، به تنهایی نمی‌توان تأثیرگذار بود. نمایندگان فرهنگی ایران با بهره‌گیری از ابزارهای پیشرفته فرهنگی ارتباطی، از طریق بیان پیشرفت‏های علمی، صنعتی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، باید واقعیت‌های ایران را به ‌جهان بشناسانند و فرهنگ اسلام را معرفی کنند. بیان موفقیت‌ها و عملکرد ارزنده نظام جمهوری اسلامی ایران برای مخاطبین بهترین اقدام فرهنگی است. جهان اسلام به ‌اندازه کافی در معرض تفرقه و تنافر ایجاد شده از سوی دشمنان اسلام قرار داشته است. برای مقابله با حرکت تفرقه‌افکنانه دشمنان اسلام، سیاست جمهوری اسلامی ایران به پیروی از سیاست پیامبر اسلام (ص) در برخورد با مسلمانان، سیاست جذب و تقویت وحدت و همبستگی در جهان اسلام است. در برخورد با اندیشه‌های اسلامی، اصل ترویج، سعه صدر و واقعیت‌های موجود در جهان را مدنظر داشته باشند و مبنای حفظ اصول و تحقیق، تفحص در اندیشه‌ها و تأکید بر اشتراکات را محور قرار دهند. تجربه نشان داده است بوق‏های تبلیغاتی و قدرت‏های مالی استکبار، نمی‌تواند حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد. مظلومیت جمهوری اسلامی ایران حرف حق ما را در افکار عمومی جهان منتشر ساخته و وجدان‏های زنده دنیا همه فهمیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران حق می‌گوید. در دنیا وجدان‏های زنده بسیاری وجود دارند که مسئولان امور فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، با نیروهای متفکر و اندیشمند خود باید بتوانند به‌ خوبی پاسخ‏گوی نیازهای فکری آنان باشند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.