خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۷۵

یکشنبه 10 تیر 1375 | 13 صفر 1417 30 ژوئن 1996

 

آقای مهندس [سیدمحمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] آمد. از تبعیض‌هایی که در برخوردها در جریان انتخابات و پس‌ازآن مشاهده کرده است، اظهار نگرانی‌کرد. ستاد [پشتیبانی برنامه] تنظیم بازار، جلسه با چند مصوبه و گزارش داشت. قرار شد، قیمت مس آزاد و در حدود بازار باشد.

عصر شرکت‌کنندگان در همایش جوانان آمدند. آقای [مرتضی] میرباقری، [مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی جوانان] گزارش داد و من هم درباره ظرافت‌های تربیت جوانان صحبت کردم.[1] آقای [سیدحسین] موسویان، [سفیر ایران در آلمان] آمد. در مورد نحوه مبادله اسرای لبنانی و اسراییلی و جنازه‌های دو طرف صحبت شد. آقای فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. گزارش سفر به ترکمنستان را داد و بر ادامه برنامه تحویل آرد در مقابل پنبه تأکید داشت.

شب به خانه آمدم. فاطی برای پذیرایی آمده بود. در گزارش‌ها، مسائل مربوط به انفجار در پایگاه نظامی آمریکا در عربستان، ائتلاف دو حزب رفاه و راه راست در ترکیه که بیشترین تضاد را داشته‌اند و پیروزی آلمان در فوتبال جام ملت‌های اروپا، موردتوجه است.

 

[1] - آقای هاشمی، با اشاره به تقاضای اساسی تربیت جوانان در جنبه‌های دینی و غیردینی گفت: «جامعه کنونی ما با هدف‌های مقدس و آرمانی‌اش، باید بیش از هر جامعه و کشور دیگری در تربیت نسل جوان خود برنامه‌های خردمندانه و عالمانه بر مبنای اصول روان‌شناسی کامل جوان و نوجوان اجرا کند. در جوامع غیردینی با هدف‌های مادی، مهم‌ترین مسأله ایجاد سرگرمی و لذت‌های گوناگون است و هر قدر جوانان نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه، بی‌تفاوت باشند، به سود مدیران این‌گونه جوامع است؛ اما در جامعه انقلابی و ایمانی ایران، سازندگی و تربیت انسان در چارچوب ارزش‌های الهی ملاک است و همه سرمایه‌گذاری‌ها، مجاهدت‌ها و شهادت‌ها، در مسیر تحقق این هدف انجام می‌شود. بخش قابل توجهی از جوانان کشور ما به‌دلیل تأثیرپذیری از فضا و محیط معنوی و سازنده انقلاب و دوران دفاع مقدس، بالاتر از مقیاس‌های معمولی جوامع امروز می‌اندیشند و از لحاظ تربیت و بینش سیاسی و اجتماعی در سطح خوبی قرار دارند.» ایشان، سنگین بودن مسئولیت برنامه‌ریزان، کارشناسان و پژوهشگران امور جوانان را در این مقطع زمانی یادآور شد و گفت: «راهی که برای اعتلای نسل جوان کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده، باید ادامه یابد و ما آرزو داریم، نسل‌های بعدی را صالح‌تر از نسل حاضر تربیت کنیم. باید با درک عواطف و احساسات جوانان و اصلاح بینش‌ها، در شناخت و معرفی راه درست، بتوانیم از طریق تقویت بنیان فکری نسل جوان، قدرت انتخاب درست را در او ایجاد کنیم. تحمیل عقیده، ترس از خانواده، محیط و استفاده از اهرم زور و فشار برای تربیت جوانان مطلوب نیست و سخت‌گیری‌های بی‌مورد، نمی‌تواند کارساز باشد. برخوردهای قهرآمیز در برابر طغیان‌های بی‌منطق و ویرانگر فرهنگی مؤثر است، اما نمی‌تواند اهرم پرورشی مطلوبی باشد. موفقیت ما در اصلاح جامعه و تربیت انسان‌های برومند و شایسته در گرو اجرای اصول اسلام ناب و بی‌پیرایه است و هرگونه افراط و تفریط در این زمینه آثار زیانباری در پی خواهد داشت.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.