خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

آزادراه تهران شمال و بنیاد مستضعفان!

  • تهران
  • چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۷۵

چهارشنبه 2 خرداد 1375 | 4 محرم 1417 22 می 1996

 

محمد اخوی، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد. در مورد مسائل بازسازی و تنظیم بازار کمک‌های رئیس‌جمهور به بخش‌های مختلف، مسائل مجلس و انتخابات و دادگاه‌ها صحبت شد. آقای [حسین] فرحی، [کاردار ایران در وین] آمد. عازم اتریش است. کسب‌نظر کرد. آقایان [احمد] صفایی‌فر و [غفور] گرشاسبی از روزنامه اخبار آمدند. برای کاغذ روزنامه استمدادکردند و نظرم را در مورد خط مشی روزنامه خواستند.

نمایندگان شرکت‌های مشاوره‌ای [= مهندسین مشاور و معمار و شهرسازی] آمدند. از حرکت وسیع سازندگی و میدان رشد یافتن نیروهای متخصص قدردانی کردند و برای تضمین ادامه این رشد، پیشنهادهایی و استمداد داشتند. مصاحبه‌ای برای مسائل مربوط به حادثه پانزده خرداد، عوامل و ریشه‌ها و آثار آن نیز داشتم.[1]

عصر در جلسه هیأت دولت، آقایان [محمد محمدی] ری‌شهری، [نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی] و [محمدحسین] رضایی، [رئیس سازمان حج و زیارت] آمدند. گزارش نحوه برگزاری مراسم حج را دادند؛ خیلی راضی و خوشحال‌اند. همچنین در این جلسه، دربارة [واگذاری] اجرای آزادراه تهران- شمال به بنیاد مستضعفان بحث و با مخالفت‌هایی روبرو شد. سرانجام با تذکراتی به تصویب رسید؛ طرح مهمی است که بیش از صد میلیارد تومان هزینه دارد.

نامه‌ای که برای آقای [هلموت] کهل، [صدراعظم آلمان] تهیه کرده بودم، برای رهبری فرستادم؛ ایشان متن را خوب تشخیص دادند و با دو اصلاح جزیی و لفظی تکمیل شد. خبر رسید که آقای کهل هم از تندی نامه‌اش پشیمان و به فکر جبران است.

 

[1] - رجوع کنید هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397