خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

موضوع جلسات خصوصی هاشمی و خامنه ای چه بود؟!!

  • تهران
  • شنبه ۲۸ مهر ۱۳۷۵

 

شنبه 28 مهر 1375 // 6 جمادی‌الثانی 1417 // 19 سپتامبر 1996

 

[آقای مارسیال بیریل ایکل‌سیاس]، سفیر پاراگوئه برای تقدیم استوارنامه آمد. مطابق معمول، مذاکرات تشریفاتی و با تأکید بر توسعه روابط انجام شد. [آقای سیدجعفر هاشمی]، سفیر جدیدمان در چک، برای خداحافظی و کسب‌نظر آمد. گزارشی از وضع خوب صنایع چک و از حُسن همکاری‌ها، منجمله در ساخت کارخانجات طرح مهم نیشکر خوزستان داد. آقای [رسول] زرگر، معاون [عمرانی] وزیرکشور آمد. نظرم را در مورد اجرای قانون جدید شوراها خواست که موافقت دارم. گزارش عملکرد شهرداری‌های سراسر کشور در عمران شهری و نیز عملکرد سازمان را تلاش برای رفع خرابی‌های حوادث غیر مترقبه داد که هر دو مثبت است. در مورد شوراها، مشکل، یک ماده قانونی است که اجازه وضع عوارض را به مقامات استانی داده که می‌توانند سیاست‌های اقتصادی مرکزی کشور را مخدوش کنند. هر چند آثار خوبی هم برای عمران استان‌ها دارد.

[آقایان حسن الماسی، سیدمحمود نوری‌زاده، احد قضایی، ابراهیم پیرنعمتی، سیدمطهر کاظمی و فخرالدین موسوی ننه‌کران]، نمایندگان استان اردبیل آمدند. خواسته‌هایی مطرح کردند، برای سفری که فردا به آن استان خواهیم داشت؛ منجمله وصل استان به شبکه راه‌آهن و بزرگراه‌های کشور. عصر مدیران آمار آمدند. گزارش‌آمادگی برای انجام آمارگیری سراسری در کشور را دادند. من هم دربارة اهمیت آمار و ضرورت به‌روز بودن آمار و نقش آن در برنامه‌ریزی دادم و از مردم و دستگاه‌ها خواستم همراهی کنند[1].

اولین جلسه شورای آفریقا را برای بررسی شیوه‌های اجرایی توافق‌نامه‌های سفر اخیرم به شش کشور آفریقایی داشتیم؛ تصمیمات خوبی گرفتیم. نقش بانک‌ها مهم است. دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه] آمد و گزارش سفر به آسیای میانه را داد. گفت، روسیه مصمم است که نگذارد طالبان در افغانستان پیروز شوند؛ آن‌ها را جاده‌صاف‌کن حضور آمریکا می‌دانند. دولت‌های آسیای میانه را هم وادار کرده که هماهنگ عمل‌کنند و ترکمنستان و اُزبکستان را که هماهنگ نبوده‌اند، توجیه کرده و از همه خواسته که به دولت [برهان‌الدین] ربانی کمک کنند و سیاست روسیه با سیاست ایران نزدیک است.

شب میهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. دربارة اوضاع افغانستان، کردستان عراق، مسأله انتخابات ریاست جمهوری و موضع شورای مرکزی روحانیت مبارز و جامعه مدرسین و سایر گروه‌ها و احتمالات نتایج و نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام، صحبت کردیم. شب را در دفترم ماندم.

 

[1] - آقای هاشمی در ملاقات با مسئولان طرح سرشماری نفوس و مسکن گفت: «برنامه‌ریزی ایران 1400 و رسیدن به هدف بزرگ ایجاد تمدن اسلامی، عمده‌ترین محور اجرای طرح سرشماری است. با توجه به تحولات سریع و تفاوت‌های اساسی امروز کشور با ده‌سال‌گذشته، به لحاظ توسعه، امکانات و خدمات‌شهری و روستایی، داشتن اطلاعات منظم و دقیق برای برنامه‌ریزی‌های بلندمدت آینده یک ضرورت است. سرمایه‌گذاری‌های عظیم از جمله آموزش 55 هزار نفر و به خدمت گرفتن امکانات مادی و معنوی برای اجرای طرح سرشماری، با هدف مشخص شدن واقعیت‌ها، آن‌گونه که هست، یک خدمت بزرگ اسلامی، ملی و انسانی است. همه کسانی که در اجرای این کار مورد پرسش آمارگران قرار می‌گیرند، باید با درک اهمیت موضوع، پاسخ‌های درست و دقیق بدهند و هرگونه خلاف در این زمینه، زیان‌های جبران‌ناپذیری به کشور و آینده جامعه اسلامی وارد خواهد کرد. امروز امکانات و نیروهای انسانی دلسوز و پیگیر در کشور فراوان است و باید مردم و مسئولان، با جدی گرفتن مسأله سرشماری، اطلاعات جامع و درستی از شرایط کشور گردآورند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.