خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۷۵

 سه‌شنبه 26 تیر 1375 / 29 صفر 1417 16 جولای 1996

 

صبح برای افتتاح مرکز تحقیقات ژنتیک، از خانه به محل دانشگاه [علوم توانبخشی و] بهزیستی رفتیم و از چند بخش آموزش‌ها و خدمات بازدیدکردیم. ناشنواها و نابیناها و عقب‌افتاده‌ها [= معلولان ذهنی و جسمی]، معمولاً از خدمات بهزیستی اظهاررضایت می‌کردند. آقایان [محمدتقی] جغتایی، دکتر [علیرضا] مرندی و دکتر خرازی گزارش دادند. در جمع حضار، سخنرانی مفصلی در اهمیت پیشگیری از معلولیت‌ها و استفاده از دانش روز، ابزار پیشرفته و اهمیت خدمات به این نیازمندان ایراد کردم.[1]

به دفترم برگشتم. [آقای سیدابوالحسن موسوی همدانی]، امام‏جمعه همدان آمد. مقداری از موفقیت‌های دولت در سازندگی و اداره کشور تعریف کرد و آن را از عنایات خاص خدا دانست. تقاضاهایی جهت کمک به مصلی و مدرسه داشت و از عملکرد استاندار انتقاد نمود. آقای مهندس [میرحسین] موسوی، [مشاور سیاسی رئیس‏جمهور] آمد و توصیه‌هایی در مورد گسترش روابط با ترکیه داشت و از عملیات غیرقانونی [وزارت] اطلاعات در اروپا، با توجه به خطرات احتمالی، اظهار نگرانی کرد و خواستار تنبیه آن‌ها شد.

[آقای لئام ناتن]، رئیس مجلس سنای ایرلند، با جمعی از سناتورها آمدند. بیشتر به مذاکرات و سئوالات از وضع ایرلند و نزاع پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها و آشوب‌های اخیر گذشت. تقاضا داشت که خرید گوشت گاو از ایرلند را که پس از وجود مرض جنون گاوی در انگلستان قطع کرده‌ایم، دوباره برقرار کنیم. گفتم احتیاج به اطمینان کامل از سلامت گوشت‌ها داریم.

دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رئیس‏جمهور]، برای امور جاری آمد. درباره نامزد شدن ایشان برای ریاست‏جمهوری آینده صحبت شد؛ هنوز به خاطر مشکلات اهرم‌های قدرت که در خارج از دولت است، تردید جدی دارد. عصر آقای [احمد] خرم، استاندار همدان آمد. گزارش موفقیت‌ها را برای آگاهی هنگام سفرم داد و از ایذاءهای امام‏جمعه و همفکرانش گله کرد. آقای [علی] آقامحمدی آمد. پیشنهادهایی در مورد طرح فقرزدایی و تمدن اسلامی و برنامه [چشم‏انداز] 25 ساله داشت و توصیه‌هایی نسبت به همدان نمود.

هیئت امنای دانشگاه تربیت مدرس، جلسه با چند مصوبه داشت. به فرودگاه رفتیم و برای ملاقات آقای نیازاُف که در رامسر مشغول استراحت است، به‌سوی آنجا پرواز کردیم. ساعت هشت عصر به رامسر رسیدیم. آقایان [علی‏اکبر] ولایتی، [سیدمحمد] غرضی، حسین [مرعشی] و محسن هم بودند. ساعتی با آقای نیازاُف صحبت کردیم. از وضع آب و هوا و مناظر شمال، خیلی راضی است. شام را با هم خوردیم. صحبت‌ها درباره حل شبکه‌های گاز و راه‏آهن و جاده‏ها در شرق دریای خزر و شرکت من در مراسم سالگرد پنجمین سال استقلالشان بود که قرار است، آقایان [بوریس] یلتسین، [رئیس‏جمهور روسیه] و [ژاک] شیراک، [رئیس‏جمهور فرانسه] هم بیایند؛ قول ندادم. ساعت یازده و نیم شب به تهران برگشتیم. به دفترم رفتم و خوابیدم.

 

 

[1] - آقای هاشمی، با قدردانی از تلاش‏های سازمان بهزیستی اظهار داشت: «روحیات شما انسان‏هایی که همت خود را صرف خدمت به ‌انسان‏های نیازمند و کاستن از رنج و اندوه مردم می‌کنید، مورد رضایت خداوند است. پیشرفت علم و ابزار در جهان امروز توجه بیشتری به ‌امر پیشگیری را ضروری می‌سازد و کوتاهی در این زمینه ظلم به بشریت است. بخش عظیمی از معلولیت‌های جسمی و روانی قابل پیشگیری است و باید به‌این بخش توجه بیشتری شود و رسانه‌های همگانی، مردم به ویژه زوج‌های جوان را ترغیب کنند تا بخش‏های مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرند. با آغاز فعالیت این مرکز، کارهای تحقیقاتی برای استفاده بهتر از امکانات متمرکز شده است و باید در این زمینه از تجربیات دانشمندان ایرانی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند، استفاده کنیم و آنها را برای همکاری دعوت کنیم.» ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به ‌اهمیت طرح عظیم بیمه درمان همگانی اشاره کرد و اظهارداشت: «در این طرح، برخلاف بیمه‌های درمانی سایر کشورها که تنها به‌ سود می‌اندیشند، بیماری‏هایی که درمان آنها بسیار پُرهزینه است، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.