خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1364 – امید و دلواپسی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1364 – امید و دلواپسی

  • سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۶۴

سه شنبه 26 شهریور 1364   1 محرم 1406   17 SEPTEMBER 1985

    جلسه علنی داشتیم و تمام وقت آن صرف بررسی طرح دوفوریتی منع صدور احکام تخلیه مدارس استیجاری براساس عُسر و حَرَج شد. به دکتر [حسن]روحانی گفتم که ستادی برای قرارگاه خاتم‏الانبیاء تنظیم کند. ظهر آقای [سیدجلال‏الدین] طاهری [امام جمعه اصفهان] برای خداحافظی آمدند. هنوز بعداز عمل مثانه مشکل دارند.

    آقازاده آمد و گفت بعداز آزادی یک گروگان آمریکایی در لبنان، آمریکایی‏ها حاضر شده‏اند تعدادی موشک‏های هارپون و فونیکس و تاو بدهند. آقای محسن رضایی آمد و خواستار سروصدا روی اجازه امام در خصوص تاسیس نیروی دریایی و هوایی برای سپاه بود. نظر من این بود که مصلحت نیست، چون ارتش را حساس می‏کند. ظهر در اخبار اعلان شد.

    عصر برای دانشجویان انجمن‏های اسلامی و جهاد دانشگاهی - که تابستان به اردوئی در کردستان رفته بودند - سخنرانی کردم. آقای [عبدالحلیم] خدّام معاون رئیس‏جمهور سوریه به ملاقات آمد. پیام حافظ اسد را آورده بود و جریان مذاکرات با کمیته عربی آشتی سوریه با عراق را گفت و به ما اطمینان داد که با عراق آشتی نمی‏کنند و تا اردن با مصر قطع رابطه نکند و دست از سازش با اسرائیل برندارد، روابط عادی نمی‏شود.

    آقای خامنه‏ای در جلسه سه‏شنبه نمایندگان شرکت کردند و انتقاداتی علیه دولت داشتند اما نگفتند که می‏خواهند دولت را عوض کنند، ولی مخالفت خود را به نحوی گفتند. موافقان دولت ناراحت و مخالفان دولت خوشحال شدند. سپس به دفتر من آمدند. محمدعلی هادی آمد و به ایشان انتقاد کرد.