خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

دستگاه تلفنی که مهدی هاشمی به پدرش داد و تعجب کرد!!

  • کیش
  • پنجشنبه ۳ فروردین ۱۳۷۴

پنج‏شنبه ۳ فروردین  ۱۳۷۴ / ۲۱ شوال  ۱۴۱۵/  ۲۳ مارس ۱۹۹۵

 

به سوی بندرعباس پرواز کردیم. بعضی از همراهان به رفسنجان رفتند. بلافاصله از فرودگاه با هلی‌کوپترها به جزیره قشم رفتیم. عفت و مهدی و فاطی و... همراه بودند. با اتومبیل‌ها قسمتی از جزیره را بازدید کردیم. اسکله‌ها، ساختمان‌ها، بند مهار آب، شهرک‌های صنعتی سبک و سنگین، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر و چند روستا را دیدیم. از اسکله در دست احداث در شمال جزیره و محل پل لافت که برای پذیرش بارج‌های[1] بزرگ احداث می‌شود و روستای لافت و یک کارگاه لنج‏سازی و جنگل‌ درختان حرا و مرکز تولید نهال برای درختکاری سمر و حرا نیز بازدید کردیم.

در مسیر مراجعت، آقای [بهروز] بوشهری، [مدیرعامل سازمان منطقه‏آزاد قشم]، توضیح می‌داد. در مراجعت، هلی‌کوپترها در فرودگاه بزرگ در دست احداث رسیدند و ما را برگرداندند. ضمن صرف ناهار، درباره ضرورت کنترل قاچاق صحبت شد. مشکلات‏شان را گفتند؛ من جمله عدم همکاری بانک‌ها. به فرودگاه بندرعباس و سپس به کیش مراجعت کردیم. عصر و شب، مقداری در ساحل قدم زدم.

آقای واعظی خبر داد که جراید پاریس، سروصدا راه انداخته‌اند که فرانسه به ایران اسلحه می‌فروشد. اجازه گرفت که برای حمایت از دولت فرانسه، تکذیب کنند. نحوة کار یک دستگاه تلفن ماهواره‌ای را که مهدی برای شرکت ساخت تأسیسات دریایی آورده  و در دریا مورد استفاده می‌ باشد، دیدم؛ خیلی جالب و پیشرفت مهمی در صنعت مخابرات است. با این تلفن، با همه جای دنیا، می‌شود تماس گرفت.

 

[1] - بارج (Barge )، وسیله حمل آبی مسطح می‏باشد که بیشتر برای جابجایی اشیای سنگین و در مسافت‏های کوتاه و معمولاً در کانال‏ها، دریاچه‏ها و خلیج‏ها مورد استفاده قرار می‏گیرد. بعضی از بارج‏ها با نیروی محرکه خود حرکت می‏کنند، اما بعضی دیگر به وسیله کشندة دیگر به حرکت درمی‏آید که به این کشنده‏ها، یدک‏کش می‏گویند.