مقالات
  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • اختلاف اصولگرایان بر سر هاشمی رفسنجانی

اختلاف اصولگرایان بر سر هاشمی رفسنجانی

  • چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱

روزنامه اعتماد، طاهره ریاحی:

مجلس نهم از نظر صف آرایی سیاسی روزگاری بی سابقه را تجربه می کند و هنوز فراکسیون اقلیت و اکثریت آن وضعیتی نامشخص دارند. اقلیت ها هشت نفر بیشتر نیستند و تابش اعلام کرده شاید فراکسیونی نداشته باشند اما محجوب، نماینده خانه کارگر در مجلس و قنبری که هنوز حضورش در مجلس قطعی نشده می گویند هرچند تعدادشان کم است اما با تشکیل فراکسیون می توانند تاثیرگذار باشند اما مشخص نیست مجلس نهم فراکسیون اقلیت داشته باشد. از طرفی وضعیت فراکسیون اصولگرایان هم به سبب چالش بین اعضا معلق مانده است: یک عده در فراکسیون رهروان ولایت (حامیان لاریجانی) خود را تعریف می کنند، حامیان حداد هم دو دسته اند: یک عده به پایداری متمایل هستند و تعدادی هم در تحول خواهان فعالیت می کنند. موضوع وحدت بین اصولگرایان هنوز محقق نشده است. یاران حداد هم که با هم ائتلاف کرده بودند، پس از تعیین تکلیف ریاست مجلس، از ائتلاف به اختلاف رسیدند. هنوز یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده اما همین امر محلی برای منازعه یاران حداد شده تا جایی که هر طیف شخص متفاوتی را به عنوان رییس جمهور دور یازدهم حمایت می کنند. وضعیت فراکسیون اصولگرایان هم هنوز مشخص نشده است. امروز نمایندگان مجلس در حالی به دیدار مقام معظم رهبری می روند که هنوز نتوانسته اند مهم ترین تاکید ایشان را که همان وحدت بوده به تحقق برسانند. حال این پرسش مطرح است که دلایل اختلافات حامیان حداد چیست؟ برخی معتقدند اصلااین ائتلاف ها به صلاح مجلس نیست. مهم ترین اختلافات در طیف حداد را سه موضوع تشکیل می دهند: ۱- انتخاب کاندیدایی مخالف هاشمی برای ریاست جمهوری دور یازدهم ۲- به ریاست رساندن فردی غیر از لاریجانی پس از یک سال دوره ریاست مجلس تا ریاست دو قوه را دو برادر تشکیل ندهند. ۳- عدم امکان تدوین برنامه یی هدفمند برای انتخابات ریاست جمهوری.

ائتلاف ها به صلاح مجلس نیست

اسدالله بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه اسلامی می گوید: «دولت تمایل داشت آقای حدادعادل رییس مجلس شود در حالی که رییس مجلس باید مستقل باشد و در عین همکاری با دیگر قوا، استقلال مجلس را حفظ کند. حالااین تلقی در میان نمایندگان به وجود آمده که این ائتلاف برای مصلحت مجلس نیست.» در مقابل این تحلیل، عده یی دیگر معتقدند ریاست لاریجانی بر مجلس و برادرش بر قوه قضاییه سبب می شود حتی اگر گزینه منتخب تحول خواهان و پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم به قوه مجریه برود، دایره مانور تنگ تری خواهد داشت. این طور که معلوم است حامیان حداد سودایی بزرگ تر از ریاست مجلس و رییس جمهوری دارند چرا که در آرایش سیاسی کشور و تقسیم قدرت سهم بیشتری را طلب می کنند. آنها معتقدند اگر بعد از گذشت یک سال، ریاست مجلس به گزینه تحول خواهان و پایداری تغییر کند این طیف سهم بیشتری در اداره کشور خواهند داشت. به نظر آنها بازی هنوز تمام نشده و به همین سبب تمام تلاش خود را برای داشتن سهمی در قوه مقننه و قوه مجریه به کار گرفته اند. هنوز تلاش برای حضور گزینه منتخب خود را بر ریاست مجلس ادامه می دهند، در عین حال تمام تلاش خود را برای به قدرت رساندن گزینه یی هماهنگ با مجلس برای ریاست جمهوری دارند. چالش بین احمدی نژاد و مجلس هشتم برای آنها تبدیل به تجربه یی شده که برای عدم تکرار آن یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری گام هایی برای نقش داشتن در قدرت بر قوه مجریه برداشته اند و با وجود اینکه لاریجانی بر صندلی ریاست مجلس تکیه زده است، امیدشان را برای نشاندن گزینه مورد نظر بر صدر مجلس از دست نداده اند.

چرا رهروان با فراکسیون اصولگرایان ائتلاف نمی کند؟

بررسی تفاوت ماهوی این دو جریان بیانگر این است که حامیان لاریجانی در رهروان ولایت ائتلاف حامیان حداد را به انحصارگرایی متهم می کنند: ویژگی ای که سبب عدم شکل گیری وحدت می شود. از طرفی حامیان حداد هم رهروان را به سنت شکنی و ائتلاف با کاسبین و ساکتین فتنه متهم می کنند. به نظر می رسد با این اتهامات، وحدت در طیف اصولگرا تبدیل به سراب شده است. شجاعی کیاسری، سخنگوی فراکسیون «رهروان ولایت» در این باره به «اعتماد» گفت: تصمیمی برای اینکه رهروان زیرمجموعه فراکسیون اصولگرایان باشد وجود ندارد چراکه در موارد بسیاری با دیگر اصولگرایان اختلاف نظر دیده شده و به نظر می رسد این اختلاف نظر ها در انتخابات ریاست جمهوری هم نمود بیشتری داشته باشد، مگر اینکه رهپویان و ایثارگران اصلاحاتی در ساختار داشته باشند، هر چند همه طیف های اصولگرا در مبانی به یک اصول معتقدند اما امروز شاهدیم اختلاف نظرها بالاگرفته است و نباید از این مهم غافل بود. آقای لاریجانی در مجلس هشتم موفق عمل کرد و در مجلس نهم هم موفق خواهد بود. نباید اختلافات ریاست مجلس را به همه مسائل تعمیم داد اما عده یی در این میان مرزبندی های سختی دارند و به جدایی طلبی و انحصارگرایی معتقدند که توصیه می کنیم اصول را فراموش نکنند.

کاندیداها نباید با هاشمی قرابت داشته باشند

هاشمی رفسنجانی یکی دیگر از محورهای اختلاف حامیان حداد است. برخی از آنها کوچک ترین ارتباطی با هاشمی را خط قرمز رییس جمهور بعدی می دانند، اما برخی دیگر این موضوع را محلی برای منازعه تلقی نمی کنند و قرابت با هاشمی برای آنها امتیاز ندارد.

سیدعلی بزرگواری از اعضای جبهه پایداری در این باره به «اعتماد» گفت: «جبهه پایداری و تحول خواهان در انتخابات نهمین دوره مجلس در تهران به توافق نرسیدند، هر چند مطلوب این است که ائتلاف آنها همیشگی باشد اما آنچه مشخص است این است که آنها به وحدت نخواهند رسید، و در انتخابات ریاست جمهوری هم هر کدام کاندیدای خاصی را حمایت خواهند کرد، با این حال عده یی در حال رایزنی برای تشکیل فراکسیون اصولگرایان هستند اما بخشی از اصولگرایان که در جبهه پایداری حضور دارند راه خود را می روند و در آینده رییس جمهوری را انتخاب می کنند که هیچ گونه قرابتی با آقای رفسنجانی نداشته باشد و در برابر ایشان موضع داشته باشد. حتی اگر شخصی مثل آقای ولایتی باشد می گویند آقای ولایتی هم در نهایت نزدیک به آقای هاشمی است و روابطی بین این دو هست اما رهپویان این ایده را ندارند. تا حالاخیلی تلاش شده جبهه مشترک اصولگرایی به توافق برسد حتی فراکسیون روحانیت مجلس بنا دارد به عنوان یک واسطه گری کاری کند تا اصولگرایان را زیر یک عنوان جمع کند اما هنوز این رایزنی ها نتیجه نداده است. جبهه پایداری با این روند فعلی همان گونه که در مجلس نهم با هیچ کدام از اصولگرایان اتحاد نداشت در انتخابات ریاست جمهوری هم ساز خود را خواهد زد. من به عنوان عضوی از جبهه پایداری انتخاب رییس مجلس و هیات رییسه را صنفی نگاه می کردم اما نگاه دوستان در جبهه پایداری نسبت به این موضع سیاسی بود و به همین خاطر به لاریجانی رای ندادند و این موضوع را که ریاست دو قوه در کشور را دو برادر در دست نداشته باشند دنبال خواهند کرد و همین پروژه را تا انتخابات ریاست جمهوری ادامه خواهند داد.»

تدوین برنامه یی هدفمند برای انتخابات ریاست جمهوری

از دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد هنوز یک سال باقی مانده است اما اصولگرایانی که در انتخابات مجلس با تشکیل کمیته و جبهه به وحدت نرسیدند پس از انتخاب ریاست مجلس دلیل دیگری برای اختلاف پیدا کردند: «داشتن برنامه یی برای حمایت از کاندیدا در ریاست جمهوری دوره یازدهم» اما این برنامه واحد شکل نمی گیرد، چرا که این روزها در اردوگاه اصولگرایی نه تنها وحدت به نتیجه نرسیده بلکه ائتلاف ها هم پایدار نیستند.

سیدمهدی موسوی نژاد، نماینده دشتستانی و عضو جبهه پایداری درباره ائتلاف های دوماه اخیر به «اعتماد» گفت: بعید می دانم اتحاد و وحدت دوام داشته باشد هر چند مطلوب است که دوام داشته باشد، همیشه هر جریان و تفکری ظرفیت بالایی دارد و می شود در جهت رشد کشور از این ظرفیت ها استفاده کرد اما پیش بینی می کنم با توجه به اینکه دوستان پایداری و تحول خواهان در برخی موارد اختلاف دیدگاهی دارند در آینده مرزهایی ایجاد خواهد شد اما امیدواریم همه جریان اصولگرا در کنار هم قرار بگیرند و ما شاهد انتخابات پرشوری باشیم.

بعید است که حالابرنامه هدفمندی برای انتخابات ریاست جمهوری تدوین شده باشد و بعید تر آن است که در آینده با این نگاه وحدت حاصل نمی شود. اما اگر ساز و کاری تدوین کنند شاید خطراتی که در انتخابات ریاست جمهوری داشتیم کمتر شود، بنابراین باید مصالح نظام را در نظر بگیریم و وحدت داشته باشیم. اگردوستان مبنای وحدت را در مسائل ریز بیاورند وحدتی نخواهیم داشت و مرزبندی هم بیشتر می شود.