دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • ۴ برش از ۴ دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

۴ برش از ۴ دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

رحیم خاکی، مدیران و عوامل خبرگزاری ایکنا وابسته به جهاد دانشگاهی از بدو تأسیس تاکنون دیدارهایی با یار دیرین مقام معظم رهبری داشته‌اند، دیدارهایی که باعث شد تا چند برنامه قرآنی جهاد دانشگاهی به پیشرفت و توسعه مطلوبی برسد.

  • تهران
  • پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از زمان تأسیس خبرگزاری ایکنا وابسته به جهاد دانشگاهی در سال ۸۲ تا سال‌های اخیر مدیران این خبرگزاری قرآنی، دیدارهایی با رئیس فقید مجمع تشخصی مصلحت نظام داشته‌اند که یقیناً اثرات مطلوبی بر روند فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی داشته است. رحیم خاکی،‌ قاری بین‌المللی و موسس و مدیرعامل اسبق ایکنا، روایتی از این دیدارها داشته است که در ادامه آمده است.

«اولین دیدار با حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اوایل آبان‌ماه سال ۱۳۸۲ مصادف با ماه مبارک رمضان بود. قبل از افتتاح خبرگزاری و در حالی که هنوز تصمیم قطعی برای راه‌اندازی آن نگرفته بودیم، ایشان برای افتتاح نمایشگاه قرآن آمدند و در واقع خبرگزاری با حضور رئیس‌جمهور وقت در اواسط ماه مبارک رمضان افتتاح شد.
در آن دیداری که ایشان حضور داشتند، توضیحاتی در مورد فعالیت‌هایی که صورت گرفته و خواهد گرفت، ارائه دادم که با توجه به اینکه اکثر کارهایی که در نمایشگاه ارائه شده بود نمایشی بود، فعالیت‌هایی که برای ایشان تشریح کردم جدید و نو بود و برایشان بسیار جالب بود.
با وجود ارائه توضیحات مفصل، احساس شد که ایشان تصویر واضحی از فعالیتی که قرار است، انجام دهیم دریافت نکرده‌اند،‌ بنابر این از ایشان خواهش کردیم تا یک بار دیگر دیداری حضوری با ایشان داشته باشیم تا گزارش مفصلی در مورد فعالیت‌های قرآنی ارائه دهیم. 

دیدار دوم خیلی زود محقق شد،‌ در آن دیدار علی منتظری، رئیس اسبق جهاد دانشگاهی و بنده و تعدادی از همکاران نیز حاضر بودند. در آن دیدار بود که تابلویی که آیه شریفه «إِنَّ الْمُتَّقینَ فی‏ مَقامٍ أَمینٍ» بر روی آن نقش بسته بود از طرف خبرگزاری و همکاران به ایشان اهدا شد. این دیدار در یک جمع نسبتاً زیاد و کاملاً رسمی بود.
در آن جلسه نیز گزارش‌هایی ارائه و باعث شد تا ایشان ذهنیت بیشتری نسبت به خبرگزاری پیدا کنند، اما هنوز به آن تصویر دقیق نرسیده بودند؛ چرا که ذهنشان در موضوعات مختلف فعال بود و با این وجود به فعالیت‌های قرآنی علاقه ویژه داشت و از روی علاقه‌مندی این جلسه را در آن زمان پرفشار کاری قبول کردند.
با توجه به اینکه حدس زده می‌شد هنوز آن تصویر دقیق شکل نگرفته است، درخواستی مبنی بر اینکه یک جلسه اختصاصی‌تر در خدمت آیت‌الله هاشمی باشیم، مطرح شد. از طریق یکی از دوستان هماهنگ شد و حدود سه یا چهار نفر به خدمت ایشان رفتیم، در آن جلسه بود که ایشان متوجه بسیاری از فعالیت‌هایی که شکل گرفته بود، شدند و خبرنگاران ایکنا نیز در همانجا، مصاحبه مفصلی را با ایشان ترتیب دادند.
در دیدار سوم فعالیت‌های قرآنی بسیاری که توسط جهاد دانشگاهی صورت می‌گرفت برای ایشان تشریح شد که از بین آنها سه فعالیت مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان، ‌شهر الکترونیکی قرآن و خبرگزاری قرآن بسیار مورد توجه قرار گرفت. ایشان این سه فعالیت را جزء فعالیت‌هایی عنوان کرد که تاکنون به ذهنشان نرسیده است.
آیت‌الله هاشمی، ضمن تعریف بسیار زیاد از اجرای چنین فعالیت‌هایی از ما خواستند تا به شکل خیلی مطلوب این فعالیت‌ها پیگیری شود. همانجا اعلام کردند که از هیچ کمکی برای ارتقای این فعالیت‌ها دریغ نخواهند کرد. همان موقع از کمک و راهنمایی‌های ایشان استفاده کردیم و ریاست جمهوری و شخص رئیس جمهور در آن زمان ۱۰۰ میلیون تومان از ما حمایت کردند.
چهارمین بار که آیت‌الله در برنامه‌های قرآنی جهاد دانشگاهی حضور یافتند، در سال ۱۳۸۵ بود در مسابقات ملی قرآن دانشجویان که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شد. البته آن زمان من در ایران نبودم. برای حضور ایشان در این مسابقات چندین سال زودتر پیگیری کرده بودیم که در نهایت در سال ۱۳۸۵ این مهم میسر شد.

آنچه که در این دیدارها برای همه نمایان شد، هوش سرشار ایشان بود، ما می‌توانستیم از خیلی ظرفیت‌های ایشان در حوزه بین‌الملل برای پیشبرد فعالیت‌های قرآنی بهره ببریم، اما متأسفانه این امر محقق نشد. از جمله ظرفیت‌‌هایی که می‌توانست مورد استفاده قرار گیرد رفع محدودیت‌هایی که کاروان نور در ایام حج در کشور عربستان دارد، بود. می‌توانستیم از ارتباطات ایشان به صورت غیر رسمی استفاده کرده و این محدودیت‌ها را در ایام حج برطرف کنیم. ارتباطات بین‌المللی ایشان در کشورهای مختلف در حوزه قرآن می‌توانست برای ما مؤثر باشد که نشد.
آنچه که می‌توان از سال‌ها فعالیت ایشان در عرصه سیاست کشور برداشت کرد، این بود که ایشان چه زمانی که در مجلس شورای اسلامی بودند، چه زمان ریاست جمهوری و چه زمانی که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند، چهره‌ مصلحت‌اندیش و صلح‌اندیش خود را حفظ کردند و همین رویه بود که به کشور در بسیاری از بحران‌ها کمک کرد تا آسیبی نبیند.
آیت‌الله هاشمی یک نگاه بسیار مهم داشت و آن هم این بود که اصل کشور و نظام و امنیت آن حفظ شود و آسیبی نبیند، این اصل کمی نبود و موضوع بسیار مهمی بود که در کنار مقام معظم رهبری به آن عمل کرده‌اند.
در حوزه قرآنی نیز چهره‌ای اثرگذار هستند که کتاب و دایرةالمعارف قرآنی که از ایشان به جای مانده است به تنهایی می‌تواند این جایگاه را نشان دهد. این کتاب جزء اولین‌ها در حوزه خود بود و ‌هم اینک نیز در این حوزه شاید کارهای جدی‌تر از این انجام نشده باشد. البته متاسفانه خوب هم معرفی نشده است. اگر این کتاب به خوبی و دقیق معرفی شود به گوشه‌های مغفول مانده شخصیت قرآنی ایشان بیشتر واقف خواهیم شد.

آنچه که در این دیدارها با آیت‌الله هاشمی برای همه ما روشن شد خوشرویی، حوصله و صفا و صمیمیتی که در پرسش و پاسخ‌ها داشتند، ‌بود. در بیان مباحث کاملاً مشهود بود که جواب تشریفاتی نمی‌دهند و آنچه که اعتقاد دارند، بیان می‌کردند و این بسیار مهم است.
همانطور که گفته شد در این دیدارها، سه موضوع محوری مسابقات، خبرگزاری و شهر الکترونیکی قرآن که متاسفانه در سال‌های گذشته در مورد آن کوتاهی شده و با دست خودشان آن را خاموش کردند، با آیت‌الله هاشمی در میان گذاشته شد که در همان سال‌ها نگاه بسیار جدی به این موضوعات داشتند و نظر ایشان این بود که با جدیت کارهای مربوط به این سه موضوع دنبال شود.
موضوع دیگر این است که در چنین مرحله از ایشان درخواست دیدار کردیم که در هر سه مورد با موافقت ایشان همراه بود،‌ این خود به تنهایی بهترین خاطره برای همه عوامل خبرگزاری است و نشان از آن دارد که ایشان به مباحث قرآنی بسیار علاقه‌مند بودند. ‌

ای کاش بیشتر در طول این سال‌هایی که فراغت بیشتری داشتند، درکشان می‌کردیم و بیشتر از ایشان استفاده می‌کردیم. ما می‌توانستیم در بسیاری از موضوعاتی که هنوز هم تازه است از ایشان مشورت بگیریم اما به هر حال محقق نشد.
غیر از همه این دیدارها یک بار در سال‌های خیلی دور به همراه خانم «فاطمه شیرازی» که آن سال‌ها در سنین خردسالی بودند، با آیت‌الله هاشمی دیدار داشتیم ‌در آن دیدار نیز سوال‌های بسیار جدی از این حافظ خردسال قرآن کریم پرسیدند که برای همه ما جالب بود.
نکته دیگر این بود که ایشان راجع به شبکه قرآن سیما، بسیار نظرات خاص داشت. به هر حال این علاقه‌مندی ایشان و رفتار بدون تشریفات‌شان در جمع دوستان قرآنی بسیار جالب بود.
در پایان آنچه برای همه محرز شده این است که حضور ایشان در این دیدارها باعث شد تا چند برنامه ما به پیشرفت و توسعه مطلوبی برسد».

تصاویر ضمیمه