مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • گفت و گوی خبرگزاری پارس با آیت الله هاشمی رفسنجانی

گفت و گوی خبرگزاری پارس با آیت الله هاشمی رفسنجانی

باز نشر خبر بعد از ۴۰ سال، ۱ مهر ۱۳۹۹

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • سه شنبه ۱ مهر ۱۳۵۹
تهران- ایرنا- در پی حمله هوایی نیروهای بعث عراق به چند پایگاه مرزی کشور، خبرگزاری پارس در تماس با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از این موضوع کسب اطلاع کرد.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی با تشکیل شورای عالی دفاع به‌عنوان یکی از نمایندگان امام خمینی (ره) در این شورا برگزیده شد. او در مذاکرات با هیئت‌های مختلف سیاسی خارجی درباره جنگ حضوری فعال داشت و هم برای پیروزی رزمندگان در صحنه‌های عملیات، پشتیبانی‌های لازم قانونی و بودجه‌ای و تدارکاتی را از موضع رئیس مجلس شورای اسلامی انجام می‌داد. حضور وی در شورای عالی دفاع موجب شده بود تا وی با واقعیات مسائل سیاسی و صحنه واقعی جنگ به‌طور مستمر درگیر باشد و مشکلات رزمندگان را بهتر درک کند. این سیاستمدار روحانی در تبیین دیدگاه امام خمینی (ره) برای سازمان‌دهی یک دفاع مردمی تلاش و کوشش بسیاری کرد.

مهم‌ترین نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را باید در خاتمه دادن به جنگ تحمیلی در ۱۳۶۷ خورشیدی دانست. او از انجام اقدامات سیاسی و دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ حمایت می‌کرد. شاید بتوان گفت تنظیم و صدور قطعنامه ۵۹۸ که پس از عبور قوای ایران از اروندرود و قطع ارتباط عراق با دریای آزاد صورت پذیرفت، از علائم نیاز به یک دیپلماسی فعال جنگی در تمامی دوران دفاع مقدس بود.

با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ خورشیدی، هواپیماهای رژیم بعثی صدام در یک حمله هوایی گسترده چندین منطقه مهم و حساس کشور، ازجمله پایگاه‌های هوایی و فرودگاه‌های ایران را مورد هدف قرار دادند. البته در کمتر از ۲ ساعت بعد از این حمله، هشت فروند هواپیمای جنگنده تیزپرواز نیروی هوایی ایران در واکنشی سریع به پایگاه‌های هوایی رژیم بعثی صدام حمله کردند و نخستین ضربه را در اوج ناباوری دشمن به آن‌ها وارد کردند. در پی بروز این واقعه خبرگزاری پارس (خبرگزاری جمهوری اسلامی)  به‌عنوان تنها خبرگزاری رسمی  کشور مصاحبه‌ای را با آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی انجام داد تا از صحت‌وسقم این موضوع اطلاع پیدا کند.

آیت‌الله هاشمی، به‌عنوان نماینده امام راحل در ستاد جنگ در این خصوص به خبرگزاری پارس گفت:ریاست جمهوری، فرمانده کل قوا، مسئولان ارتش و اعضای شورای عالی دفاع، نخست‌وزیر و ریاست مجلس و رئیس سپاه پاسداران و وزیر دفاع حوادث درگیری‌های امروز و حمله عراق به ایران را زیر نظر دارند.

او اظهار داشت: ارتش در همه‌جا به حال آماده‌باش در آمده است و در پاره‌ای از نقاط به پاسخگویی به حملات دشمن اشتغال دارد، ضربات سنگینی از طرف نیروهای انقلاب به دشمن وارد شده است و نتیجه این ضربات متعاقباً در اختیار مردم گذارده خواهد شد. جوانان متعدد کشور از نقاط مختلف تقاضای شرکت در نبرد را دارند و درصورتی‌که نیاز باشد به ایشان اطلاع خواهیم داد. مردم باید صبر خود را حفظ کنند و به پادگان‌ها نزدیک نشوند و به اخبار به‌جز آنچه از طرف مقامات مسئول اعلام می‌شود، توجه نکنند که خبرپراکنی علیه مسئولان می‌تواند جزئی از توطئه باشد. جزییات عملیات بعداً به اطلاع عموم خواهد رسید.

برگرفته از: آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)