دفاع مقدس
  • صفحه اصلی
  • دفاع مقدس
  • گزارش تلفنی فرمانده سپاه درباره آخرین وضعیت عملیات والفجر 10به آیت الله هاشمی رفسنجانی

گزارش تلفنی فرمانده سپاه درباره آخرین وضعیت عملیات والفجر 10به آیت الله هاشمی رفسنجانی

قسمتی از مکالمه‌ی تلفنی فرمانده کل سپاه با آقای‌هاشمی رفسنجانی (با کمی اصلاح و تلخیص) که حاوی اطلاعاتی درباره‌ی آخرین وضعیت نیروهای عراقی و عناصر گروهای مسلح مخالف جمهوری اسلامی در منطقه‌ی عمومی حلبچه است به شرح زیر در تارنمای دفاع مقدس درج و نشر می شود:

  • تهران
  • جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۶۶
صبح روز جمعه 1366/12/28، فرمانده وقت سپاه آقای محسن رضایی، آخرین وضعیت منطقه عملیاتی والفجر10 را تلفنی به فرمانده وقت جنگ، آیت الله هاشمی رفسنجانی اطلاع می دهد و وی را در جریان اقدامات صورت گرفته قرار می دهد (1). گزارش تلفنی فرمانده وقت سپاه به فرمانده وقت جنگ در خصوص آخرین وضعیت دشمن در منطقه عملیاتی والفجر10 بیانگر این مطلب است که فرماندهان نظامی (ارتش و سپاه) کلیه اقدامات و عملیات های نظامی را با بخش سیاسی کشور هماهنگ می نمودند و می توان ادعا کرد جنگ زیر نظر بخش سیاسی کشور اداره می شد، چرا که فرمانده وقت جنگ در جریان تمامی فعالیت های نظامی دوران جنگ ( از مرحله طرح و برنامه ریزی تا اجرا و انجام عملیات ها) از جمله عملیات والفجر10 قرار داشت* و بخش نظامی جنگ کاملا هماهنگ با بخش سیاسی اقدام می نمود. حضور حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور وقت (2) و آقای هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس (3) و نخست وزیر وقت (4) در منطقه عملیاتی والفجر10 و قرارگاه فرماندهی عملیات گواه این ادعا می باشد.

محسن رضایی: دو مجموعه احتمالاً 500 نفری تا 700 نفری در کنار دریاچه که یکی بین رودخانه‌ی زلم و چم‌ریشن هستند که بعضاً با قایق و هلی‌کوپتر تدارک می شوند و یکی دیگر احتمالاً رو به روی شهر دوجیله چسبیده به دریاچه هستند. آن‌هایی که بین دو رودخانه هستند، این‌ها تقریباً حدود 300، 400 تایشان از کومه‌له و رزگاری هستند که از نوسود و طویله فرار کردند آن‌جا، بقیه‌شان هم افسرها و درجه‌دارهایی هستند که توانستند خودشان را به آن‌جا برسانند که از آن‌جا بعد بروند که دیشب بچه‌های مرتضی قربانی (لشکر25 کربلا) با آن‌ها درگیر بودند.

 

حدود یک‌صد نفرشان کشته شده و 14 نفر از این‌ها هم دست‌گیر شده که چهارتایشان زن هستند. در اعترافات‌شان گفتند ما کومه‌له هستیم که از منطقه‌ی طویله فرار کردیم. بچه‌ها 2، 3 گروه فرستادند که این قسمت را هم پاک‌سازی کنند و تمام بشود. یک گروه دیگر هست که هنوز ما جای این‌ها را دقیق نمی‌دانیم که در چه قسمت هستند که این‌ها را هم از 2 طرف، یکی از طرف مرتضی (شمال) یکی از طرف پایین، 2 گروه فرستادند که سراسر کنار دریاچه را پاک‌سازی کنند.

 

یکی دو تا هلی‌کوپتر عراقی تا حالا آن‌جا نشسته که غذا یا مهمات یا هر چی بوده برای‌شان پیاده کرده و از طرف عراقی‌ها تدارک می‌شوند که برادرها از دیشب تا حالا رفتند سراغ‌شان. از دیروز به این طرف هم که بمب‌باران‌هایش تقریباً شبیه عملیات‌های کربلای 5 و این‌هاست. خیلی زیاد و از همه نوع استفاده می‌کند. از امروز نوع شیمیایی شروع‌شده، تا دیروز از شیمیایی در خود حلبچه و روستاها استفاده می‌کرد، منتها از امروز صبح دیگر علیه بچه‌های خودمان از شیمیایی زیاد استفاده می‌کند. این هم این دو تا نکته‌یی که خواستیم در جریان باشید.


هاشمی رفسنجانی: این نوسودی‌ها را آن ضد انقلاب‌ها می‌گویند آن‌جا تقسیم نشدند؟

محسن رضایی: آن‌ها دمکرات‌ها بودند. آن‌ها 700، 800 نفر از دمکرات‌ها بودند که اکثرشان تسلیم شدند، ولی این‌ها کومه‌له هستند. کومه‌له و رزگاری و این‌ها هستند که از همان جا که عقب‌نشینی کردند آمدند تو همین منطقه تو این جنگل‌های حاشیه‌ی شمال شرقی دریاچه، یعنی بین دو رودخانه‌ی زلم و رودخانه‌ی چم‌ریشن مستقر شدند.


هاشمی رفسنجانی: بله، دیگر حادثه‌یی ندارید آن‌جا؟

محسن رضایی: نه. فقط حدود دیروز یک تعداد زیادی پل و 500، 600 تا قایق عراقی از تنگه‌ی دربندیخان رد شدند به سمت سلیمانیه که به احتمال قوی این‌ها 4، 5 روز پیش راه افتادند که الآن رسیدند و آن در شرایطی بود که مثلاً فکر می‌کردند وقتی راه (سیدصادق ـ دوجیله) بسته می‌شود، بتوانند از طریق دریاچه یک کمکی بکنند. این یک احتمال هم برای این است که از دو طرف آماده بشوند و مثلاً یک فشاری بیاورند.

هاشمی رفسنجانی: قاعدتاً برنامه دارند. از آقای شوشتری (عملیات بیت المقدس3 در گوجار) ما خبری نداریم.

 

محسن رضایی: دیشب این‌ها در آن فاصله‌یی که بین‌شان مانده بود عمل کردند، کاملاً الحاق کردند روی یال اول گوجار، بعد از یال بعدی هم که می‌رفت پایین آن هم 4، 5 کیلومتر رفتند پایین، یعنی هم از دو تا یال کشیدند و رفتند پایین و از این پایین هم که بین‌شان فاصله‌یی افتاده بود، یک فاصله 5، 6 کیلومتری بین (لشکر) عاشورا و (تیپ) 12 قائم(عج) بود که لشکر نصر نتوانسته بود بیاید پایین، ولی دیگر دیشب عمل کردند و آن‌ها را به هم الحاق کردند مسئله‌شان تمام شد.
 

هاشمی رفسنجانی: تدارک‌شان هم خوب است؟

محسن رضایی: تدارکش را خیلی مشکل داشتند، اما با الحاق امروز دیگر مسئله حل می‌شود ان‌شاءالله.
 

هاشمی رفسنجانی: خب خودتان کارهای‌تان خوب است؟

محسن رضایی: شما اگر ان‌شاءالله یک توصیه‌ی مجدد بفرمایید به آقای ستاری (فرمانده نیروی هوایی ارتش) البته تا حالا خیلی خوب هم‌کاری کردند. هیچ مشکلی ما تا الآن باهاشان نداشتیم، ولی ممکن است به خاطر یک مقدار طولانی شدن عملیات مثلاً مقداری سست بشوند، شما یک توصیه‌یی بفرمایید که ان‌شاءالله همین طور ادامه بدهند و بیایند پای کار خیلی خوب است.

 

هاشمی رفسنجانی: این هم چشم.


* آقای ‌هاشمی رفسنجانی فرمانده عالی جنگ، یک روز قبل از شروع عملیات والفجر10  در مریوان حضور یافت و در مدت اقامت در قرارگاه شهید مطهری به‌ طور پیوسته و به شیوه‌های گوناگون (تلفنی، پیک وحتی حضور موقت بر روی ارتفاعات ملخور) در جریان عملیات قرار ‌گرفت. وی پس از الحاق قرارگاه‌های قدس و فتح در مرحله‌ی دوم و امیدواری به پیروزی عملیات، منطقه را ترک کرد. (سند شماره 683/گ مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: گزارش راوی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در عملیات والفجر10 (داوود رنجبر و غلامرضا ظریفیان شفیعی)، ص 77؛ و ـ سند شماره 1634/د مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: دفترچه‌ی ثبت جنگ راوی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در عملیات والفجر10 (داود رنجبر)، 1366/12/18 تا 1366/12/23، صص 118ـ 114.)

1. سند شماره 28247/پ ن مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: (قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در عملیات والفجر10، 1366/12/28 ، دست‌نویس نوار شماره 28247)، داود رنجبر، صص 9 ـ 1.

2. سند شماره 1641/د مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: دفترچه‌ی ثبت جنگ راوی قرارگاه نیروی زمینی در عملیات والفجر10 و بیت‌المقدس4 (اسدالله احمدی)، 1367/1/3 تا 1367/1/10، صص126 ـ 117.

3. علی‌اکبر ‌هاشمی ‌رفسنجانی، کارنامه و خاطرات ‌سال 1366 (دفاع و سیاست)، به اهتمام علیرضا ‌هاشمی، تهران: دفتر نشر معارف انقلاب، چاپ چهارم، 1389، ص 526.

4. روزنامه‌ی اطلاعات، 1367/1/6، ص 10.