مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • کنفرانس مطبوعاتی آیت ا... هاشمی رفسنجانی با خبر نگاران خارجی و ایرانی در کامپالا

کنفرانس مطبوعاتی آیت ا... هاشمی رفسنجانی با خبر نگاران خارجی و ایرانی در کامپالا

  • شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۷۵

 

 سؤال : هنگامیکه مردم اوگاندا خبر سفر حضرت عالی را شنیدند بسیار خوش بین بودند که با ورود حضرت عالی پایان در گیر ها ویرانگری که تا کنون با سودان در منطقه شمال اوگاندا وجود داشته باشد در راه باشد تا چه حد می توانیم به این مسئله امید وار باشیم ؟

جواب : بسم الله الرحمن الرحیم

ما توافق  کلی دو طرفه را بدست آوردیم که اقدام بکنیم برای رفع اختلافات دو کشور ، طرف سودانی استقبال کرده است و طرف اوگاندای هم استقبال کردند ما فردا که به سودان می رویم بیشتر در باره راه کار های این توافق صحبت خواهیم کرد نه در اصلش ، با توجه به این که به هر دو طرف در مذاکرات مقدماتی حسن نیت و علاقه نشان دادند و رفع تشنج من امیدوارم که موفق بشویم .

سؤال : هنگامیکه انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و رژیم پهلوی را سر نگون کرد شما دارای موشکهای حادو سام و بمب افکن های اف 52 و موشکهای تسلیحاتی نبودید انقلاب شما که در 22 بهمن برابر 11 فوریه 79 انقلابی در آن پدیدار کردید برای  هدایت توده ها و به دست آوردن استقلال و اهداف عالی اسلامی صورت گرفت دست آمریکا را در حقیقت در سیاستهای شما بر چید اما دست آمریکا امروز بر قاره آفریقا در تمامی سیاستگذاری های دولتی ما وجود دارد و آن چیزی به نظر می رسد کمبود آن وجود دارد اداره سیاسی برای جنگ بر علیه امپریالیسم است و به نظر می رسد که انقلابیان دیروز مصالحه گران امروز شدند امید وار هستم که به ایران تجدید نظر کنندگان به نظر می رسد که نیاز هست که ایران قیامی برای  جلوگیری از استعمار در شبه جزیره عربی داشته باشد . و تلاش جهت به وجود آوردن یک کشور مستقل به عنوان شهرهای مکه و مدینه و همینطور کربلا مثل آن چیزی که ما در واتیکان در ایتالیا داریم می‌ماند .

جواب : جالب است که اگر آفریقایی ها تجدید نظر طرف شدندنماینده بی بی سی انقلابی شده است . ایشان حرفهایی دل چسبی زدند برای  ما جالب بود ما فکر می کنیم که امروز راه درست انقلابی این است که هر کسی که کشور خودش را خوب بسازد همان چیزی که امپریالیسم نمی خواهد ، آنها حرفی ندارند ما شعار بدهیم اما کشور مان فقیر و عقب افتاده بماند . اگر آفریقا از آن روزی که بیدار شده بود شروع کرده بود به ساختن کشور های آفریقایی امروز بسیار نیرو مند بود . کاری که چینیها کردند . چینیها از شما قویتر نبودند فقیرتر هم شده بودند کشور شان هم به اندازه شما غنی نیست . ولی امروز یک قدرتی است که آمریکا و دیگران نمی توانند به او زور بگویند . انگلستان خاضعانه دارد هنگ کنگ را تسلیم شان می کند و می رود . اگر قدرت نداشت نمی توانست بگیرد . راه آفریقا این است که یک مدتی تلاش کند برای این که ذخائرش را منابعش را نقد بکند و بسازد . آفریقا را امروز به من گفتند که شما در خاک اوگاندا در رود نیل می توانید ده هزار مگاوات برق تولید کنید این خیلی ثروت عظیمی است از صدها چاه نفت هم ارزشش بیشتر است و این استعداد کشاورزی که شما دارید در خیلی کشور های دیگر نیست و تجربه ایران خیلی برای شما مفید است . ما مثلا روی کارون یکی از رودخانه هایمان تا حالا شش تا سد را آماده کردیم و پنجمین سد را شروع کردیم به ساخت . حدود ده هزار مگاوات بر ق از کارون می گیریم . شما آرزو دارید و ما عمل کردیم اینجا آخرین سدی است که من کار ش را شروع کردم دو هفته قبل، دویست و پنجاه متر ارتفاع دارد . دو هزار مگاوات برق می دهد. تمامش را خود ایرانی می سازد . ما آمدیم به آفریقایی ها بگوییم که حاضریم به شما کمک کنیم شما کشور هایتان را واقعآ مستقل کنید . کشور های عربی چون خیلی پول دارند خیلی هایشان گوش به حرف ما نمی دهند. بلکه با پولهایشان ما را اذیت می کنند . نمی گذارند ما در اپک حقمان را بگیریم . نمی گذارند از نفتشان استفاده کنیم . حق مردم  فلسطین را بگیریم . ما حالا در آفریقا دنبال سیاست نیستیم دنبال کار کردن با آفریقا هستیم و به میل شما است هر کس مایل باشد دست ما به طرف او دراز خواهد شد .

سؤال : حضرت عالی سخن از آقای هاشمی است در دیداری که از اوگاندا داشتید تا کنون جلوه‌های فقر را به خوبی دیده اید و در سخنرانی هایتان محکوم کرده اید کسانی را که این مردم را در فقر نگه داشته اند آیا هیچ گونه خط اعتباری با یک زمان مشخص جهت باز پرداخت برای ریشه کن این فقر در این دیدار در نظر گرفته اید ؟ متشکرم .

جواب : راههایی در نظر گرفتیم که اگر دولت شما مایل باشد بتوانیم کار های عمرانی را اینجا انجام بدهیم . یکی از راهها همین است که اعتباری ما بدهیم که در مقابل سند معتبری هم از اوگاندا داشته باشیم . یکی از راههای دیگر این است که راههایی را انجام بدهیم که از در آمد آن کار ما هزینه ها را ببریم . یکی دیگر از راهها این است شریک بشویم در کار هایی باز هم هزینه های نیروی انسانی و بعضی از کار هایی که شما نمی توانید انجام بدهید ما به عهده بگیریم و کار هایی که شما می توانید بکنید خودتان به عهده بگیرید . باز یکی از راهها این است که بعضی محصولاتی را که شما الان نمی توانید صادر بکنید مثل موز ، مثل قهوه ، و چیز های دیگری ما مشتری بشویم و در مقابل آنها کار های عمرانی برای شما بکنیم . به هر حال باید کار شناسهایمان بنشینند با هم راههای مناسب را برای دو کشور انتخاب بکنند .

سؤال : از روزنامه مانیتور هستند یکی از ملاحظاتی قبلا از دیدار حضرت عالی وجود داشت یکی در خصوص اتهاماتی که بر روی ایران در مورد مسئله تروریست مطرح است و دیگری مسلمان بودن ایران به خطر این که ایران در پی ایجاد نفوذ در بین مسلمانان در اوگاندا باشند .

جواب : در مورد تروریست بودن ما قربانی تروریست هستیم بیش از هر کشور دیگری بسیاری از دوستان خود من ترور شدند و شهید شدند . که در سمت رییس جمهور ، نخست وزیر ، رییس قوه قضائیه بودند . و همان کسانی که ترور کردند الان در آمریکا و اروپا شناخته شده تحت حمایت کشور هایی هستند که آنها می خواهند با تروریست مبارزه بکنند و در مورد مسلمانان آفریقا البته ما مایلیم با مسلمانان آفریقا روابط حسنه و دوستانه داشته باشیم . ولی اگر نفوذی داشته باشیم به نفع صلح و آرامش کشورهای آفریقا استفاده می کنیم . ما اینجا که می بینیم مسلمانان اوگاندا صمیمی هستند با دولت اوگاندا خیلی خوشحال شدیم و از آنها تشکر می کنیم آنها هم به ما می گویند که آقای موسمینی با این که خودشان مسیحی هستند مسلمانها را خیلی خوب آزاد گذاشتند و به آنها محبت می کنند . من با مسلمانان زیادی ملاقات کردم که قبل از این که آقای موسمینی بیایند از اینجا اخراج شوند اموالشان مصادره شود ولی در زمان ایشان برگشتند و اموالشان را هم گرفتند ما از این گونه روابط همکاری تأیید می کنیم این گونه روابطها را .

خبرنگار ایرانی : باید قطعی از یک مبارز رزمنده هم همین را در آزادی داشته انشاءالله همین است بسیار متشکرم .

سؤال : آخرین سؤال : از روزنامه ساندرتایمز هستم هفته اخیر ما حملات آمریکا را به مناطق کرد نشین شمال عراق داشتیم و بیرون راندن کردها را که عنوان می شود توسط ایران حمایت می شوند ممکن است که نظر خودتان را در این مورد بفر مایید ؟

جواب : حملات آمریکا

سؤال : حملاتی که آمریکا موشکی به منطقه شمال عراق بود جواب : نداشت به شمال

جواب : بله من قبلا نظرم را گفتم که در این قضیه هم آمریکا اشتباه کرده است و هم عراق اشتباه کرده است هم کردها هر سه طرف اشتباه کردند . کردها اشتباه کردند که با هم نزاع کردند جنگیدند زمینه دخالت بغداد را فراهم کردند این هم دروغ است که ایران که از یکی از آنها حمایت کرده است همه اینها با ما رابطه دارند . عراق این خبر دورغ را بهانه کرد و به شهر اردبیل حمله کرد عراق اشتباهش این بود که بدون ارزیابی قدرت خودش و آمریکا دست به کاری زد که زود هم از کارش اظهار پشیمانی کرد . آقای طارق عزیز گفت ما دیگر نیرو در کردستان نداریم برگردانیم و بهانه داد دست آمریکا برای یک تجاوز جدید ، آمریکا هم به خاطر مسائل انتخاباتش که در دو حزب انتخاب کردند علیه همدیگر عجله کرد یک کار اشتباه بزرگی کرد . ابهت خودش را ریخت و خودش را ضعیف نشان داد . می بینید از 54 موشک 27 موشکش را خودشان اعلام کردند عمل نکرده است . احترام مقررات بین المللی را حتک کرد و می بینید همراهانش دارند با او اعتراض می کنند آلان موج اعتراض در سراسر دنیا علیه گستاخی آمریکا بلند است . امیدواریم دیگر چنین صحنه های زشتی در دنیا شاهد نباشیم .