مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • کنفرانس آیت ا... هاشمی رفسنجانی مشترک رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس جمهور عراق

کنفرانس آیت ا... هاشمی رفسنجانی مشترک رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس جمهور عراق

  • کاخ صدام – عراق
  • دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷

رئیس جمهور عراق: بسم الله الرحمن الرحیم، به حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانیخوش‌آمد می‌گویم. همه شما به خوبی ایشان را می‌شناسید. ایشان رئیس جمهوری اسلامی ایران بودند و در روزهایی که ما مشغول مبارزه علیه دیکتاتوری صدام حسین در عراق بودیم و ناچار به مهاجرت به ایران می‌شدیم، کمک‌های بسیار خوبی نسبت به بزرگان عراقی داشتند. حضور ایشان را به عراق خوش‌آمد می‌گوییم.

● بسم الله الرحمن الرحیم، من هم بسیار مسرورم که وقتی به عراق آمدم که شاهد هستم مجاهدت‌های نیروهای مجاهد عراقی به ثمر رسیده و سرنوشت مردم عراق در دست خودشان است. امروز عراق مورد توجه همه محافل سیاسی دنیاست. دستاوردهای خوب عراقی‌ها ملت‌ها را خوشحال می‌کند. به خصوص ایرانی‌ها را که احساس برادری عمیقی با شما مردم عراق دارند.

می‌خواهم به مردم عراق عرض کنم که ایران آمادگی دارد هر همکاری و کمکی که مردم عراق بخواهند و راضی باشند، با آنها داشته باشد. اکثر مسئولان درجه یک و دوی شما عراقی‌ها از دوستان ما در دوره سختی‌های مردم عراق بودند. آرزوی ما این است که این دوره‌های سخت امنیتی و مشکلات رفاهی که در عراق هست، به زودی پایان پیدا کند و شاهد عراقی آزاد، آباد، متحد و در حال پیشرفت سریع باشیم.

○ سؤال من از رئیس جمهور عراق این است که آیا در طول سفر آقای هاشمی رفسنجانی و در دیدارها و مذاکرات ایشان بحث و گفتگویی درباره مسائل امنیتی و سیاسی می‌شود؟

رئیس جمهور عراق: جناب آقای هاشمی رفسنجانی از دوستان بزرگ عراق هستند و با مسئولین حکومتی دیدار خواهند داشت. به زیارت عتبات مقدس خواهند رفت و با نمایندگان همه طیف‌های مختلفی که مردم عراق دارند، دیدار خواهند کرد. بدون شک مسائل مهم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و روابط فیمابین در این دیدارها مطرح خواهد شد. سران عراقی آرزو دارند که از دانش و تخصص وسیع ایشان استفاده کنند. به خصوص که ایشان رهبری و مدیریت ایران را در جنگ و پس از جنگ برعهده داشتند.

○ جناب آقای هاشمی، مهمترین محور مذاکرات شما با مسئولین عراقی چیست؟

● هنوز فرصت اینکه درباره مسائل مشترک مورد علاقه دو طرف صحبت کنیم، پیدا نکردیم. بعد از این مراسم مذاکرات را شروع می‌کنیم. البته دو سه روز قبل در تهران ملاقاتی با آقای طالبانی داشتیم و با همراهان ایشان صحبت‌هایی کردیم و آنها را تکمیل می‌کنیم.

○ جناب آقای طالبانی، گسترش روابط دیپلماتیک اخیر عراق چه پیامهایی دارد؟

رئیس جمهور عراق: به دنبال این هستیم که روابط خود را با همه کشورهای اسلامی، عربی، اروپایی و آمریکایی گسترش دهیم. همچنین با جمهوری اسلامی ایران هم توافقات و قراردادهای مختلفی در زمینه‌های تجاری، فرهنگی، سیاسی و دیپلماتیک داشتیم. توافقی با جمهوری ترکیه داشتیم. روابط ما با سوریه بسیار خوب است و در آینده نزدیک مسئولان عالی‌رتبه سوری به عراق خواهند آمد. با کویت، اردن و سایر کشورهای عربی روابط خوبی داریم و دنبال این هستیم که روابط خوبی را با مصر داشته باشیم. عراق امروز مورد توجه جهانیان است و از انزوا خارج شده و در اتحادیه عرب و در کنفرانس سران کشورهای اسلامی نقش خوبی را ایفا می‌کند.

○ دو سؤال از آقای طالبانی دارم. اولاً اهمیت سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به عراق چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ثانیاً تکلیف سازمان مجاهدین خلق که دشمنی دیرینه آنها با ملت ایران و عراق خصوصاً اکراد فراموش نمی‌شود، چه می‌شود؟ کی از عراق اخراج می‌شوند؟

رئیس جمهور عراق: سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اهمیت زیادی از لحاظ سیاسی و بین‌المللی و تحکیم روابط بین دو ملت برادر دارد. این دیدار نشانگر توجه و اهتمام حضرت ایشان به عراق و تلاش برای کمک به مردم در زمینه‌های مختلف است. همان‌گونه که در گذشته هم شاهد این کمک‌ها بودیم. این دلیل دیگری که عراق از انزوا خارج شد. چون شخصیت بزرگ و شناخته شده‌ای در سطح بین‌المللی و خاورمیانه، مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امروز به دیدار ما در عراق آمده اند. نه تنها از بغداد، بلکه از عتبات و مناطق مختلف عراق هم دیدار خواهند داشت. معتقدم که دیدار ایشان از عراق به تفاهم بیشتر مسئولان عراقی و ایرانی خواهد انجامید. اگر بخواهم در یک جمله این دیدار را توصیف کنم، می‌گویم این زیارت نعمتی از سوی خداوند و مایه خیر و سعادت دو ملت است.

در مورد سؤال دوّم هم باید بگویم که در عراق قانون اساسی داریم که حضور افراد مسلح بیگانه را در عراق ممنوع اعلام می‌کند. علاوه بر این مردم عراق سازمان مجاهدین را یک سازمان تروریستی می‌شناسد که در کنار دیکتارتور سابق، یعنی صدام حسین نسبت به مردم دو کشور جنایت می‌کرد.

شما به دشمنی و کارهای ترور آنها علیه کُردها اشاره کردید، این درست است. اما تنها علیه کُردها نبود، بلکه با شیعیان عراق هم دشمنی می‌کردند. تنها در یک حمله به شهر کلات 52 نفر از افراد مسلمان کُرد کشته شدند که از جمله آنها یک پزشک زن، یک پزشک مرد، یک پرستار و تعدادی از کشاورزان و افراد صادق بودند. همین طور در زمانی که به دنبال این بودیم تا بعضی از مناطق را از دست رژیم صدام آزاد کنیم، آنها در کنار صدام اقدامات مسلحانه‌ای علیه ما داشتند. لذا مردم عراق خواستار اخراج منافقین از عراق هستند. تصمیمی اتخاذ شده که باید در طول یک زمان معین از عراق خارج شوند. الان در تلاشیم که کشوری را متقاعد کنیم تا آنها را بپذیرند تا به آن کشور تحویل دهیم.

○ جناب آقای طالبانی، نظر شما درباره کمک‌های ایرانی‌ها به جریانات دینی در عراق برای به دست گرفتن حکومت چیست؟

رئیس جمهور عراق کمک‌های ایرانی‌ها متوجه همه مردم عراق است و مسئولان سیاسی عراق این کمک‌ها را خواستارند. چرا می‌گویید ایرانی‌ها به جریانات دینی کمک می‌کنند؟ مگر در زمان دیکتاتوری صدام همین جریانهای دینی علیه او مبارزه نمی‌کردند؟ مگر این ایران نبود که به مبارزان عراقی پناه می‌داد؟ مگر امروز همان مبارزان دینی در عراق بر سر کار نیستند؟ پس کمک ایران به عراق به مسئولان سیاسی است و این سؤال نیز برخاسته از حبّ و بغض است