حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • کسی که حاضر بود برای انقلاب بدنام شود

کسی که حاضر بود برای انقلاب بدنام شود

محمد رضا باهنر (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام)

  • تهران
  • دوشنبه ۱ فروردین ۱۳۰۰
گرچه مغرضان، آیت الله هاشمی را عامل نوشاندن « جام زهر » به حضرت امام معرفی می کنند، اما او با ایثاری مثال زدنی حاضر بود خود مسئولیت پذیرش قطعنامه را به گردن بگیرد و بعد محاکمه شود تا به منزلت امام امت خللی وارد نگردد.

«آیت‌ا...» مورد بی‌مهری و بدعهدی جناح‌های مختلف سیاسی قرار گرفت.  به تازگی داستان پذیرش قطعنامه را شنیدیم که ایشان چه ایثار و از خود گذشتگی‌ای کردند و چه پیشنهادی به حضرت امام خمینی دادند اما تا پیش از روشن شدن این موضوع همواره می‌گفتند که او قطعنامه را تحمیل کرده و امام را مجبور به نوشیدن جام زهر کرده است. بسیار است مسائلی از این دست‌ که امروز توان افشا شدن ندارد. 
همه دنیا در زمان جنگ بر روی خطبه‌های هاشمی تمرکز می‌کردند تا بتوانند آینده جنگ را پیش‌بینی کنند. زمانی که شرایط ایران در جنگ خوب نبود، هاشمی چنان روحیه‌ای از خود نشان می‌داد تا دیگران هم روحیه بگیرند ایشان حدود ۲۰سال روز قدس، خطیب نماز جمعه بودند و هر سال حرف جدیدی برای گفتن و یک تهدید جدید هم برای صهیونیست‌ها داشتند. حتی یکی از مقام‌های صهیونیست به تازگی گفت: یکی از دشمن‌ترین دشمن‌های صهیونیسم فوت کرده است.
پس از دوران جنگ ۱۰۰۰ میلیارد دلار خسارت برای ایران اعلام شد. مسئولیت سازندگی کشوری که هزار میلیارد دلار در جنگ خسارت دیده، بر عهده هاشمی قرار گرفت که انصافا هم خوب و خوش درخشید
 نامهربانی‌هایی درباره ایشان رخ داد. جناح‌های مختلف چه آن‌هایی که هاشمی را عالی‌جناب سرخ‌پوش و مسئول قتل‌های زنجیره‌ای می‌دانستند و چه آنهایی که او را مقصر قبول قطعنامه جنگ می‌خواندند، به او بد کردند. خوب است که حالا از قول حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری شنیدیم که هاشمی همان زمان به امام گفته بود: قطعنامه‌ را من می‌پذیرم چرا که به نفع کشور است و بعدا مرا محاکمه و اعدام کنید.
برای انقلاب خیلی‌ها حاضر بودند شهید شوند اما هرکسی حاضر نیست تا به خاطر انقلاب و نظام بدنام شود. هاشمی این روحیه‌ را داشت. خود آقای هاشمی تعریف می‌کردند که در زمان ریاست‌جمهوری ایشان چند مورد اختلاف نظر با رهبری داشتند. چند جلسه‌ای هم صحبت کرده بودند و هیچ کدام قانع نشده بودند. ایشان به رهبری گفتند که شما رهبری و من رهرو هستم. در نهایت هرچه شما بگویید همان کار را می‌کنیم. در همین رابطه بارها گفته شده بود که هاشمی همواره تاکید می‌کرد نظام جمهوری اسلامی و رهبری آن خطوط قرمز او هستند. جانشینی برای هاشمی سراغ ندارم.
آیت ا...هاشمی تاریخ گویای نهضت حضرت امام خمینی، تاریخ پیروزی انقلاب، تاریخ بعد از انقلاب تا امروز و فرداها بوده و هست. اگر امام خمینی را فرمانده انقلاب بدانید، هاشمی رئیس ستاد فرماندهی بود. بعد از انقلاب هم آیت‌ا... هاشمی ماموریت‌های بسیاری را بر عهده گرفتند و در همه مسئولیت‌هایشان خوش درخشیدند. زمانی که مجلس تاسیس و افتتاح شد بزرگانی چون آیت‌ا... خامنه‌ای‌، چمران، باهنر و رجایی به اتفاق نظر رسیدند که هاشمی کسی است که می‌تواند امور مجلس را به خوبی اداره کند. آنها انتخاب دقیق، حساس و درستی انجام دادند. آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی جانشینی فرمانده کل قوا را پس از عزل جانشین سابق در حالی پذیرفتند که ریاست مجلس را هم در دست داشتند. خدمات ایشان چه در جبهه و چه در امور داخلی کشور غیرقابل انکار است.