اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • کسی نمی تواند دانشگاه آزاد اسلامی را نابود کند

کسی نمی تواند دانشگاه آزاد اسلامی را نابود کند

آیت الله هاشمی رفسنجانی در شصت و نهمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

  • شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۴

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در شصت و نهمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی:کسی نمی تواند دانشگاه آزاد اسلامی را نابود کند / رشته "آینده‌پژوهی" در دانشگاه ها ایجاد شود

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی توانست در برابر حسودان و کم‌خردان که می‌خواستند مانع پیشرفت دانشگاه شوند، ایستادگی کند.

به گزارش ستاد خبری شصت و نهمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی در آغاز سخنان خود با امیدواری درباره آینده دانشگاه آزاد گفت: من هم همان‌طور که آقای میرزاده گفتند، به آینده این دانشگاه امید زیادی دارم و کمابیش در جریان مسائل این دانشگاه هستم. انصاف این است که از زحمات شما که هم‌اکنون در دانشگاه هستید و کسانی که دیگر درکنار ما نیستند، تقدیر کنیم. اینان توانستند مجموعه بی‌نظیری را در جامعه و انقلاب اسلامی برای کشورمان خلق کند.

وی افزود: این مجموعه توانست در برابر حسودان و کم‌خردان که می‌خواستند مانع پیشرفت دانشگاه شوند، ایستادگی کند. البته ما در کنار پیشرفت‌ها و دستاوردها، نواقصی هم داریم اما امیدوارم که با حل این نواقص، تبدیل به یکی از سرمایه‌های عظیم امت اسلامی شویم.

وی در ادامه سخنان خود ضمن تشکر از دکتر جاسبی گفت: ایشان از ابتدای شروع به کار دانشگاه منشأ خدمات بسیار بوده و امروز مسئولیت نوشتن تاریخ دانشگاه را بر عهده دارد. من همین‌جا از مدیران واحدها می‌خواهم که تاریخچه واحد خود را تهیه کنند چراکه دکتر جاسبی کار بزرگی را شروع کرده و برای جمع‌آوری تاریخ دانشگاه، نیاز به همکاری و همیاری تمام اعضای این خانواده بزرگ دارد. دانشگاهی که این‌گونه می‌درخشد، باید تاریخچه خوبی هم داشته باشد.

 

دانشگاه آزاد اسلامی در عمران و آبادانی کشور به دولت کمک می‌کند

رئیس هیئت مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی بدون اینکه هزینه‌ای برای بیت‌المال داشته باشد، به اینجا رسیده و حتی توانسته درزمینهٔ‌های اشتغال آفرینی و عمران و آبادانی کشور به دولت کمک کند و مهم‌تر از همه بار سنگینی است که در ایجاد فضاهای آموزشی جدید از دوش آموزش عالی کشور برداشته است.

وی افزود: ما از همان ابتدا می‌دانستیم که دولت آن زمان و حتی دولت‌های بعد هم نمی‌توانند به‌اندازه نیاز کشور فضای آموزشی تأمین کنند. در آن زمان رشد جمعیت ما 4 درصد بود و ایجاد فضای آموزشی یک خدمت بزرگ به جامعه محسوب می‌شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: این دانشگاه شکل گرفته و دیگر کسی نمی‌تواند آن را نابود کند. 8 سال تلاش کردند مانع کار این دانشگاه شوند و حتی رقیبی هم برای آن ایجاد کردند تا دانشگاه آزاد اسلامی را از جذب دانشجوی جدید محروم کنند اما آمارها نشان می‌دهد که ما به‌اندازه‌ای که در برنامه پیش‌بینی کرده بودیم، دانشجو جذب کرده‌ایم. وام‌های خوبی هم برای دانشجویان در نظر گرفته شده تا در پرداخت شهریه با مشکلی مواجه نشوند.

ریس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است و در آموزش مجازی نیز اقداماتی را آغاز کرده‌ایم که در آینده شاهد به بار نشستن آن خواهیم بود. با رشته‌هایی که اخیراً با حمایت دکتر فرجی دانا در دانشگاه ایجاد کرده‌ایم، امیدواریم بتوانیم دانشجویان بیشتری را بپذیریم و همچنین با توجه به اینکه دکتر هاشمی وزیر بهداشت خود عضو هیئت‌علمی دانشگاه است، ان‌شاءالله در بخش‌های پزشکی نیز با ایجاد مراکز درمانی آموزشی به مردم خدماتی ارائه خواهیم داد و مطمئن هستم که مردم نیز در این زمینه به ما کمک خواهند کرد.

 باید کاری کنیم که افراد کم‌بضاعت هم بتوانند در دانشگاه‌ها تحصیل کنند

هاشمی به کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: ما مدتی بنا به‌ضرورت، روی کمیت تمرکز کرده بودیم چراکه آن زمان که ما شروع کردیم، کرسی تحصیلی کم بود و امام (ره) قبول کرد که با کمک مردم کرسی‌های تحصیلی جدید راه‌اندازی کنیم. اما خوشبختانه امروز هرکسی علاقه‌مند تحصیلات دانشگاهی باشد، این امکان مهیاست. زمانی بود که حذف کنکور یک امر محال می‌نمود و مسئولان آن را غیرعملی می‌دانستند اما امروز این اتفاق افتاده و ما از این مرحله عبور کرده‌ایم. دانشگاه‌های غیردولتی دیگری هم هستند که فعال‌اند و ما دیگر درزمینهٔ کرسی دانشگاهی، دچار کمبود نخواهیم شد اما حالا باید کاری کنیم که افراد کم‌بضاعت هم بتوانند در دانشگاه‌ها تحصیل کنند. چراکه در میان آن‌ها استعدادهای درخشانی وجود دارد و می‌توان با ایجاد یک صندوق و کمک گرفتن از خیرین، شرایط تحصیل را برای همگان فراهم کرد و مطمئنم این صندوق به‌اندازه کافی منابع جذب خواهد کرد.

 آینده‌پژوهی از ضرورت‌های یک ملت زنده است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود گفت: راهکارهایی که برای کیفیت مطرح است، در راهبردهای دکتر میرزاده وجود دارد و من نمی‌خواهم آن‌ها را تکرار کنم اما تنها به بحثی اشاره می‌کنم که نمی‌دانم چقدر در دانشگاه‌های دولتی مطرح‌شده و ضرورت دارد که ما آن را به‌صورت یک رشته تحصیلی در دانشگاه درآوریم.

هاشمی افزود:‌ این مبحث از ضرورت‌های یک ملت زنده است و آن آینده‌پژوهی و آینده‌نگری است. ما باید بدانیم که آینده چگونه خواهد بود تا بتوانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم. این مسئله در سخنان امامان ما نیز مطرح‌شده؛ آنجا که می‌فرمایند فرزندان خود را متناسب با زمان خودشان تربیت کنید. سرعت تحولات بسیار بالاست. اگر در گذشته، در هر قرن یک اتفاق جدید می‌افتاد، امروز هرروزه و هرساله شاهد اتفاقات بزرگی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی بود که درزمینهٔ اطلاع‌رسانی همه اطلاعات به‌صورت شفاهی ردوبدل می‌شد، بعدها نوشتن ایجاد شد و بعد از مدتی طولانی صنعت چاپ به میدان آمد و تحولات زیادی ایجاد کرد و بعدها نیز رادیو و تلویزیون و ماهواره و امروز هم اینترنت به وجود آمدند و امواج، اطلاعات را جابجا می‌کنند. در جهان امروز هیچ سری و مرزی وجود ندارد و دنیا تبدیل به یک دهکده کوچک شده و می‌توان یک کتابخانه را در قطعه‌ای کوچک جا داد.

 جهانی‌شدن در کشور ما کوچک گرفته شده است

هاشمی رفسنجانی افزود: جهانی‌شدن در کشور ما جدی گرفته نشده است. در نماز جمعه هم‌زمانی این بحث را مطرح کردم که با واکنش‌هایی هم مواجه شد. انسان زمانی به‌صورت فردی زندگی می‌کرد، بعد از مدت‌ها عشیره و زندگی‌های جمعی شکل گرفت، روستاها به وجود آمدند و مدت‌زمانی طول کشید تا زندگی‌های شهری شکل گرفت و کشورها به وجود آمدند و امروز می‌بینیم که اتحادیه‌هایی مانند اتحادیه اروپا وآفریقا شکل گرفته‌اند. اختیارات از حکومت‌ها سلب و به جوامع بشری منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد:‌ سازمان‌های بین‌المللی به قیمت تضعیف حکومت‌ها، کم‌کم بخشی از تصمیمات جامعه بشری را مدیریت می‌کنند و اختیارات حکومت‌ها کم می‌شود. دنیا در حال حرکت به سمت تشکیل یک حکومت واحد جهانی است. ما باید در بخش‌های آموزشی و دانشگاهی‌مان بتوانیم آینده را ترسیم کنیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی ضمن اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که قاری در ابتدای جلسه قرائت کرده بود، گفت: تعبیر "ظالم لنفسه" شاید به کسانی اطلاق می‌شود که مرتجع هستند و می‌خواهند سنتی زندگی کنند مانند تکفیری‌ها که تفکرات سلفی دارند و خیال می‌کنند باید مانند زمان رسول الله (ص) زندگی کنند. در کشور ما هم زمانی بود که با دستاوردهای بشری مقابله می‌کردند.

 نمی‌توان دنیا را تحریم کرد و به دین جهانی فکر کرد

هاشمی سپس به ذکر خاطره‌ای پرداخت و افزود:‌ زمانی که ما جوان بودیم، برخی آقایان قاشق و چنگال را هم حرام کرده بودند، حتی رادیو و بلندگو هم در ابتدا حرام محسوب می‌شد. زمانی که ما در زندان بودیم و می‌خواستیم با رادیو اخبار گوش کنیم، برخی آهنگ اول اخبار را حرام می‌دانستند. تکفیری‌ها و داعشی ها امروز همینطور فکر می‌کنند  و خیال می‌کنند هرچیزی که از غرب می‌آید، حرام است. بوکوحرام تمام دستاوردهای غرب را زیر سؤال می‌برد. این‌ها نمونه زندگی در گذشته و سنت پرستی هستند اما نمی‌توان امروز اینطور زندگی کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اسلام یک دین جهانی است و ما که می‌خواهیم اسلام را به جهان معرفی کنیم، باید به زندگی امروزی و رابطه با جهان باور داشته باشیم. نمی‌توان دنیا را تحریم کرد و به دین جهانی فکر کرد. از علائم ظهور یکی این است که هرکسی بتواند برای انجام کاری آن سوی دنیا برود و در کف دست خود بتواند ارتباطات خود را برقرار کند و کارهایش را انجام دهد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: تعبیر "ومنه مقتصد" هم شاید به کسانی اطلاق شود که هم به سنت عمل می‌کنند و هم برای آینده و دانش روز دنیا برنامه‌ریزی می‌کنند. به تعبیری، این افراد همان معتدل‌ها و کسانی همچون ما هستند. تعبیر "السابقون بالخیرات" هم شاید به کسانی اطلاق می‌شود که در مسابقه آینده‌نگری و دیدن افق‌های آینده از دیگرای پیشی گرفته‌اند.

وی خطاب به مدیران دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به فکر ایجاد رشته‌ای به نام آینده‌پژوهی باشید. ما باید نیروهایی در این زمینه تربیت کنیم و تا جایی که من می دانم، برخی افراد در کشورمان هستند که در این رشته تحصیل کرده‌اند که می‌توانیم از آن‌ها هم استفاده کنیم واگر لازم شد، حتی استاد از خارج از کشور بیاوریم. اخیراً در گزارشی، برخی فعالیت‌های آمریکا را بررسی می‌کردم؛ آن‌ها در این زمینه در بخش‌های مختلف 20 سال آینده را پیش بینی کرده‌اند و در حال برنامه‌ریزی هستند. در کشور ما هم دانشگاه‌ها باید  در این زمینه فعال شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر استفاده از فناوری‌های نوین ادامه داد: 5 سال پیش کسی فکر نمی‌کرد که بتوان از شن، نفت استخراج کرد که آن را نفت شیل نامگذاری کرده‌اند و کشور ما هم ظرفیت بهره برداری از این مسئله را دارد.

هاشمی به مبحث گداخت هسته‌ای اشاره کرد و گفت: امروز درزمینهٔ گداخت هسته‌ای فعالیت‌هایی در حال انجام است و حتی در فرانسه نیروگاه گداخت هسته‌ای در حال ساخت است. سیستم جوش هسته‌ای اگر به سرانجام برسد دیگر منابعی مانند انرژی‌های فسیلی به کار نخواهند آمد. بالاخره روزی که انرژی‌هایی مانند منبع تولید انرژی خورشیدی در جامعه بشری ایجاد شود. خیلی انرژی‌ها به کنار خواهد رفت. ما باید در این زمینه پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم و به دنبال کسب جایگاه خود در این زمینه‌ها برویم. البته در این زمینه تا جایی که من اطلاع دارم از دانشگاه آزاد نیز برای تحقیقات در این زمینه از سوی مجامع جهانی دعوت به همکاری شده است. چراکه امروز دانشگاه‌های غیردولتی را بیشتر در مجامع بین‌المللی می‌پذیرند.

 مطرح شدن بحث آموزش جوش و گداخت هسته‌ای در مذاکرات ایران و 1+5

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: در مذاکرات هسته‌ای هم یکی از پیشنهادات به ما از طرف مقابل ایجاد امکان آموزش جوش هسته‌ای و گداخت هسته‌ای در مقابل اعمال محدودیت‌هایی است.

وی گفت: جهان در همه حوزه‌ها در حال تغییر است؛ در حوزه نظامی هم ممکن است تانک و توپ دیگر به کار نیاید و سلاح‌های جدیدی ایجاد شود. درک آینده جزو ضرورت‌های ماست و دانشگاه‌های ما باید وارد این بحث شوند. برنامه‌های کوتاه مدت باید با درک آینده وجود داشته باشد و برنامه‌های میان مدت و بلند مدت نیز که بسیار پیچیده و سخت خواهد بود، باید طراحی شود.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در حوزه فرهنگ نیز باید بدانیم که دیگر مثل گذشته منبر و موعظه و سخنرانی به تنهایی کافی نیست. فرهنگ در درون انسان‌ها با اطلاعاتی که مثل باران بر سر آن‌ها می‌ریزد، شکل می‌گیرد و باید به دنبال روش‌ها و ابزارهای جدید در فرهنگ سازی بود. البته مشکلاتی درزمینهٔ فرهنگ و استفاده نادرست از دانش امروز برای غربی‌ها هم ایجاد شده است. مثلاً وقتی دانشی تولید می‌شود، تروریست‌ها هم از آن استفاده می‌کنند و یا استفاده‌های نابجایی از دانش‌های جدید می‌شود. مقابله با امواج مخرب فرهنگی خود علم متفاوتی است که در آن آینده‌نگری یک ضرورت است و باید برای آن در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی و طراحی کرد.

 نباید خسته شویم و دست از تلاش بکشیم

وی در ادامه بر دانشجومحور بودن دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و گفت: اصل هدف تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان بودند. این دانشگاه دانشجومحور است و باید تمام تلاش‌های ما در خدمت به دانشجو باشد. دانشجویان ولی نعمت ما هستند و همه کارهای ما در جهت تسهیل کار دانشجویان و تحصیل آنهاست.

هاشمی رفسنجانی گفت: حسادت و کارهای نادرستی هم علیه این دانشگاه دیده می‌شود که همیشه بوده است. مگر انبیا و امامان که برای جامعه کار می‌کردند مزاحم نداشتند؟ حضرت علی (ع) با آن همه عظمت وقتی در مسجد ضربت خورد، گفتند مگر علی مسجد هم می‌رفت؟ همیشه حرکت‌ها و تلاش‌های بزرگ با کارشکنی و عدم همکاری مواجه می‌شود اما ما باید تلاش خود را ادامه دهیم. ما همواره با مشکلات مواجه بودیم و در عین حال پیشرفت کرده‌ایم و از مشکلات عبور کرده‌ایم و در آینده هم همین مساله وجود خواهد داشت اما نباید خسته شویم و دست از تلاش بکشیم.