حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • چه بخواهیم چه نخواهیم، اسطوره است

چه بخواهیم چه نخواهیم، اسطوره است

اشرف بروجردی (رئیس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران)

  • کتابخانه ملی,تهران
  • یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶
در وادی علم، وادی سیاست، وادی دفاع و فرهنگ و در عرصه‌های اقتصاد، در هر نقطه‌ای که شما ورود پیدا کنید، اثری از کلام و اقدام و تلاش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را شاهد خواهید بود.

با سلام خدمت تک‌تک عزیزان، اساتید، اندیشمندان و کسانی که زمینه حضور و ظهورشان‌ در اینجا معنابخش تلاش وافر برای تعالی و اعتلای جمهوری اسلامی ایران است.
من به رسم ادب و احترام  اینجا هستم تا خوش‌آمد بگویم و تأکید کنم بر اینکه از هر فرصتی که امکان داشته باشد، استفاده کنیم تا بتوانیم نام و یاد آیت‌الله هاشمی را بزرگ بداریم. ما برای شناساندن این ذخیره انقلاب به نسل آینده و به جامعه ایران اسلامی و برای ماندگاری حرمتی که این شخصیت بزرگ برای تک‌تک ما دارند، از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. در این زمینه، هر فرصتی مغتنم است تا بتوانیم ابعاد وجودی این شخصیت بزرگ معاصر را بشناسیم.
آنقدر این شخصیت ذی‌وجوه است و می‌تواند برای نسل آینده به عنوان یک نمونه و مقتدا باشد که تلاش برای شناساندن ایشان قاعدتا رسالتی است که بر دوش همه ماست.
خانم عظیمی فرمودند ما نمی‌خواهیم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اسطوره بسازیم ولی من می‌خواهم بگویم که چه بخواهیم و چه نخواهیم ایشان اسطوره تاریخ خواهند شد، اگر چه ما تلاش می‌کنیم از او اسوه، الگو و نمونه‌ای ارائه دهیم برای تلاش به منظور رسیدن به هدف متعالی و اقدامی که می‌تواتد خواسته‌های بحقی را محقق کند.
همه ما آیت‌الله هاشمی را می‌شناسیم و سابقه ایشان را می‌دانیم و اینکه چه زحماتی برای انقلاب کشیده‌اند؛ اما نکته‌ای که درباره ایشان باید یادآور شویم، هدفگذاری ایشان است و تلاش‌هایی که برای هدف داشتند که همانا اعتلای نام اسلام و اعتلای جمهوری اسلامی ایران و تعالی و رشد انسانیت و رسیدن به عالم معنا برای تک‌تک انسان‌هاست.
کاری که ایشان در عرصه‌های مختلف کردند در وادی علم، وادی سیاست، وادی دفاع و فرهنگ و در عرصه‌های اقتصاد، در هر نقطه‌ای که شما ورود پیدا کنید، اثری از کلام و اقدام و تلاش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را شاهد خواهید بود و این می‌تواند همان نمونه بودن، الگو بودن و اسوه بودن را برای ما یادآوری کند. بنابراین اسطوره‌سازی برای چهره‌ای که حق و حقانیتش بر کسی پوشیده نیست چیز بدی نمی‌تواند باشد و ما آن را محترم می‌داریم.
امروز که حدودا نزدیک به یک سال از ارتحال این اندیشمند و دانشمند و این عالم ربانی و این شخصیت بزرگ ایران می‌گذرد، هنوز گام‌های نخستین را برای شناساندن شخصیت ایشان برنداشتیم و لازمه‌اش این است که هر کسی که در حوزه اندیشه و در حوزه تفکر و حوزه‌های مختلف تلاش می‌کند، گریزی به اقدامات ایشان بزند تا بتوان جامعه را از تلاش‌هایی که ایشان داشتند، منتفع کرد. 
امیدوارم این نشست که به همت صاحبان اندیشه و قلم شکل گرفته که اندیشه‌های تراوش‌یافته بر زبان‌ها جاری می شود و بر قلم‌ها نازل می‌شود و قلم‌ها آنها را می‌نگارند، این فرصت را در اختیار ما قرار دهد که نقشی از تلاش‌ها و رنج‌های بزرگان انقلاب برای نسل‌های آینده باقی بگذاریم. 

 

همایش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس
16 مهر 1396
کتابخانه ملی ایران
 

منبع: از دفاع تا رفاه