خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت ‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۹ / کتاب «اعتدال و پیروزی»

خاطرات روزانه آیت ‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۹ / کتاب «اعتدال و پیروزی»

پرتاب نارنجک صوتی به سفارت ترکیه در تهران **** پیغام فوری رئیس‏ جمهور آلمان به هاشمی

  • چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۶۹

ساعت پنج و نیم صبح بیدار شدم. پیامی از طرف [آقای هِلموت کُهل]، رئیس‌جمهور آلمان رسید که به عراقی‌ها اطلاع دهیم اگر خروج از کویت را صریحاً و بی‌شرط نپذیرند، به‌زودی حمله زمینی آغاز می‌شود. به دنبال آن از طرف [آقای فرانسوا میتران]، رئیس‌جمهور فرانسه هم همین پیام آمد؛ به عراق منتقل کردیم.

 تا ساعت هشت و نیم، کارها را انجام دادم. برای شرکت در اولین اجلاسیه دوره دوم [مجلس] خبرگان، به حسینیه امام خمینی رفتم. پیام رهبر، گزارش انتخابات، استقرار هیئت‌رئیسه سنی و سپس انتخابات هیئت‌رئیسه دائمی انجام شد که همان اعضای سابق، انتخاب شدند. اعضای کمیسیون‌ها هم  انتخاب شدند.

 عصر، پس از ملاقات، به زیارت مرقد امام رفتیم و بعد از نماز و صحبت کوتاه من، به دفتر رهبری مراجعت کردیم. شب اعضای مجلس خبرگان مهمان من بودند. برایشان درباره اوضاع منطقه و جنگ و مسائل اقتصادی و حج صحبت کردم. آقای مشکینی [رئیس مجلس خبرگان] هم مقداری نصیحت و موعظه کردند. بعد از صرف شام و خداحافظی به خانه آمدم. امروز عصر، چند نارنجک صوتی به‌سوی سفارتخانه‌های ترکیه، ایتالیا و آلمان [در تهران] پرتاب شده است. شب آقای [علی] فلاحیان، اطلاع داد که یک نفر را به اتهام پرتاب نارنجک بازداشت کرده‌اند. خبر داد که طارق عزیز، [وزیر امور خارجه عراق]، امشب با جواب مثبت عراق به پیشنهاد شوروی، برای سفر به شوروی وارد تهران می‌شود.